Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat 500L Trekking – Více sexy než off-road

18. 11. 2013
42
100
Zobrazit náhledy (42)
Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L Fiat 500L
Kdo chce jezdit do terénu, ten nejspíše o Fiat 500L Trekking ani myšlenkou nezavadí. Nová verze „pětistovky“ ale šikovně kombinuje to nejdůležitější ze světa stylovek, MPV a SUV.

Nejrůznější kříženci jsou dnes v kurzu – kdo nenabízí nějaký crossover, skoro jako by nebyl. V boji o vyplnění sebemenší díry na trhu se kombinují dříve zcela neslučitelné karosářské formy. Nejčastěji se pracuje s designovými prvky ze světa off-roadů a jedním z mnoha příkladů je nový Fiat 500L Trekking. Ten v sobě dokonce spojuje tři typy aut: vzhledem připomíná městskou stylovku 500, ve skutečnosti je malým MPV a ochranné prvky karoserie se snaží zaujmout ty, které láká dobrodružství.

Na pohon všech kol zapomeňte. Výzbroj pro cesty mimo asfalt zahrnuje elektronický systém Traction+, pneumatiky specifikace M+S a světlou výšku zvětšenou ze 130 na 145 mm. O jízdu v terénu ale opravdu nejde, 500L Trekking bojuje o sympatie milým designem a vzezřením drsňáka.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Ačkoliv design a pojmenování odkazuje na Fiat 500, ve skutečnosti tento ideový nástupce Multiply (tedy zejména té původní z roku 1959) vychází z modernizované a prodloužené platformy aktuální generace většího Punta. I přes střídmou délku 4270 mm (bez paketu Trekking 4147 mm) se rozvor protáhl na 2612 mm, měří tedy více než u kompaktního hatchbacku Bravo. Také nabídka motorů vychází z Punta, čtveřice agregátů pokrývá spektrum od 63 do 77 kW. Pro verzi Trekking jsou určeny jenom dva nejsilnější z nich, benzinový dvouválec TwinAir o objemu 0,9 litru a vznětová šestnáctistovka. Oba mají 77 kW a šestistupňovou převodovku.

Off-roadový design zvyšuje spotřebu

Pod kapotou testovaného vozu pracuje nová generace turbodieselu MultiJet, která přichází pět let po uvedení původní verze vznětového čtyřválce. Na přední kola posílá až 320 Newtonmetrů (+30 N.m proti dosavadní 77kW verzi), v 500L Trekking ovšem není tak suverénní jako ve standardním provedení 500L. Důvodem jsou větší jízdní odpory, za kterými stojí velká kola (Trekking standardně obouvá 225/45 R 17), hrubý vzorek pneumatik a zvýšený podvozek. Fiat sám tento problém nepřímo přiznává, přestože je Trekking těžší jenom o 10 kg, akcelerace z 0 na 100 km/h mu při shodném zpřevodování trvá o 0,7 sekundy déle. Oficiální údaje také připouštějí o 13 % vyšší spotřebu.

Šestnáctistovka se projevuje poměrně hrubě, její zvuk ale není obtěžující. Silnou stránkou je kultivovaný průběh točivého momentu, MultiJet se umí zcela hladce rozjet i z tisíce otáček. Maximum výkonu 77 kW je u nové verze motoru posazeno níže a tomu odpovídá plynule polevující zátah ve vysokých otáčkách. Pro běžnou jízdu je ale beztak rozhodující pásmo zhruba od 1500 do 3000 min-1. Do něj se motor trefuje ve všech jízdních situacích, třeba při dálničních 130 km/h točí 2400 min-1 a tomu odpovídá průměrná spotřeba 6,3 l na 100 km. Mimo město lze průměrnou spotřebu stlačit k pěti litrům, níž už to v praxi moc nejde – kvůli zmíněným jízdním odporům.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Jízdní vlastnosti jsou nadprůměrné, především díky široké stavbě karoserie a příznivému poměru rozvoru k celkové délce. Konstruktéři si dali záležet a vytvořili auto, které si rozumí s městem, dálnicí i zatáčkami. Komfort odpružení sice není ztělesněním ideálu, ale proti lépe jezdícímu Fordu B-Max je přesto lepší, duo Hyundai ix20 a Kia Venga pak Fiat hladce překonává. Hlavním nedostatkem zůstává vůle v řízení okolo středové polohy.

