Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fisker postaví novou továrnu na výrobu Karmy v Kalifornii

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Návrat Fiskeru pod křídly čínského Wanxiangu dostává jasnější obrysy. Plánuje stavbu nového výrobního závodu v Kalifornii, aby mohl přímo konkurovat Tesle Elona Muska.

Hybridní Fisker Karma, tedy vlastně oficiálně elektromobil s prodlouženým dojezdem, se představil coby prototyp už před sedmi lety. Sériovou verzi poháněla soustava o výkonu 300 kW, dvoulitrový čtyřválec Ecotec od Opelu zde fungoval jen v roli „range extenderu“, nikoli samostatně.. Výroba u finského Valmetu však v roce 2012 skončila, brány opustilo zhruba 2.600 vozů. Zakladatelé odešli, společnost Fisker Automotive následně předloni zbankrotovala. Na začátku roku 2014 koupil její torzo velký čínský výrobce a dodavatel dílů Wanxiang za 149,2 milionu dolarů (3,6 miliardy korun dle aktuálního kurzu).

Produkce se nově přestěhuje z chladného severu do Kalifornie, výrobní zařízení bylo v Uusikaupunki již před časem rozmontováno. Nynější společnost FATG (Fisker Automotive and Technology Group) sídlí v Costa Mesa, kde pro ni pracuje zhruba 200 lidí. Svůj závod chce postavit nedaleko. Konkrétně v Moreno Valley, zhruba na půlce cesty mezi Los Angeles a Palm Springs, konkrétně 100 km na východ od L. A.

V Kalifornii přece vyrábí svoje auta i Tesla Motors, Gigafactory však staví nedaleko nevadského Rena. I když se jedná o čisté elektromobily a nikoli plug-in hybridy, jejichž baterie lze dobíjet z běžní zásuvky, majitel Wanxiang firmu Elona Muska chápe pořád jako největšího konkurenta. Závod Fiskeru přinese 150 pracovních míst, což je sice v globálním měřítku zanedbatelné číslo, ale pro přijaté zaměstnance by mohlo představovat výhru.

Nový Fisker podporuje i stávající klientelu včetně servisních služeb a investuje do modifikací původního sportovního (pravda, skoro dvě a půl tuny vážícího) sedanu. Není stále jasné, kdy se upravená Karma objeví na výrobních linkách, FATG ji chce znovu uvést v polovině sezóny 2016, ovšem pod novou značkou Elux. Plány jsou to smělé, bude mít ale osm let staré auto šanci na trhu, navíc v tak úzkém segmentu, jaký představují elektromobily a hybridy?

Aleš Dragoun
Diskuze (0)