Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Linea 1,4 T-Jet vs. Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT – Fintilka proti pracantovi

Aleš Jungmann
Malé sedany sice nepatří k nejpopulárnějším na českém trhu, ale novinek se v této oblasti vyrojilo hned několik. Dva pojetím rozdílné modely se potkaly v testu Auto.cz. Jak dopadne souboj krásy a praktičnosti?

Na poli malých sedanů je poměrně živo, a proto jsme se v našem srovnávacím testu tentokráte zaměřili na dva moderní zástupce tohoto segmentu. Prvním z nich je již dobře známá Linea z dílen italského Fiatu. Sází na elegantní vzhled a pod kapotou ukrývá přeplňovaný čtyřválec o výkonu 88 kW. Ve druhém koutu pomyslného ringu se zatím připravuje dosti rozdílný soupeř. Jmenuje se Suzuki SX4 Sedan, přijíždí až z dalekého Japonska a jeho trumfem má být především praktičnost. Klání může začít.

Automobily této kategorie se u nás v převážné míře kupují jako vozy rodinné. To znamená, že je velký důraz kladen prostornost interiéru, jeho praktičnost a v neposlední řadě také na zavazadlový prostor. Jeho velikost je často jednou z klíčových veličin při výběru nového vozu.

Interiér: Krásný nebo raději praktický?

Začněme ale tím, jak se v obou vozech bude cítit řidič. Sportovnějším dojmem působí bezesporu Linea, v Suzuki je posaz více vzpřímený a uvolněnější. Na delších cestách ale bude majitel Suzuki žehrat na nepřítomnost měkké loketní opěrky ve dveřích. Místo pro položení lokte je zde bohužel z tvrdého plastu. Pedály jsou u Suzuki o něco užší než u Fiatu, jsou také blíže u sebe, a tak může být manipulace s nimi, zejména pro řidiče s velkými botami, někdy nepřesná až komplikovaná. Zato volant se japonským inženýrům povedl. Jeho vzhled je decentní a robustní, navíc je obšit kvalitní kůží. V tomto ohledu Linea o něco zaostává. Řazení je o mnoho přesnější u Suzuki, kde je kulisa precizně vymezena a vybízí tak k častému využití. Ve Fiatu vládne v tomto ohledu jistá italská rozevlátost, na kterou si ale po čase přeci jen zvyknete.

suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty Interiér Fiatu Linea působí díky použití postříbřených plastů laciněji nežli konzervativně pojatý, tmavými plasty a šedými textiliemi oplývající vnitřní prostor Suzuki. Slícování palubní desky bylo v obou vozech dobré, tlačítek a kruhových ovladačů v japonském voze jsme se ale dotýkali radši. Působí totiž masivně a jejich povrchová úprava je velmi příjemná. Kruhové ukazatele rychlosti a otáček motoru u Suzuki sice vypadají poněkud stroze, jejich čitelnost je ale bezproblémová. V Linee jsou budíky o poznání elegantnější (pochromované lemování je na pohled velmi pěkné), bílý podklad a malé a tenké ručičky ale, zejména za slunečného dne, zhoršují čitelnost. Co se týče čalounění, zde asi nelze vyhlásit jednoznačného vítěze. Béžová kůže ve Fiatu je náročná na údržbu, tmavá látka v Suzuki není zase tak příjemná při styku s pokožkou. Kůže v Linee ale více klouže, a tak výraznější boční vedení tělu nabízí překvapivě Suzuki.

Nastupování na přední i zadní sedadla je o velký kus pohodlnější u japonského vozu. Tvar a velikost vstupních otvorů do prostoru pro pasažéry jsou vskutku velkorysé, dveře jdou navíc otevřít do většího úhlu než je tomu v případě Liney. Do ní se při nastupování musí i průměrně vzrostlý muž dost přikrčit, aby se neuhodil do hlavy. Elegantní designérské linie si v tomto případě vybírají svou daň. Pokud bychom měli zhodnotit komfort sezení, vítězem bude opět Suzuki SX4 Sedan. Na jeho zadní sedadla se člověk s výškou 182 cm bez problémů posadil, zatímco v Linee se již hlava dotýkala stropu. Pro takto vysokého pasažéra v Linee nejsou navíc dimenzovány hlavové opěrky, které i v nejvyšší poloze končí někde v půlce hlavy. Italové zřejmě vzadu vozí pouze nedospělou mládež. Pro delší cesty bychom si tak, s ohledem na zadní pasažéry, vybrali Suzuki.