Variabilní interiér

Design interiéru jede na stejně hravé vlně jako v menší Pandě. Stylisté použili podobný „hranatý“ tvar volantu a řadicí páky i „placatou“ ruční brzdu. Jinak má ale kabina svébytné pojetí, u verze 500L Trekking obohacené o leskle černý dekor a černé čalounění doplněné hnědou koženkou. V autě rodinného zaměření navíc jistě potěší velké množství odkládacích prostorů. Hned před spolujezdcem jsou tři přihrádky (z toho dvě uzavíratelné), nejrůznějších schránek je ale mnohem více. Dvě takové najdeme i na zadní straně předních sedadel.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Kabina je vzdušná, prostoru je přebytek vpředu i vzadu. Interiér chytře využívá vyšší stavby karoserie, a tak mají cestující vzadu pevně podepřená stehna a stále dostatek místa nad hlavou. K variabilitě interiéru přispívají posuvná zadní sedadla, podlážka zavazadlového prostoru nastavitelná do tří různých poloh a možnost sklopit u zadních sedadel jenom opěradla, nebo rovnou překlopit i sedák a vytvořit co nejhlubší prostor. Objem zavazadelníku se pohybuje od základních 412 l, přes 455 l (posunutá zadní sedadla) po maximálních 1480 l. Komu to nestačí, může zvolit odvozený model 500L Living, který je o 205 mm delší, má zavazadlový prostor až 638 litrů a může být i sedmimístný.

Závěr

Městské retro 500 je i po šesti letech na trhu tahounem prodeje, a tak se Italové rozhodli využít jeho potenciál na maximum. Samotný model 500L přináší retrodesign ve formátu, který dokáže vyhovět rodinným potřebám. Verze Trekking je pak takovou sympatickou rozmařilostí – v podstatě nepřináší žádné reálné výhody, ale vypadá dobře a nabízí možnost se viditelně odlišit. Výrazný design přitom Fiat nevyužil jako záminku pro vysoké ceny – naopak, 500L je jenom nepatrně dražší než samotný Fiat 500 a cenovou politikou zapadá mezi ostatní malá MPV. Pokud je řeč přímo o provedení Trekking, to je levnější než srovnatelně velká SUV. Akorát nemůže mít pohon 4x4, ani za příplatek.

240p360p480p720p

Nejlevnější verze modelu269.900 Kč (1,4 l/70 kW Pop)
Základ s testovaným motorem416.900 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Plus)
Testovaný vůz s výbavou485.800 Kč (1.6 MultiJet/77 kW Trekking)

Plusy

  • Výrazný a svěží design
  • Vzdušný a prostorný interiér
  • Variabilita zadních sedadel a zavazadelníku

Minusy

  • Jízdní odpory u verze Trekking zvyšují spotřebu a zhoršují jízdní výkony
  • Jednoduché materiály použité v interiéru
  • Trekking bez možnosti pohonu 4x4

Foto: Petr Homolka

Témata
Fiat 500L Trekking
Cena základní sestavy 416 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, autorádio s dotykovým displejem a bluetooth, zatmavená zadní okna, kožený volant s ovládáním autorádia, řadicí páka potažená kůží, specifické nárazníky Trekking, litá 17” kola v provedení diamantově šedá, elektrické stahování oken, manuální klimatizace, polohovatelné dno zavazadlového prostoru, loketní opěrka vzadu, posuvná zadní sedadla, tempomat, palubní počítač, přední mlhová světla a další. Kč
Cena testované sestavy 485 800 Kč
Výbava testované sestavy Zadní parkovací čidla (+9.700,-), kolenní airbag pro řidiče (+4.500,-), výškově nastavitelné sedadlo spolujezdce (+1.700,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1598
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 3700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 320 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 175
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 4.1 / 4.7
Emise CO2: 122
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 455 / 1480
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1440 / 0
Rozměr pneu: 225/45 R17
Fiat 500L Trekking
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4270
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1679
d) rozvor (mm): 2612
e) rozchod vpředu (mm): 1522
f) rozchod vzadu (mm): 1519
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1020
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 890
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 600
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Redakcia
JaMM
| 24. 11. 2013
jossalitovi celkom nerozumiem.
Moje skusenosti su take, ze uzsie pneu s vyssim profilom urobia "podvozok" maksi, pohodlnejsi a su menej hlucne. A len pre zicher, tak nejazdim cez kazdu zakrutu ako pako.
To je zase veverkovina...
JaMM
| 24. 11. 2013
Je zazrak, ze este vobec nieco predavaju. A dobre znamena 3 ;-\
Ovšem...
Makovnik
| 20. 11. 2013
Typicky hlupy komentar = mariachi >:D
Ovšem...
MariAchi
| 20. 11. 2013
Vůbec nechápu, čím si mně ta krabice získala, ale Soul je mi sympatický.
Ovšem...
MariAchi
| 20. 11. 2013
Typicky makový argument >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku