Závěr dlouhodobého testu: Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet – Normální auto se loučí
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Na tipu jsme oceňovali jednoduché ovládání – zejména v kontrastu s nejnovějšími vozy od koncernu VW, které i ovládání topení přesunuly do dotykového displeje
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Velmi jsme si pochvalovali přesné řazení těsně odstupňovaného „šestikvaltu“. Koule je nejlepší tvar řadicí páky.
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Ocenili jsme ovládání tempomatu na volantu. Je mnohem praktičtější než někdejší páčka vlevo pod volantem.
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Tipo nás potěšilo prostorností. Dlouhé cesty ve čtyřech nebyly problém.
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Zavazadelník s objemem 550 l jsme často vytížili naplno. Oceňujeme naladění odpružení a tlumení – ani pak se vůz nehoupal a nešel do dorazů.
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Výroba motorů staré řady FIRE skončila letos na jaře. Od té doby se jede ze skladových zásob.
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Klíček je těžký, v kapse jej pořádně cítíte. Ale kvalitní – v průběhu testu se nikterak neomačkal.
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Testovaný Fiat Tipo jsme měření na válcové zkušebně podrobili poprvé po záběhu při 3458 km, podruhé chvíli před koncem testu při 28 993 km
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů/Ondřej Kroutil
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů
Při stavu 28 842 jsme vyrazili na druhou servisní prohlídku.
|
Svět motorů
Fiat Tipo je poslední auto na trhu, pro které je předepsán hustý olej SAE 5W-40
|
Svět motorů
Fiat umožňuje měnit olej až po 30 000 km! V našem případě zbývalo do patnáctitisícové mety ještě 183 km, nicméně olej už byl černý jako bota
|
Svět motorů
Zatímco z atmosférických čtrnáctistovek 1.4 16V/70 kW se vypouští světlý, přeplňování a rychlá jízda mu dávají zabrat – na hraniční stav s vyčerpanými aditivy ukazuje i naše oblíbená kapková zkouška
|
Svět motorů
Olej jsme nikdy nemuseli dolít, těsně před výměnou jej chybělo zhruba 0,4 l z celkových 3,1 l
|
Svět motorů
Výrazný pokles na měrce byl dán malým celkovým množstvím olejové náplně. O tom, že motor sám olej bere fakt zcela minimálně, svědčila i zevnitř neskutečně suchá hadice odvětrání klikové skříně
|
Svět motorů
Výměna oleje má být nejjednodušší rutinní práce na autě. Bohužel Italové dělají vše pro to, aby si jejich auta mechanici náhodou nezamilovali. I Pavel Říha ze Srba Servisu coby zkušený mechanik si občas zanadává. Filtr musí povolit přípravkem seshora, poté zespoda vyndat.
|
Svět motorů
Výměna oleje má být nejjednodušší rutinní práce na autě. Bohužel Italové dělají vše pro to, aby si jejich auta mechanici náhodou nezamilovali. I Pavel Říha ze Srba Servisu coby zkušený mechanik si občas zanadává. Filtr musí povolit přípravkem seshora, poté zespoda vyndat.
|
Svět motorů
Olej přitom nateče na výměník, z nějž musel nejprve sundat nesmyslnou izolační deku, o níž nikdo neví, proč tam je.
|
Svět motorů
Originální zapalovací svíčky jsou velmi kvalitní iridiové NGK, Fiat si v ČR za kus účtuje 615 Kč. A velí je měnit právě po 30 000 km při druhé prohlídce. Demontovaným nic nebylo, dle našeho názoru by v motoru klidně přežily dvojnásobek.
|
Svět motorů
Kdo si auto udržuje sám a nechá tam svíčky déle, ať určitě namaže těsnění zapalovacích modulů
|
Svět motorů
Po 30 000 km se mění i oba vzduchové filtry: kabinový a sací. Ten kabinový vyměnit už fakt chtěl, je na něm vidět, jak moc se v naší republice práší.
|
Svět motorů
Naopak sací byl znečištěný jen běžně a dvojnásobek by bez ohrožení motoru také dal.
|
Svět motorů
Brzdové destičky hodně špinily disky a měli jsme strach, kolik z nich zbylo. Naštěstí víc než dvě třetiny
|
Svět motorů
Namažte si šroub držící rezervní kolo. Jeho závit vede skrz plech podlahy a snadno zarezne tak, že pak v případě nouze rezervu nevyndáte.
|
Svět motorů
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů
Nelíbilo se nám, jak brzy se přední kola v zatáčkách pouštěla vozovky. Nechávali jsme kvůli tomu dokonce seřídit geometrii, ale bez velkého výsledku. Zřejmě to byla vlastnost pneumatik Nexen Nblue, které se snížením valivého odporu přišly i o přilnavost.
|
Svět motorů
Fiat Tipo kombi 1.4 T-Jet
|
Svět motorů
V průběhu testu se nevyskytly žádné závady ani nadměrné opotřebení. Silentbloky ramen byly stále úplně pevné.
|
Svět motorů
Vozidlo jsme převzali už zajeté s 2261 km na tachometru. Za rok na jeho počítadle přibylo dalších 28 729 km.
|
Svět motorů