Čtveřice kulatých svítilen, blikače v rozích nárazníku, dynamicky střižená čtyřdveřová karoserie, chromované prvky rozeseté po veškerých zákoutích. O charakterových rysech prestižního rodinného auta měli motoristé před čtyřmi desetiletími zcela jasné představy. Každá automobilka však měla na zhmotnění svých představ daného tématu nejen zcela odlišný projekt, ale i fi nanční rozpočet.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Sedany byly vděčným tématem titulních stran Světa motorů|
Zdroj: Svět motorů
VAZ 2103 MTX Rallye (Svět motorů 10/1975)|
Zdroj: Svět motorů
BMW 316i (Svět motorů 29/1989)|
Zdroj: Svět motorů
Soutěžní škodovky z Metalexu (Svět motorů 49/1982)|
Zdroj: Svět motorů
Při jízdách v novém BMW 316i se nadšení čeští novináři věnovali dynamice a jízdním vlastnostem, spotřeba je nezajímala. Plně chápeme.|
Zdroj: Svět motorů
Na rozdíl od základního modelu VAZ 2101 se špičkový VAZ 2103 v roce 1973 pochlubil mnohem honosnější výbavou a silnějším motorem|
Zdroj: Svět motorů
V samém závěru léta 1977 se Škoda 120 L podrobila náročnému testu Světa motorů. Těsně po jeho ukončení se představila nejluxusnější verze nové řady.|
Zdroj: Svět motorů
Díky filmům, časopisům, závodním okruhům a videoklipům u nás znali BMW 3 za socialismu všichni. Jenže proti škodovce i žigulíku bylo k mání za mnohonásobnou cenu. Takže vlastně k mání ani nebylo…|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i, Škoda 120 GLS a VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i, Škoda 120 GLS a VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mezi sedany se zadním pohonem byl u nás slušný výběr, většinou však lidé zvolili Škodu 120 GLS – byla totiž nejdostupnější|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i, Škoda 120 GLS a VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Mezi BMW a GLS vypadá VAZ nejluxusněji, chromem a nerezovými prvky se jeho karoserie jen třpytí. Gumové dorazy nárazníků platily za standard, mlhovky byly k dodání za příplatek.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Pohon zadních kol, délka lehce přes čtyři metry, striktně oddělený zavazadlový prostor, velkoplošné zadní svítilny obdélníkovitého tvaru, obrovská prosklená plocha... Tím ale veškerá podobnost končí!|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Při focení testu jsme si dokonce pohráli se soudobou audiotechnikou a podle země původu vozy zkrášlili přenosnými přístroji jejich domácích značek Elektronika, Universum a Tesla. Také jejich sound se výrazně lišil.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Uspořádání palubní desky působí velmi sportovně, totéž se týká veškerých doplňků. Elektricky ovládaná boční okna žádné běžné socialistické auto nabídnout nedokázalo.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Přední sedačky mají sportovní značce odpovídající rozměry, tuhost i boční vedení, přední část sedáku lze prodlužovat.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Zadní lavice tehdy ještě nemusela mít opěrky.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Celočalouněné dveřní výplně využívají koženkový potah. Propletenec madla s loketní opěrkou a spodní odkládací kapsou vypadá složitě, ale je prakticky vymyšlený.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Vnitřní zpětné zrcátko nejmenšího BMW je zespodu vtipně osazené dvěma čtecími lampičkami. Praktičtější místo bychom pro ně nevymysleli.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Pevné čelo s velkými svítilnami, skromné víko a vzorně čalouněný prostor – to jsme obdivovali|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Nová osmnáctistovka dorazila na trh v roce 1987. Ve verzi s katalyzátorem dosahovala výkonu 83 kW, bez něj měla o dva kilowatty více.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Zadní svítilny odpovídají trendu osmdesátých letech – všechny segmenty jsou ohraničené a uspořádané|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
BMW 318i|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Okruhové BMW 325i s logy Tuzexu, Čedoku, Supraphonu nebo Tosu se u nás účastnilo závodů mistrovství Evropy cestovních vozů na staré brněnské trati|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Palubní deska z pěny IPUR má proti běžným stodvacítkám příjemnější povrch i líbivější architekturu. Dveřní výplně zde chvályhodně sahají až k okennímu rámu.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Přední sedadla verze GLS byla opatřena pohodlnými celočalouněnými hlavovými opěrkami, jež před čtyřiceti lety představovaly luxus|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Koženkové dveřní čalounění vypadá sportovně a zároveň honosně, mezi nejčastější doplňky zde patřily reproduktory autorádia a různé odkládací kapsy|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Dnes už kuriózně působí stranové vyklápění víka zavazadlového prostoru, navíc vpředu. Do úhledné vany se vtěsnal i podtlakový posilovač brzd. Druhý zavazadelník se skrýval mezi zadními sedadly a motorem.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škodovka má čtyřválec uložený vzadu, vinou chladiče vpředu bývaly největší potíže s chlazením|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Předzvěst velké modernizace na podzim 1983 přinášely velké svítilny, chromované orámování bylo výsadou GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Za vybledlé kryty zadních svítilen starých škodovek řidiče rádi vyhazují ze stanic STK. Dnes už je ale díky obnovené výrobě opět seženete, a tak není nutné podporovat překupníky starých dílů s podobně nechutnými cenovými představami.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Na rozdíl od dnešních ponurých odstínů se počátkem osmdesátek auta chlubila veselými odstíny|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Škoda 120 GLS|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Krátce po kupé Garde získaly lepší typy škodovek velkoplošné zadní svítilny už pro modelový ročník 1982|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Oblíbeným doplňkem palubní desky býval v osmdesátých letech ekonoměr – podle intenzity sešlápnutí plynového pedálu se ručička posouvala do červeného pole, podobně jako u otáčkoměru|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Palubní deska žigulíku vypadá dodnes přepychově, nadto je příkladně přehledná. Prostoru je zejména vpředu nadbytek.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Před čtyřmi desetiletími frčely v kabinách automobilů doplňky typu látkových potahů, kuličkových masážních dek nebo přídavných hlavových opěrek|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Také koženkové dveřní výplně jsou vyplněny spoustou blyštivých prvků, madlo s integrovanou loketní opěrkou nemá daleko k BMW|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Vzorně zorganizovaný prostor demonstruje, jaké všechno nářadí musel motorista vozit s sebou|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Patnáctistovka v modelu VAZ 2103 představovala druhý nejsilnější motor žigulíku, nejsilnější byla o deci objemnější verze VAZ 2106|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Označení Lada 1500 prozrazuje patnáctistovku, v nabídce byla i specifi kace 1500 S, osazená karoserií typu VAZ 2106|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
VAZ 2103|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger
Průhonický hotel s tenisovými kurty u dálnice D1 je už přes sedm let opuštěný. Vyhlášená původní stavba na stejném místě posloužila jako kulisa pro první test vozu VAZ 2103 ve Světě motorů.|
Zdroj: Auto Tip Klassik/Filip Ehrenberger