Škoda Rapid 130|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Když se před námi rozevřela vrata dvojgaráže, už podle metalického laku jsme ihned pochopili, že budeme zachraňovat velmi nevšední auto|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Vlhkost, popadaná omítka, pavučiny a prach – v tomhle prostředí strávila škodovka s výjimkou několika výjezdů na STK dlouhé čtvrtstoletí|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Přední náprava byla podložena zbytky kamenné podezdívky, což pneumatikám prokázalo obrovskou službu. Jenže vzhledem k roku produkce 1996 už se stejně hodí spíš jako historická relikvie na garážovou zeď než obutí do silničního provozu.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Fakt, že automobil si během téměř čtyřicetileté registrace příliš neužil, dokládá sotva stotisícový nájezd. Jeho jedinou řidičkou byla známá opěrní pěvkyně Naděžda Kniplová.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Dlouhodobá odstávka vytváří na obvodu pneumatik otlačené plošky. Ještě větší poškození však způsobuje plášť bez tlaku, na jehož bočnici veškerou svou vahou působí disk kola.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Při reportáži o oživování dlouhodobě opuštěného auta asistoval i náš pracovitý redakční člen Chevrolet Spark za jednu výplatu. Díky jeho baterii jsme nemuseli shánět ruční hustilku.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Když zklamou svaly, lano je železná jistota. Zvláště pro šestiválcový cayenne s tažným zařízením.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Po třech desetiletích na denním světle. Bleděmodrá Škoda Rapid 130 vzbudila letos v létě v ulicích Barrandova velké pozdvižení. Věříme, že na aukci způsobí ještě větší poprask.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Tlačení auta do vrcholu Barrandovského kopce se nevyhnul nejen dědic rapidu, ale dokonce ani náš fotograf|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Takhle hluboké stopy dokáže na silnici zanechat jedna lehká škodovka se zablokovanými brzdami…|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
K zapomenutému rapidu jsou dodnes dochované veškeré původní doklady včetně tuzexové faktury a servisní knížky. Auto stálo nové 17 000 bonů. Příplatky jako zámek schránky (10 TK), boční lišty (60 TK), kryty kol (30 TK), samonavíjecí pásy (180 TK), pravé zrcátko (20 TK) nebo koberce (40 TK) cenu vyhnaly na 17 375 tuzexových korun.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Prostředí temné barrandovské garáže opustila škodovka jen s jediným pohyblivým kolem. Ostatní se rozpohybovala až tlačením na podvalník.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Čtvrtstoletí v uzavřené garáži přestál bleděmodrý rapid v relativně dobré kondici. Přesto si ještě před svou první jízdou dopřeje poctivou údržbu, na jejímž konci bude opět plně provozuschopné auto.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Palubní deska s měkčeným horním obkladem a dekoračním obkladem v imitaci dřeva znázorňuje dobový luxus, dosud zachovalá koženková záslepka panelu autorádia a zcela netknuté potahy zase originalitu|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Pořekadlo o vymetání pavučin z výfuku platí u čerstvě objeveného rapidu doslova. Jeho první cesta z prachu tak vedla rovnou do „koupelny“.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Třináctistovka OHV s dvoukomorovým spádovým karburátorem ještě nemá vytvrzená ventilová sedla. Pro nového majitele to bude při každém tankování levného benzinu E10 znamenat dolévání aditiv už ze dvou lahviček.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Rapid 130|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Rapid 130|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Den po vytažení z temné místnosti už si rapid po prvním umytí a naleštění opět připomněl doby své největší slávy|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Poslední ze zatuhlých kol se podařilo rozpohybovat až při zpětném pohybu během nakládky na podvalník|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
V této chvíli už se má zachráněná škodovka opět k světu, krátce před vystavením na aukci ji čeká krátká testovací jízda po vlastní ose v uzavřeném areálu|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Ještě před devíti lety jsme v inzerci nacházeli zachovalé i zrenovované rapidy a garde. Sebevědomým cenám do tří set tisíc jsme nemohli uvěřit. Co bychom dnes za ně dali!|
Zdroj: bazos.cz
Škoda Rapid 130|
Zdroj: bazos.cz
Škoda Rapid 130|
Zdroj: bazos.cz
Stejný Rapid 130 v dobovém testu Světa motorů|
Zdroj: Svět motorů
Když přijela Škoda Garde Rapid do dílny na opravu, vypadala neodolatelně. Tehdy ještě nikdo netušil, že se renovace protáhne téměř na dva roky a bude stát přes milion.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Rapid 130|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Škoda Rapid 130|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Brzdy i nápravy už jsou sestavené z mixu nových a repasovaných dílů, nyní jen čekají na termín montáže|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Velkou výhodou konkrétního rapidu je krásně zachovalý interiér. Právě obklady a ozdobné prvky se totiž shánějí čím dál hůř.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Jednou z nejchoulostivějších oblastí na karoserii starých škodovek bývalo napojení blatníků na přední sloupky. Častá otázka opravářů zněla: „A dají se za co přichytit? Tady by byla jen řečnická…|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Po odstrojení předních blatníků na mechaniky vykouklo takové dílo zkázy, až pochybovali o tom, zda má vůbec cenu pouštět se do práce!|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Mix dílů pro generální opravu přední nápravy připomíná dětskou stavebnici. Její montáž včetně laku je však mnohem složitější. A také dražší.|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert
Skelet karoserie je po půldruhém roce zcela kompletní a pozinkovaný, před nalakováním se ještě provádějí nutné výmazy|
Zdroj: Svět motorů/Michal Kollert