Jak poznat konec životnosti baterie: Která se vám na horách vybije?

18/18
Přehled fotografií
Zavřít
  • Jak poznat konec životnosti baterie
    Jak poznat konec životnosti baterie| Zdroj: Svět motorů
  • Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.
    Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.| Zdroj: Svět motorů
  • Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.
    Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.| Zdroj: Svět motorů
  • Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.
    Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.| Zdroj: Svět motorů
  • Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.
    Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.| Zdroj: Svět motorů
  • Na horách zaparkujte vozidlo přídí do volného prostoru, nikoliv ke sněhové bariéře. Velmi si tím usnadníte případný start přes kabely s pomocí jiného vozidla.
    Na horách zaparkujte vozidlo přídí do volného prostoru, nikoliv ke sněhové bariéře. Velmi si tím usnadníte případný start přes kabely s pomocí jiného vozidla.| Zdroj: Svět motorů
  • Jediný způsob, jak určit skutečný stav baterie, je sečíst všechen proud, který umí dát. To umějí specializovaná zařízení propojená s počítačem. Na snímku typ za 16 000 Kč.
    Jediný způsob, jak určit skutečný stav baterie, je sečíst všechen proud, který umí dát. To umějí specializovaná zařízení propojená s počítačem. Na snímku typ za 16 000 Kč.| Zdroj: Svět motorů
  • Klasický zátěžový měřák, který sleduje pokles napětí při deklarovaném startovacím proudu, stojí od 700 Kč. Ovšem pozor – nezkoušejte jím zcela nové baterky, v nichž se ještě nerozeběhly všechny chemické procesy.
    Klasický zátěžový měřák, který sleduje pokles napětí při deklarovaném startovacím proudu, stojí od 700 Kč. Ovšem pozor – nezkoušejte jím zcela nové baterky, v nichž se ještě nerozeběhly všechny chemické procesy.| Zdroj: Svět motorů
  • Moderní nabíječky mají několik režimů a dle stavu baterie si automaticky volí délku a intenzitu každého. Volitelný bývá rekondiční, který vyšším napětím promíchá elektrolyt.
    Moderní nabíječky mají několik režimů a dle stavu baterie si automaticky volí délku a intenzitu každého. Volitelný bývá rekondiční, který vyšším napětím promíchá elektrolyt.| Zdroj: Svět motorů
  • Moderní auta se systémem stop-start vyžadují nabíjení baterie tak často, že se vyplatí vytáhnout si třeba konektor pod stěrače. Tento za 200 Kč od společnosti CTEK dokonce blikáním oznámí, jak na tom baterka je.
    Moderní auta se systémem stop-start vyžadují nabíjení baterie tak často, že se vyplatí vytáhnout si třeba konektor pod stěrače. Tento za 200 Kč od společnosti CTEK dokonce blikáním oznámí, jak na tom baterka je.| Zdroj: Svět motorů
  • Jedním z mála výrobců, kteří férově přiznávají datum výroby baterie, je rakouský Banner. Ostatní jej mají skryté v nějakém kódu.
    Jedním z mála výrobců, kteří férově přiznávají datum výroby baterie, je rakouský Banner. Ostatní jej mají skryté v nějakém kódu.| Zdroj: Svět motorů
  • Při 12,5 V má akumulátor zhruba 75 procent své aktuální kapacity. Při 12,4 však už jen 50 %. Závislosti napětí a kapacity nejsou lineární.
    Při 12,5 V má akumulátor zhruba 75 procent své aktuální kapacity. Při 12,4 však už jen 50 %. Závislosti napětí a kapacity nejsou lineární.| Zdroj: Svět motorů
  • I u moderních akumulátorů EFB a AGM platí, že trvalým nabitím pod 12,4 V (50 %) je zničíte. Na mnohých je to i vyznačeno.
    I u moderních akumulátorů EFB a AGM platí, že trvalým nabitím pod 12,4 V (50 %) je zničíte. Na mnohých je to i vyznačeno.| Zdroj: Svět motorů
  • Test třináctileté baterie
    Test třináctileté baterie| Zdroj: Svět motorů
  • Měření startovacího proudu dle normy speciálním přístrojem zvaným Macek třináctiletá baterie nezvládla. Napětí pod kritickou mez kleslo během vteřiny.
    Měření startovacího proudu dle normy speciálním přístrojem zvaným Macek třináctiletá baterie nezvládla. Napětí pod kritickou mez kleslo během vteřiny.| Zdroj: Svět motorů
  • Specialisté z fi rmy Battery Import nám rekordmanku rozřezali a analyzovali i fyzicky.
    Specialisté z fi rmy Battery Import nám rekordmanku rozřezali a analyzovali i fyzicky.| Zdroj: Svět motorů
  • Po rozřezání se desky lámaly pod rukama. U nové baterie je můžete i desetkrát přehnout tam a zpátky.
    Po rozřezání se desky lámaly pod rukama. U nové baterie je můžete i desetkrát přehnout tam a zpátky.| Zdroj: Svět motorů
  • Moderní velká auta mají často specififi cké baterky. Zde malá, startovací pro Mercedes-Benz SL.
    Moderní velká auta mají často specififi cké baterky. Zde malá, startovací pro Mercedes-Benz SL.| Zdroj: Svět motorů
Jak poznat konec životnosti baterie
Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.
Značkové servisy dnes baterie hodnotí jen na základě vnitřního odporu. Například tester VAS 6161 nám v minulosti opakovaně jako bezvadnou vyhodnotil i zcela zničenou baterku.
Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.
Pavel Kulhánek (vpravo) z českého Bosche s kolegou Janem Horákem nám ukázali, že výměnu baterky musíte dnes doprovodit jejím nastavením v diagnostice. A to i u tak rozšířeného auta, jakým je čtyři roky starý Volkswagen Passat.
Na horách zaparkujte vozidlo přídí do volného prostoru, nikoliv ke sněhové bariéře. Velmi si tím usnadníte případný start přes kabely s pomocí jiného vozidla.
Jediný způsob, jak určit skutečný stav baterie, je sečíst všechen proud, který umí dát. To umějí specializovaná zařízení propojená s počítačem. Na snímku typ za 16 000 Kč.
Klasický zátěžový měřák, který sleduje pokles napětí při deklarovaném startovacím proudu, stojí od 700 Kč. Ovšem pozor – nezkoušejte jím zcela nové baterky, v nichž se ještě nerozeběhly všechny chemické procesy.
Moderní nabíječky mají několik režimů a dle stavu baterie si automaticky volí délku a intenzitu každého. Volitelný bývá rekondiční, který vyšším napětím promíchá elektrolyt.
Moderní auta se systémem stop-start vyžadují nabíjení baterie tak často, že se vyplatí vytáhnout si třeba konektor pod stěrače. Tento za 200 Kč od společnosti CTEK dokonce blikáním oznámí, jak na tom baterka je.
Jedním z mála výrobců, kteří férově přiznávají datum výroby baterie, je rakouský Banner. Ostatní jej mají skryté v nějakém kódu.
Při 12,5 V má akumulátor zhruba 75 procent své aktuální kapacity. Při 12,4 však už jen 50 %. Závislosti napětí a kapacity nejsou lineární.
I u moderních akumulátorů EFB a AGM platí, že trvalým nabitím pod 12,4 V (50 %) je zničíte. Na mnohých je to i vyznačeno.
Test třináctileté baterie
Měření startovacího proudu dle normy speciálním přístrojem zvaným Macek třináctiletá baterie nezvládla. Napětí pod kritickou mez kleslo během vteřiny.
Specialisté z fi rmy Battery Import nám rekordmanku rozřezali a analyzovali i fyzicky.
Po rozřezání se desky lámaly pod rukama. U nové baterie je můžete i desetkrát přehnout tam a zpátky.
Moderní velká auta mají často specififi cké baterky. Zde malá, startovací pro Mercedes-Benz SL.