TEST Ford Galaxy 1,6 EcoBoost – Z benzinové galaxie
Když se podíváte do akčního ceníku Fordu Galaxy, objevíte provedení Champion za 699.900,- Kč. Má benzinový motor a je o rovných 100 tisíc levnější než stejně vybavený dvoulitrový turbodiesel.
Ten motor je 1,6 EcoBoost – čtyřválec s turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Ve Focusu je famózní, s Mondeem si rozumí taky dobře, a tak ho Ford zkusil implantovat i do velkého sedmimístného MPV. To už je dost odvážný krok, nicméně ne nutně špatný.
Jak lze odtušit z našich předchozích testů Fordů Mondeo 1,6 EcoBoost (118 kW) , Focus 1,6 EcoBoost (110 kW) a Focus 1,6 EcoBoost (134 kW) , přeplňovaná šestnáctistovka od Fordu se povedla. Jde jen o to, jestli stačí i na Galaxy…
Benzinový hrdina
V ceníku Fordu Galaxy jsou k nalezení hned tři benzinové motory: kromě 1,6 EcoBoost (118 kW) to je 2,0 EcoBoost (149 kW) a atmosférický 2,0 Duratec (107 kW) pro nenáročné řidiče. Akční ceny se ale vztahují jen na šestnáctistovku, což zbývající dvě možnosti pasuje do role virtuální nabídky.
Roli hlavní benzinové motorizace ale slabší EcoBoost obhajuje překvapivě suverénně. Ford se totiž nehnal za výkonem, místo toho vsadil na umírněné parametry (118 kW dnes běžně dosahují i přeplňované čtrnáctistovky) a hladký průběh točivého momentu.
Kombinace turbodmychadla s přímým vstřikem zaručuje rychlé reakce na plyn a hladké změny v přechodových režimech. Motor navíc podává solidní výkony už od nejnižších otáček.
ford testy mpv Pro úspornou jízdu konstantní rychlostí stačí pásmo okolo 2000 min-1, pro akceleraci pak o tisíc otáček vyšší. Motor ale funguje hezky lineárně, jeho síla hezky graduje až do 6000 min-1. Jenže v takových chvílích se z vás stává sponzor ropných šejků.
Recept na rozumnou spotřebu je totiž jednoduchý – co nejnižší otáčky. Potom lze jezdit mimo město do osmi litrů na 100 km (rychlost 100 km/h znamená 7,8 l/100 km a 2250 min-1) a ve městě nebo na dálnici do desíti (rychlost 130 km/h znamená 9,1 l/100 km a 2900 min-1). Kdo se nechá unést dostupným výkonem, může zkusit i rychlost 200 km/h, pak ale palivo mizí z nádrže podstatně rychleji.
Na základním ladění Galaxy benzinový motor nic nemění. Jako každý Ford je i ten největší rodinný laděn do sportovna. Snaží se působit dynamicky a k tomu přidává i hmatatelné klady: stabilitu v přímém směru a relativně obratné schopnosti v zatáčkách.
Snaha přiklonit se přesto na komfortní notu má za následek náklony karoserie v zatáčkách (nikterak dramatické) a odtažité řízení s dlouhým převodem (na poměry MPV stále výborně naladěné). Proč ta kritika? Sesterský S-Max je v tomto směru lépe sladěný, i když pro milovníky klidné a plavné jízdy o to nepříjemnější svojí důsledností.
Rodinný šampion
Plýtvat kilobajty na popis interiéru je zbytečné, když toto téma důkladně rozebírá předchozí test Galaxy 2,0 TDCi. Zaměříme se proto jen na novinky ve výbavě, které představuje akční model Champion.
Galaxy jakožto velké MPV je velikostním ekvivalentem vozů střední třídy – nakonec základní konstrukce je příbuzná s Mondeem. To znamená i odpovídající rozsah výbavy, který mohou levnější kompaktní MPV leda závidět.
ford testy mpv Když objednáváte Galaxy, znamená to automaticky dvouzónovou klimatizaci, elektricky nastavitelnou výšku sedadla u řidiče a bederní opěrku k tomu, přední mlhovky nebo kožený volant. Akční model Champion, který se zabydlel mezi základním Trend a prostředním Ghia, přidá tempomat, Bluetooth, rádio s USB, parkovací senzory vpředu a vzadu nebo 17palcová kola. V zásadě nic nechybí.
Ve Fordu si to myslí také, protože možnosti příplatkové výbavy jsou značně omezené. Luxusní prvky výbavy lze objednávat jen pro vrcholné Titanium, pro Champion je určeno jen několik zvýhodněných paketů.
A ceny? Navigace s příplatkem 25 tisíc je nejlevnější ze všech verzí Galaxy. Sada Assist přidá asistenty pro jízdu v pruzích, automatická dálková světla, dešťový senzor a velkoplošný displej Convers+. Přitom celý balík vyjde na 43 tisíc.
Je ale potřeba zapomenout na xenony, parkovací kameru, adaptivní tempomat nebo panoramatickou střechu. Touha po takových specialitách znamená automaticky přesun do vyšší výbavy a tím ceníková cena nebezpečně rychle míjí hranici 800 i 900 tisíc korun.
V případě Galaxy Champion s motorem 1,6 EcoBoost se přitom bavíme o částce 699.900,- Kč. A když jsem v souvislosti s podvozkem zmínil S-Max, z této strany přichází také největší cenový direkt pro Galaxy: stejně vybavený S-Max Champion 1,6 EcoBoost stojí o 60 tisíc méně.
První cena vozu | 699.900,- Kč (1,6 EcoBoost Champion) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 699.900,- Kč (1,6 EcoBoost Champion) |
Základní cena testovaného vozu | 699.900,- Kč (1,6 EcoBoost Champion) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 804.900,- Kč (1,6 EcoBoost Champion) |
Plusy
- Pružný a při běžné jízdě úsporný motor
- Prostorný a variabilní interiér
- Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
- Přesné řízení
- Čitelné a jisté jízdní vlastnosti
- Výhodná cenová politika
Minusy
- Dražší než srovnatelný S-Max
- Neúměrně odtažité řízení
- Ve verzi Champion omezené možnosti příplatkové výbavy
- Špatný výhled šikmo vpřed
- Horší manévrovatelnost a poloměr otáčení
- Barevné provedení displeje Covers+