Co opravdu vydrží přeplňované tříválce: Máme se malých motorů bát?|
Zdroj: acz
Tříválcová octavia dorazila loni před faceliftem. Porovnávali jsme ji s dosavadní 1.2 TSI a kultura chodu se nám líbila. O chlup nižší byla i spotřeba.|
Zdroj: acz
Vysokým teplotám ve válcích turbomotorů vzdorují písty ze speciálních slitin. Kompozitový povlak na straně snižuje tření.|
Zdroj: acz
I na pístní kroužky se pro zvýšení otěrové odolnosti nanášejí speciální povlaky|
Zdroj: acz
Co vydrží přeplňované tříválce: Amputovaná životnost?|
Zdroj: acz
Co vydrží přeplňované tříválce: Amputovaná životnost?|
Zdroj: acz
Co vydrží přeplňované tříválce: Amputovaná životnost?|
Zdroj: acz
Tříválcová dvanáctistovka od Peugeotu s 96 kW a 230 Nm letí jako vítr. Pěkně cvičí i s modelem 3008.|
Zdroj: acz
Vysokým tlakům na klice jsou uzpůsobená ložiska s polymerním povlakem|
Zdroj: acz
Endoskop zavedený do válce otvorem svíčky dovoluje nahlížet do útrob spalovacího prostoru. Technici servisu Rašino v Brně se k autu měli se zjevným fandovstvím.|
Zdroj: acz
K měření kompresního tlaku válců se používá barometr se záznamem. Jeden mechanik drží zapnutý startér, druhý měřák v otvoru svíčky. Jak vidíte, je to chlapská práce pro obě ruce.|
Zdroj: acz
Čím delší čáru tuha barometru nakreslí, tím vyšší je tlak ve válci. Vlevo záznam našeho focusu se 176 000 km, vpravo pro porovnání motor s 8000 km. Úbytek těsnosti ve dvou válcích není na dané kilometry nijak neobvyklý. Kvůli vysokému tlaku, který turbomo|
Zdroj: acz
Detailní pohled na dno pístu ukazuje čistý a lesklý povrch s jasně viditelnými jednotlivými zrnky karbonu. Motory s unavenými vstřikovači zde mívají souvislý černý povlak, od kterého se světlo optické sondy ani neodrazí.|
Zdroj: acz
Co vydrží přeplňované tříválce: Amputovaná životnost?|
Zdroj: acz
Na 70 000 km ročně se diesel skutečně vyplatí. V průměru to znamená kolem 300 km za pracovní den, variabilní interval oleje přesto posílal majitele do servisu po 22 000 km.|
Zdroj: acz
Dlouhé vzdálenosti mezi regeneracemi ukazují nejen na dobrý stav samotného fi ltru pevných částic, ale i nízkou kouřivost motoru. Tedy opět známka vstřikování v dobré kondici.|
Zdroj: acz
Co vydrží přeplňované tříválce: Amputovaná životnost?|
Zdroj: acz
Co vydrží přeplňované tříválce: Amputovaná životnost?|
Zdroj: acz
Pro prevenci detonací je třeba výkonné chlazení. Pomáhá mu otevřený blok, kde voda proudí kolem válců v rovině spalovacího prostoru.|
Zdroj: acz
Kromě černých pístů a výfukových ventilů vypadají vnitřnosti motoru jako nové|
Zdroj: acz
Vysoké teploty panující v motoru 1.0 TSI při vysokém zatížení dokreslují úctyhodně „opálené“ písty. Materiál to ale vydrží bez defektů.|
Zdroj: acz
Pístní čep má povrch ze syntetického diamantu, což snižuje tření a zvyšuje otěrovou odolnost. Oko ojnice je nohoře užší – tlak pístu působí vždy dolů, takže vršek lze bez obav odlehčit.|
Zdroj: acz
Momentová křivka nastupuje zvolna, vrcholu dosahuje až při 3200 min-1. Novému motoru jsme v roce 2014 naměřili stejných 196 Nm už při 2040 min-1. Výkon 96 kW při 6000 min-1 znamená pokles proti 101 kW u nového stroje, stále ale bezpečně přesahuje 92 kW ga|
Zdroj: acz