GM si nechalo patentovat výfuk pro elektromobily. Nejde o vtip, může zachránit životy
Nový patent General Motors ukazuje, že i elektromobil může mít výfuk – zcela funkční a účelný.
Často se posměšně říká, že elektromobily mají výfuk v elektrárně. Jenže v případě modelů General Motors to bude jen částečná pravda. Automobilový gigant si nechal patentovat skutečné výfuky pro své bateriové vozy.
Ne, nejedná se o generátory falešného zvuku motoru, jako má třeba nejnovější koncept Škody. V případě GM mluvíme o skutečně funkčním prvku, který je svým způsobem i adekvátně pojmenovaný. U vozů se spalovacím motorem slouží výfuk k odvodu spalin. Zde je jeho úkolem uvolňovat enormní teplo a tlak v krizové situaci. Ta může vzniknout výrobní vadou nebo jinou okolností – například nehodou, při níž dojde k poruše baterie a ta začne generovat plyny a teplo, které integrovaný chladicí systém není schopen zvládnout.
Výfuk navržený GM pomáhá prostřednictvím potrubí s řadou ventilů uvolňovat teplo i tlak a tím eliminovat nebo oddálit explozivní reakci uvolňovaných plynů. Systém zahrnuje několik sekcí s klapkami, které se postupně otevírají – něco jako pojistné ventily. Ve většině případů by měl systém vůz a majetek kolem zachránit. Ve výjimečných případech minimálně posádka získá více času na únik.
Otázkou zůstává vhodnost a forma potrubím uvolňovaných plynů. Skupina Stellantis si nechala patentovat podobný systém, který obsahuje katalyzátor filtrující nežádoucí látky.

Zdroj: General Motors, The Drive I Video: Cadillac