Možná vezly i vás: Legendární socialistické sanitky jsme vyzkoušeli na vlastní kůži
Zatímco Škoda 1203 a výchozí sedan Mercedes- Benz W 115 pocházejí ze shodného roku 1968, sériová limuzína Tatra 613 se světu představila až v roce 1974
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Je až obdivuhodné, že velikostně skromná Škoda 1203 pobrala v sanitní části spolu s pacientem tříčlenný personál, v dlouhém mercedesu musel při převozu vystačit dvoučlenný tým
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Lidové přezdívky se nevyhnuly ani sanitním vozidlům, jimž u nás za minulého politického režimu v rozšířenosti suverénně vládla veleskromná Škoda 1203
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Při pohledu na vysoké zádě s mléčným přelepem okna si jistě vzpomenete na legendární hrobníkovu hlášku z Vesničky mé střediskové: „Dopředu se to jezdí, ale dozadu – to už chce fi štrona…“
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sanitky za socialismu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Palubní deska sanitního binzu se od běžného benzu téměř neliší, výjimkami jsou šedé koženkové čalounění a užitkově působící výplně dveří
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Vysoké prostředí mobilní ordinace je skvěle využito, vzhledem k velkorysé délce vozu však binz opticky vypadá uvnitř menší než zvenčí
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Využití prostoru pod podlahou fascinuje – vlevo se vešla uzavíratelná zásuvka, místo vpravo obsadila skříňka s víčkem
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Veškerý drobný zdravotnický materiál bylo možné elegantně uschovat v příslušné vitrínce v levých zadních dveřích mercedesu
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Řadový šestiválec o zdvihovém objemu 2,2 litru se do motorového prostoru sotva vejde, chladič nebo vzduchový fi ltr působí obrovsky
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Takto hrdě vztyčenou třícípou hvězdu na kapotě dnes nosí jen honosná třída S a SUV GLS v provedení Maybach, dříve tradiční zaměřovač zdobil také sanitní vozy
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mercedes-Benz 230.6 Binz
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Jednoduché, ale vzdušné palubní desce dominuje jednolitý přístrojový štít ve stylu Škody 105 S, nejstarší provedení modelu využívala pod volantem archaické páčky
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Prostor mezi přední posádkou a ordinací dělila odnímatelná mezistěna, navzdory rozměrově skromným sedačkám byl vpředu dostatek místa
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Dvoudílná výklopná zadní stěna působí neprakticky, spodní část však bez problémů unese dvě dospělé osoby
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Okolo pacienta se mohli během přepravy do nemocnice rozsadit čtyři další cestující, vadí však absence jakýchkoliv odkládacích poliček či skříněk
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Do sanitní části Škody 1203 se nastupuje sice jen levými, zato opravdu rozměrnými dveřmi. Není divu, ve verzi minibus se totiž stejnou jámou nastupovalo do obou zadních řad sedadel.
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 1203 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Palubní deska s vyřezávaným štítem má šarm dodnes, sanitní příslušenství se ovládá na centrálním panelu v zorném poli
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Celé vnitřní prostředí první řady sedadel je převzaté z limuzíny, zachován zůstal dokonce i materiál a barevný vzor čalounění.
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Proti výchozí limuzíně Tatra 613 se tovární sanitní verze dočkala prodloužení rozvoru o 540 mm na hodnotu 3520 mm
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Motor uložený pod podlahou nástavby sice nepředstavuje příliš praktické řešení, díky důvtipným skládacím nosítkům s kolejnicí však při manipulaci s pacientem nijak nevadí
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
V sanitním prostoru udivuje především výška stropu, lékař má k dispozici luxusně čalouněnou a vyvýšenou sedačku. Samozřejmostí je zde i 220V elektrická síť.
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Spodní část zadních bočních dveří pochází s výjimkou bílého čalounění z běžné Tatry 613, díky jejich nastavení do výšky stropu však dovnitř nastoupí i téměř vzpřímená osoba
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Přístup ke vzduchem chlazenému vidlicovému osmiválci ztěžuje uložení pod podlahou, řidič o jeho přítomnosti akusticky téměř netuší
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Tatra 613 Ambulance
|
Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda Forman Medica
|
Auto Tip Klassik
Tatra 603A
|
Auto Tip Klassik
Ačkoliv se kratší verze sanitky od firmy Friml zrodila až po sametové revoluci, jako základ přestavby prvního ze tří kusů posloužila dvacetiletá ojetina
|
Auto Tip Klassik