Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Haaks Opperland je obytňák, který se umí proměnit v miniaturní dům

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Na první pohled atypický obytný vůz se umí díky čtveřici hydraulických nohou proměnit v miniaturní nezávislý domek.

Haaks Opperland byl poprvé oficiálně představen již v roce 2018, tehdy se však jednalo pouze o koncept, který zajímavým způsobem kombinoval netradiční obytný automobil s plně nezávislým miniaturním domkem. Koncept ale evidentně vzbudil dostatečný zájem, takže se dostal i do produkční podoby.

Cílem společnosti Haaks, kterou v roce 2017 založili Jules Luijpen a Pim Gijsbersové, přitom bylo nabídnout veřejnosti trochu jiný přístup ke kempování. V jejich pojetí by mělo kempování nabídnout spojení s přírodou, ovšem bez výrazných ústupků v oblasti komfortu a výbavy. I proto se rozhodli vsadit ve velkém na přírodní materiály.

Opperland se skládá z Fiatu Ducato, který nese na speciální platformě malou dřevěnou chatku. Samotná chatka je přitom vyrobena ze dřeva Accoya, často propagovaného jako nejodolnějšího dřeva na světě, stěny mají čtyři centimetry silnou izolaci a nechybí ani izolační okna s dvojskly.

Obytná nástavba tak slibuje skvělé izolační vlastnosti, které umožňují celoroční využití, i vysokou odolnost a životnost. Samotné dřevo by mělo mít životnost až 50 let, chatka by pak měla mít životnost přinejmenším 25 let.

Video se připravuje ...

Chatka přitom může být využita jak na korbě vozu, tak i samostatně. Díky čtveřici hydraulických nohou lze totiž chatku nadzvednout, vyjet s vozem a díky samostatnému ovládání hydraulických nohou poté chatku vyrovnat podle potřeb terénu. S automobilem se pak dá svobodně cestovat.

Zajímavá je však i konstrukce chatky. Výrobce sice neudává vnitřní rozměry, díky možnosti vyklopit střešní část s ložnicí a možností vyklopit čelní stěnu ale interiér působí nečekaně vzdušně a prostorně. Známá je pouze vnitřní výška, která by se měla pohybovat od 2,10 až po 2,40 metru.

V dolní části je malý obývák, malá kuchyňka s vařičem, lednicí i dřezem a nechybí ani úložné prostory. V zadní části je vyhrazen malý prostor pro kompaktní koupelnu s toaletou a sprchou, naproti níž je dřevěné schodiště vedoucí k ložnici v horním patře, kde je připravena matrace s rozměry 180x200 centimetrů.

Díky možnosti osadit chatku solárními panely a bateriemi slibuje Haaks Opperland i nezávislý provoz zhruba až dvou dnů při využívání bez větších omezení. Chatka přitom kromě kuchyňských spotřebičů nabízí i systém vyhřívání, LED osvětlení, ohřívač vody, invertor, atd. Samozřejmostí jsou pak nádrže na čistou a odpadní vodu.

Opperland využívá jako základ Fiat Ducato, konkrétně 3,5tunové šasi s 2,3litrovým vznětovým motorem Multijet o výkonu 146 koní v kombinaci s manuální převodovkou. Tato nezávislost na cestách ovšem není vůbec levnou srandou. Celá sestava, tedy Ducato s chatkou, vyjde i s daní na 130.000 euro (asi 3.400.000 Kč). Samotná chatka bez daně se pak pohybuje okolo 64.000 euro (zhruba 1.675.000 Kč).

Ondřej Mára
Diskuze (5)

Doporučujeme

7. 1. 2021 19:27
Re: Hezké, ale až neuvěřitelně předražené
Samostatný prodej ani vázané využití nejsou myslím pro homologaci podstatné.
Ale taky bych tipnul spíše ten náklad, tj. bez homologace
Avatar - Blue Sun
7. 1. 2021 19:13
Re: Hezké, ale až neuvěřitelně předražené
No, kupovat ho kvůli tomu nebudu, abych to zjistil. :-D
Ale jelikož je možno koupit i boudu samostatně, tak možná ne. Zase je fakt, že jedno bez druhého je celkem k ničemu. Na Ducato kvůli té plošině už nic jiného nedáš, a ta bouda je bez auta taky v zásadě nesmyslná.
7. 1. 2021 19:06
Re: Hezké, ale až neuvěřitelně předražené
Otázka jestli je tahle bouda opravdu podléhá homologaci coby součást vozidla, anebo má jen charakter nákladu převáženého na ložné ploše.valníku
Avatar - Blue Sun
7. 1. 2021 18:26
Re: Hezké, ale až neuvěřitelně předražené
Jasně, a bude ten kutil taky ručit za bezpečnost, za kvalitu, bude poskytovat dvouletou záruku jako výrobce, bude plnit homologaci a předpisy pro prodej aut? Ty předražený...
Avatar - Roman Horký
7. 1. 2021 17:54
Hezké, ale až neuvěřitelně předražené
Vždyť šikovný kutil by to zmáknul i s ojetým náklaďáčkem za zlomek ceny. Samozřejmě za cenu práce vlastních rukou. Kdyby mě bavilo trmácet se po Zeměkouli, dávno bych si něco takového zmáknul. Raději mám ale chalupu na pevných základech.