Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford Fiesta ST (110 kW): naše první jízdní dojmy

Ondřej Láník Ondřej Láník 18. 3. 2005 • 04:12
39
146
Zobrazit náhledy (39)
Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta Ford Fiesta
Další generace silných Fiest se sice začala prodávat už na konci minulého roku, ale zima ke koupi sportovního hatchbacku příliš nevyzývala. Jarní počasí a osychající asfalt jsou ale dostatečnou provokací jak pro podvozek, tak také pro pneu Pirelli P Zero.

Další generace silných Fiest se sice začala prodávat už na konci minulého roku, jenže letošní zima ke koupi klasického sportovního hatchbacku příliš nevyzývala. Jarní počasí a osychající asfalt jsou ale dostatečnou provokací jak pro podvozek, tak také pro sériové pneumatiky Pirelli P Zero.

Čtvrtstoletí rychlých Fiest

Historie sportovně laděných modelů řady Ford Fiesta sahá do roku 1981, kdy vyjela Fiesta XR2. Tento model byl prvním reprezentantem své řady, který jel rychleji než 160 km/h. O vývoj modelu Fiesta XR2 se zasloužili experti centra Special Vehicle Engineering, které bylo předchůdcem dnešní divize TeamRS. Fiesta druhé generace se představila v roce 1983 a její vyšlechtěná verze XR2 se objevila jen o rok později. Nový model měl už pětistupňovou převodovku a poháněl jej motor o výkonu 72 kW. V roce 1989 pak vznikla Fiesta XR2i třetí generace. Písmeno „i“ v jejím označení dávalo najevo, že motor je vybaven vstřikováním benzinu. Především díky této technologii dosáhl jeho výkon hodnoty 81 kW. I když nový sportovní model nebyl tak dramaticky tvarován jako jeho předchůdce, šlo do té doby o vůbec nejvitálnější Fiestu. V průběhu dalších let se výkony šplhaly stále výš: V roce 1990 vyjela Fiesta RS Turbo, poháněná přeplňovaným zážehovým motorem o výkonu 100 kW. Nástupce Fiesty RS Turbo se stal v roce 1992 model Fiesta RS1800. Tento model byl o málo pomalejší, ale také mnohem příjemnější v běžném provozu, což byla zásluha především jeho zážehového čtyřválce nové řady Zetec o objemu 1,6 l a výkonu 96 kW.

V dalších letech se Ford v segmentu malých sportovních vozů soustředil na modely Puma a Focus. Nyní však znovu vyjíždí „ostrá“ Fiesta.

Fiesta ST: poprvé pod křídly TeamuST

S písmeny ST (Sports Technologies) jsme se u odvozených sportovních modelů Fordu již několikrát setkali. Nejvýraznějším estéčkem bylo šestiválcové Mondeo ST 220, které nakonec přijala do svých služeb také Policie České republiky, umírněnější sportovní atmosféru nabízely také Focusy ST 170. Spojení písmen s číslicemi udávajícími výkon v koních Ford opouští a nová Fiesta ST je současně prvním výsledkem práce nového TeamuRS, pod vedením Josta Capita.

Filozofie ukrytá pod kabátem momentálně nejsilnější Fiesty je hlubší než se na první pohled zdá. Péče, která byla věnována nové sportovní verzi totiž vychází z požadavků největšího trhu těchto vozů – Velké Britanie. Této kolébce sportovních „hot-hatchů“ byla přizpůsobena také specifikace Fiesty ST, která na první pohled není ani nejsilnější, ani nejrychlejší ze srovnatelných modelů, kriterium fun-to-drive nebo chcete-li radost z jízdy se však limitně blíží k dokonalosti v rámci této cenové kategorie...

Motor: zážehový čtyřválec Duratec 2.0 (110 kW)

Široká paleta motorů koncernu Ford obsahovala hned několik možností, které přicházely v úvahu ve chvíli, kdy se uvažovalo o hnacím agregátu pro Fiestu ST. Nakonec padla volba na klasickou kubaturu 1999 cm3, pocházející z Mondea. Implantace však nebyla realizována prostým výměnným způsobem. Před tím než se dvoulitr Duratec pod malou kapotou Fiesty zabydlel, absolvoval důkladnou přípravu. Celohliníkový motor „dýchá“ sacím potrubím s variabilní délkou, výfukové potrubí se stará, vedle optimalizace výkonu motoru, také o opravdu jadrný zvuk, který ve voze navozuje optimální atmosféru, ale přitom zvenku neruší.

Nejvyšší výkon 110 kW dosahovaný při 6000 ot./min není rozhodně hodnota na samém vrcholu této třídy, ale podle Fordu jde o kompromis mezi sportovními vlastnostmi a daňovým zatížením potenciálních kupců. Ti se prý v Británii rekrutují převážně z řad mladých lidí, pro které by vyšší daně mohly být obtížně překonatelnou překážkou. Výkon je vyšší o necelé 4 kW oproti stejnému motoru v novém Focusu, obdobně vzrostl také nejvyšší točivý moment ze 185 Nm na 190 Nm při 4500 ot./min. Fiesta ST je podle Josta Capita ideálním základem pro další individuální tuning, jehož úroveň si každý britský zákazník u svého tunera stanoví sám…

S Fiestou ST jsme absolvovali necelé dvě stovky kilometrů převážně na klikatých silničkách střední Itálie. Přesně takový terén odpovídá naturelu Fiesty ST, která sice neohromí absolutní hodnotou zrychlení z klidu na 100 km/h (8,4 s), ale velmi příjemnou schopností ochotně zrychlovat prakticky z jakýchkoliv otáček. Automobil je tedy velmi dobře použitelný i ve městě, kde vysoký točivý moment v kombinaci s těsně rozloženými převody usnadňuje jízdu v kolonách, bez nutnosti častého řazení. Dráhy řadící páky jsou krátké a v kulise exaktně definované.

Točivý moment sice vrcholí až při 4500 ot./min, ale 90 % této hodnoty je k dispozici mezi 2200 a 6150 ot./min. Motor dostal nový lehčí setrvačník, takže se ochotně rozbíhá do otáček, pružné zrychlení z 80 km/h na 120 km/h na pátý převodový stupeň trvá 11,3 sekundy.

Podvozek: tužší pružiny, nové tlumiče a převod řízení

Z dobrého podvozkového základu standardní Fiesty vykouzlili lidé z TeamuRS hbitý hatchback, který ochotně a přesně reaguje na vše co mu poručíte. Celek se přirozeně posunul směrem ke sportovnímu vozu, ale i při jízdách po městě nebo horších cestách se netřeba bát výrazného nepohodlí.

Přední pružiny jsou proti běžné Fiestě (16,5 N/mm) tužší (24 N/mm) a tomu odpovídá také nové naladění tlumičů, obdobná úprava postihla i zadní nápravu, jejíž zkrutná příčka je z původních 520 Nm/° přitvrzena na 720 Nm/° . Geometrie přední nápravy s negativním odklonem zlepšuje trakční schopnosti Fiesty ST. Řízení má o deset procent strmější převod a působí i subjektivně velmi sportovně. Ovládání Fiesty ST se nám líbilo kvůli jednoznačné, rychlé a nekompromisní odezvě na pohyb volantu. Podílí se na tom mj. dále vyztužený pomocný rám přední nápravy.

Ford opět ukázal, že podvozky umí. Fiesta ST dělá řidiči svou ovladatelností a mrštností radost při každém průjezdu zatáčkou, nad čímž v našem případě bdělo ESP s citlivě nastavenými limitními hodnotami pro zásah do řidičových hrátek.

Brzdový systém Fiesty je poprvé v této řadě dodáván s kotouči na zadní nápravě. Přední brzdy pocházejí z Focusu ST 170. Zdálo se nám, že bylo třeba vyvíjet vyšší tlak na pedál aby se čelisti razantně zakously do kotoučů, je ale možné že šlo o záměr… Kontakt s vozovkou zajišťují sériové pneumatiky Pirelli P Zero Nero 195/45 ZR 16 nebo příplatkový rozměr 205/40 ZR 17 stejného modelu italské pneumatikárny.

Cena+výbava

Fiesta ST se u nás prodává za 529.900,-Kč, přičemž v základní výbavě jsou čtyři airbagy, ABS, dálkově ovládané centrální zamykání, výborná sportovní sedadla a volant s logem ST, rádio s CD přehrávačem a ovládáním na volantu, manuální klimatizaci nebo elektricky ovládaná okna. Ke spokojenosti nám na českém trhu ve voze tohoto kalibru schází ESP, které bude snad již brzy možno doobjednávat alespoň jako prvek příplatkové výbavy. Vzhledem ke schopnostem i výbavě Fiesty ST považujeme částku na cenovce za velmi konkurenceschopnou.

Zájemci, kteří se spokojí s individuálním vzhledem Fiesty ST, ale nemají rozpočet tak velký, mohou sáhnout po Fiestě S, která sdílí karosářské úpravy s ST, její podvozek je někde na půl cesty mezi běžnými Fiestami a Fiestou ST, což lze říci i o výbavě. V nabídce jsou tři motorizace: čtyřválce Duratec 1.4 (58 kW) za 394.900,-Kč, Duratec 1.6 (74 kW) za 420.900,-Kč a vznětový motor 1.6 Duratorq se sníženým výkonem na 66 kW za 467.900,-Kč.

Témata
27. 3. 2005 22:54
Re: ano, ale..
Jane Jirko, jedno v republice je Pendolino. Říkal mi to Jarda s Bertoňákem a ti to vědět musej. Kolik tady je 206 RC nevím, ale pokud tady byla jen jedna, tak jsme při tom lítání s ní museli sedávat vedle sebe. Já jí dal pěkně do trika. Byla stříbrná. Potvrzuji, co píšeš o jejím ovládání. Na cestu do supráče pro rohlíky bych ji nevolil. S Fiestou ti nezkysne mléko a můžeš ji i pěkně prohnat. Na 206RC už musí být člověk trochu vybavenej. Mladejm bejkům doporučuji Fiestu. Budou si připadat jak v 911 a po jízdě si nebudou muset měnit slipy.
21. 3. 2005 23:08
Re: FIESTA JE FIESTOU, BLBEC BLBCEM
Mýliš se ve dvou věcech. pokud budeš mít styl psaní, myslím originální, budeš mít na vtip a na myšlenku, (a já tipuju, že jo) pak proč bys mi měl vadit? Naopak. Jsem rád, žes pochopil, že to jiskření tady musí mít úroveň, jinak to tu zakopou Acidesové. A mýlíš se i u Alcidese. To není patrně *, to * je. Primitivní člověk. Žel nelze mu upřít právo svůj primitivismus křičet do světa. Je mi svým způsobem sympatické, že mě pasuješ na středoškoláka, věř, že bys byl nepochybně udiven v jakých pokročilých létech je možné "vklouznout na sedadlo, pohladit řadičku, zvednout pohled šikmo vpravo, seřídit zpětný, abys pak v zatáčce spatřil, jak tvé gumy vyryly do asfaltu křivku tvé rozkoše..." Ano, Ismo, to jsem v podstatě já. Život se nemusí skládat jen ze znalostí plnících tlaků turbodmychadel. To je to krásné tady, že každý uchopujeme auto jinak a jinak také o něm píšem. Mně by ani nenapadlo napadat třeba Lonese za to, že má Ameriky v malíčku. Obohacuje mně to. Možná, že on si přečte s radostí zas výpověď o lásce. O lásce k autům jiné, než je láska jeho, ale nepochybně opravdové. Oba dva pohledy vyžadují určitou kvalitu člověka. Pokud máš zájem, tady je dost těch, kteří kvalitu tvou obohatí. Nemyslím teď sebe. Ty svobodně rozhoduješ koho zvolíš. Budeš-li psát déle, vnikneš i do vztahů. To je svébytná kultura. Myslím, že správně píšeš, že už nebudeš zahajovat diskuzi napadáním někoho. Myslíš tím asi někoho, kdo má jinou představu o příspěvku, než ty. Jo, to je dobré předsevzetí. Tak hodně štěstí. Člověk má žít (a psát, viď) tak, aby, když se ohlédne za sebe, se za to co uvidí nemusel stydět. V tomto zorném úhlu je dobře přistupovat i k tomuhle psaní. Jo, a prosím tě, Ismo, už mě nikdy nekonfrontuj s tím blbečkem, to bys mně fakt naštval, byť jsem vyšel z toho klání vítězně. V tomto případě je vítěz jasný, ovšem to vítězství tak nějak nehřeje
20. 3. 2005 19:44
Re: VYPRÁZDŇÉTE KASIČKY
, pod tlakem tvé rgumentace uznávám, že jsem přecenil neadekvátním příměrem toho přispěvatele . Jo, opravuji na - karburátor . Jo, Fiesta je špica.
20. 3. 2005 08:33
Re: ale jo
Ismo, já se do tvé zprávy k Fiestě o tvé přítelkyni navezl až tehdy, co tys nemístně se navážel do mého Proseku. Jinak bych tvůj vztah s přítelkyní samozřejmě nechal bez povšimnutí, že. Pokud ses těď po pěti létech osmělil a předhodils nám příspěvek, ok. Nahoře jsem ti psal, že bys něměl diskuze začínat krvežíznivou konfrontací se zprávou, která nebyla určená tobě. A to je všechno. Proč jsi tak pobouřený tím, že někdo ventiluje své názory na auta způsobem jiným, než je budeš asi ventilovat ty? To, jak jsi napadal mé příspěvky je sprosté a navychované. A ismo, já se přece nekasám, já ti odpovídal na tvé zprávy. To "jednu chytíš a chytils", to je přece ta má reakce na tvou přítelkyni, protože kdybys takhle znenadání na mně zautočil verbálně, tak snad uznáš bys musel fakticky ode mně jednu chytit. Tohle se prostě, Ismo, ve slušné chlapské společnosti nedělá. Těším se na tvé zprávy, na tvé postřehy. Tedy nemyslím k mé osobě, myslím k autům.
19. 3. 2005 22:24
Re: ale jo
Hele, nevím jaký seš lingvista, ovšem teď se mýlíš. Ten akcent na slovo - NIC - je tam záměrně, aby smysl té věty byl umocněn. Nevím teď jestli mě zkoušíš tím - lepší lépe - nebo je to napsané v rychlosti, tak to přecházím, jo.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku