Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Frankfurtský autosalon pod palbou kritiky. Návštěvu komplikují tisíce demonstrantů

Ondřej Mára
Diskuze (225)

O rizicích rozsáhlých protestů ze strany ekologických aktivistů se mluvilo ještě dlouho před oficiálním zahájením autosalonu IAA 2019 ve Frankfurtu, během víkendu však propukly naplno.

První protesty se objevily již během zahájení novinářských dnů, tedy před oficiálním zahájením autosalonu, kdy aktivisté ze skupiny Greenpeace nafoukli před halou frankfurtského výstaviště velký černý balón s ozančení CO2, který údajně naplnili zplodinami ze starého pick-upu.

Navzdory zesíleným bezpečnostním opatřením, která jsme na autosalonu pocítili na vlastní kůži, se pak aktivistům z Greenpeace podařilo během středy proniknout i přímo na výstaviště. Tady pak během návštěvy kancléřky Merkelové vylezli na stáncích Volkswagen a BMW na několik SUV a v rukou drželi transparenty s nápisy „Climate Killers.“

„Automobilový průmysl ještě stále nepochopil klimatickou krizi,“ uvedl Benjamin Stephan, jeden z aktivistů Greenpeace, pro AFP. „Namísto oslav palivo-hltajících SUV musí automobilky ukončit éru těchto městských tanků a přestat s výrobou spalovacích motorů.“ Někteří protestující pak kromě požadavků spojených s ukončením produkce spalovacích motorů a SUV požadují dokonce i kompletní snížení počtu automobilů na silnicích.

Některé vize pak mluví dokonce o německých městech zcela bez aut, vedl web France 24. Tisková mluvčí německé radikálnější eko-aktivistické skupiny „Rocks in Gearbox“ (kamení v převodovce) Tina Velo (pseudonym, Velo = francouzský výraz pro bicykl), dokonce označila autosalon IAA za místo, kde se politici a automobiloví výrobci setkávají jen proto, aby si mohli vzájemně poblahopřát. „Musíme se vzdát aut, chceme města bez automobilů.“

Právě skupina Rocks in Gearbox přitom bezpečnostním složkám přidělává největší vrásky na čele, neboť se nedávno přihlásila k poničení 40 luxusních automobilů nedaleko Frankfurtu.

Největší protesty se ale odehrály až během soboty, kdy mělo do ulic vyrazit 18.000 až 25.000 protestujících, z nichž zhruba 10.000 mělo protestovat jízdou na bicyklu. Velká část z těchto cyklistů se pak vydala i na dálnice A661 a A648, vedoucí k výstavišti, kde komplikovali dopravu návštěvníkům. Schválně jestli jim došlo, že při pomalém popojíždění vyprodukují auta podstatně více CO2.

Společným požadavkem protestujících je pak co nejrychlejší ukončení produkce spalovacích motorů a současně podpora bezemisní přepravy, jako jsou kola, chůze, autobusy nebo vlaky. A to jak ze strany vlády, tak i průmyslu, uvádí web DW.com.

Největší kritika pak směřovala k pomalému přesunu automobilového průmyslu směrem k bezemisnímu a také k vozům typu SUV, které jsou prý zvláště nebezpečné pro životní prostředí i život ve městě. Nenávist vůči SUVčkům navíc zesílila i po nedávném úmrtí čtyř chodců v Berlíně, kde řidič SUV ztratil kontrolu nad vozem. Někteří po tomto incidentu dokonce začali volat po zákaz vjezdu těchto vozidel do měst, jak informovala agentura Reuters.

Není tak divu, že se na místě objevovaly transparenty s nápisy jako „STOP SUV,“ „SUV nejsou cool,“ nebo „Nahraďte mobilitu fosilních paliv,“ na který navazoval transparent „Nemůžeme si vyměnit naše plíce.“ Některé transparenty ale také volali po „Verkehrswende,“ což je parafráze německého plánu na přechod k čistě obnovitelným zdrojům energie „Energiewende.“

Jak se tedy zdá, prominentní postavení německých automobilek, které jsou stále jedním z nedůležitějších pilířů německé ekonomiky, je asi nenávratně fuč. Trochu zarážející je ale zarputilost, se kterou aktivisté volají po stále rychlejším upuštění od spalovacích motorů. Většina automobilek totiž v posledních letech investovala do vývoje elektromobility až nepředstavitelné sumy, díky kterým se vývoj v tomto segmentu urychlil neuvěřitelným tempem. A i když poptávka po elektromobilech stoupá, čistě elektrická mobilita je skutečně velmi vzdálenou vizí, kvůli které bude potřeba učinit ještě mnoho razantních změn a opatření. A velká část z nich se bude týkat energetického průmyslu a rozvodných sítí.

Ondřej Mára
Diskuze (225)

Doporučujeme

Avatar - donPedro
17. 9. 2019 18:20
Re: Chce to zachovat chladno
Neplánuji, plánuju? Mé kroky řídí Bůh ;-) V zemi, kde jest stáří vozového parku 14 let a délka se prodlužuje, kde výstava základní infrastruktury jest naprosto tragická to vidím tak, že koupě EV bude dávat smysl tak za dvě generace, a to jsem, myslím, ještě optimista ;-)
Avatar - Hammunasakra
17. 9. 2019 14:07
Re: Chce to zachovat chladno
Ty plánuješ během příštích třeba 10ti let umřít? To reálný rozběhnutí náhrad spalovacích motorů musí přijít rychlejš než si připouštíme = někde to berou vážně https://autobible.euro.cz/…vinne-nabijecky/ zrovna my sme teď období růstu totálně promrhali https://www.novinky.cz/…stnancu-40296570 ve spoustě zemí se po infrastruktuře pro EV šíří už i ta vodíková. Českej ministr průmyslu https://www.facebook.com/byznysCT24/?… to zrovna tenhle týden při upozornění že náš stát až extrémně zaostává a patří na chvost Evropy = dál okecával. Nejdál kam se dostal = že jsou ochotni problematiku diskutovat = smutný že si v době růstu budujeme opět ZAOSTÁNÍ a dokonce fakt velký
Avatar - Hammunasakra
17. 9. 2019 14:00
Re: No, ale v tech pozadavcich ja nevidim nic o elektromobil
Tak lepší pre- než post- ne? ;-)

To že je pre- my lidsto říkáme.. no odvždy? :-)

Neni to utopie = občas nezvítězí žvásty a populismus = tu a tam i rozum a pravda a láska :-!
Avatar - donPedro
17. 9. 2019 12:00
Re: Chce to zachovat chladno
Tož to je zas o tom úhlu pohledu. Nám by více aut bylo na nic, neb máme ve vlastnictví toliko jedno řidičské oprávnění ;-) Jak já to vidím, tak se ceny EV ke spalovákům blíží velice plíživě. A že budou lacinější? Někdy možná jo, to už mi ale bude ganz egal.