Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)

7/37
Přehled fotografií
Zavřít
  • Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)
    Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)| Zdroj: acz
  • Sedmasedmdesátiletým roadsterem Škoda Popular jsme v hustém britském provozu za 26 dní ujeli 4500 kilometrů – bez doprovodného vozidla
    Sedmasedmdesátiletým roadsterem Škoda Popular jsme v hustém britském provozu za 26 dní ujeli 4500 kilometrů – bez doprovodného vozidla| Zdroj: acz
  • V současné době je popular vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, doma je však v Muzeu Aloise Samohýla ve Zlíně. Před cestou si zahrál mj. v Četnických humoreskách.
    V současné době je popular vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, doma je však v Muzeu Aloise Samohýla ve Zlíně. Před cestou si zahrál mj. v Četnických humoreskách.| Zdroj: acz
  • Naše trasa věrně kopírovala putování Karla Čapka z roku 1924, popsané v knize Anglické listy
    Naše trasa věrně kopírovala putování Karla Čapka z roku 1924, popsané v knize Anglické listy| Zdroj: acz
  • Z Čech na místo startu v Epsomu u Londýna popular putoval na kamionu. Krátce byl vystaven u místního dealera Škody a Alfy Romeo.
    Z Čech na místo startu v Epsomu u Londýna popular putoval na kamionu. Krátce byl vystaven u místního dealera Škody a Alfy Romeo.| Zdroj: acz
  • Naše cesta začíná na půdě české ambasády, kousek od londýnského Hyde Parku. V popularu Petra a Zdeněk Vackovi, v pozadí desetkrát výkonnější Škoda Octavia RS.
    Naše cesta začíná na půdě české ambasády, kousek od londýnského Hyde Parku. V popularu Petra a Zdeněk Vackovi, v pozadí desetkrát výkonnější Škoda Octavia RS.| Zdroj: acz
  • Kdo má za volantem rád romantiku, přijde si v Anglii na své. V tomto kouzelném domě Easton Glebe Čapek navštívil jednoho ze zakladatelů sci-fi H. G. Wellse.
    Kdo má za volantem rád romantiku, přijde si v Anglii na své. V tomto kouzelném domě Easton Glebe Čapek navštívil jednoho ze zakladatelů sci-fi H. G. Wellse.| Zdroj: acz
  • Před Cambridge zastavujeme u rolls-royceů a bentley. Nabízejí i veterány počínaje stoletým RR Silver Ghostem. Dokonalý je i poutač, replika daimleru z 90. let 19. století.
    Před Cambridge zastavujeme u rolls-royceů a bentley. Nabízejí i veterány počínaje stoletým RR Silver Ghostem. Dokonalý je i poutač, replika daimleru z 90. let 19. století.| Zdroj: acz
  • Hlavní je nepromoknout, neprochladnout a vše si co nejlépe užít. Volant vpravo se v Anglii hodí, ostatně „náš“ popular takto první dva roky svého života jezdil i doma.
    Hlavní je nepromoknout, neprochladnout a vše si co nejlépe užít. Volant vpravo se v Anglii hodí, ostatně „náš“ popular takto první dva roky svého života jezdil i doma.| Zdroj: acz
  • O drobnější opravy není nouze, naštěstí nás celou dobu nepotkalo nic vážného a neřešitelného. Dvakrát třikrát bylo třeba demontovat a vyčistit karburátor.
    O drobnější opravy není nouze, naštěstí nás celou dobu nepotkalo nic vážného a neřešitelného. Dvakrát třikrát bylo třeba demontovat a vyčistit karburátor.| Zdroj: acz
  • Motor je krátce po repasi, proto kontrolujeme dotažení hlavy válců. Ty jsou stojaté, postranní, ovládané rozvodem SV.
    Motor je krátce po repasi, proto kontrolujeme dotažení hlavy válců. Ty jsou stojaté, postranní, ovládané rozvodem SV.| Zdroj: acz
  • Ze slunečných dní jsme se dlouho neradovali. Když začne pršet, má spolujezdkyně smůlu – jediný stěrač tehdy měly i podstatně dražší vozidla než lidový popular.
    Ze slunečných dní jsme se dlouho neradovali. Když začne pršet, má spolujezdkyně smůlu – jediný stěrač tehdy měly i podstatně dražší vozidla než lidový popular.| Zdroj: acz
  • Holy Island, tedy Svatý ostrov na severovýchodě Anglie, je přístupný pouze po nízkém náspu, zaplavovaném přílivem. Záchranná akce vyjde nejméně na 1900 liber.
    Holy Island, tedy Svatý ostrov na severovýchodě Anglie, je přístupný pouze po nízkém náspu, zaplavovaném přílivem. Záchranná akce vyjde nejméně na 1900 liber.| Zdroj: acz
  • Hluboko vykrojená dvířka (zdráháme se napsat dveře) otevírají výhled do krajiny. Široké blatníky omezují ostřik boků karoserie i posádky na minimum.
    Hluboko vykrojená dvířka (zdráháme se napsat dveře) otevírají výhled do krajiny. Široké blatníky omezují ostřik boků karoserie i posádky na minimum.| Zdroj: acz
  • Všimněte si chromované kličky víka zavazadelníku a držáku SPZ s bočními lampičkami.
    Všimněte si chromované kličky víka zavazadelníku a držáku SPZ s bočními lampičkami.| Zdroj: acz
  • Díky šikmým okénkům doplňujícím zcela rovné čelní sklo dovnitř za jízdy proniká citelně méně prachu i vody.
    Díky šikmým okénkům doplňujícím zcela rovné čelní sklo dovnitř za jízdy proniká citelně méně prachu i vody.| Zdroj: acz
  • Hrázděné domy nejsou výsadou německy mluvících zemí. Menší města se nám často velmi líbila, zato třeba průmyslovému Liverpoolu bychom se raději vyhnuli.
    Hrázděné domy nejsou výsadou německy mluvících zemí. Menší města se nám často velmi líbila, zato třeba průmyslovému Liverpoolu bychom se raději vyhnuli.| Zdroj: acz
  • Veterán otevírá dveře i na místa, kam vás s běžným autem nepustí. Třeba k pěknému skotskému zámku Blair Castle. Dudačka před něj nastoupí každou hodinu.
    Veterán otevírá dveře i na místa, kam vás s běžným autem nepustí. Třeba k pěknému skotskému zámku Blair Castle. Dudačka před něj nastoupí každou hodinu.| Zdroj: acz
  • Typické poštovní schránky i telefonní budky se ve 21. století už moc nepoužívají. Někde jsme na nich viděli cedulky, informující o přebudování na wi-fi hotspot.
    Typické poštovní schránky i telefonní budky se ve 21. století už moc nepoužívají. Někde jsme na nich viděli cedulky, informující o přebudování na wi-fi hotspot.| Zdroj: acz
  • Kromě upozornění na zónu s častým pohybem dětí existuje i varování před staršími osobami se sníženou pohyblivostí, horším zrakem i sluchem.
    Kromě upozornění na zónu s častým pohybem dětí existuje i varování před staršími osobami se sníženou pohyblivostí, horším zrakem i sluchem.| Zdroj: acz
  • Ne všude jsou hospodářská zvířata od silnice oddělena, zídkou, živým plotem, ostnatým drátem nebo elektrickým ohradníkem…
    Ne všude jsou hospodářská zvířata od silnice oddělena, zídkou, živým plotem, ostnatým drátem nebo elektrickým ohradníkem…| Zdroj: acz
  • Vřele doporučujeme návštěvu severoanglického skanzenu Beamish. Jedna ze sekcí má podobu ulice z doby kolem roku 1913. Můžete navštívit takovouto autodílnu.
    Vřele doporučujeme návštěvu severoanglického skanzenu Beamish. Jedna ze sekcí má podobu ulice z doby kolem roku 1913. Můžete navštívit takovouto autodílnu.| Zdroj: acz
  • Před cestou prošel popular repasí, provedenou v Otrokovicích (foto) týmem zkušeného Jiřího Valacha. Akci jsme začali plánovat před Vánocemi a odstartovali 12. května 2014.
    Před cestou prošel popular repasí, provedenou v Otrokovicích (foto) týmem zkušeného Jiřího Valacha. Akci jsme začali plánovat před Vánocemi a odstartovali 12. května 2014.| Zdroj: acz
  • Protože řidič měří rovné dva metry a spolujezdkyně 190 cm, bylo třeba položit sedáky až na zem a zvednout střechu – celkem se získalo asi 6 centimetrů.
    Protože řidič měří rovné dva metry a spolujezdkyně 190 cm, bylo třeba položit sedáky až na zem a zvednout střechu – celkem se získalo asi 6 centimetrů.| Zdroj: acz
  • Pohled do zavazadlového prostoru, kam zároveň patří nouzové „sedátko pro tchýni“: šlo totiž o nejméně pohodlné a nejnebezpečnější místo ve vozidle.
    Pohled do zavazadlového prostoru, kam zároveň patří nouzové „sedátko pro tchýni“: šlo totiž o nejméně pohodlné a nejnebezpečnější místo ve vozidle.| Zdroj: acz
  • Hotovo! Koncem dubna už popular čekaly zkušební jízdy.
    Hotovo! Koncem dubna už popular čekaly zkušební jízdy.| Zdroj: acz
  • Populary se začaly vyrábět před rovnými 80 lety, logo s okřídleným šípem na masce je ještě asi o dekádu starší.
    Populary se začaly vyrábět před rovnými 80 lety, logo s okřídleným šípem na masce je ještě asi o dekádu starší.| Zdroj: acz
  • Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec SV dává z litrového objemu 20-22 koní (kolem 16 kW). Na rovince s větrem v zádech to stačí asi na 85 km/h.
    Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec SV dává z litrového objemu 20-22 koní (kolem 16 kW). Na rovince s větrem v zádech to stačí asi na 85 km/h.| Zdroj: acz
  • Průhled stejným provedením popularu, jakým jsme absolvovali měsíční cestu Albionem. Všimněte si převodovky u zadní nápravy. Kresba Jiřího Dufka z Archivu Škoda Auto.
    Průhled stejným provedením popularu, jakým jsme absolvovali měsíční cestu Albionem. Všimněte si převodovky u zadní nápravy. Kresba Jiřího Dufka z Archivu Škoda Auto.| Zdroj: acz
  • Dobové materiály, dokumentující genezi jednoho z nejúspěšnějších aut první republiky. Popularů se vyrobilo přes 20 000 kusů, z toho asi 6000 mířilo do zahraničí.
    Dobové materiály, dokumentující genezi jednoho z nejúspěšnějších aut první republiky. Popularů se vyrobilo přes 20 000 kusů, z toho asi 6000 mířilo do zahraničí.| Zdroj: acz
  • Podvozek s centrální nosnou rourou, koncepcí transaxle a nezávislým zavěšením všech kol.
    Podvozek s centrální nosnou rourou, koncepcí transaxle a nezávislým zavěšením všech kol.| Zdroj: acz
  • Karoserie ještě neplnila nosnou funkci, kompletní pojízdné „šasí“ vážilo necelých 500 kg. Hvězdicovité disky kol zlepšovaly chlazení bubnových brzd.
    Karoserie ještě neplnila nosnou funkci, kompletní pojízdné „šasí“ vážilo necelých 500 kg. Hvězdicovité disky kol zlepšovaly chlazení bubnových brzd.| Zdroj: acz
  • Z dobového prospektu, kolem roku 1937: Moderní výrobní linka se v Mladé Boleslavi rozeběhla již o sedm let dříve.
    Z dobového prospektu, kolem roku 1937: Moderní výrobní linka se v Mladé Boleslavi rozeběhla již o sedm let dříve.| Zdroj: acz
  • S plně naloženým až přetíženým roadsterem jsme při plném využívání výkonu motoru dosáhli průměru 8,5 l/100 km. Všimněte si, že cesta z Prahy do Brna kdysi přišla na 12 Kč.
    S plně naloženým až přetíženým roadsterem jsme při plném využívání výkonu motoru dosáhli průměru 8,5 l/100 km. Všimněte si, že cesta z Prahy do Brna kdysi přišla na 12 Kč.| Zdroj: acz
  • Popular býval modernizován prakticky každým rokem, výkon motoru během první „pětiletky“ vzrostl z 20 na 28 koní, prosadil se rozvod OHV…
    Popular býval modernizován prakticky každým rokem, výkon motoru během první „pětiletky“ vzrostl z 20 na 28 koní, prosadil se rozvod OHV…| Zdroj: acz
  • Náš vzor Karel Čapek s manželkou Olgou Scheinpflugovou a jejich Škodou Popular ve švýcarských Alpách (1935).
    Náš vzor Karel Čapek s manželkou Olgou Scheinpflugovou a jejich Škodou Popular ve švýcarských Alpách (1935).| Zdroj: acz
  • Známé logo v podobě používané za dob popularu a jeho větších bratrů rapidu, favoritu a superbu.
    Známé logo v podobě používané za dob popularu a jeho větších bratrů rapidu, favoritu a superbu.| Zdroj: acz
Reportáž: Měsíční dobrodružství se Škodou Popular Roadster (1937)
Sedmasedmdesátiletým roadsterem Škoda Popular jsme v hustém britském provozu za 26 dní ujeli 4500 kilometrů – bez doprovodného vozidla
V současné době je popular vystaven ve Škoda Muzeu v Mladé Boleslavi, doma je však v Muzeu Aloise Samohýla ve Zlíně. Před cestou si zahrál mj. v Četnických humoreskách.
Naše trasa věrně kopírovala putování Karla Čapka z roku 1924, popsané v knize Anglické listy
Z Čech na místo startu v Epsomu u Londýna popular putoval na kamionu. Krátce byl vystaven u místního dealera Škody a Alfy Romeo.
Naše cesta začíná na půdě české ambasády, kousek od londýnského Hyde Parku. V popularu Petra a Zdeněk Vackovi, v pozadí desetkrát výkonnější Škoda Octavia RS.
Kdo má za volantem rád romantiku, přijde si v Anglii na své. V tomto kouzelném domě Easton Glebe Čapek navštívil jednoho ze zakladatelů sci-fi H. G. Wellse.
Před Cambridge zastavujeme u rolls-royceů a bentley. Nabízejí i veterány počínaje stoletým RR Silver Ghostem. Dokonalý je i poutač, replika daimleru z 90. let 19. století.
Hlavní je nepromoknout, neprochladnout a vše si co nejlépe užít. Volant vpravo se v Anglii hodí, ostatně „náš“ popular takto první dva roky svého života jezdil i doma.
O drobnější opravy není nouze, naštěstí nás celou dobu nepotkalo nic vážného a neřešitelného. Dvakrát třikrát bylo třeba demontovat a vyčistit karburátor.
Motor je krátce po repasi, proto kontrolujeme dotažení hlavy válců. Ty jsou stojaté, postranní, ovládané rozvodem SV.
Ze slunečných dní jsme se dlouho neradovali. Když začne pršet, má spolujezdkyně smůlu – jediný stěrač tehdy měly i podstatně dražší vozidla než lidový popular.
Holy Island, tedy Svatý ostrov na severovýchodě Anglie, je přístupný pouze po nízkém náspu, zaplavovaném přílivem. Záchranná akce vyjde nejméně na 1900 liber.
Hluboko vykrojená dvířka (zdráháme se napsat dveře) otevírají výhled do krajiny. Široké blatníky omezují ostřik boků karoserie i posádky na minimum.
Všimněte si chromované kličky víka zavazadelníku a držáku SPZ s bočními lampičkami.
Díky šikmým okénkům doplňujícím zcela rovné čelní sklo dovnitř za jízdy proniká citelně méně prachu i vody.
Hrázděné domy nejsou výsadou německy mluvících zemí. Menší města se nám často velmi líbila, zato třeba průmyslovému Liverpoolu bychom se raději vyhnuli.
Veterán otevírá dveře i na místa, kam vás s běžným autem nepustí. Třeba k pěknému skotskému zámku Blair Castle. Dudačka před něj nastoupí každou hodinu.
Typické poštovní schránky i telefonní budky se ve 21. století už moc nepoužívají. Někde jsme na nich viděli cedulky, informující o přebudování na wi-fi hotspot.
Kromě upozornění na zónu s častým pohybem dětí existuje i varování před staršími osobami se sníženou pohyblivostí, horším zrakem i sluchem.
Ne všude jsou hospodářská zvířata od silnice oddělena, zídkou, živým plotem, ostnatým drátem nebo elektrickým ohradníkem…
Vřele doporučujeme návštěvu severoanglického skanzenu Beamish. Jedna ze sekcí má podobu ulice z doby kolem roku 1913. Můžete navštívit takovouto autodílnu.
Před cestou prošel popular repasí, provedenou v Otrokovicích (foto) týmem zkušeného Jiřího Valacha. Akci jsme začali plánovat před Vánocemi a odstartovali 12. května 2014.
Protože řidič měří rovné dva metry a spolujezdkyně 190 cm, bylo třeba položit sedáky až na zem a zvednout střechu – celkem se získalo asi 6 centimetrů.
Pohled do zavazadlového prostoru, kam zároveň patří nouzové „sedátko pro tchýni“: šlo totiž o nejméně pohodlné a nejnebezpečnější místo ve vozidle.
Hotovo! Koncem dubna už popular čekaly zkušební jízdy.
Populary se začaly vyrábět před rovnými 80 lety, logo s okřídleným šípem na masce je ještě asi o dekádu starší.
Čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec SV dává z litrového objemu 20-22 koní (kolem 16 kW). Na rovince s větrem v zádech to stačí asi na 85 km/h.
Průhled stejným provedením popularu, jakým jsme absolvovali měsíční cestu Albionem. Všimněte si převodovky u zadní nápravy. Kresba Jiřího Dufka z Archivu Škoda Auto.
Dobové materiály, dokumentující genezi jednoho z nejúspěšnějších aut první republiky. Popularů se vyrobilo přes 20 000 kusů, z toho asi 6000 mířilo do zahraničí.
Podvozek s centrální nosnou rourou, koncepcí transaxle a nezávislým zavěšením všech kol.
Karoserie ještě neplnila nosnou funkci, kompletní pojízdné „šasí“ vážilo necelých 500 kg. Hvězdicovité disky kol zlepšovaly chlazení bubnových brzd.
Z dobového prospektu, kolem roku 1937: Moderní výrobní linka se v Mladé Boleslavi rozeběhla již o sedm let dříve.
S plně naloženým až přetíženým roadsterem jsme při plném využívání výkonu motoru dosáhli průměru 8,5 l/100 km. Všimněte si, že cesta z Prahy do Brna kdysi přišla na 12 Kč.
Popular býval modernizován prakticky každým rokem, výkon motoru během první „pětiletky“ vzrostl z 20 na 28 koní, prosadil se rozvod OHV…
Náš vzor Karel Čapek s manželkou Olgou Scheinpflugovou a jejich Škodou Popular ve švýcarských Alpách (1935).
Známé logo v podobě používané za dob popularu a jeho větších bratrů rapidu, favoritu a superbu.