Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC ADAS 1 – Za pár tisíc v bezpečí

Jan Mička Jan Mička 28. 1. 2015 • 14:47
34
309
Zobrazit náhledy (34)
Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic Honda Civic
Pokud chcete aktivní bezpečnost Hondy Civic Tourer posunout na další metu, stačí připlatit 22.500 Kč za paket ADAS 1. Vůz jsme vyzkoušeli se základním zážehovým motorem 1.8 i-VTEC.

Modelová řada Civic automobilky Honda prodělala pro modelový rok 2015 změny v oblasti výbav a nastavení podvozku. Nové vozy však budou pro české zákazníky dostupné až od března letošního roku, proto se naposledy podíváme na stávající vydání s jedním z posledních atmosférických zážehových agregátů tohoto segmentu. Paket ADAS 1 navíc doplňuje výbavu o řadu užitečných bezpečnostních pomocníků.

Za luxus se platí, bezpečí je k nezaplacení

Honda umí již v základu nabídnout početnou plejádu výbavových prvků. Linie Executive, kterou byl zkoušený exemplář vybaven, však posunuje model jako takový na úplně jinou metu. Jistě, takto vybavený Civic Tourer sice s motorem 1.8 i-VTEC stojí 619.900 Kč, ve standardu ale například dostanete kožené čalounění, bezklíčový vstup a startování, hliníkové pedály, elektricky nastavitelnou boční a bederní oporu řidičova sedadla (u spolujezdce pouze bederní), bixenony nebo automatické přepínání dálkových světlometů.

Hrubý výčet standardní výbavy vypadá lákavě, chybu ale rozhodně neuděláte, pokud si v seznamu příplatkových prvků vyberete bezpečnostní paket ADAS 1 (Advanced Driving Assist Systems). Ten stojí velmi přijatelných 22.500 korun a zahrnuje protikolizní systém, který umí do rychlosti 30 km/h automaticky odvrátit nehodu, upozorní před hrozící srážkou, kontroluje jízdní pruhy a vozidla ve slepém úhlu, čte dopravní značky nebo při couvání z řady příčně zaparkovaných automobilů varuje, jestli se k vám někdo nepřibližuje z levé či pravé strany. Od linie Sport navíc získáváte také zadní parkovací kameru, byť s obrazovým výstupem prostřednictvím malého displeje v přístrojovém štítu.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni
 

Příplatek za bezpečnostní paket 1 považujeme za nejlépe vynaložené peníze v rámci doplňkové výbavy. Zvyknout jsme si museli pouze na systém varování před kolizí, který občas pracuje až moc citlivě. Máte dvě možnosti: buď jej v menu palubního počítače vypnete a pojedete „na vlastní triko“, nebo se naučíte udržovat větší odstup od vozidel jedoucích před vámi. Volili druhou možnost.

147 litrů za 28 tisíc

Honda Civic Tourer přišla zkraje loňského roku s gigantickým zavazadelníkem, na který konkurence v segmentu kombi nižší střední třídy zkrátka nemá. Pokud budeme srovnávat srovnatelné (Tourer má v základu motor 1.8 i-VTEC, hatchback 1.4 i-VTEC), vychází cenový rozdíl mezi krátkou a dlouhou verzí modelu na 28.000 Kč. To je dokonce o 2.000 korun méně, než kolik byste za větší zavazadelník připlatili u Škody Octavia s výbavou Active.

Za tyto peníze dostanete základním objem 624 litrů (včetně schránky pod podlážkou s objemem 117 litrů) a zcela rovnou ložnou plochou v případě sklopení zadních opěradel. Výhrady nelze mít ani ke geometrické pravidelnosti a maximální délce ložné plochy, pokud přední sedadla posunete zcela vpřed – to pak do vozu naložíte i dvoumetrové předměty a v krajním případě není zapovězena ani funkce „nouzového hotelu“.

Přestože maximální objem 1668 litrů na Škodu Octavia Combi nestačí (ta má 1740 l), nabízí Civic Tourer ideální řešení v případě, že potřebujete převést skutečně široké předměty. Zadní sedáky se totiž dají velmi jednoduše vyklopit vzhůru a jejich svislou polohu zajistíte sklopením nosníku, který je jinak podpírá v poloze vodorovné. Chytrého řešení bylo docíleno přesunutím palivové nádrže pod přední sedadla, musíte si však zvyknout, že v základní konfiguraci mají nezajištěné předměty další zákoutí, kam se za jízdy mohou schovat (například PET lahve a drobnosti, které si ukládáte za přední sedadla).