Jízda: Linea je sprintérka, Suzuki vícebojař

S trochou nadsázky se dá říci, že jak oba dva automobily vypadají, tak i jezdí. Linea je na svých sedmnáctipalcových kolech sportovněji založena, čemuž odpovídá také přeplňovaný motor, který je o 9 kW výkonnější něž ten v Suzuki. V praxi to vypadá tak, že pokud máte na otáčkoměru více než 3000 a sešlápnete pedál akcelerátoru na podlahu, nemá Suzuki šanci s Fiatem držet krok. Z přímého dynamického souboje vyšlo najevo, že rozdíl ale není nikterak drtivý. Při testu zrychlení (0-100 km/h) se Linea vzdálí japonskému soupeři pouze maximálně na vzdálenost jedné až dvou délek. Nic ovšem není zadarmo, a tak vězte, že je Linee za odvedenou práci třeba také adekvátně zaplatit.

Při stokilometrové rychlosti si na pátý převodový stupeň Fiat Linea řekne o 6,5 l/100 km (otáčky motoru měly hodnotu 2600 min-1), zatímco SX4 Sedan si vyžádá z nádrže příděl jen 6 l Naturalu na sto kilometrů (3000 min-1). Při dálniční stotřicítce jsou hodnoty velmi podobné – Linea spotřebuje 8,4 l/100 km (3500 min-1), zatímco Suzuki SX4 Sedan 8,2 litrů na 100 ujetých kilometrů (při této rychlosti točí její agregát 4000 min-1).

Že má Linea dobré jízdní vlastnosti, to jsme o ní již z minulých testů věděli. Že jí ale bude Suzuki důstojným soupeřem, a to i na balonových pneumatikách o rozměru 195/65 R15, to z nás asi nečekal nikdo. Podvozkově je totiž SX4 Sedan překvapivě agilní a příliš za Fiatem nezaostává. Díky patnáctipalcovým kolům se výborně hodí na naše rozbité silnice, své přednosti nám také předvedl při jízdě po městě, kde jej z míry vyvedou pouze výraznější příčné nerovnosti, které ale chování Fiata na nízkoprofilových kolech i tak deklasují v ukazateli jízdní komfort. Zastavme se ještě na chvíli u pohonné jednotky Suzuki. Atmosféricky plněný čtyřválec o zdvihovém objemu 1,6 litru je velmi kultivovaným společníkem, pokud jej vytočíme až k otáčkám nominálního výkonu, dokáže se řidiči odvděčit zajímavým zvukem i dobrou dynamikou. Spotřeba paliva není u Suzuki tak závislá na řidičově chuti neustále pracovat s plynem.

Zavazadlový prostor: Balte kufry

suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty Nyní se zaměřme na - v naší domovině velmi sledovaný parametr - velikost a přístupnost zavazadlového prostoru. V tomto ohledu vítězí jednoznačně Suzuki. Nejenže nabízí objemově větší zavazadlový prostor (515 vs. 500 litrů), lepší je i jeho přístupnost. Vstupní otvor do zavazadlového prostoru je u Suzuki o pět centimetrů širší a o stejnou hodnotu vyšší než ve Fiatu Linea, kde jsme naměřili šířku 870 a výšku 430 mm. Také šířka mezi podběhy je výrazně větší u Suzuki (1040 vs. 920 mm), zatímco délka zavazadelníku u dna je nepatrně větší u italského vozu (1050 mm vs. 1020 mm). Pro manipulaci s těžkými břemeny je důležitá výška nákladové hrany nad vozovkou, která ale není ani v jednom případě příliš nízko – u Fiatu ji nalezneme ve výšce 770 milimetrů nad terénem, u Suzuki o centimetr níže.

U Fiatu chválíme velmi chytře upevněné plynové vzpěry víka zavazadelníku tak, aby ani při jeho zavření nezasahovala žádná část mechanismu do prostoru pro náklad. U Suzuki si inženýři vystačili s jednoduchou torzní tyčkou pro vracení víka a konvenční vzpěry tak do zavazadlového prostoru zasahují. Tlačítko, které jej ale u Fiatu otevírá je bohužel nešikovně umístěno na středovém panelu a pro jeho dosažení je nutné výrazně se do vozu nahnout. Ani u jednoho z testovaných automobilů nenalezneme po sklopení zadních sedadel rovnou ložnou plochu. Zatímco u Fiatu lze sklopit i sedáky, čímž je výškový přechod na pomezí kufru a kabiny pro cestující výrazně zmenšen, u Suzuki s pevnými sedáky je schod 190 milimetrů vysoký. Převoz dlouhých předmětů není u sedanů činnost příliš oblíbená, oba dva ale například sjezdové lyže bez problémů pojmou (využitelná délka zavazadelníku po přední sedadla je u Fiatu 1900 mm a u Suzuki 2000 mm).

suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty
 

Hmotnost: Štíhlá Linea? Jen opticky

Údaje o pohotovostní hmotnosti zjištěné měřením na vozidlových vahách přineslo opět zajímavé výsledky.

Fiat Linea je se slušnou výbavou a velkými koly o 90 kg těžší než by měl být podle údaje výrobce, Suzuki SX4 Sedan se ukázal být jen o 18 kilogramů těžší, než model vážený při homologaci. Důležitější než usvědčení výrobců z uvádění pouze orientačních hmotnostních hodnot je pro nás ale reálný hmotnostní rozdíl dvou konkurentů. Linea je o více než 100 kg těžším sedanem. Její karoserie je o 7 centimetrů delší, ale Suzuki je o několik centimetrů vyšší a má pod kapotou podstatně objemnější motor. Moderní downsizing je pěkná věc, ale to co Fiat hmotnostně ušetří na menším objemu motoru, ztratí na urychlování metrákové nadváhy celého automobilu. Ke cti mu slouží alespoň to, že uveze o 45 kg více nákladu.

Hmotnosti Linea SX4 Sedan
Pohotovostní hmotnost dle TP [kg] 1200 1165
Celková hmotnost dle TP [kg] 1700 1610
Užitečná hmotnost [kg] 490 445
Naměřená pohotovostní hmotnost [kg] 1290 1183
Naměřené zatížení přední nápravy [kg] 776 706
Naměřené zatížení zadní nápravy [kg] 514 477
Rozložení hmotn. mezi př./zad. nápr. [%] 60/40 60/40

Design: Vítěz je jednoznačný

Pokud oba dva vozy postavíte vedle sebe, pravděpodobně vzbudí design Suzuki na tvářích lehký úsměv. Elegance šla zkrátka stranou a priorita byla dána prostoru pro cestující. Díky málo sklopenému přednímu sklu a vysoké stavbě působí vnitřek SX4 Sedanu velmi vzdušně, výhled z vozu do všech stran (i dozadu, díky velkým zpětným zrcátkům) je u Suzuki velmi dobrý. Boční linka vozu ale v důsledku toho nemůže být tak elegantní jako u Liney. SX4 Sedan je takové ošklivé káčátko, ze kterého se ale během testu vyklubala velmi pěkná labuť.

Linea bývá se svým vhledem zařazována mezi nejelegantnější malé sedany a do vybrané společnosti ji zařazujeme i my. V exteriéru se jen těžko hledají chyby, Linea je zkrátka designově nadprůměrně vytříbený automobil. Celek tvoří maličkosti a ani ty nebyly při navrhování Liney podceněny. Zmiňme například slušivé disky z lehkých slitin či ozdobnou koncovku výfuku. V přímém srovnání s ní tak Suzuki SX4 Sedan působí jako chudý příbuzný, někomu se ale naopak jeho konzervativnější design a hlavně praktičnost pod povrchem může zamlouvat.

Cena a výbava: Flexibilní Fiat vs. jedna bohatá výbava Suzuki

Jak je z tabulky vidět, většinu prvků příplatkové výbavy, kterou si zákazníci často přikupují, má nejlépe vybavená verze Fiatu zahrnutu v ceně. U Suzuki je situace poněkud složitější, zde je totiž na výběr pouze jedna verze (s označením GLX), která ale nabízí příznivou cenu a na tuto třídu velmi vysoký standard výbavy. Nevýhodou této koncepce je ale téměř nulová míra přizpůsobení si vozu k obrazu svému.

Ceny a výbava Linea 1,4T-Jet (Emotion) SX4 Sedan (GLX)
Základní cena 434.900,- 389.900,-
Čelní airbagy S S
Boční airbagy S S
Hlavové airbagy S 7.000,-
ABS S S
Stabilizační systém S S
Manuálně regulovaná klimatizace S S
Automaticky regulovaná klimatizace S S
Autorádio s CD S (vč. MP3) S (vč. MP3)
Metalický lak 11.000,- 11.000,-
Centrální zamykání S S
Centrální zamykání s d.o. S S
Elektricky ovládaná okna vpředu S S
Elektricky ovládaná okna vzadu - S
Elektricky ovládaná zrcátka S S
Elektricky ovládaná zrcátka s vyhříváním S S
Kola z lehkých slitin S (pneu 195/55 R16) S (pneu 195/65 R15)
Mlhové světlomety S S
Vyhřívání předních sedadel S S
Palubní počítač S S
Parkovací senzory vzadu 9.000,-Kč -

Závěr: Suzuki pro Čechy

suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty suzuki fiat testy nizsistredni srovnavacitesty Vítězem našeho srovnávacího testu je, pro někoho možná překvapivě, Suzuki SX4 Sedan. Nabízí totiž vynikající poměr cena/užitná hodnota, prostorný a kvalitní interiér a rozměrný zavazadlový prostor s velmi dobrým přístupem. Ani v jízdních vlastnostech na Fiat neztrácí tolik, aby jej to z první příčky sesadilo. Jeho nejslabší stránkou je určitě design a to zejména boční pohled. Zepředu i zezadu pomyslné bodíky neztrácí. Překvapením je výborný atmosféricky plněný motor, který sice nemá v nízkých otáčkách tolik síly jako T-JET, ale ve středních už jsou vlastnosti obou motorů podobné. Suzuki má navíc lepší spotřebu a nižší hmotnost.

Vítězství to je poměrně těsné. Jestliže vás více osloví přeplňovaný zážehový čtyřválec Fiatu či elegantní vzhled Liney a nebude vám líto dát zhruba o padesát tisíc korun více, upravte si svou vlastní výsledkovou listinu podle sebe. My bychom ale sáhli po Suzuki.

Související články:

Fiat Linea 1,4 T-Jet Emotion

První cena vozu 309.900,-Kč (1,4, 57 kW, Active)
První cena vozu s testovanou motorizací 394.900,-Kč (1,4 T-Jet 88 kW, Dynamic)
Základní cena testovaného vozu 434.900,-Kč (1,4 T-Jet 88 kW, Emotion)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 515.400,-Kč (1,4 T-Jet 88 kW, Emotion)

Plusy

  • líbivý design, reprezentativní vzhled
  • velký zavazadlový prostor
  • motor 1,4 T-Jet
  • dobré jízdní vlastnosti

Minusy

  • nepřesné řazení pětistupňové převodovky
  • omezený komfort se 17“ koly
  • interiér vypadá na fotografiích lépe než ve skutečnosti
  • absence madla na víku zavazadlového prostoru

Suzuki SX4 Sedan 1,6 VVT GLX

První cena vozu 389.900,-Kč (1,6, 79 kW, GLX)
První cena vozu s testovanou motorizací 389.900,-Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Základní cena testovaného vozu 389.900,-Kč (1,6, 79 kW, GLX)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 400.900,-Kč (1,6, 79 kW, GLX)

Plusy

  • prostorný interiér
  • živý benzinový motor 1,6 VVT
  • dobré jízdní vlastnosti
  • výborný poměr ceny a výbavy
  • velký zavazadlový prostor

Minusy

  • pouze výškově nastavitelný volant
  • nepříliš atraktivní design
  • malá možnost individualizace
Aleš Jungmann
Model Suzuki SX4 Sedan Fiat Linea 1,4 T-Jet
Cena základní sestavy 389 900 Kč 434 900 Kč
Cena testované sestavy 400 900 Kč 515 400 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1586 1368
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 79 / 5600 88 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 145 / 4000 206 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 180 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7 9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.8 / 6.8 9.2 / 5.2 / 6.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 515 / 1045 500 / 870
Objem nádrže (l): 50 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1183 / 427 1290 / 490
Rozměr pneu: 195/65 R15 205/45 R17
Suzuki SX4 Sedan
Fiat Linea 1,4 T-Jet
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4490 4560
b) šířka (mm): 1730 1730
c) výška (mm): 1545 1494
d) rozvor (mm): 2500 2603
e) rozchod vpředu (mm): 1500 1471
f) rozchod vzadu (mm): 1495 1483
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 960 800 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 940 620 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 990 960
k) šířka vpředu (mm): 1450 1450
l) šířka vzadu (mm): 1420 1430
délka sedáku vpředu (mm): 500 490
délka sedáku vzadu (mm): 480 480
výška opěradla vpředu (mm): 600 600
výška opěradla vzadu (mm): 620 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ANO ANO