FIA chce zpomalit nové speciály WRC. Jsou až moc rychlé…

Může za to hlavně švédská rallye, kde se na jedné ze zkoušek pohybovala průměrná rychlost nad 130 km/h. A právě kvůli „dálničním“ rychlostem byla dvanáctá „er-zeta“ dokonce úplně zrušena. Tedy žádný průšvih jako v Monte Carlu, kde Hayden Paddon zabil diváka (ten samozřejmě stál tam, kde neměl), ale zkrátka „jen“ příliš vysoká rychlost. Na druhou stranu, kdo viděl onboardy ze Švédska… Byl to neskutečný šrumec! A průměry přes 130 km/h na lesních silničkách, to už průšvihem přece jenom trochu zavání.
Takže tady máme pekelně rychlé speciály a soutěžáckého pana ředitele Jarmo Mahonena z FIA, který by WRC rád zpomalil. „Tohle už je opravdu moc, průměrné rychlosti rozhodně chceme udržet pod 130 km/h,“ nechal se slyšet Mahonen. Jenže, jak z toho ven? Upravovat technické předpisy pro čerstvě novou specifikaci WRC, to by o koncepčním přístupu zrovna nesvědčilo. A retardéry, to soutěžákům už vůbec nevoní. „Stavět bariéry z barelů nebo balíků se slámou, to je hodně polovičaté a nepopulární řešení. Když jsem působil ještě jako organizátor, pamatuju si, jak strašně neradi jsme něco podobného dělali,“ vzpomíná Mahonen. A má pravdu. Retardéry se nelíbí jezdcům ani divákům.
Podle Mahonena však cesta existuje. „Musíme rallye dostat na techničtější tratě. Bude to naprosto přirozené a auta nebudou dosahovat takových rychlostí,“ myslí si činovník.
Hezká myšlenka. Teď ještě najít zakroucené silničky třeba ve Finsku a bude vyhráno! Jsem docela zvědavý, jakých průměrů budou piloti dosahovat třeba na takové Ouninpohje. Loňský vítěz legendární finské rychlostky, Kris Meeke, zajel průměr 131,1 km/h. A za celou druhou etapu, která čítala osm zkoušek, se pod 130 km/h dostal jenom dvakrát… Ne že bych chtěl sahat někomu z FIA do svědomí, ale když Mahonen tvrdí, že udržet rychlost pod 130 km/h je skoro životně důležité, proč teda vymýšleli celou tuhle ďábelskou WRC záležitost s megarychlými speciály? Asi to nechám koňovi…