Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Ford Ka - Převlečená pětistovKa?

Michal Fokt
Není tajemstvím, že nové Káčko technicky vychází z Fiatu 500. Je to opravdu jen překarosovaná italská stylovka, nebo můžete očekávat něco jiného?

Z malého auta mají automobilky malý zisk, proto je pro výrobce výhodné spolupracovat. A Ford se rozhodl spolupracovat na nástupci miniauta Ka se specialistou na tento typ vozů – s Fiatem. Při pohledu na karoserii tomu ale nic nenaznačuje. Příď KAtchbacku jako by z oka vypadla fiestě, z profilu vynikne vysoká „vajíčková“ stavba karoserie, zatímco záď nám silně připomíná jedno o něco větší auto z Rüsselsheimu.

ford testy minivozy ford testy minivozy
 

Tak trochu Fiat

V kabině už „káčko“ své italské příbuzné nezapře. Ani jediný díl moderně vyhlížející palubní desky snad není shodný, přesto základní rysy odpovídají. Tím máme na mysli především vystupující středový panel s řadicí pákou, jenž dost výrazně omezuje prostor pro pravou nohu řidiče (a pochopitelně levou spolujezdcovu). Jako prakticky ve všech miniautech je posaz za volantem dost vysoký, i přesto ale nad hlavou zbývá dost místa – a to i vzadu. Kolena pasažérů vzadu už to ale nemají k čalounění opěradla moc daleko. Sedadlu chybí boční vedení, pochvalu ale zaslouží tvar a velikost tříramenného volantu.

Jižanský temperament?

Motor o objemu 1,2 l, nebo chcete-li 1,24 l se k fordu hodí. Má výkon 51 kW při 5500 otáčkách a maximální točivý moment 102 Nm je k dispozici v 3000 min-1. Je tichý, v nízkých a středních otáčkách příjemně pružný, ve vysokých otáčkách se ale už tak dobře necítí. Jeho dynamika se také zdá v pořádku, souběžné nahodilé porovnání s litrovým tříválcem toyoty ale odhalilo, že co se týče akcelerace a agility, má vůči špičce kategorie lehké rezervy. Čtyřválec spolupracuje s manuální pětistupňovou převodovkou s přesnými a krátkými drahami, umístění řadicí páky v bezprostřední blízkosti volantu je velice příjemné.

ford testy minivozy ford testy minivozy
 

Špička – jako vždy

Už se to pomalu stává klišé, ale i nejmenší ford představuje ve své kategorii etalon, co se požitku z jízdy týče. Inženýři upravili řízení, takže je přesně takové, jak ho máme rádi – přesné, ostré a s optimálním účinkem posilovače. A nezaostává ani podvozek. Karoserie se v zatáčkách naklání jen minimálně a vzdor vysoké stavbě karoserie netrpí ovladatelnost. Ka zatáčí ochotně a je stabilní. Nakonec sice zvítězí nedotáčivost, přichází ale později, než jsme zvyklí u jeho italských příbuzných. Záď hatchbacku je velmi stabilní, při ostrém jízdním stylu ale lze docílit i lehké přetáčivosti, kterou vyřeší lehké kontra volantem.

Na druhou stranu je ale třeba říci, že se vytratila „motokárovost“ minulého káčka, novinka už není tak hravá a zábavná, jako byla dosud, zato přibylo jistoty a stability. Tou se Ka vyznačuje i při brzdění, účinek soustavy je bezproblémový a díky plynulému nástupu i dobře dávkovatelný.

Přestože je podvozek docela tuhý, dobře absorbuje většinu rázů od nerovností vozovky, takže je i na horších cestách s „káčkem“ docela příjemná, i když nejlépe se pochopitelně cítí na kvalitním asfaltu. Kvůli krátkému rozvoru a tuhému podvozku totiž na horším povrchu v zatáčkách znervózní a odskakuje. Ale to není v této kategorii aut nic zvláštního.

Vysoký standard

Mohli jsme mít rádi minulý Ford Ka, jak to jen šlo, to ale nic nemění na tom, že je tento vůz jeho důstojným nástupcem. Mezi běžnými miniauty rozhodně představuje špičku co se podvozku a řízení týče, stydět se ale nemusí ani za motor a řešení interiéru. Suma sumárum – špička mezi miniauty.

ford testy minivozy ford testy minivozy
 

První cena vozu219 990,-Kč (1.2 Ambiente, 51 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací219 990,-Kč (1.2 Ambiente, 51 kW)
Základní cena testovaného vozu259 990,-Kč (1.2 Titanium, 51 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků360 690,-Kč (1.2 Titanium, 51 kW)

Plusy:

  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Dobré tlumení nerovností
  • Přesné řízení a řazení
  • Tichý interiér

Mínusy:

  • Sedadla bez bočního vedení
  • Omezený prostor pro pravou nohu řidiče
  • Ceny jsou nebezpečně blízko 3dv.Fiestě

Michal Fokt
Ford Ka
Cena základní sestavy 259 990 Kč
Výbava základní sestavy 2x airbag, ABS + EBD, posilovač řízení, palubní počítač, denní svícení, tónovaná skla, ocelová 15“ kola, manuální klimatizace, elektricky ovládaná boční okna, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, mlhovky, sklopný klíček, elektricky ovládaná a sklopná zpětná zrcátka. Kč
Cena testované sestavy 360 690 Kč
Výbava testované sestavy Perleťový lak (12 000,-), vyhřívané čelní sklo (5000,-), automatická klimatizace (10 000,-), kožený volant (3200,-), boční a hlavové airbagy (14 000,-), ESP s brzdovým asistentem a asistentem rozjezdu do svahu (16 500,-), 16“ litá kola s pneu 195/45, zatmavená zadní boční okna (22 500,-), rádio s CD a MP3, 6x repro (17 500,-), Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 12.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.6 / 4.5 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 224 / 747
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 865 / 475
Rozměr pneu: 195/45 R16
Ford Ka
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3620
b) šířka (mm): 1658
c) výška (mm): 1505
d) rozvor (mm): 2300
e) rozchod vpředu (mm): 1400
f) rozchod vzadu (mm): 1410
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1120
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 500 / 710
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1330
l) šířka vzadu (mm): 1330
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano