Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ford GT se chystá na derniéru

Ladislav Čermák Ladislav Čermák 16. 8. 2006 • 03:13
7
67
Zobrazit náhledy (7)
Ford GT Ford GT
Supersport s modrým oválem zanedlouho opustí výrobní linku

Již příští měsíc, tedy v září 2006, sjede z výrobní linky poslední ze série 4.500 supersportů Ford GT. Sentimentální Američané pochopitelně hýří emocemi, Evropa, do níž se dostalo jen minimum kusů (přesně 101, jeden z nich dovezl Antonín Charouz a nabídl do volného prodeje) a sama produkuje velké množství rychlejších (ovšem také několikanásobně dražších) supersportů, si nejspíš pouze zatrhne další kolonku ve statistikách. Přesto nezaškodí připomenout pár fakt.

Celý projekt vznikl v tichosti a veřejně se představil jako koncept na North American International Auto Show v Detroitu v lednu 2002. Laická i odborná veřejnost byly retroodkazem na legendární Ford GT40 z šedesátých let natolik nadšeny, že sám Bill Ford zadal týmu SVT (Special Vehicles Team) stavbu tří funkčních prototypů na oslavy stého výročí Fordu v červnu 2003 a zároveň se nechal slyšet před novináři, že znovu dostane do výroby. Tak byl za pouhých 15 měsíců dokončen urychlený vývoj a ruční stavba tří proudnicových supersportů, se kterými si zajezdili i vybraní motorističtí novináři. Po roční sérii náročných testů a detailního dolaďování zejména aerodynamiky se mohli konstruktéři pochlubit, že postavili nejrychlejší sériový Ford všech dob, první, který opakovaně překonal hranici 200 mil za hodinu (320 km/h).

Vůz se vyrábí v závodě Wixom v Michiganu. Přeplňovaný, uprostřed uložený vidlicový osmiválec 5,4 l o výkonu 410 kW a 678 Nm pohání přes šestistupňovou, ručně řazenou převodovku zadní kola, což umožňuje pokoření stovky s pevným startem za 3,77 s a dosahování nejvyšší rychlosti 341 km/h. Vůz stál zpočátku 140 - 157 tisíc amerických dolarů podle výbavy, již na sklonku prvního produkčního roku zdražil o 10.000 $. V Evropě byl, jako obvykle, podstatně dražší, několik kusů se prodalo i na známém aukčním serveru eBay. Vesměs hliníkový vůz používá okruhové zavěšení kol, taktéž z hliníku, a čtyřpístkové brzdy Brembo s jednodílnými hliníkovými třmeny. Podle testerů vykazoval bezproblémové chování i v extrémních rychlostech, avšak některé kusy měly problémy s prosakováním oleje kolem těsnění bloku motoru a také servokapaliny. U jednoho z testovacích prototypů se objevila prasklina na závěsu kola, proto byl několika stovkám již vyrobených GT tento díl dodatečně zesílen.

Jedna kapitola, podkreslená šachovnicovými praporky, sice končí, ale druhá začíná. Mnoho konstrukčních postupů a hotových celků (brzdy, směs a konstrukce speciálních pneumatik) totiž převezmou konstruktéři právě dokončovaného o něco slabšího Fordu Mustang Shelby GT500, který používá prakticky stejný hnací agregát.

Témata
18. 8. 2006 22:35
Re: OT: Nová Mazda 6 - další informace 2
Jak tě tak čtu, tak jedinej s problémovým charakterem, jsem tu ty, skautíku... nevyrovnaný jedinec... otrok svých mozkových menstruačních cyklů. Tak se drž na řetězu... čas od času tě trochu srovnám do latě, abys tu nestrhával diskuzi do bahna svého suterénu :no: Co ty víš o tom, jaké to tu kdy bylo... koktáš tu půl roku ta svá bazarová moudra... někdo, ZZ... nejhorší být musí :-! Že seš to ty... cítím s tebou.
17. 8. 2006 00:24
Re: OT: Nová Mazda 6 - další informace 2
Marka... toho v těchto souvialostech čti... ale vygooglovaná informace o tom, jak dlouhá bude Mazda za dva roky :-) ... Napiš tu spíš o svém vztahu K FORDU GT...
17. 8. 2006 00:06
Re: OT: Nová Mazda 6 - další informace 2
No... uvaž to ještě...
16. 8. 2006 23:06
Re: OT: Nová Mazda 6 - další informace 2
Nic se něděje, nechci abys tu vyjadřoval názor na svůj OT příspěvek takhle graficky... proto jsem ti to napsal slušně, aby jsme se tu neutopili v odkazech na fotky novejch bavoráků a Mazd... na to tu jsou články... a dokonalý Marko... neboj... on tu informuje o novinkách dokonale, na to nepotřebujeme tyhle tvé odkazy.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku