TEST Honda CR-V 1.6 i-DTEC 4x2 - Hledání pravdy
Půlroční mise robustního SUV v naší redakci odhalila dost podstatných věcí. Tou hlavní, na niž jsme se zaměřili, byl výkon nového dieselového motoru o objemu necelých 1600 cm3. Bude na rozpohybování jedné a půl tuny stačit? Odpověď je jasná. Ano! Nesmíte se ale za volantem chovat jako Sebastian Vettel.
Jakému údaji věřit?
Motor SUV Honda CR-V se nejlépe cítí v okolí 2000 otáček, kde má k dispozici neskutečné množství točivého momentu. Při dálniční jízdě na hranici českého rychlostního limitu točí 2500. S dalším šplháním ručičky otáčkoměru je to už složitější. Zhruba v okolí značky 3500 nárůst výkonu zcela upadne. Ani rozjezd s těžkým vozem nedělá novému dieselu velké starosti. Stálou radost máme ze spotřeby, kterou během 15 000 ujetých kilometrů držíme zhruba litr nad údajem udávaným výrobcem. A to je velmi dobré znamení. Přesto občas diskutujeme, zda počítač ukazuje spotřebu zcela korektně. Kolega Martin Frei během týdne najel 1006 km a dotankoval 55,2 l, což znamená spotřebu 5,5 l/100 km. Počítač ukazoval jen 5,1.
Martin dospěl k vysvětlení, že se jedná o další uplatnění tzv. Plzákova algoritmu, tentokrát integrovaného do palubního počítače. Ukazatel spotřeby pak zatlouká, zatlouká a zatlouká regenerace DPF. Ty spotřebu zvýší. Své tvrzení Martin podložil i malým testem. Na displeji nastavil zároveň spotřebu i dojezd. Po natankování plné nádrže a při ustálené rychlosti 100 km/h ukazovalo auto spotřebu 5,1, zatímco dojezd během 25 km klesl z 1180 na 860 km. V tu chvíli by 58 litrům v plné nádrži odpovídala spotřeba 6,4 l. Po vypálení sazí začal dojezd zase stoupat.
Tento objev ale trochu zpochybňují jiní redaktoři, kteří si povšimli mimořádné schopnosti hondy reagovat velmi pružně na jakoukoli změnu stylu jízdy.
Zatímco ve většině aut se dojezd počítá z údajů za delší období, v testované Hondě CR-V stačí na pár kilometrů snížit dálniční rychlost ze 130 na 110
km/h a udávaný dojezd se během chvilky diametrálně zvýší.
Rozumný servis
Podobně se honda staví k servisním intervalům. V servisní knížce jsou sice dány přesné kilometry, kdy se na kontrolu máte dostavit, ale auto si podle stylu jízdy určí prohlídku samo. Takže u nás to nakonec nebylo přesně ve 20 000 km, ale o trochu později. Displej ukazoval hranici 21 420 km, my jsme do servisu Auto Jarov vyrazili raději už ve chvíli, kdy na tachometru bylo 20 371 km. Celková suma za servis – 6031 Kč – nám připadala odpovídající. Vše se dalo pořídit i za 5146 Kč. My jsme si kromě nutných, výrobcem daných úkonů nechali navíc vyčistit klimatizaci a zkontrolovat
vyvážení předního kola, neboť ve vyšších rychlostech volant vibroval. Nejvyšší částkou na vyúčtování byl olej, za nějž jsme dali 3568 Kč.
Servisní prohlídka | |
PRÁCE | |
Prohlídka | 339 Kč |
Doplnění kapalin | 65 Kč |
Čištění klimatizace | 499 Kč |
Demontáž a montáž kola | 278 Kč |
Vyvážení kola | 68 Kč |
Zkušební jízda | 41 Kč |
Celkem | 1290 Kč |
MATERIÁL | |
Směs do ostřikovačů | 60 Kč |
Motorový olej | 3568 Kč |
Podložka | 14 Kč |
Filtr | 380 Kč |
Čistič | 118 Kč |
Čistič klimatizace | 473 Kč |
Závaží nalepovací | 57 Kč |
Chladicí kapalina | 27 Kč |
Brzdová kapalina | 44 Kč |
Celkem | 4741 Kč |
DOHROMADY | 6031 Kč |
Když si nohy hoví
Vzhledem k úspornému provozu se redakční Honda CR-V vydává převážně na delší cesty. Na nich důsledně využíváme některých vymožeností, jako
je režim nežíznivé jízdy Econ. Ten velmi výrazně otupuje reakci motoru. Nejvíce to poznáte, pokud máte zároveň aktivní i tempomat. Při zmáčknutí
obého se dlouho neděje nic. Zato když někde musíte zabrzdit a auto se začne rozjíždět třeba z 80 km/h, najednou máte pocit, že vůbec nezrychluje. Ti, které jste pokořili během posledních dvaceti kilometrů, vás míjejí v levém pruhu a vy je nestačíte ani registrovat. Návrat na povolenou stotřicítku trvá klidně přes dvě minuty. V takové chvíli je třeba tlačítko Econ vypnout a funkci znovu použít až při ustáleném režimu jízdy. Samotný tempomat je jednoduchý na ovládání a funguje příkladně. Ocenili jsme, že udrží nastavenou rychlost i po přeřazení, což dosud není u všech aut samozřejmostí.
