Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fiat slaví. V Polsku vyrobil už 12 milionů automobilů!

David Bureš
Diskuze (10)

Vozy Fiat se v továrně Tychy začaly vyrábět už v roce 1975. Už předtím se vyráběly též v závodě Bílsko-Bělé, který je dnes motorárnou italské automobilky.

Fiat a Polsko to už je spojenectví trvající několik desítek let. Vozy italské značky se v polském Slezsku začaly vyrábět v roce 1973, kdy polská vláda získala licenci na produkci Fiatu 126p. To se tento malý vůz začal vyrábět v továrně FSM (Fabryka Samochodow Małolitrażowych) v městě Bílsko-Bělá, kde se v té době vyrábělo též vozidlo Syrena. O dva roky později však byl vystavěn moderní závod v Tychách nedaleko Katovic, kde se automobily Fiat vyrábějí dodnes.

A právě v Tychách se aktuálně slaví. Fiat totiž v Polsku vyrobil již 12 milionů automobilů. Konkrétním jubilantem se stal červeně lakovaný Fiat 500.

Jen o tři dny dříve tu přitom byla postavena Lancia Ypsilon s výrobním číslem 500.000, to byl zase bílý exemplář na LPG. A aby těch oslavenců nebylo málo, je tu i dvoumiliontý Fiat 500.

V polských Tychách se aktuálně vyrábějí tři minivozy tří značek se shodným technickým základem – Abarth 500, Fiat 500 a Lancia Ypsilon. Právě miniauta byla vždy primárním produktem závodu – v minulosti tu vznikalo třeba Cinquecento, Seicento nebo Panda. Vyrábělo se tu ale i kompaktní Bravo,  dodávka Ducato nebo někdejší Ford Ka, sdílející technický základ s Fiatem 500.

Aktuálně se jedná o největší závod Fiatu v Evropě, rozkládá se na ploše velké 2,4 milionu m2, přičemž tu v průměru sjíždí z montážní linky jedno auto každých 46 sekund.

Nadále ale funguje i továrna v městě Bílsko-Bělá, jen se dnes zaměřuje na produkci motorů, konkrétně se jedná o turbodiesel 1.3 MultiJet, zážehový dvouválec 0.9 TwinAir, tříválec 1.0 FireFly a čtyřválec 1.3 FireFly.

Naopak závod FSO ve Varšavě, kdysi vyrábějící v licenci Fiat 125p, italská automobilka v době privatizace polských továren nekoupila. Dnes tak tato továrna už automobily nevyrábí.

Modely vyráběné v polských továrnách Fiatu Tychy a Bílsko-Bělá mezi lety 1971 a 2019
Model Počet vyrobených kusů (ks)
Syrena 344.099
126p 3.318.674
127 380
Cinquecento 1.164.525
Uno 188.190
Punto 57.026
Bravo/Brava 22.964
Marea 2.846
Ducato 2.893
Iveco 2.732
Seicento/600 1.328.973
Palio Weekend 34.138
Siena 50.151
Panda 2.154.854
500 2.302.362
Ford Ka 514.288
Lancia Ypsilon 500.000
David Bureš
Diskuze (10)

Doporučujeme

27. 11. 2019 18:47
Re: Ach jo...
Dôležité je, aby na okno netiekla voda, nie?
27. 11. 2019 18:45
Re: Ach jo...
Ak niečo redaktor nevie, mal by byť schopný si to aspoň dohľadať. Lenže toto už nie sú ani redaktori, len opisovači.
Avatar - xxc
27. 11. 2019 18:24
Re: Ach jo...
Ako keby bolo take dolezite, co bolo niekedy :-) Skor je dolezite, co bude, alebo co je.
27. 11. 2019 13:34
Re: A majú dôvod na oslavu aj Poliaci?
Hlavní problém je někde úplně jinde - podle debilního vzorce na výpočet pokut na "nadlimitní" emise C02 (čím těžší auto, tím jsou pokuty menší a naopak) jsou nejvíce bité právě minivozy, naopak nejlépe z toho vychází velká těžká SUV (tedy ty nejméně ekologická auta). Prostě legislativní debilita EU nezná mezí.... :-(
27. 11. 2019 13:31
Re: Ach jo...
To já samozřejmě vím, ovšem ani by mě nenapadlo vyčítat zde autorovi neznalost předválečné automobilové produkce. Jsem realista. ;-)