Možná vezly i vás: Legendární socialistické sanitky jsme vyzkoušeli na vlastní kůži

1/69
Přehled fotografií
Zavřít
  • Zatímco Škoda 1203 a výchozí sedan Mercedes- Benz W 115 pocházejí ze shodného roku 1968, sériová limuzína Tatra 613 se světu představila až v roce 1974
    Zatímco Škoda 1203 a výchozí sedan Mercedes- Benz W 115 pocházejí ze shodného roku 1968, sériová limuzína Tatra 613 se světu představila až v roce 1974| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Je až obdivuhodné, že velikostně skromná Škoda 1203 pobrala v sanitní části spolu s pacientem tříčlenný personál, v dlouhém mercedesu musel při převozu vystačit dvoučlenný tým
    Je až obdivuhodné, že velikostně skromná Škoda 1203 pobrala v sanitní části spolu s pacientem tříčlenný personál, v dlouhém mercedesu musel při převozu vystačit dvoučlenný tým| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Lidové přezdívky se nevyhnuly ani sanitním vozidlům, jimž u nás za minulého politického režimu v rozšířenosti suverénně vládla veleskromná Škoda 1203
    Lidové přezdívky se nevyhnuly ani sanitním vozidlům, jimž u nás za minulého politického režimu v rozšířenosti suverénně vládla veleskromná Škoda 1203| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Při pohledu na vysoké zádě s mléčným přelepem okna si jistě vzpomenete na legendární hrobníkovu hlášku z Vesničky mé střediskové: „Dopředu se to jezdí, ale dozadu – to už chce fi štrona…“
    Při pohledu na vysoké zádě s mléčným přelepem okna si jistě vzpomenete na legendární hrobníkovu hlášku z Vesničky mé střediskové: „Dopředu se to jezdí, ale dozadu – to už chce fi štrona…“| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Sanitky za socialismu
    Sanitky za socialismu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Palubní deska sanitního binzu se od běžného benzu téměř neliší, výjimkami jsou šedé koženkové čalounění a užitkově působící výplně dveří
    Palubní deska sanitního binzu se od běžného benzu téměř neliší, výjimkami jsou šedé koženkové čalounění a užitkově působící výplně dveří| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Vysoké prostředí mobilní ordinace je skvěle využito, vzhledem k velkorysé délce vozu však binz opticky vypadá uvnitř menší než zvenčí
    Vysoké prostředí mobilní ordinace je skvěle využito, vzhledem k velkorysé délce vozu však binz opticky vypadá uvnitř menší než zvenčí| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Využití prostoru pod podlahou fascinuje – vlevo se vešla uzavíratelná zásuvka, místo vpravo obsadila skříňka s víčkem
    Využití prostoru pod podlahou fascinuje – vlevo se vešla uzavíratelná zásuvka, místo vpravo obsadila skříňka s víčkem| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Veškerý drobný zdravotnický materiál bylo možné elegantně uschovat v příslušné vitrínce v levých zadních dveřích mercedesu
    Veškerý drobný zdravotnický materiál bylo možné elegantně uschovat v příslušné vitrínce v levých zadních dveřích mercedesu| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Řadový šestiválec o zdvihovém objemu 2,2 litru se do motorového prostoru sotva vejde, chladič nebo vzduchový fi ltr působí obrovsky
    Řadový šestiválec o zdvihovém objemu 2,2 litru se do motorového prostoru sotva vejde, chladič nebo vzduchový fi ltr působí obrovsky| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Takto hrdě vztyčenou třícípou hvězdu na kapotě dnes nosí jen honosná třída S a SUV GLS v provedení Maybach, dříve tradiční zaměřovač zdobil také sanitní vozy
    Takto hrdě vztyčenou třícípou hvězdu na kapotě dnes nosí jen honosná třída S a SUV GLS v provedení Maybach, dříve tradiční zaměřovač zdobil také sanitní vozy| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Mercedes-Benz 230.6 Binz
    Mercedes-Benz 230.6 Binz| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Jednoduché, ale vzdušné palubní desce dominuje jednolitý přístrojový štít ve stylu Škody 105 S, nejstarší provedení modelu využívala pod volantem archaické páčky
    Jednoduché, ale vzdušné palubní desce dominuje jednolitý přístrojový štít ve stylu Škody 105 S, nejstarší provedení modelu využívala pod volantem archaické páčky| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Prostor mezi přední posádkou a ordinací dělila odnímatelná mezistěna, navzdory rozměrově skromným sedačkám byl vpředu dostatek místa
    Prostor mezi přední posádkou a ordinací dělila odnímatelná mezistěna, navzdory rozměrově skromným sedačkám byl vpředu dostatek místa| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Dvoudílná výklopná zadní stěna působí neprakticky, spodní část však bez problémů unese dvě dospělé osoby
    Dvoudílná výklopná zadní stěna působí neprakticky, spodní část však bez problémů unese dvě dospělé osoby| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Okolo pacienta se mohli během přepravy do nemocnice rozsadit čtyři další cestující, vadí však absence jakýchkoliv odkládacích poliček či skříněk
    Okolo pacienta se mohli během přepravy do nemocnice rozsadit čtyři další cestující, vadí však absence jakýchkoliv odkládacích poliček či skříněk| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Do sanitní části Škody 1203 se nastupuje sice jen levými, zato opravdu rozměrnými dveřmi. Není divu, ve verzi minibus se totiž stejnou jámou nastupovalo do obou zadních řad sedadel.
    Do sanitní části Škody 1203 se nastupuje sice jen levými, zato opravdu rozměrnými dveřmi. Není divu, ve verzi minibus se totiž stejnou jámou nastupovalo do obou zadních řad sedadel.| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda 1203 Ambulance
    Škoda 1203 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Palubní deska s vyřezávaným štítem má šarm dodnes, sanitní příslušenství se ovládá na centrálním panelu v zorném poli
    Palubní deska s vyřezávaným štítem má šarm dodnes, sanitní příslušenství se ovládá na centrálním panelu v zorném poli| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Celé vnitřní prostředí první řady sedadel je převzaté z limuzíny, zachován zůstal dokonce i materiál a barevný vzor čalounění.
    Celé vnitřní prostředí první řady sedadel je převzaté z limuzíny, zachován zůstal dokonce i materiál a barevný vzor čalounění.| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Proti výchozí limuzíně Tatra 613 se tovární sanitní verze dočkala prodloužení rozvoru o 540 mm na hodnotu 3520 mm
    Proti výchozí limuzíně Tatra 613 se tovární sanitní verze dočkala prodloužení rozvoru o 540 mm na hodnotu 3520 mm| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Motor uložený pod podlahou nástavby sice nepředstavuje příliš praktické řešení, díky důvtipným skládacím nosítkům s kolejnicí však při manipulaci s pacientem nijak nevadí
    Motor uložený pod podlahou nástavby sice nepředstavuje příliš praktické řešení, díky důvtipným skládacím nosítkům s kolejnicí však při manipulaci s pacientem nijak nevadí| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • V sanitním prostoru udivuje především výška stropu, lékař má k dispozici luxusně čalouněnou a vyvýšenou sedačku. Samozřejmostí je zde i 220V elektrická síť.
    V sanitním prostoru udivuje především výška stropu, lékař má k dispozici luxusně čalouněnou a vyvýšenou sedačku. Samozřejmostí je zde i 220V elektrická síť.| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Spodní část zadních bočních dveří pochází s výjimkou bílého čalounění z běžné Tatry 613, díky jejich nastavení do výšky stropu však dovnitř nastoupí i téměř vzpřímená osoba
    Spodní část zadních bočních dveří pochází s výjimkou bílého čalounění z běžné Tatry 613, díky jejich nastavení do výšky stropu však dovnitř nastoupí i téměř vzpřímená osoba| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Přístup ke vzduchem chlazenému vidlicovému osmiválci ztěžuje uložení pod podlahou, řidič o jeho přítomnosti akusticky téměř netuší
    Přístup ke vzduchem chlazenému vidlicovému osmiválci ztěžuje uložení pod podlahou, řidič o jeho přítomnosti akusticky téměř netuší| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Tatra 613 Ambulance
    Tatra 613 Ambulance| Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
  • Škoda Forman Medica
    Škoda Forman Medica| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Tatra 603A
    Tatra 603A| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Ačkoliv se kratší verze sanitky od firmy Friml zrodila až po sametové revoluci, jako základ přestavby prvního ze tří kusů posloužila dvacetiletá ojetina
    Ačkoliv se kratší verze sanitky od firmy Friml zrodila až po sametové revoluci, jako základ přestavby prvního ze tří kusů posloužila dvacetiletá ojetina| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Mercedes-Benz Binz 190
    Mercedes-Benz Binz 190| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Steyr Puch 280 G
    Steyr Puch 280 G| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Renault Master
    Renault Master| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Range Rover
    Range Rover| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Volkswagen Transporter T3
    Volkswagen Transporter T3| Zdroj: Auto Tip Klassik
  • Volkswagen Passat Variant B3
    Volkswagen Passat Variant B3| Zdroj: Auto Tip Klassik
Zatímco Škoda 1203 a výchozí sedan Mercedes- Benz W 115 pocházejí ze shodného roku 1968, sériová limuzína Tatra 613 se světu představila až v roce 1974
Sanitky za socialismu
Je až obdivuhodné, že velikostně skromná Škoda 1203 pobrala v sanitní části spolu s pacientem tříčlenný personál, v dlouhém mercedesu musel při převozu vystačit dvoučlenný tým
Sanitky za socialismu
Sanitky za socialismu
Sanitky za socialismu
Lidové přezdívky se nevyhnuly ani sanitním vozidlům, jimž u nás za minulého politického režimu v rozšířenosti suverénně vládla veleskromná Škoda 1203
Sanitky za socialismu
Sanitky za socialismu
Sanitky za socialismu
Při pohledu na vysoké zádě s mléčným přelepem okna si jistě vzpomenete na legendární hrobníkovu hlášku z Vesničky mé střediskové: „Dopředu se to jezdí, ale dozadu – to už chce fi štrona…“
Sanitky za socialismu
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Palubní deska sanitního binzu se od běžného benzu téměř neliší, výjimkami jsou šedé koženkové čalounění a užitkově působící výplně dveří
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Vysoké prostředí mobilní ordinace je skvěle využito, vzhledem k velkorysé délce vozu však binz opticky vypadá uvnitř menší než zvenčí
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Využití prostoru pod podlahou fascinuje – vlevo se vešla uzavíratelná zásuvka, místo vpravo obsadila skříňka s víčkem
Veškerý drobný zdravotnický materiál bylo možné elegantně uschovat v příslušné vitrínce v levých zadních dveřích mercedesu
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Řadový šestiválec o zdvihovém objemu 2,2 litru se do motorového prostoru sotva vejde, chladič nebo vzduchový fi ltr působí obrovsky
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Takto hrdě vztyčenou třícípou hvězdu na kapotě dnes nosí jen honosná třída S a SUV GLS v provedení Maybach, dříve tradiční zaměřovač zdobil také sanitní vozy
Mercedes-Benz 230.6 Binz
Škoda 1203 Ambulance
Škoda 1203 Ambulance
Škoda 1203 Ambulance
Jednoduché, ale vzdušné palubní desce dominuje jednolitý přístrojový štít ve stylu Škody 105 S, nejstarší provedení modelu využívala pod volantem archaické páčky
Škoda 1203 Ambulance
Škoda 1203 Ambulance
Škoda 1203 Ambulance
Prostor mezi přední posádkou a ordinací dělila odnímatelná mezistěna, navzdory rozměrově skromným sedačkám byl vpředu dostatek místa
Škoda 1203 Ambulance
Škoda 1203 Ambulance
Dvoudílná výklopná zadní stěna působí neprakticky, spodní část však bez problémů unese dvě dospělé osoby
Škoda 1203 Ambulance
Okolo pacienta se mohli během přepravy do nemocnice rozsadit čtyři další cestující, vadí však absence jakýchkoliv odkládacích poliček či skříněk
Do sanitní části Škody 1203 se nastupuje sice jen levými, zato opravdu rozměrnými dveřmi. Není divu, ve verzi minibus se totiž stejnou jámou nastupovalo do obou zadních řad sedadel.
Škoda 1203 Ambulance
Tatra 613 Ambulance
Palubní deska s vyřezávaným štítem má šarm dodnes, sanitní příslušenství se ovládá na centrálním panelu v zorném poli
Tatra 613 Ambulance
Tatra 613 Ambulance
Celé vnitřní prostředí první řady sedadel je převzaté z limuzíny, zachován zůstal dokonce i materiál a barevný vzor čalounění.
Tatra 613 Ambulance
Tatra 613 Ambulance
Proti výchozí limuzíně Tatra 613 se tovární sanitní verze dočkala prodloužení rozvoru o 540 mm na hodnotu 3520 mm
Tatra 613 Ambulance
Tatra 613 Ambulance
Motor uložený pod podlahou nástavby sice nepředstavuje příliš praktické řešení, díky důvtipným skládacím nosítkům s kolejnicí však při manipulaci s pacientem nijak nevadí
V sanitním prostoru udivuje především výška stropu, lékař má k dispozici luxusně čalouněnou a vyvýšenou sedačku. Samozřejmostí je zde i 220V elektrická síť.
Tatra 613 Ambulance
Spodní část zadních bočních dveří pochází s výjimkou bílého čalounění z běžné Tatry 613, díky jejich nastavení do výšky stropu však dovnitř nastoupí i téměř vzpřímená osoba
Přístup ke vzduchem chlazenému vidlicovému osmiválci ztěžuje uložení pod podlahou, řidič o jeho přítomnosti akusticky téměř netuší
Tatra 613 Ambulance
Škoda Forman Medica
Tatra 603A
Ačkoliv se kratší verze sanitky od firmy Friml zrodila až po sametové revoluci, jako základ přestavby prvního ze tří kusů posloužila dvacetiletá ojetina
Mercedes-Benz Binz 190
Steyr Puch 280 G
Renault Master
Range Rover
Volkswagen Transporter T3
Volkswagen Passat Variant B3