Poznámky z palubního deníku
- Přijde nám, že verze 1.6 4x2 bouchá na nerovnostech o malinko víc než dříve testovaná 2.2 i-DTEC 4x4. Vzhledem k osmnáctipalcovým pneumatikám je ale cestovní komfort pořád příjemný.
- Zpod palubní desky se při studeném motoru občas ozývají rachtavé rezonance. Po zahřátí zmizí.
- Systém stop-start nestartuje právě bleskově, zejména před rušnou křižovatkou je skoro lepší ho knoflíkem vypnout. Deaktivace se ale nezobrazí na palubce, jen na samotném knoflíku umístěném zcela mimo zorné pole řidiče. Pak je však snadné na vypnutý systém zapomenout. Když to chcete napravit, nastane problém. Zatímco u většiny aut lze stop-start zapnout i v případě stojící vozidla, CR-V to neumí.
- V rychlostech nad 70 km/h vadí kalibrace posilovače řízení – kolem středu reaguje ostře, ale neklade skoro žádný odpor. Auto má tendenci vybočovat při každém skrčení prstů a vyžaduje neustálé korekce. Rychle projížděné oblouky na otevřené silnici, kde si vůz navíc klekne na vnější stranu, provází nejistota.
- Dálková bixenonová světla by mohla být účinnější. Naopak potkávací svítí skvěle, výtečné je přisvěcování do zatáček, které má samostatnou parabolu v rohu hlavního reflektoru.
- Parkovací kamera je příjemná, určitý přehled poskytne i v šeru. Po startu vozidla nabíhá okamžitě. Je jen škoda, že čáry ukazující, kam jedeme, nezatáčejí s volantem.
- Chlupaté koberce na podlaze i dně kufru se velmi špatně luxují. Bláto, jehličí atp. v nich zůstávají zacuchané. Plasty kolem prahů a dveří se při nastupování snadno poškrábou.
- Navigace pracuje rychle a má snadné zadávání. Například stačí zadat ulici a systém sám nabídne města, ve kterých se nachází. Nebo napíšete Praděd a systém ukáže relevantní místa, jež by vás mohla zajímat. Proces zadání se tím výrazně zkrátí. Na druhou stranu menu nastavení navigace opět patří ke komplikovanějším. Za celý týden se nám nepodařilo navigaci přimět, aby ukazovala čas příjezdu místo zbývající doby jízdy. Ani výběr vzhledu mapy (celá plocha, mapa plus okno s pokyny…) není zrovna intuitivní.
- Občas nám chybí zásuvka na 12 V vyvedená zezadu středového tunelu. Napájecí kabel k zadnímu sedadlu musíte vést buď z kufru, nebo z prostoru pod loketní opěrkou.
Plusy
- Pružnost motoru
- Prostorný interiér a kufr
- Nízká spotřeba
- Dobré odhlučnění
- Dobrý výhled
Minusy
- Nepřehledné ovládání palubních funkcí
- Kratší přední sedadla
Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1597 cm3 |
Rozvod | DOHC, 4 ventily na válec |
Výkon | 88 kW při 4000 ot./min. |
Točivý moment | 300 N.m při 2000 ot./min |
Pohon | předních kol |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Nejvyšší rychlost | 182 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,2 s |
Emise CO2 | 119 g/km |
Spotřeba město/mimo město | 4,8/4,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,5 l/100 km |
Rozvor náprav | 2630 mm |
Délka x šířka x výška | 4570 x 1820 x 1685 mm |
Provozní/užitečná hmotnost | 1611/564 kg |
Objem palivové nádrže/ dojezd (l/km) | 58/1234 |
Pneu | 225/60 R 18 |
Objem kufru | 589/1669 l |
Celková záruka | 3 roky nebo 100 000 km, 12 let na neprorezavění karoserie, 5 let na výfukový systém, 10 let proti korozi podvozku |
Cena testovaného vozu | 813 800 Kč (navíc navigace HDD a videovstup 50 000 Kč, metalická barva 13 900 Kč) |
Základní cena | 749 900 Kč |