Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo vs. Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI – Závod ve šplhu

Svět motorů Svět motorů 15. 3. 2019
93
160
Zobrazit náhledy (93)
Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo vs. Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo vs. Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI Grafi ka přístrojů je decentní a ovládání palubního počítače snadné. Ford Edge Interiér zaujme festovním zpracováním. Tvrdé plasty jsou jen na středovém panelu, vše ostatní kryje kůže. Ford Edge Díky velkému rozsahu osmistupňové převodovky se spotřeba drží na solidních hodnotách v průměru pod 8 litry. Klimatizace se ovládá tlačítky jen částečně, distribuci vzduchu lze upravovat jen displeji Multimediální systém Sync3 funguje solidně, v edge mu však chybí kapacitní displej. Ford Edge Ford Edge Edge v současnosti nabízí parkovací asistent už v základní výbavě Edge nabízí řadu schránek, velmi praktická je ta na vrchu palubní desky Přední opěradla jsou sice plošší, ale výbornou oporou zad potěší při dlouhých jízdách. Ford Edge Za volantem se sedí velmi pohodlně a loketní opěrka, byť nepolohovatelná, je v ideální výšce. Všimněte si drobné schránky za středovým panelem. Vzadu oceníte hodně místa pro hlavu, před koleny ho nadbytek není. Překvapivě použitelné je i prostřední místo a nechybí zde ani 230V zásuvka. Ford Edge Ford Edge Ford Edge Ford Edge Edge nemá prudké změny směru zrovna v oblibě, přesto se s vyhýbacím manévrem popral se ctí. Nedotáčivost není nijak extrémní a dobře naladěná stabilizace dokáže vůz dostatečně přibrzdit, abyste se udrželi v požadovaném směru. Ford Edge Ford Edge Ford Edge Ford Edge Ford Edge Ford Edge Ford Edge Kufr edge je kvalitně čalouněn a potěší velkou šířkou, je však mělčí. Ford Edge Pod podlahou se nachází dojezdové kolo. Ford Edge Roleta nemá vedení v kolejnicích a zajišťování je krkolomné. Ještě více vadí, že koliduje s vyklopenými háčky, které jí v pohybu překáží. Toto se opravdu nepovedlo. Dvoulitr ve fordu je kultivovaný, automat řadí plynule, ale pohonné ústrojí si dává se vším trochu načas. V kombinaci se značnou hmotností není dynamika nijak oslnivá a nad 170 km/h už edge zrychluje hodně vlažně. Pneumatiky v testu: Nokian WR SUV 4 255/45 R20 Ford Edge Ford Edge Ford Edge Páté dveře jsou hodně mohutné a vyklápí se nízko, jen do 184 cm. Digitální přístroje jsou u RS standardem. Grafi ka ale působí pouťově. Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Napodobenina karbonových dekorů skutečnému materiálu moc neodpovídá, interiér je však navržen účelně. Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Vrcholná 9,2“ navigace přišla o tlačítka po stranách i otočné ovladače. Škoda. Škoda Kodiaq V kodiaqu slouží pro nejběžnější funkce klasické ovladače a obsluha je velmi rychlá Kodiaq nabízí možnost volby jízdních režimů, RS má i adaptivní tlumiče Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Sportovní sedadla mají pro RS speciální emblém i prošívání, celistvý tvar však dlouhánům málo podepírá hlavu. Mohutné boční vedení oceníte v zatáčkách. Škoda Kodiaq Optimální pozici za volantem najde snadno každý. Loketní opěrku lze posouvat i výškově nastavovat. Lavice v kodiaqu je posuvná i polohovatelná, ve standardní zadní pozici zbývá před koleny královská rezerva. Laciněji zde působí tvrdé výplně dveří. Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Kodiaq je po všech stránkách obratnější, ale sportovní jízdní vlastnosti o něj nečekejte. I zde má stabilizace hodně práce, byť na pokyn volantem reaguje vůz i díky strmému převodu ochotněji a rychleji. Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Kufr verze 2.0 BiTDI hodně utrpěl montáží baterky v zadní části. Výsledná plocha je příliš členitá. S dvojitou podlahou pak zase příliš mělká. Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Na bocích najdete bytelné háčky, páčku na sklápění a vyjímatelnou baterku. Motor 2.0 BiTDI má šťávu a je to přesně ten motor, který kodiaqu sluší. Sedmistupňový dvouspojkový automat řadí velmi rychle a intuitivně. Dynamikou tak kodiaq nad edge jasně vede. Spotřeba je o pár deci nižší (7,7 l/100 km) než v případě fordu, s těžší n Škoda Kodiaq Pneumatiky v testu: Continental Winter Contact TS 850 P 235/45 R20 Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Škoda Kodiaq Páté dveře se vyklápí vysoko (191 cm).
Škoda Kodiaq konečně dostala pořádný silný turbodiesel. Ford Edge zase láká na luxusní výbavu Vignale. Výkonově i cenově jsou si oba vozy blízké. Který z nich má větší šanci zaujmout nové zákazníky a přetáhnout je od prémiové konkurence?


Dojem, prostor, cena


Ve třídě SUV neexistují jasná pravidla a škatulkování do tříd není zdaleka tak jasně nalinkované jako mezi klasickými vozy. Ostatně ani cílová skupina to příliš neřeší, neboť zde jde hlavně o vzhled, pocit bezpečí, reprezentativní funkci a případně také určitý výkon. Kodiaq ve verzi RS dostal dvojitě přeplňovaný turbodiesel 2.0 BiTDI 176 kW a může se měřit i právě s edge, byť se boleslavský vůz na pohled jeví jako o půl, či celou třídu menší.

Velký ford, jenž vznikl primárně pro americký trh, je v trochu zvláštní pozici. Běžná středně velká SUV přerůstá, je dražší, ale zároveň do opravdu velkých SUV mu kus chybí, nemá šestiválce a nenabízí ani prestiž prémiových značek, byť se to snaží dohnat výbavou Vignale. Škodovka zase proklamuje, že v každém segmentu nabízí kus auta navíc. Oba modely se tedy snaží drápat někam výše. Když se navíc podíváte do ceníku, zjistíte, že Kodiaq RS se prodává za 1,2 milionu korun a Edge 2.0 EcoBlue Biturbo začíná na 1,3 milionu. Minimálně cenově jsou to tedy konkurenti docela blízcí.

Sport dvakrát jinak

Edge působí z každého úhlu velmi mohutně. Tvary jsou přitom elegantní a záď je až sportovně seseknutá. Celkově oblý tvar karoserie doplňují naopak

ostré prolisy a zepředu zaujme vysoká kolmá příď. V rámci faceliftu se přední šestiúhelníková maska protáhla více do stran, ale již přímo nenavazuje

na světlomety. Vzadu zmizela světelná linka spojující koncové lampy a lehce se změnil tvar i grafika světel, totéž platí i o víku kufru a nárazníků. Celkově se nám vůz po modernizaci líbí více.

Kodiaq, ač má karoserií klasičtějších tvarů, s méně zkosenými pátými dveřmi vypadá subtilněji. To se potvrzuje i v řeči čísel, neboť je v každém směru menší. Když však nestojí zrovna vedle edge, působí sám o sobě také jako kus auta, půdorysné rozměry však jen o málo překonávají octavii. Model RS bezpečně poznáte podle zadní odrazky, která se táhne pod pátými dveřmi přes celou šířku vozu. Nejsilnější kodiaq také jako jediný vyjíždí na 20“ kolech v typickém designu Xtreme a pochopitelně ho doplňují emblémy RS, nově v červené barvě.

Velká ramena, ostré lokty…

Mohutné rozměry fordu se naplno projevují i uvnitř. Palubní deska je hluboká skoro jako ve vozech MPV. Na spodní hranu čelního okna nedosáhnete,

ani když se předkloníte. Nejvíce však vyniká velká šířka, řidič i spolujezdec mají pocit naprosté volnosti. Středový panel, byť není nijak úzký, vás

nemá šanci omezovat. V loktech jsme naměřili 158 cm, vzadu dokonce ještě o tři centimetry více. Řidič si také užívá opravdového nadhledu, neboť se sedí hodně vysoko. Bez problémů tak vidíte téměř na konec kapoty, bohužel však máte na očích i její klepání při jízdě.

Interiér verze Vignale se pyšní obšitím jemnou kůží, kterou u Fordu nešetřili. Najdete ji nejen na vrchu palubní desky a všech výplních dveří, ale také ve spodní části středového panelu a táhne se až k loketní opěrce, kde je jinak tvrdý plast. Odkládacích míst je v interiéru hojnost. Hluboká schránka se skrývá před voličem automatické převodovky, tajné místo s pogumovaným povrchem pak objevíte ještě zezadu. Nevídaný prostor se navíc nachází i pod loketní opěrkou.

Navzdory tomu, že se sedí vysoko, nad hlavou zbývá hodně místa, a to dokonce i vzadu. Solidně podepřená jsou stehna a nárty si lze pohodlně podsunout. Místa pro kolena je dostatek, nicméně pokud se chcete pohodlně uvelebit a trochu posunete pánev, už se můžete dostat do kontaktu se zadní stranou předních opěradel.

Těžba na maximum

Kodiaq je sice menší auto a poznáte to také uvnitř, avšak prostor dokáže využít téměř dokonale. Palubní deska kodiaqu, která je vkusně zvednutá i před spolujezdcem, navozuje pocit určité mohutnosti, ale ve srovnání s edge působí stále decentně a je naopak velmi mělká. Ve škodovce se sedí podstatně níže, což vyhoví „sportovněji“ založeným řidičům, kteří po nadhledu až tak netouží. U obou vozů nás potěšily také důkladně utěsněné prahy dveří, takže při vystupování nehrozí, že si umažete nohavice.

Pocit nikoli snad stísněnosti, ale spíše kompaktnosti panuje v loktech, kde kodiaq vpředu na edge ztrácí 4 cm, vzadu pak plných 10 cm. Skromnější poměry nad hlavou se týkaly testovaného vozu s panoramatickou střechou, která překáží zejména vzadu. Naštěstí díky opravdu ohromné rezervě před koleny se vyšší jedinci mohou podsunout. Zadní opěradla lze naklápět sklon i posouvat lavici v širokém rozmezí. Podepření stehen je ještě lepší než v edge a nárty je také možné velmi snadno zasunout. Díky většímu úhlu otevření dveří a širšímu vstupnímu otvoru se dozadu také velmi

snadno nastupuje.

Provedení RS se od běžného kodiaqu liší dekory s karbonovou imitací, které se nachází na středovém pásu palubní desky i na dveřích. Také kodiaq potěší kvalitním zpracování, nicméně materiály odpovídají kompaktní třídě, a nikoli velkým SUV jako v případě edge. Měkčené plasty najdete jen na vrchu palubní desky a předních výplních dveří. Na nedostatek odkládacích prostorů si však ani zde nelze stěžovat. Oproti edge najdete šikovné místo na drobnosti vlevo od volantu a zdvojenou schránku před spolujezdcem – spodní je částečně čalouněná, horní má prakticky pogumovaný povrch. Menší odkládací prostor před voličem řadicí páky ale pojme jen mobilní telefon. Ostatní věci z kapes najdou své místo pod loketní opěrku.

Kufry s otazníky

Prostor pro zavazadla je v obou vozech mělký. U fordu se pod podlážkou nachází aspoň dojezdová rezerva a najdou se zde i drobné odkládací prostory. Na boku najdete tlačítka pro elektrické sklápění opěradel. Nahoru je však musíte zvednout sami, což vyžaduje hodně síly. Boky kufru jsou kvalitně čalouněny a nechybějí ani dvě drobnější schránky. Velkým přešlapem je však provedení háčků, které při vyklopení brání manipulaci se zatahovací roletou, té navíc chybí samočinné odjišťování i vedení na bocích.

Kodiaq jindy za hloubku kufru chválíme, není to však případ motoru 2.0 BiTDI. Důvodem je druhá baterie umístěná právě vzadu pod podlahou. Tím se výška v zadní části kufru dostane do horní úrovně dvojité podlahy. Plnou výšku lze tedy využít jen za opěradly. Navíc se Kodiaq RS musí zcela obejít bez rezervního, byť dojezdového kola. I zde lze z kufru sklápět (manuálně) zadní sedadla.

Údaje o testovaných vozidlechFord Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI
Místo podélné/před koleny zadního cestujícího (cm) 181/11 166-186/0-18
Výška interiéru nad sedákem P/Z (cm) 95-104/101 92-100/94
Místo nad hlavou cestujícího P/Z (cm) 0-8/7 0-4/1
Šířka interiéru v loktech P/Z (cm) 158/161 154/151
Šířka interiéru v ramenou P/Z (cm) 144/142 138/130
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 51 x 50/47 x 49 51 x 51/48 x 50
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 63 x 53 85 x 50
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 103 x 120 82 x 113
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 76/184 77/191

Drazí? Ano i ne

Zaplatit za neprémiové SUV milion a čtvrt se sice může zdát hodně, ale vzhledem k tomu, že se jedná o nejsilnější dvoulitrové diesely na trhu s velmi dobrou výbavou, není to tak špatné. Kodiaq RS se stal dokonce cenovým etalonem a edge je mezi konkurenty druhým nejlevnějším. Začneme-li u Kodiaqu RS, ve standardním provedení nabízí vše podstatné jako verze Style. Nechybí tak 8“ navigace Amundsen (na rozdíl od vrcholného přístroje Columbus má otočné knoflíky), světlomety LED, bezklíčkové ovládání, elektrické nastavování sedadla řidiče, přední a zadní parkovací senzory včetně

couvací kamery ani audiosystém Canton. Navíc pak obsahuje adaptivní tlumiče, digitální přístrojový štít, progresivní řízení a náladové osvětlení interiéru, přičemž tyto čtyři prvky by jinak vyšly na 65.700 Kč. Cenový odstup od verze 2.0 TDI 140 kW Style, která začíná na 1.001.900 Kč, se tím tedy může výrazně snížit. Model RS pak samozřejmě nabízí i celou řadu specifických prvků výbavy: 20“ kola, sportovní sedadla s výšivkami RS a další doplňky vně i uvnitř.

Ford Edge 2.0 EcoBlue BiTurbo se nabízí nejlevněji s výbavou ST-Line Top Edition (1.299.900 Kč), která je ještě bohatší než ta u kodiaqu, když navíc obsahuje i vyhřívání volantu či předního skla, adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, odvětrávaná sedadla nebo tažné zařízení. Z tohoto pohledu tak může být pro mnohé edge i výhodnější než kodiaq, neboť u něj se za toto vše dále připlácí (odvětrávaná sedadla mít RS ani nemůže). Model Vignale Top Edition stojí od 1.309.900 Kč a nabízí dále klasické kožené čalounění či metalízu. Na rozdíl od škodovky je v ceně i prodloužená záruka. Naopak enormní jsou u Fordu některé ceny náhradních dílů. Kodiaq se v tomto drží při zemi.

Pořizovací nákladyŠkoda Kodiaq RS 2.0 Bi-TDI 176 kW (etalon) Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo 175 kW
Základní cena 1 189 900 Kč (RS) 1 299 900 Kč (ST-Line Top Edit.)
Cena verze Světa motorů 1 189 900 Kč (RS) 1 299 900 Kč (ST-Line Top Edit.)
Výbava verze Světa motorů Čelní, boční a hlavové airbagy, rádio s bluetooth handsfree, připojení USB nebo SD, výškově a podélně stavitelný volant, dálkově ovládané centrální zamykání, automatická klimatizace, elektrické ovládání předních a zadních oken a vnějších zrcátek, palubní počítač, parkovací čidla vpředu a vzadu, tempomat, automatická aktivace světel a stěračů, kola z lehkých slitin, navigace, multifunkční volant.
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Bixenony/světlomety LED Ne/Ano Ne/Ano
Vyhřívání předních/zadních sedadel/volantu Ano/7000 Kč/3000 Kč Ano/Ano/Ano
Vyhřívání čelního skla 5900 Kč Ano
Zpětná kamera/panoramatický systém Ano/9000 Kč Ano/21 000 Kč
Litá kola Ano (20“) Ano (20“)
Adaptivní tlumiče S Ne
Tempomat/adaptivní tempomat Ano/17 200 Kč Ano/ Ano
Digitální přístrojový štít Ano Ano
Elektrické ovládání 5. dveří 10 000 Kč Ano
Bezklíčkové startování Ano Ano
Metalíza 6900 Kč 22 000 Kč
Porovnání cen 1 189 900 Kč (etalon) 1 299 900 Kč (o 9 % horší)
Známka* 1,00 1,50
 1. 2.
* Známka za cenu, výbavu a servisní náklady

Motor, jízda


Hmotnost rozhoduje

Testované vznětové dvoulitry mají velmi podobné parametry – jednotka 2.0 EcoBlue Biturbo od Fordu nabízí 175 kW, motor 2.0 BiTDI od koncernu

Volkswagen pak 176 kW. Točivý moment 500 Nm mají oba shodný. V případě škodovky je k dispozici v pásmu 1750-2500 min-1, u fordu vrcholí v jediném bodě při otáčkách 2000 min-1. Výsledný dojem z obou pohonných ústrojí je však dosti odlišný. Ford se pojí s klasickým osmistupňovým automatem, který řadí velmi jemně, ale občas si dává trochu načas a hydrodynamický měnič déle prokluzuje. Převodovka motor v automatickém režimu nepustí přes 4000 min-1 a v kombinaci se značnou provozní hmotností vozu 2116 kg (o 236 kg více než u kodiaqu) to nepřináší zrovna opojnou dynamiku.

Síly má sice motor dostatek, ale 175 kW byste mu nehádali ani náhodou. Doménou edge je pohodové dálniční cestování, ve 130 km/h motor točí pouhých 2000 min-1, a i při vyšších rychlostech panuje v kabině příjemné ticho.

Kodiaq přináší jiné emoce. Nejde jen o umělý zvuk výfuků, který stejně nejspíš brzy vypnete. Biturbo dokáže s vozem pořádně zacvičit. Sedmistupňový dvouspojkový automat (DQ500) si s motorem skvěle rozumí, řadí rychle, efektivně a neváhá ani s prudkým podřazením při přidání plynu. V případě plného zrychlování dvoulitr vytočí až k 5000 min-1 a fordu ujíždí od prvních metrů. Výrazně se mu vzdálí v rychlostech nad 100 km/h a od 160 km/h hraje úplně jinou ligu.

Dynamika edge se nad touto rychlostí už nevyrovná ani slabší, 140kW verzi 2.0 TDI. V řeči čísel to znamená, že na stovku zrychlí edge podle našeho měření za 8,7 s, kodiaq za 7,4 s. V 180 km/h je již rozdíl ve prospěch škodovky naprosto drtivý: 43,2 vs. 25,8 s. Letištní dráha v Mnichově Hradišti pak stačila kodiaqu i k pokoření 200 km/h (39,0 s).

Údaje o testovaných vozidlechFord Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI
Motor, ventilový rozvod turbodiesel R4, DOHC turbodiesel R4, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1996 1968
Největší výkon (kW/min-1) 175/4000 176/4000
Největší točivý moment (Nm/min-1) 500/2000 500/1750-2500
Převodovka 8° automatická (planetová)7° automatická (dvouspojková)
Délka x šířka x výška (mm) 4834 x 1928 x 1732 4699 x 1882 x 1686
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2848, 1655/1664 2790, 1579/1567
Standardní pneumatiky 235/55 R19 235/45 R20
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 2116/614 1880/616
Nejvyšší hmotnost nebrzděného/brzděného přívěsu (kg) 750/2000 750/2500
Objem zavazadlového prostoru základní/maximální (l) 602/1688 530-725/1960
Objem nádrže paliva (l) 68 60
Nejvyšší rychlost (km/h) 216 221
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) 9,0 6,9
Emise CO2 (g/km) 175 167
Spotřeba paliva (město/mimo město/kombinace) (l/100 km) 8,4/5,7/6,7 7,4/5,8/6,4
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Zrychlení 60-100 km/h (s) 4,8 4,1
Zrychlení 80-120 km/h (s) 6,3 5,0
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h podle GPS (min-1) 2000 2250
Brzdná dráha z rychlosti 100 km/h (m) 43,4 44,1
Skutečná rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,8/86,6/125,4 47,8/86,2
Naměřená kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 7,7 7,5

Odspodu s nevolí

Měření pružného zrychlení jsme tentokrát nemohli v případě modrého oválu uskutečnit, neboť edge nenabízí manuální režim. I pokud si přeřadíte páčkami pod volantem, při sešlápnutí plynu převodovka stejně podřadí. V automatickém módu neklesnou otáčky pod asi 1400 min-1. Kultivovanost chodu je v tom okamžiku velmi příjemná, nikde nic nevibruje ani neduní. Naplno však motor začne zabírat až kolem 1750 min-1 a zároveň je to okamžik, kdy převodovka už nutně nepodřadí a umožní pružné zrychlování.

Naproti tomu jednotka 2.0 BiTDI začíná mohutně zatahovat už kolem 1250 min-1, také je velmi kultivovaná a pružnost patří i na sedmičku z nejnižších otáček k silným stránkám. Celkově tak zanechává pohonné ústrojí kodiaqu lepší dojem.

Rozumní pijani

Spotřeba je u obou vozů dobrá a vyrovnaná. Na 300 km dlouhé testovací trati jsme jeli s kodiaqem za 7,5 l/100 km, s edge za 7,7 l/100 km. Vzhledem k výrazně vyšší hmotnosti i podstatně větším kolům jsme u fordu čekali vyšší hodnoty. Na dálnici je potřeba počítat s konzumací kolem

8,1 litru (edge), respektive 7,8 litru (kodiaq). Na běžných silnicích klesají hodnoty na 7,3 l/100 km a 6,8 l/100 km rovněž ve prospěch škodovky. Při

dynamičtějším stylu se však snadno konzumace v obou případech přiblíží 10 l/100 km. Ve městě se pak nejčastěji pohybujete kolem 9,5 l/100 km. Zde rozdíly mezi vozy příliš nejsou a rovněž je potřeba počítat s tím, že apetit výrazně roste při neplynulé jízdě, či stačí párkrát využít plnou dynamiku při předjíždění.

Otázka priorit

Ford Edge váží 2,1 t a není tak právě lasičkou, která ráda mění směr, na druhou stranu je příjemně vyvážený a netrpí vyloženou toporností. Při nájezdu do zatáčky máte sice pocit, že tento zaoceánský parník nemůže v životě zatočit, ale nedotáčivost není nijak přehnaná. Kodiaq RS není navzdory označení žádné sportovní auto a oproti běžné verzi došlo jen k drobnému přitvrzení sportovního režimu. V praxi těžko soudit jak moc, neboť tvrdší je kodiaq zejména díky 20“ kolům. Naštěstí mají stále dostatečně vysoký profi l (235/45) a auto si na nich poradí i s horším povrchem.

Prudší reakce a výraznější změny směru jsou kodiaqu po chuti více než edge. Dlouhé táhlé oblouky jsou naopak doménou fordu a téměř nic ho nerozhodí. Kodiaq je ve stejné chvíli hravější, ale náhlé povolení plynu u něj dokáže rozvlnit záď. Citlivější je škodovka i na poryvy bočního větru na dálnici. Edge nám přišel také celkově tišší, cestovní komfort je jednoznačně jeho parketou. Vděčí za to mimo jiné obřím kolům (testovaný vůz 255/45 R20), která přejedou téměř cokoli, aniž by o tom řidič věděl.

Kodiaq dává o přejezdu nerovností vědět více, ale ostré rázy nepřenáší. Umožňuje výběr ze tří režimů odpružení, přičemž rozdíly mezi nimi jsou znatelné tak akorát. Někomu bude příjemný houpavý mód Comfort. Pro ty, jimž vyvolává mořskou nemoc, je ideální Normal, kdy se pohyby karoserie omezí na rozumnou úroveň. Nastavení Sport oceníte při svižném stylu, stále je však navrženo i s ohledem na kvalitu českých silnici a duši z vás nevytřese.

V kombinaci s rychlým řízením s progresivním převodem a pouhými dvěma otáčkami mezi rejdy si lze jízdu s kodiaqem na poměry vozů SUV užívat i v zatáčkách. Edge preferuje spíše dálkové trasy, čemuž odpovídá i vláčnější řízení, byť i zde si lze připlatit za variantu se strmějším převodem.

Závěr


Závěr

Svým charakterem jsou oba vozy odlišné a spojuje je především podobná cena. V testu vítězí kodiaq především díky výrazně lepší dynamice a variabilněji navrženému interiéru. Edge zvláště ve vrcholné výbavě Vignale zaujme především kvalitnějšími materiály a nabídne pocit větší exkluzivity, kterou podporují i mohutné rozměry. Velká šířka je však zejména ve městech trochu limitující. Ford ocení milovníci pohodového cestování na dlouhé vzdálenosti, kodiaq nabízí i určitou hravost a potěší také akčněji zaměřené řidiče. Dobrou zprávou je, že ani jeden vůz nemá přehnané nároky na spotřebu nafty.

Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
 Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo AWD Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI
DOJEM
Design 1,50 1,50
Dílenské zpracování 1,50 2,00
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 1,50 1,50
Sedadla 2,00 2,00
Zavazadelník a variabilita 2,00 1,50
Ovládací prvky 2,00 1,50
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 2,50 1,00
Pružnost 2,00 1,00
Spotřeba 1,50 1,50
JÍZDA
Řazení 2,00 1,50
Řízení 2,00 1,50
Brzdy 1,50 1,50
Ovladatelnost 2,00 1,50
Jízdní komfort 1,00 1,50
CELKEM
Výsledná známka 1,79 1,50
Závěrečné pořadí 2. 1.

Pořadí1. Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI2. Ford Edge 2.0 EcoBlue Bi-Turbo
PlusyVelmi dobrá dynamikaVysoký komfort jízdy
 Hodně místa v podélném směruVelmi dobré odhlučnění
 Na poměry SUV solidní obratnost Široký a vysoký interiér
 Variabilní interiérStabilita při rychlé jízdě
 Vyvážené odpružení  
MínusyUžší interiérVyšší hmotnost
 Místy lacinější materiályMenší obratnosti při prudkých změnách směru
 Kvůli baterce omezená využitelnost kufruSlabá dynamika ve vyšších rychlostech
 Větší náchylnost na boční vítrPrůměrný prostor vzadu na nohy
  Mělký kufr
Průměr celkem1,501,79

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra. Nově hodnotíme po půl stupních. Do 5 % ztráty přidělujeme ještě známku 1,00, dále je stupnice po 10 %. Za odstup 5 až 15 % dáváme 1,50, za 15 až 25 % 2,00 atd. Příklad: Nejlevnějším středně velkým SUV s dieselovým motorem o výkonu 176 kW ± 10 % a výbavou dle Světa motorů je Škoda Kodiaq RS 2.0 BiTDI 176 kW za 1.189.900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 1.249.395 Kč. Za cenu od 1.249.396 Kč do 1.368.385 Kč udělíme známku 1,50 atd. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku

můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Autor: Martin Jeník

Související články

Zobrazit celý článek
Témata

Diskuse: Přidat názor

Není o čem uvažovat
martin_dr
| 20. 3. 2019
ja ano ale mam pocit ze ty nie. V kodiaqu som sedel a vsetko mi prislo v pohode. Fajne auto. Potom soms i sadol do edge a ubi ma za to ale mal som naozaj pocit, ze sedim v drahsom aute. O pocite z jazdy ani nevravim, na edge kodiaq proste nema, v edge mam pocti ze som v luxusnejsom a vacsom aute. Pohodlnejsie tichsie, vykonovo mi to prislo porovnatelne. Keby som vyberal, som jeden z mala asi co by vybral edge, kodiaq mi proste pride lacnejsi nielen v cenniku ale aj na dojem.
Avatar - rohYpnol
Není o čem uvažovat
rohYpnol
| 18. 3. 2019
Měl jsi možnost ty vozy porovnat? Viděl jsi je naživo?
Avatar - Machýrek
Vignale
Machýrek
| 17. 3. 2019
I na novou X5? Na 5 a 7 me nabizel 25% a o X5 naopak tvrdil, ze jak je to novy, tak nemuze.. hm asi trochu kecal.
Avatar - Emel
RS verus VIGNALE
Emel
| 17. 3. 2019
Vím že je ST sportovní verze, ale je to jen obycejny Edge, jen udelany tuning polepama. Zadna uprava prevodovky ani motoru, ani odlehcene, ani snizene, prostě nic ;-)
rs
Mirecek
| 17. 3. 2019
takze RS Kodiaq je vetsi auto nez EDGE? RS neni sport. Takze vsichni co jezdi zavody s RS tak jezdi s obyc autem. Ty klone kone, nenadavej nejsem tvuj kretensskej fotr,