Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

GP Kataru – Rossi triumfoval, Pešek havaroval

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)
Druhý závod sezóny silničního MS motocyklů se jel v blízkovýchodním Kataru. Dřívější termín přinesl chladnější počasí a silný vítr přifoukl vítězství pro Alvara Bautistu ve 125, Jorge Lorenza ve 250 a Valentina Rossiho v MotoGP.

Druhý závod sezóny silničního MS motocyklů se jel v blízkovýchodním Kataru. Dřívější termín přinesl chladnější počasí a silný vítr přifoukl vítězství pro Alvara Bautistu ve 125, Jorge Lorenza ve 250 a Valentina Rossiho v MotoGP.

125

Závod nejslabší třídy byl po skvělém úspěchu Lukáše Peška (Derbi) v prvním letošním vystoupením v Jerezu mezi českými fandy netrpělivě očekáván. Pešek také opět předvedl vynikající výkon, který bohužel nebyl korunován zaslouženým úspěchem. Přestože se mu tentokrát nepodařil start na vedoucí pozici, v závodě se neztratil a v jeho průběhu se dostal až na druhé místo. V posledních kolech se zapojil do neúprosné bitvy o druhé místo za bezkonkurenčním Alvarem Bautistou (Aprilia). Ve skupince byli čtyři jezdci – Mika Kallio (KTM), Sergio Gadea, Mattia Pasini (oba Aprilia) a náš Pešek. Do posledního kola najížděli v pořadí Gadea, Pasini, Pešek, Kallio. Při manévru Kallia došlo ke kontaktu s Peškem a odsunutí našeho jezdce o místo vzad. Následně udělal chybu i Pasini a jak Kallio tak i Pešek jej předjeli. Pasini se však rychle vzpamatoval a při předjížděcím manévru kolenem narazil do přední části Peškovy Derbi čímž jej poslal k zemi. Do jaké míry bylo zavinění na jednom či druhém jezdci je otázkou, výsledkem je Peškův pád a ztráta velkého množství bodů a možná i dalších stupňů vítězů. Z vítězství se s náskokem radoval Bautista, ale o druhém místě ve prospěch Kallia rozhodovala cílová fotografie, protože třetího Gadeu předstihl o pouhých 0.01 sekundy. Čtvrtý dojel Pasini. Pátý Pablo Nieto (Aprilia) dojel do cíle se ztrátou dalších šesti sekund. Karel Abrahám (Aprilia) dojel na 24. místě.

Celkově vede Bautista s plným počtem 50 bodů, druhý je Kallio s 33 body, třetí je s 29 body Pasini, čtvrtý je Gadea s 25 body a na páté místo klesl s 20 body Pešek.

MotoGP

Velká cena v Kataru měla ukázat pravou sílu továrních Yamah, protože v prvním závodě v Jerezu se týmu lepila smůla na paty. Po kvalifikaci jim situace příliš nenahrávala, ale v závodě nakonec bylo vše jinak. Nejlépe odstartoval Casey Stoner (Honda) ze své premiérové pole position. Za něj se naskládaly hvězdy v pořadí Loris Capirossi (Ducati), Nicky Hayden (Honda), Valentino Rossi (Yamaha), Shinya Nakano (Kawasaki) a Sete Gibernau (Ducati). Ještě v prvním kole, zřejmě kvůli tvrdým pneumatikám Bridgestone na své Ducati, klesl Capirossi na čtvrté místo, když jej překonali nejdříve Hayden a pak i Rossi. V následujícím kole zase o místo vpřed postoupil Gibernau, když předjel Nakana. Nakano postupně ztrácel a nakonec se nevešel ani do první desítky. Naopak vedoucí pětice, i když trochu roztažená, ostatním ujížděla a jela si vlastní závod. První dramatický okamžik se odehrál v nájezdu do 6. kola,když se Rossi pustil do Haydena. První útok mu ještě nevyšel a musel se zařadit zpět na třetí místo, ale o dvě zatáčky později se mu jeho záměr již vydařil a usadil se na druhé příčce. Neměl však ani trochu klidu, protože Hayden se jej držel jako klíště. Vedoucí Stoner se zatím mohl těšit ze sekundového náskoku, ale o čtyři kola později již jeho pneumatiky nedovolovaly držet tempo dotírajícího šampióna a Rossi se dostal do čela. Stoner se sice snažil udržet se v závěsu, ale pořád trochu ztrácel až jej ve 12. kole předjel Hayden a ve 13. i Capirossi.

Tou dobou byl ovšem na trati jezdec, který zajížděl jedno kolo jako druhé a všechny byly výrazně rychlejší než ty, které dosahovalo čelo závodu, byl jím Dani Pedrosa (Honda). Tomu se nevydařil start a tak se probíjel z hloubi pole začátku druhé desítky. Během pěti kol se probil až na šesté místo, kde se jeho postup zastavil, protože narazil na tvrdého soupeře v podobě Marca Melandriho (Honda). Jejich bitva byla ozdobou závodu, protože velká rychlost Pedrosovy tovární Hondy byla na cílové rovince vždy ničena Melandriho neuvěřitelně pozdním brzděním. Výsledkem bylo to, že každý průjezd cílem kola byl Pedrosa šestý a v první zatáčce kola následujícího zase sedmý. Rozhodnutí padlo až tři kola před cílem, kdy Melandri udělal drobnou chybu, vyjel jednu zatáčku více zeširoka a ztratil těsný kontakt. Tím bylo po boji.

Na čele se zatím Rossi snažil všem ujet, ale nedařilo se mu to. Hayden držel jeho vysoké tempo a navíc se k nim začal přibližovat Capirossi jehož tvrdé gumy nabíraly na síle. Tři kola před cílem Hayden zaútočil a na konci cílové rovinky šel do vedení. Vydrželo mu to však jen jedno kolo a ve stejném místě mu Rossi jeho předjetí vrátil. Stejný úspěch zaznamenal také Gibernau, když se posunul na čtvrté místo před Stonera. Závěr závodu se již odehrál v poklidu, protože mezi jezdci se vytvořily bezpečné odstupy a Rossi mohl letos poprvé triumfovat. Druhé místo obsadil Hayden a třetí dojel Capirossi. Čtvrtý Gibernau si trochu spravil chuť po výpadku z Jerezu a pátý Stoner se také necítil zklamán, protože jeho zdravotní stav ještě není perfektní. Šestý Pedrosa jen litoval špatné startovní reakce, protože jeho tempo bylo opět vynikající.

Celkově stále vede Capirossi se 41 body, druhý je Hayden s 36 body a třetí místo drží Pedrosa se 30 body. Čtvrtý Rossi má na kontě 27 bodů a pátý je s 21 body Toni Elias (Honda).

250

Závod této třídy se od počátku jel pod taktovkou dvou jezdců – Andrey Doviziosa (Honda) a Jorge Lorezna (Aprilia), kteří hned od startu vyrazili pekelným tempem a začali se rychle vzdalovat. Výborně začal také Roberto Locatelli (Aprilia), ale ve druhém kole chyboval a propadl se až na hranici bodované patnáctky. Za vedoucí dvojicí se rychle tvořil odstup před další skupinkou, ve které jeli Hector Barbera (Aprilia), Hiroshi Aoyama (KTM), Yuki Takahashi (Honda), Marco Simoncelli (Gilera), Sylvain Guintoli a náš Jakub Smrž (oba Aprilia). K této skupině, která se v průběhu závodu roztrhala na dvou až tříčlenné skupinky se však zezadu valila pohroma v podobě vynikajícího Locatelliho. Ten postupoval polem jezdců, jako by ani nejel na soukromé Aprilii a tři kola před cílem již dokonce útočil na třetího Barberu. Vpřed postupoval také Sebastian Porto (Honda), ale ten nebyl tak razantní. V závěrečném kole pak došlo na lámání chleba jak na čele, tak i na třetím a čtvrtém místě. Do vedení se v posledním kole pěkným manévrem dostal Dovizioso,ale o pár zatáček později byl příliš dlouhý v nájezdu jedné zatáčky a Lorenzo jej pohodlně podjel a nabídnuté vítězství již nepustil. Také Locatelli útočil na třetí místo a po dvou krátkodobých úspěších jej nakonec strhl na svou stranu, když mu pomohlo i umístění cílové čáry nepříliš daleko na cílové rovince, protože jeho Aprilia na Barberovu tovární v maximální rychlosti citelně ztrácela. Pátý pak dojel Aoyama s KTM, což je velký úspěch pro ještě čerstvý stroj. Kuba Smrž v závěru nestačil a klesl na 10. místo. I to je ovšem úspěch, jelikož sedlá soukromou Aprilii a před ním byli mimo Locatelliho jen tovární stroje.

Celkově vede Lorenzo s 50 body za dvě vítězství, druhý je Dovizioso se 36 body. Třetí Locatelli jich nasbíral 25, čtvrtý Barbera 24 a pátý je Hiroshi Aoyama s 21 body. Smrž má po dnešním závodě 6 bodů a je na 13. místě.

Miroslav Kudělka
Diskuze (0)