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni
 

Charakter mu rozhodně nechybí

Zážehová osmnáctistovka s proměnným časováním a zdvihem ventilů se pod kapotou Hondy Civic objevila již na podzim roku 2005, a právě ji považujeme za důvod, proč by se od atmosféricky plněných agregátů nemělo upouštět. Točivým momentem 174 N.m ve 4300 otáčkách za minutu na první pohled nenadchne, výkon 104 kW v 6500 min-1 je však v rámci konkurence na špičce.

Výhodou agregátu je schopnost pracovat i v takřka volnoběžných otáčkách, ve kterých o něm z hlediska hlučnosti prakticky nevíte. Tento režim oceníte zejména v poklidném mimoměstském cyklu, kdy stačí po překročení šedesátky zařadit šestý rychlostní stupeň a dále se o nic nestaráte. Vůz se pak odvděčí spotřebou do 6 litrů na 100 km, a to i v případě, že deaktivujete jeho ekonomický mód. Kdovíjakou odezvu na sešlápnutí pedálu plynu v tomto režimu nečekejte, to ale neznamená, že se později nedostaví vůbec.

Na přístupu značky je znát, že se zatím nenechala přehnaně ovlivnit přísnou evropskou legislativou (motor plní Euro 5) a dovolila si agregát spárovat s krátce odstupňovanou a velmi přesnou šestistupňovou převodovkou. Na dálnici pak při rychlosti 130 km/h točí 3.350 otáček a spotřebovává 7,5 l na 100 km, což je sice o litr více než zvládá Škoda Octavia s turbomotorem 1.4 TSI/103 kW, ta však má oproti Hondě zhruba o třetinu užší spektrum využitelných otáček.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni
 

Jsou to ale právě vysoké otáčky, které dávají zkoušenému motoru nezaměnitelný charakter. Je totiž nádherně znát jeho změna tahu díky „přečasování“ ventilů a z jindy klidného sluhy se rázem stává docela divoký pán. Točit můžete až na samý konec spektra otáčkoměru, a když se ke všemu přidá velmi jistý, leč primárně komfortní podvozek, je o zábavu postaráno.

Za překvapivě dobré jízdní vlastnosti vůz vděčí právě lehounkému motoru na přední nápravě, přesnému řízení se strmějším převodem a adaptivním kapalinovým tlumičům, které jsou doménou Civicu Tourer (hatchback je nenabízí). Na výjezdech z ostřejších zatáček je sice znát, že by si přední náprava zasloužila alespoň elektronickou obdobu samosvorného diferenciálu, její chování je však velmi čitelné a dlouhá záď pomáhá „natlačit“ karoserii ke středu oblouku.

Jak už jsme avizovali, má zadní převis také svá negativa. Při náhlé změně směru jízdy ve vysokých rychlostech se dokáže záď docela rozkolébat, a je vcelku jedno, zda máte zadní tlumiče přepnuty do režimu Normal, Comfort nebo Sport. Situaci by mohl vylepšit delší rozvor náprav jako v případě Peugeotu 308 SW, Tourer jej však má shodný s výchozím hatchbackem a dost možná by tím utrpěla hbitost v zatáčkách.

Závěr

Honda Civic Tourer s motorem 1.8 i-VTEC je zářným příkladem toho, proč by atmosférické motory neměly upadat v zapomnění. Při klidném tempu totiž spotřebou nikterak nepřevyšuje nové přeplňované jednotky a při sportovnější jízdě jim to „natře“ díky možnosti širšího využití otáček.

Zatímco jízdními vlastnostmi je Honda Civic na vrcholu segmentu, cenou moc konkurovat nemůže. Již z toho pohledu doporučujeme vsadit na nižší výbavové stupně (například Lifestyle za 561.900 Kč) a oželet elektrické nastavení opory sedadel nebo kožené čalounění, které navíc v zatáčkách docela klouže. Co byste naopak přehlédnout neměli, je paket ADAS 1 za 22.500 Kč, který bude výbornou oporou při jízdě v hustém provozu i na dálnici. Poměrně opatrný systém varování před kolizí vás navíc naučí dodržovat bezpečný odstup od vozu jedoucího před vámi, což může být v řadě situací klíčové.

honda testy nizsistredni honda testy nizsistredni
 

Nejlevnější verze modelu487.900 Kč (1.8 i-VTEC/Comfort)
Základ s testovaným motorem487.900 Kč (1.8 i-VTEC/Comfort)
Testovaný vůz s výbavou642.400 Kč (1.8 i-VTEC/Executive)

Plusy

  • Futuristický vnější design
  • Funkce paketu ADAS 1
  • Charakterní motor
  • Výborné řazení a řízení
  • Velký zavazadlový prostor

Minusy

  • Výkyvy zádi ve vysokých rychlostech
  • Kožené čalounění v zatáčkách klouže
  • Vyšší základní cena ve srovnání s konkurencí

Foto: Petr Homolka

Témata
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC ADAS 1
Cena základní sestavy 487 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix, flexibilní sedadla Magic Seats, elektrické ovládání bošních oken, multimediální displej LCD, systém Start/stop, diody denního svícení, duální klimatizace, přípojky USB a AUX, kožený volant, litá 17“ kola, adaptivní zadní tlumiče, hliníkové pedály, vyhřívaná přední sedadla, audio + osm reproduktorů, parkovací čidla vpředu a vzadu, couvací kamera, bezklíčový vstup a startování, kožený interiér, elektricky nastavitelná bederní opěrka řidiče a spolujezdce, elektricky nastavitelné bočnice řidičova sedadla, modré ambientní osvětlení dveří, bixenonové světlomety a automatickým sklonem, ostřikovače světlometů, automatické přepínání dálkových světel a další. Kč
Cena testované sestavy 642 400 Kč
Výbava testované sestavy Bezpečnostní paket ADAS 1 – protikolizní systém, varování před srážkou, hlídání jízdních pruhů, rozpoznávání dopravních značek, kontrola slepého úhlu, asistent při couvání z místa, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (+22.500 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 104 / 6500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 174 / 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 210
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.8 / 5.5 / 6.4
Emise CO2: 146
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 624 / 1668
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1455 / 450
Rozměr pneu: 225/45 R 17
Honda Civic Tourer 1.8 i-VTEC ADAS 1
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4535
b) šířka (mm): 1770
c) výška (mm): 1465
d) rozvor (mm): 2595
e) rozchod vpředu (mm): 1540
f) rozchod vzadu (mm): 1540
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1450
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 530
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - CommonUser
2. 2. 2015 13:25
Re: Při sportovnější jízdě jim to natře?
Zacal si dobre, ale rychlo to potom nejak uslo mimo:
"turbo motor zkrátka umožňuje při jednom výbuchu mít více kyslíku -> více paliva -> větší spotřebu -> větší výkon."
vs
"V realitě má turbo nižší spotřebu především při klidné jízdě, především proto, že je to menší objem motoru pro stejný výkon"

A nepchal by som vsade linearitu (palivo vs cas/teplota/tlak).
2. 2. 2015 02:04
Co je to platné, že...
....má tento civic největší a nejvariabilnější kufr, když je to auto zvenčí i zevnitř ošklivé jak noc? Proti její atmosférické 1.8 bych vůbec nic neměl a proti 1.6 diesel už vůbec ne, také podvozek se mi po posledním přeladění zdá velmi dobrý. Ale pozice za volantem je kvůli umístění nádrže pro vyšší řidiče nepříjemná, příliš vysoká (střecha a hořejšek čelního okna těsně u hlavy), uspořádání pracoviště řidiče je divné, posaz na zadním sedadle nepohodlý a stísněný pro nohy, protože rozvor je jasně poddimenzovaný (snad jediné auto na trhu, u kterého byl rozvor mezigeneračně zkrácen!). Ale hlavně - ten design, je naprosto nestravitelný! :-( :'-( 8-s
Avatar - Bully_
1. 2. 2015 15:44
Re: Při sportovnější jízdě jim to natře?
Opakujes jenom klise, co sis precetl nekde v casopisech. Samozrejme ze MUZE jit lip naladit viceprvkove zaveseni kol nez zaveseni s torzkou, ale dobre udelana torzka strci do kapsy drtivou vetsinu viceprvku. Zalezi hlavne na naladeni. Skoda, ze tem dokonalym Focusum ten Megane v pohode ujede, ze.
Kdyz uz zminujes sportovnejsi auta, zadne neni prikladem dokonaleho komfortu. Naopak spousta radobysportovnich modelu od BMW a Audi sportovni nejsou, jsou jenom rychla a primeho konkurenta jim klidne udela kdejaky HH s torzkou a za polovicni cenu. Sportovni auta nezacinaji a nekonci u prvnich 2 pismen abecedy ;-)
Avatar - Jaros71
31. 1. 2015 19:15
Re: Při sportovnější jízdě jim to natře?
No víš..ono to zatáčí i s traverzou..ale skáče to jako koza ! >:D 8-s
A Renault je dost špatný příklad..velmi levné produkce s troškou výkonu.
Takový nadupaný Focus má multilink..
A každé pořádné sportovní auto..od BMW až po Audi.
Ale tady bych to srovnával novým VW Golf či Seatem X-perience...a ty např mají i 4*4 a víceprvek. S takovým autem se dá jezdit úplně jinak..zkus to. >:D
Avatar - Bully_
30. 1. 2015 22:15
Re: Při sportovnější jízdě jim to natře?
Jaros71:
ani takova hruza jako Megane RS neumi kvuli traverze vzadu zatocit. Ty jsi vazne strelec :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku