Lotus Europa (1966 až 1975): Mistrovské dílo Colina Chapmana

1/20
Zavřít
  • Velký zájem o provedení ve stylu JPS vedl k výrobě další stovky a nakonec zůstal v nabídce až do konce výroby Europy.
    Velký zájem o provedení ve stylu JPS vedl k výrobě další stovky a nakonec zůstal v nabídce až do konce výroby Europy.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Konstruktér Colin Chapman (1928–1982) byl hlavním tvůrcem vozů Lotus. Pod jeho vedením získal závodní tým Lotus sedm vítězství v Poháru konstruktérů formule 1.
    Konstruktér Colin Chapman (1928–1982) byl hlavním tvůrcem vozů Lotus. Pod jeho vedením získal závodní tým Lotus sedm vítězství v Poháru konstruktérů formule 1. | Zdroj: Wikipedia
  • Na designu karoserie Lotusu Europa ze skelného laminátu pomáhali Chapmanovi John Fraylings a Peter Cambridge.
    Na designu karoserie Lotusu Europa ze skelného laminátu pomáhali Chapmanovi John Fraylings a Peter Cambridge.| Zdroj: FavCars
  • Kvůli poměrně vysokému motoru a malé výšce vozu měla Europa zvýšenou krabicovou záď. Pro zadní okno zbývala jen úzká štěrbina.
    Kvůli poměrně vysokému motoru a malé výšce vozu měla Europa zvýšenou krabicovou záď. Pro zadní okno zbývala jen úzká štěrbina.| Zdroj: classicandsportscar.com
  • Podvozek Lotusu Europa s rozvidleným páteřovým rámem a pérováním vinutými pružinami nesl rukopis Colina Chapmana.
    Podvozek Lotusu Europa s rozvidleným páteřovým rámem a pérováním vinutými pružinami nesl rukopis Colina Chapmana.| Zdroj: Jiro Yamada
  • Kupé Lotus Europa S2 bylo představeno v dubnu 1968. Používalo stejný motor Renault a další mechanické komponenty jako série 1, mělo ale celou řadu drobných vylepšení.
    Kupé Lotus Europa S2 bylo představeno v dubnu 1968. Používalo stejný motor Renault a další mechanické komponenty jako série 1, mělo ale celou řadu drobných vylepšení.| Zdroj: FavCars
  • Nejdůležitější novinkou druhé série byl přechod od lepení laminátové karoserie k šroubovanému připevnění k páteřovému ocelovému rámu.
    Nejdůležitější novinkou druhé série byl přechod od lepení laminátové karoserie k šroubovanému připevnění k páteřovému ocelovému rámu.| Zdroj: FavCars
  • Od jara 1969 se vedle světlometů objevily kruhové směrové blikače a kliky dveří (u S1 se dveře otevíraly tlačítky).
    Od jara 1969 se vedle světlometů objevily kruhové směrové blikače a kliky dveří (u S1 se dveře otevíraly tlačítky).| Zdroj: Velocebooks
  • Volkswagen vlastnil práva na používání názvu Europa v Západním Německu, takže tam prodávané vozy se jmenovaly Europe.
    Volkswagen vlastnil práva na používání názvu Europa v Západním Německu, takže tam prodávané vozy se jmenovaly Europe.| Zdroj: Lotus
  • Lotus Europa Type 47 byly závodní vozy vycházející z typu Europa a určené pro tým Lotus a prodávané soukromníkům.
    Lotus Europa Type 47 byly závodní vozy vycházející z typu Europa a určené pro tým Lotus a prodávané soukromníkům.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Závodní Type 47 měl problémy s chlazením motoru, které se řešily přídavnými otvory přivádějícími vzduch k motoru.
    Závodní Type 47 měl problémy s chlazením motoru, které se řešily přídavnými otvory přivádějícími vzduch k motoru.| Zdroj: Wikipedia
  • Lotus Europa Twin Cam měl upravenou zadní části karoserie, čímž se zlepšil výhled řidiče směrem dozadu.
    Lotus Europa Twin Cam měl upravenou zadní části karoserie, čímž se zlepšil výhled řidiče směrem dozadu.| Zdroj: Wikipedia
  • V roce 1972 začala firma GS Cars z Bristolu vyrábět kusově variantu Lotusu Europa Twin Cam s karoserií připomínající Maserati Merak.
    V roce 1972 začala firma GS Cars z Bristolu vyrábět kusově variantu Lotusu Europa Twin Cam s karoserií připomínající Maserati Merak.| Zdroj: Velocebooks
  • Lotus Europa Special měl motor Big Valve, karburátor Dell'Orto a pětistupňovou převodovkou Renault typ 365.
    Lotus Europa Special měl motor Big Valve, karburátor Dell'Orto a pětistupňovou převodovkou Renault typ 365.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Od září 1972 se stovka vozů Europa Special s motory Big Valve dodávala v černém laku se zlatými linkami na počest získání titulu mistra světa ve formuli 1 pro tým Lotus.
    Od září 1972 se stovka vozů Europa Special s motory Big Valve dodávala v černém laku se zlatými linkami na počest získání titulu mistra světa ve formuli 1 pro tým Lotus.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Lotus Europa Special v barvách John Player Special měl na zadních sloupcích plakety a na palubní desce znak JPS. Velký zájem o toto provedení vedl k výrobě další stovky.
    Lotus Europa Special v barvách John Player Special měl na zadních sloupcích plakety a na palubní desce znak JPS. Velký zájem o toto provedení vedl k výrobě další stovky.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Lotus Europa Special měl dřevěnou dýhou potaženou palubní desku, vnitřní potahy dveří, koberce a sportovní volant.
    Lotus Europa Special měl dřevěnou dýhou potaženou palubní desku, vnitřní potahy dveří, koberce a sportovní volant.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Modely Special a Twin Cam poháněl čtyřválec Lotus-Ford Twin Cam s rozvodem DOHC, objemem 1558 cm3 a výkonem 106 koní.
    Modely Special a Twin Cam poháněl čtyřválec Lotus-Ford Twin Cam s rozvodem DOHC, objemem 1558 cm3 a výkonem 106 koní.| Zdroj: WheelsAge.org
  • Výroba kupé Lotus Europa byla ukončena v roce 1975. Z továrny v Hethelu vyjelo 9 230 těchto zajímavých sportovních vozů s motorem uprostřed.
    Výroba kupé Lotus Europa byla ukončena v roce 1975. Z továrny v Hethelu vyjelo 9 230 těchto zajímavých sportovních vozů s motorem uprostřed.| Zdroj: Sportscarmarket.com
  • Jméno Europa použil Lotus znovu u sportovního vozu Europa S, vycházejícího z typu Lotus Elise a vyráběného v letech 2006 až 2010.
    Jméno Europa použil Lotus znovu u sportovního vozu Europa S, vycházejícího z typu Lotus Elise a vyráběného v letech 2006 až 2010.| Zdroj: Lotus
Velký zájem o provedení ve stylu JPS vedl k výrobě další stovky a nakonec zůstal v nabídce až do konce výroby Europy.
Konstruktér Colin Chapman (1928–1982) byl hlavním tvůrcem vozů Lotus. Pod jeho vedením získal závodní tým Lotus sedm vítězství v Poháru konstruktérů formule 1.
Na designu karoserie Lotusu Europa ze skelného laminátu pomáhali Chapmanovi John Fraylings a Peter Cambridge.
Kvůli poměrně vysokému motoru a malé výšce vozu měla Europa zvýšenou krabicovou záď. Pro zadní okno zbývala jen úzká štěrbina.
Podvozek Lotusu Europa s rozvidleným páteřovým rámem a pérováním vinutými pružinami nesl rukopis Colina Chapmana.
Kupé Lotus Europa S2 bylo představeno v dubnu 1968. Používalo stejný motor Renault a další mechanické komponenty jako série 1, mělo ale celou řadu drobných vylepšení.
Nejdůležitější novinkou druhé série byl přechod od lepení laminátové karoserie k šroubovanému připevnění k páteřovému ocelovému rámu.
Od jara 1969 se vedle světlometů objevily kruhové směrové blikače a kliky dveří (u S1 se dveře otevíraly tlačítky).
Volkswagen vlastnil práva na používání názvu Europa v Západním Německu, takže tam prodávané vozy se jmenovaly Europe.
Lotus Europa Type 47 byly závodní vozy vycházející z typu Europa a určené pro tým Lotus a prodávané soukromníkům.
Závodní Type 47 měl problémy s chlazením motoru, které se řešily přídavnými otvory přivádějícími vzduch k motoru.
Lotus Europa Twin Cam měl upravenou zadní části karoserie, čímž se zlepšil výhled řidiče směrem dozadu.
V roce 1972 začala firma GS Cars z Bristolu vyrábět kusově variantu Lotusu Europa Twin Cam s karoserií připomínající Maserati Merak.
Lotus Europa Special měl motor Big Valve, karburátor Dell'Orto a pětistupňovou převodovkou Renault typ 365.
Od září 1972 se stovka vozů Europa Special s motory Big Valve dodávala v černém laku se zlatými linkami na počest získání titulu mistra světa ve formuli 1 pro tým Lotus.
Lotus Europa Special v barvách John Player Special měl na zadních sloupcích plakety a na palubní desce znak JPS. Velký zájem o toto provedení vedl k výrobě další stovky.
Lotus Europa Special měl dřevěnou dýhou potaženou palubní desku, vnitřní potahy dveří, koberce a sportovní volant.
Modely Special a Twin Cam poháněl čtyřválec Lotus-Ford Twin Cam s rozvodem DOHC, objemem 1558 cm3 a výkonem 106 koní.
Výroba kupé Lotus Europa byla ukončena v roce 1975. Z továrny v Hethelu vyjelo 9 230 těchto zajímavých sportovních vozů s motorem uprostřed.
Jméno Europa použil Lotus znovu u sportovního vozu Europa S, vycházejícího z typu Lotus Elise a vyráběného v letech 2006 až 2010.