Velký test stooktanových benzinů: Vadí, když je Verva E10?

1/29
Přehled fotografií
Zavřít
  • Od každého paliva jsme nabrali celkem 55,5 l. Padesát litrů dostala motorová zkušebna ČVUT pro měření účinnosti.
    Od každého paliva jsme nabrali celkem 55,5 l. Padesát litrů dostala motorová zkušebna ČVUT pro měření účinnosti.| Zdroj: Svět motorů
  • Velký test stooktanových benzinů
    Velký test stooktanových benzinů| Zdroj: Svět motorů
  • Pět litrů šlo do SGS na měření oktanového čísla a půllitr v čiré vzorkovnici do VŠCHT Praha, konkrétně Ústavu energetiky pro měření oktanového čísla.
    Pět litrů šlo do SGS na měření oktanového čísla a půllitr v čiré vzorkovnici do VŠCHT Praha, konkrétně Ústavu energetiky pro měření oktanového čísla.| Zdroj: Svět motorů
  • Orlen Benzina
    Orlen Benzina| Zdroj: Svět motorů
  • Efecta 95
    Efecta 95| Zdroj: Svět motorů
  • Orlen Benzina Verva 100
    Orlen Benzina Verva 100| Zdroj: Svět motorů
  • Orlen Benzina Verva 100 a Efecta 95
    Orlen Benzina Verva 100 a Efecta 95| Zdroj: Svět motorů
  • MOL
    MOL| Zdroj: Svět motorů
  • MOL EVO 100 Plus
    MOL EVO 100 Plus| Zdroj: Svět motorů
  • OMV
    OMV| Zdroj: Svět motorů
  • OMV MaxxMotion 100
    OMV MaxxMotion 100| Zdroj: Svět motorů
  • Shell
    Shell| Zdroj: Svět motorů
  • Shell V-Power Racing 100
    Shell V-Power Racing 100| Zdroj: Svět motorů
  • Verva 100 je zatím jediným ve větších objemech prodávaným benzinem E10 na českém trhu. Hned vedle na stejném stojanu je Efecta 95 v kategorii E5. Tak co je pro motoristu lepší?
    Verva 100 je zatím jediným ve větších objemech prodávaným benzinem E10 na českém trhu. Hned vedle na stejném stojanu je Efecta 95 v kategorii E5. Tak co je pro motoristu lepší?| Zdroj: Svět motorů
  • Oktanové číslo se stanovuje na jednoválcovém zkušebním motoru věhlasné americké firmy Waukesha. Má měnitelný kompresní poměr snímač klepání. Při měření se používá porovnání zkoušeného paliva s etalonem.
    Oktanové číslo se stanovuje na jednoválcovém zkušebním motoru věhlasné americké firmy Waukesha. Má měnitelný kompresní poměr snímač klepání. Při měření se používá porovnání zkoušeného paliva s etalonem.| Zdroj: Svět motorů
  • Oktanové číslo se stanovuje na jednoválcovém zkušebním motoru věhlasné americké firmy Waukesha. Má měnitelný kompresní poměr snímač klepání. Při měření se používá porovnání zkoušeného paliva s etalonem.
    Oktanové číslo se stanovuje na jednoválcovém zkušebním motoru věhlasné americké firmy Waukesha. Má měnitelný kompresní poměr snímač klepání. Při měření se používá porovnání zkoušeného paliva s etalonem.| Zdroj: Svět motorů
  • Souběh informace „oktanové číslo 100“ a označení BA Super Plus 98 budí v mnoha motoristech nedůvěru
    Souběh informace „oktanové číslo 100“ a označení BA Super Plus 98 budí v mnoha motoristech nedůvěru| Zdroj: Svět motorů
  • Ing. Josef Farták, Ph.D. z Ústavu energetiky na VŠCHT Praha, vysvětluje, jak funguje měření spalného tepla a výhřevnosti
    Ing. Josef Farták, Ph.D. z Ústavu energetiky na VŠCHT Praha, vysvětluje, jak funguje měření spalného tepla a výhřevnosti| Zdroj: Svět motorů
  • Spotřeba paliva na tuto zásadní zkoušku byla ze všech nejmenší – ze vzorkovnice ubylo jen pár milimetrů
    Spotřeba paliva na tuto zásadní zkoušku byla ze všech nejmenší – ze vzorkovnice ubylo jen pár milimetrů| Zdroj: Svět motorů
  • Médii proběhly různé pokusy hodnotit vliv paliva na výkon motoru, všechny však dynamicky na válcových zkušebnách. Takové měření nemá pro daný účel potřebnou přesnost ani opakovatelnost. My jsme zvolili technicky správný postup statického měření na zkušebním stavu.
    Médii proběhly různé pokusy hodnotit vliv paliva na výkon motoru, všechny však dynamicky na válcových zkušebnách. Takové měření nemá pro daný účel potřebnou přesnost ani opakovatelnost. My jsme zvolili technicky správný postup statického měření na zkušebním stavu.| Zdroj: Svět motorů
  • Médii proběhly různé pokusy hodnotit vliv paliva na výkon motoru, všechny však dynamicky na válcových zkušebnách. Takové měření nemá pro daný účel potřebnou přesnost ani opakovatelnost. My jsme zvolili technicky správný postup statického měření na zkušebním stavu.
    Médii proběhly různé pokusy hodnotit vliv paliva na výkon motoru, všechny však dynamicky na válcových zkušebnách. Takové měření nemá pro daný účel potřebnou přesnost ani opakovatelnost. My jsme zvolili technicky správný postup statického měření na zkušebním stavu.| Zdroj: Svět motorů
  • Ing. Ivan Bortel, Ph.D., vysvětluje metodiku měření. Vizuálně zajímavé grafy kreslí obslužný software zcela automaticky. Jde tedy o strojové vyhodnocení naměřených hodnot.
    Ing. Ivan Bortel, Ph.D., vysvětluje metodiku měření. Vizuálně zajímavé grafy kreslí obslužný software zcela automaticky. Jde tedy o strojové vyhodnocení naměřených hodnot.| Zdroj: Svět motorů
  • Na naše měření ve VTP Roztoky se přišel podívat i Vladimír Matějovský coby žijící česká legenda oblasti motorových paliv a maziv
    Na naše měření ve VTP Roztoky se přišel podívat i Vladimír Matějovský coby žijící česká legenda oblasti motorových paliv a maziv| Zdroj: Svět motorů
  • Velký test stooktanových benzinů
    Velký test stooktanových benzinů| Zdroj: Svět motorů
  • Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Na horním grafu jsou naměřené účinnosti motoru 1.4 TSI na palivo Orlen Benzina Verva 100 E10. Na prostředním na palivo MOL Evo Plus 100. Zcela dole pak strojové srovnání obou grafů, kdy největší zaznamenané rozdíly jsou 0,8 procenta ve vysokých otáčkách. V nejpoužívanějších nižších pak vůbec žádné.
    Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Na horním grafu jsou naměřené účinnosti motoru 1.4 TSI na palivo Orlen Benzina Verva 100 E10. Na prostředním na palivo MOL Evo Plus 100. Zcela dole pak strojové srovnání obou grafů, kdy největší zaznamenané rozdíly jsou 0,8 procenta ve vysokých otáčkách. V nejpoužívanějších nižších pak vůbec žádné.| Zdroj: Svět motorů
  • Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Zde vidíte měrnou spotřebu paliva v g/kWh. Nahoře opět Verva 100, uprostřed MOL Evo Plus 100, dole srovnání. Byť ve výhřevnosti na hmotnostní jednotku má palivo s E10 nevýhodu, v nejpoužívanějších režimech nejsou žádné zaznamenatelné rozdíly.
    Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Zde vidíte měrnou spotřebu paliva v g/kWh. Nahoře opět Verva 100, uprostřed MOL Evo Plus 100, dole srovnání. Byť ve výhřevnosti na hmotnostní jednotku má palivo s E10 nevýhodu, v nejpoužívanějších režimech nejsou žádné zaznamenatelné rozdíly.| Zdroj: Svět motorů
  • Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Opět měrná spotřeba, ale tentokráte přepočtená na jednotku objemu, tedy litry. V nich přeci paliva platíme. Podle srovnávacího grafu dole je jasně vidět, že není žádný měřitelný a zaznamenatelný rozdíl mezi palivem E10 (Orlen Benzina Verva 100) a E5 (například MOL Evo Plus 100).
    Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Opět měrná spotřeba, ale tentokráte přepočtená na jednotku objemu, tedy litry. V nich přeci paliva platíme. Podle srovnávacího grafu dole je jasně vidět, že není žádný měřitelný a zaznamenatelný rozdíl mezi palivem E10 (Orlen Benzina Verva 100) a E5 (například MOL Evo Plus 100).| Zdroj: Svět motorů
  • Na tomto grafu vidíte pozici bodů, v nichž byly měřeny točivý moment, spotřeba paliva a surové emise.
    Na tomto grafu vidíte pozici bodů, v nichž byly měřeny točivý moment, spotřeba paliva a surové emise.| Zdroj: Svět motorů
  • Verva 100 E10 vs. Efecta 95 E5: Srovnání účinnosti motoru na paliva Verva 100 (vzorek 1) a Efecta 95 (vzorek 5) od Orlenu Benziny ukazuje na lehkou výhodu stooktanového benzinu. Všimněte si širšího pásma, v němž je dosahováno účinnosti přes 36 procent. Spodní srovnávací graf však opět ukazuje na maximální rozdíly 0,8 procenta.
    Verva 100 E10 vs. Efecta 95 E5: Srovnání účinnosti motoru na paliva Verva 100 (vzorek 1) a Efecta 95 (vzorek 5) od Orlenu Benziny ukazuje na lehkou výhodu stooktanového benzinu. Všimněte si širšího pásma, v němž je dosahováno účinnosti přes 36 procent. Spodní srovnávací graf však opět ukazuje na maximální rozdíly 0,8 procenta.| Zdroj: Svět motorů
Od každého paliva jsme nabrali celkem 55,5 l. Padesát litrů dostala motorová zkušebna ČVUT pro měření účinnosti.
Velký test stooktanových benzinů
Pět litrů šlo do SGS na měření oktanového čísla a půllitr v čiré vzorkovnici do VŠCHT Praha, konkrétně Ústavu energetiky pro měření oktanového čísla.
Orlen Benzina
Efecta 95
Orlen Benzina Verva 100
Orlen Benzina Verva 100 a Efecta 95
MOL
MOL EVO 100 Plus
OMV
OMV MaxxMotion 100
Shell
Shell V-Power Racing 100
Verva 100 je zatím jediným ve větších objemech prodávaným benzinem E10 na českém trhu. Hned vedle na stejném stojanu je Efecta 95 v kategorii E5. Tak co je pro motoristu lepší?
Oktanové číslo se stanovuje na jednoválcovém zkušebním motoru věhlasné americké firmy Waukesha. Má měnitelný kompresní poměr snímač klepání. Při měření se používá porovnání zkoušeného paliva s etalonem.
Oktanové číslo se stanovuje na jednoválcovém zkušebním motoru věhlasné americké firmy Waukesha. Má měnitelný kompresní poměr snímač klepání. Při měření se používá porovnání zkoušeného paliva s etalonem.
Souběh informace „oktanové číslo 100“ a označení BA Super Plus 98 budí v mnoha motoristech nedůvěru
Ing. Josef Farták, Ph.D. z Ústavu energetiky na VŠCHT Praha, vysvětluje, jak funguje měření spalného tepla a výhřevnosti
Spotřeba paliva na tuto zásadní zkoušku byla ze všech nejmenší – ze vzorkovnice ubylo jen pár milimetrů
Médii proběhly různé pokusy hodnotit vliv paliva na výkon motoru, všechny však dynamicky na válcových zkušebnách. Takové měření nemá pro daný účel potřebnou přesnost ani opakovatelnost. My jsme zvolili technicky správný postup statického měření na zkušebním stavu.
Médii proběhly různé pokusy hodnotit vliv paliva na výkon motoru, všechny však dynamicky na válcových zkušebnách. Takové měření nemá pro daný účel potřebnou přesnost ani opakovatelnost. My jsme zvolili technicky správný postup statického měření na zkušebním stavu.
Ing. Ivan Bortel, Ph.D., vysvětluje metodiku měření. Vizuálně zajímavé grafy kreslí obslužný software zcela automaticky. Jde tedy o strojové vyhodnocení naměřených hodnot.
Na naše měření ve VTP Roztoky se přišel podívat i Vladimír Matějovský coby žijící česká legenda oblasti motorových paliv a maziv
Velký test stooktanových benzinů
Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Na horním grafu jsou naměřené účinnosti motoru 1.4 TSI na palivo Orlen Benzina Verva 100 E10. Na prostředním na palivo MOL Evo Plus 100. Zcela dole pak strojové srovnání obou grafů, kdy největší zaznamenané rozdíly jsou 0,8 procenta ve vysokých otáčkách. V nejpoužívanějších nižších pak vůbec žádné.
Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Zde vidíte měrnou spotřebu paliva v g/kWh. Nahoře opět Verva 100, uprostřed MOL Evo Plus 100, dole srovnání. Byť ve výhřevnosti na hmotnostní jednotku má palivo s E10 nevýhodu, v nejpoužívanějších režimech nejsou žádné zaznamenatelné rozdíly.
Orlen Benzina Verva 100 vs. MOL Evo Plus 100: Opět měrná spotřeba, ale tentokráte přepočtená na jednotku objemu, tedy litry. V nich přeci paliva platíme. Podle srovnávacího grafu dole je jasně vidět, že není žádný měřitelný a zaznamenatelný rozdíl mezi palivem E10 (Orlen Benzina Verva 100) a E5 (například MOL Evo Plus 100).
Na tomto grafu vidíte pozici bodů, v nichž byly měřeny točivý moment, spotřeba paliva a surové emise.
Verva 100 E10 vs. Efecta 95 E5: Srovnání účinnosti motoru na paliva Verva 100 (vzorek 1) a Efecta 95 (vzorek 5) od Orlenu Benziny ukazuje na lehkou výhodu stooktanového benzinu. Všimněte si širšího pásma, v němž je dosahováno účinnosti přes 36 procent. Spodní srovnávací graf však opět ukazuje na maximální rozdíly 0,8 procenta.