Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

F1 čeká přechod na 18palcová kola, pro výrobce pneumatik jde o velkou výzvu

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Velká kola sice vypadají dobře, výrobcům pneumatik pro stroje F1 však přidělají pěkných pár vrásek na čele.

Závody Formule 1 se mění prakticky s každým rokem. Například sezóna 2021 přinese kromě jiného i přechod z 13 palcových na 18 palcové disky, které sice vypadají skvěle, ovšem konstruktérům pneumatik přidělávají nové starosti.

Dodavatelem pneumatik pro vozy F1 zůstává i pro další roky společnost Pirelli, která rozhodně neztrácí čas. Již v září začala za asistence závodního týmu F1 automobilky Renault testovat nové pneumatiky na francouzském okruhu Paul Ricard.

Tyto testy jsou pro nás skutečně přínosné, protože můžeme dostat o pneumatice první předběžné informace a během zimy můžeme pracovat na dalším upravení konstrukce nebo směsi, pokud je to potřeba,“ uvedl k testům Mario Isola ze společnosti Pirelli, šéf programu výroby pneumatik pro F1, v rozhovoru pro kolegy z Road and Track.

A zatímco pro běžného motoristu nemusí vypadat přechod na větší kola jako takový problém, v případě vozů Formule 1 se jedná o skutečnou výzvu. Přechod z 13 palcových disků na 18 palcové totiž znamená výrazné zmenšení bočnice, která dosud fungovala jako součást odpružení vozu.

To však s přechodem na větší kola s menší bočnicí končí. Testy přitom ukázaly, že na každou pneumatiku může během závodu působit váha až 1.200 kg, což bude vyžadovat výrazné zesílení bočnice.  „Musíme zvážit vše, co by mohlo vést k poškození pneumatiky,“ oddává Isola

Pirelli si sice bude moci ověřit nové technologie v nadcházející sezóně Formule 2, která přejde na 18 palcové disky již v příštím roce, ovšem ani v závodech Formule 2 nebudou pneumatiky vystaveny takové zátěži, jaká je čeká v rámci závodů královny motorsportu.

Úroveň sil a namáhání pneumatik navržených pro Formuli 1 se nedá srovnávat s Formulí 2,“ uvedl Isola. „Ale i tak, máme alespoň jeden rok plný závodění. Takže reálné podmínky, skutečné prostředí… a z toho se samozřejmě můžeme poučit.

Ondřej Mára
Diskuze (16)

Doporučujeme

2. 1. 2020 16:34
Re: ???
Presne tak, je to len marketing, ziadna technicka vyhoda z toho nie je. Tema vacsich diskov v f1 sa preberala uz viac krat. Vzdy bol dovod priblozenie f1 pneu k seriovym rozmerom. Verim, ze stale je dost zakaznikov, ktory budu pocuvat na argument, ze rovnaky rozmer pneu ako ma na aute sa pouriva v f1. Medzi nami, podla mna to fakt nebude vyzerat zle 😏
2. 1. 2020 13:08
Re: Přijde mi
Bridge byly stavěné hlavně na míru Ferrari a Schumimu.
2. 1. 2020 13:07
Re: pneu
Náklady jsou nově kontrolované a snížené.
2. 1. 2020 13:06
Re: Přijde mi
Docela mě mrzí, že neuspěl Hankook. tady nechápu čeho se F1 bojí. Nechat soupeřit dvě firmy, které o to stojí je přece to, co formule má přinášet.
2. 1. 2020 13:06
Re: ???
Přiblížení se parametrům sériových pneu?