Ford GT90 (1995): Bombardér na čtyřech kolech

 

Americká senzace přelomu let 1994 a 1995 se mohla stát nejrychlejším sériově vyráběným supersportem světa. A stvořila ji velká automobilka...

Ford vzkřísil ducha závodních GT40 a 4. prosince 1994 oficiálně odhalil zářivě bílý koncept GT90 včetně tiskové zprávy. Tam doslova napsal, že se jedná o „zkušební laboratoř technických a konstrukčních koncepcí a funkcí orientovaných na řidiče, které se nakonec mohou použít v produkčních vozidlech.“ Nezapomínejme, že původní „gétéčko“ slavilo třicáté narozeniny, takže šlo vlastně i o poctu k výročí.

Světová výstavní premiéra se odehrála v lednu 1995 na North American International Auto Show v Detroitu. Zrodil se coby tajný projekt malé skupiny inženýrů SVT (Special Vehicle Team) za pouhopouhého půl roku! Vývoj vedl John Coletti a stál tři miliony dolarů... V označení vůz zachoval určitou kontinuitu, připomínalo i šestici menších soutěžních speciálů GT70 z počátku sedmdesátých let minulého věku. Devadesátka však znamenala poslední dekádu uplynulého století, potažmo milénia.

Dva ustřižené osmiválce

Vidlicový dvanáctiválec DOHC s devadesátistupňovým úhlem rozevření, vstřikováním a čtyřventilovou technikou se nacházel jako u správného supersportu podélně před zadní nápravou. Navíc jej dopovala čtyři turbodmychadla Garrett AiResearch T2. Z objemu 5927 cm3 dával při kompresi 8,0:1 výkon 537 kW (730 k)/6600 min-1. Šlo o celohliníkový motor z tzv. modulární řady, vlastně o svařený pár dvou V8 4,6 l z luxusního kupé Lincoln Mark VIII, přičemž každý přišel o dva válce, jeden zepředu a druhý zezadu. Měl vrtání 90,2 mm a zdvih 77,3 mm. Ford propagoval GT90 jako „nejsilnější superauto světa“. Nebyla to tak úplně pravda, nicméně případní úhlavní konkurenti se mu v tomto ohledu rovnat nemohli. Kupříkladu Ferrari F50 poháněl atmosférický V12 objemu 4,7 l s „pouhými“ 520 koňmi (382 kW).

Klikový hřídel a vačky dostala na starosti Roush Technologies, stejně jako finální montáž a zkoušky. Rozvody mimochodem poháněly ozubené řemeny. Zajímavostí je to, že ještě předtím, než se motor objevil v podvozku konceptu, jej technici slavné firmy testovali v Lincolnu Town Car. Tam se však samozřejmě nacházel v přídi. Jak s ním takový výkon cvičil? Těžko říci, nicméně ještě neměl turba...

XJ220 jako dárce

Pětistupňovou manuální převodovku Ford nemusel vyvíjet, ústrojí FFD-Ricardo mu poskytl Jaguar XJ220. Nezapomínejme, že britská kočka tehdy modrému oválu patřila. Točivý moment vrcholil mamutími 895 N.m v 4750 otáčkách, putoval pouze na zadní nápravu. Se samosvorným diferenciálem, mimochodem.

Podvozek měl rozvor 2946 mm. Základem auta byl vyztužený hliníkový monokok s voštinovým průřezem, poddajný materiál byl zvolen proto, aby absorboval a následně rozptýlil energii při případném nárazu a posádka utrpěla co nejmenší zranění. Uhlíková vlákna použili spolu se sklolaminátem konstruktéři na kompozitovou karoserii, která se s hliníkem spojila do jednoho pevného celku. Zavěšení tvořily dvojité lichoběžníky opět ze supersportovního jaguaru, hřebenové řízení mělo posilovač a o patřičnou deceleraci se starala čtveřice vrtaných kotoučových brzd. Palivová nádrž disponovala objemem pouhých 68 l, s nijak velkým dojezdem se tedy nepočítalo...

Keramika

Auto bylo 4470 mm dlouhé, 1963 mm široké a jen 1140 mm nízké. Vážilo 1451 kg. Zaujalo avantgardním, doslova úhlovým designem místo oblých linií, které Ford používal do té doby více než dekádu počínaje Sierrou. Tvary s plochými rovinami do značené míry využívaly trojúhelníku – třeba na zadních světlech, dokonce i čtyři výfuky byly zakomponovány velmi zvláštně do stejného vystouplého geometrického útvaru – a v nich se nacházel další. Výfukové plyny byly tak horké (až 816 stupňů Celsia), že mohly poškodit karosářské panely. Proto přišla ke slovu keramika z raketoplánů, která posloužila jako izolace před ohněm, aby se střela na čtyřech kolech náhodou nevzňala.

Přední světla vyznávala překvapivě obdélníkový tvar, byla tenká a vodorovná. Pod nimi se v nárazníku nacházely kulaté mlhovky. Modrá třípaprsková kola evokovala blyštivými doplňky původní ráfky GT40. Přední měla v průměru osmnáct a na šířku dvacet a zadní devatenáct/šestadvacet palců. Loga GT90 byla vyražena přímo do běhounů superširokých pneumatik odpovídajících rozměrů: 275/35, respektive 355/30.

New Edge

Dveře se otevíraly klasicky, zvenčí žlutým tlačítkem na B-sloupku před bočními přívody vzduchu, nicméně hrany bočních skel zasahovaly až do střechy jako u legendárního vítěze Le Mans. Jen o dost méně, nicméně stylový nápad byl převzat. Ford GT90 byl vlastně prvním vozem značky, který přinesl styl „New Edge“. Ten záhy uplatnila u sériových modelů Ka, Cougar a Focus, léty však odvaha vyčpěla a auta se proměnila v praktické, leč beztvaré hranaté krabice. Detroitského bolidu se to samozřejmě ještě ani náhodou netýkalo. Přístup do interiéru byl i přes supernízkou stavbu poměrně snadný.

Zadní křídlo se automaticky vysouvalo při vysokých rychlostech, aby se zvýšila aerodynamická opora a zlepšila stabilita. Efektně působilo liché brzdové světlo ve střeše, zářil celý rudý pás. Dvoumístný kokpit byl laděn opět převážně do modra a potažen kůží a semišem, také kopulovité čelní okno bylo vyrobeno z namodralého kouřového skla. Coby „stavební materiál“ na střední část použili konstruktéři opět uhlíková vlákna.

Stealth

Tlačítka a ovladače byly z leštěného a kartáčovaného hliníku, řidič, či spíše pilot měl k dispozici před volantem pětici samostatných kruhových přístrojů v chromovaných rámečcích – a s modrým podsvícením. Trojúhelníky a ostré úhly se uplatnily i uvnitř. Leštěná řadicí páka byla umístěna v trubkové konzole, která se táhla až dozadu. Posádka si tady připadala skoro jako v letadle, aby ne, celé auto vypadalo jako americké stealth bombardéry na kolech. Hliník zdobil také klíček k vozu! Světla i dveře šlo ovládat rovněž dálkově.

Původně udávaná maximální rychlost 407 km/h působila jako z říše snů, byla však teoretická, na základě propočtů. V pramenech lze najít i střízlivější údaj 378 km/h, který nakonec Ford uváděl oficiálně. Akceleraci z klidu na 97 km/h zvládla GT90 během 3,1 s, 161 km/h upalovala po 6,2 s. Čtvrtmíli (402 m) protlo auto za 10,9 s v rychlosti 225 km/h.

Místo 100 kousků jediný

Ještě v pětadevadesátém se měla rozjet malosériová výroba čítající dokonce 100 kusů, každý ovšem za astronomickou cenu 800 tisíc dolarů. Nakonec své plány Ford přehodnotil a nikdy k ničemu takovému nedošlo. Lamborghini Diablo, Ferrari F50, McLarenu F1 ani Bugatti EB110 se tak americký „dreamcar“ nikdy nepostavil.

GT90 po příznivém ohlasu v Detroitu absolvovala „světové turné“, ukázala se i na dalších prestižních autosalonech ve Frankfurtu a Tokiu. 9. srpna 1995 ji na stránkách britského Autocaru představil v článku „No White Elephant“ (Žádný bílý slon) John McCormick. Ještě než se rozhodlo o definitivní stopce, vyzkoušel si jediný postavený exemplář i Jeremy Clarkson, už tehdy pracující pro Top Gear. A chválou šetřil, zato kritikou nikoliv. V „novém“ TG, konkrétně v první epizodě třetí série z 26. října 2003 pak vzpomínal: „Tohle jsem vlastně řídil a bylo to něco strašného. V rychlosti nad 40 mil za hodinu (64 km/h) se to ovládalo jako v komiksu.“ Řazení také nebylo nejpřesnější, ale vzhledem k mamutímu točivému momentu a pouhým pěti stupňům šlo o vlastnost, nikoli chybu.

Virtuální svět a modely

Počítačoví a konzoloví hráči si mohli užívat GT90 třeba v Need For Speed II od amerických Electronic Arts, Sega GT 2002 a její online verzi, prvním, druhém a třetím dílu Ford Racing, Ford Street Racing, Gran Turismu 2, Rush 2: Extreme Racing USA, TOCA Race Driver 2 a 3, Ford vs. Chevy a Project Gotham Racing 3. Jeff Gordon XS Racing ji obsahoval též, ale bez licence, pod jiným jménem. Hry byly k dispozici na různých platformách: konzolích PlayStation, Nintendo, Xbox, pro Windows, ale i Macy. Sběratelé automobilových modelů jistě vědí že americké Maisto vyrobilo zmenšeninu v měřítku 1:18.

Jacques Nasser, pozdější výkonný ředitel Fordu a nakonec pan generální, byl na „devadesátku“ opravdu hrdý. Dlouhou dobu měl na pracovním stole zmenšený model... Nicméně projekt byl považován za příliš ambiciózní, s neudržitelnými náklady a tvrdilo se, že zákazníci budou nadále dávat přednost hlavně italským vozům této kategorie. A jméno Fordu bylo přece spojeno s mnohem levnějšími produkty... Nakonec se však modrý ovál pustil do vývoje skutečného nástupce GT40, retra s prostinkým názvem GT. Nesly jej mimochodem už historické koncepty a prototypy z období 1964-1965. A tohle auto se malosériové výroby dočkalo, jenže muselo uběhnout ještě devět let, než se dalo koupit...

Z aukce stažen

V roce 2008 se GT90 objevila znovu v Evropě na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Pak se vrátila domů, Ford ji vystavil v Alabamě při 45. výročí premiéry Mustangu. Následně ji nabídl k prodeji. Objevila se v katalogu společnosti RM Auctions pro aukci v arizonském Scottsdale 21. a 22. ledna 2010, síň tehdy tvrdila, že je stále ve vynikajícím provozním stavu. Nakonec byla však několik dní předtím stažena a dodnes zůstává u své mateřské automobilky.

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě Ministerstvo zahraničí USA souhlasí s prodejem vrtulníků české armádě

Ministerstvo zahraničí Spojených států vyslovilo souhlas…

Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů Fintechový Revolut posiluje v Česku byznys, chce zdvojnásobit počet klientů

Britský hráč hodlá do konce roku zdvojnásobit počet svých…

Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví Tesla bude vyrábět v Číně, jako první automobilka bude mít závod ve výlučném vlastnictví

Americký výrobce elektromobilů Tesla bude vyrábět v Číně,…

 
Zdroj: Wiki, Supercars.net, UCP.com

Štítky Ford Design Video Supersport

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před…

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Pořádný hukot: Podívejte se, jak Ford GT překonal rychlost 470 km/h! Pořádný hukot: Podívejte se, jak Ford GT překonal rychlost 470 km/h!

Minulá generace Fordu GT byla opravdu rychlým autem. Díky…

Ford GT oživuje barvy vítězného GT40 Mark IV z 24 hodin Le Mans 1967 Ford GT oživuje barvy vítězného GT40 Mark IV z 24 hodin Le Mans 1967

Červený supersport s bílými pruhy odkazuje na vítěze…

 



 
Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Tajemství názvů aut: Jak výrobci hledají jména svých modelů?

Dnes 18:50

S rostoucí nabídkou je pro výrobce stále těžší vymýšlet názvy svých aut. Z toho důvodu najímají různé specialisty nebo zakládají speciální oddělení zaměřená na tuto problematiku.




Blesk.cz

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a teď nemoc jater!

Strasti Jandové nekončí: Bouračka, zlomenina, vši a…

Jedna pohroma na druhou se valí na zpěvačku Martu Jandovou (43). Poté, co si v létě zlomila nohu, pak měl její…

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest sdílí na internetu: Své vypracované tělo ukázal i v Praze

Sexy doktor (28) cestuje po světě a zážitky z cest…

Matt Olesiak (28) je nejen úspěšný doktor, ale také miláček internetu. Matt, který pochází z Varšavy, ale…

 

iSport.cz

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se tu bránit, říká

Brankář Koubek vychytal v Rennes první nulu. Učím se…

Po turbulentním začátku to vypadá, že sezona Tomáše Koubka se začíná v dobrém slova smyslu ustalovat.…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

A čí je teda ta ODS? Fialova, nebo Klausova?

Začíná to vypadat, že sestavování nové vládní koalice není tentokrát až tak důležité jako po jiných volbách.…

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…