Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Honda GL1800 Gold Wing: Vrchol luxusu na dvou kolech v nové generaci

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
Honda oficiálně představuje novou generaci své vlajkové lodi mezi cestovními motocykly. Novinka zachovává tradiční jméno Gold Wing i šest válců, ale od svých předchůdců se vzdaluje díky výraznému odlehčení své konstrukce i vzhledu.

Honda uvedla první generaci stroje, který dnes celý svět zná jako Gold Wing, v polovině sedmdesátých let. Tehdy se jednalo o model GL1000, který měl být původně strojem spíše sportovního ražení, ale nakonec se poměrně rychle vyprofiloval v oblíbený stroj cestovatelů.

Tomu odpovídala proměna z čistého naháče v cesťák s velkou kapotáží, pohodlným sedlem a sadou kufrů, v jehož výbavě nechybělo ani rádio. Spolu s rostoucí výbavou a zaměřením na komfort se zvyšoval i objem původního plochého čtyřválce, který z jednoho litru vzrostl až na 1,2 litru.

Již v roce 1984 bylo jasné, že možnosti čtyřválce jsou vyčerpány a u Hondy byl zahájen vývoj zcela nového motocyklu, jehož srdcem se stal plochý kapalinou chlazený šestiválec. Tímto strojem se stala Honda GL1500 Gold Wing, která byla na trh uvedena v roce 1988 a v nabídce své značky se bez výraznějších změn udržela až do roku 2000, kdy nastoupil model GL1800 Gold Wing, který se nyní chystá odejít na odpočinek a uvolnit místo svému právě představenému jmenovci.

Honda GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 přichází jako zcela nový stroj, jehož základem zůstává plochý šestiválcový motor, ale oproti svému předchůdci i přes neuvěřitelně rozsáhlou výbavu představuje o mnoho lehčí a výrazně agilnější motocykl s téměř sportovní vizáží.

Cílem vývojového týmu bylo stvořit motocykl, který si jeho jezdci nevyberou pouze na dovolenou napříč státy či kontinenty, ale s radostí na něj usednou i při krátké projížďce městem či vyjížďce po okresních silnicích.

Honda i proto svou čerstvou novinku pro modelový rok 2018 nabídne v základním provedení GL1800 Gold Wing a zároveň i ve verzi „Tour“ vybavené vrchním kufrem za zády spolujezdce, u níž bude v nabídce také dvouspojková DCT převodovka a airbag.

Motor a podvozek byly navrženy společně, díky čemuž se jezdec posunul vpřed o 36 mm a bylo tak možné vytvořit mnohem kompaktnější motocykl. Rám z hliníkových profilů byl navržen tak, aby umožnil posunutí motoru směrem vpřed o 40 mm a zároveň zajištění prvotřídní kontroly nad odpružením a stability přídě díky její tuhosti a snížení tření. Úroveň tlumení je možné regulovat elektricky.

Srdcem novinky je motor o objemu 1833 cm3. Stále se jedná o horizontálně uložený šestiválec s protiběžnými písty, nyní je však každý válec vybaven čtyřmi ventily namísto dosavadních dvou, motor má mnohem kompaktnější rozměry a je o 6,2 kg lehčí.

Maximální výkon 93 kW (126 k) je k dispozici při 5500 min-1, maximum točivého momentu 170 Nm je dosaženo při 4500 min-1. Vrtání 73 mm (dosud 74 mm) bylo optimalizováno na zdvih s hodnotou 73 mm a rozestupy mezi osami sousedních válců se zkrátily o 9 mm; levé a pravé válce jsou navzájem posunuty o 4 mm a vložky válců jsou nyní hliníkové. Kompresní poměr činí 10,5 : 1.

Šestiválec je nově vybaven elektronicky řízenou škrticí klapkou a nabízí čtyři jízdní režimy, které nesou označení Tour, Sport, Econ a Rain.

Systém nastavitelné kontroly trakce (Honda Selectable Torque Control – HSTC) zajišťuje trakci zadního kola, zatímco charakteristika odpružení a činnost kombinované brzdové soustavy (Combined Brake System – CBS) se upravují v závislosti na zvoleném režimu. Asistent pro rozjezd do kopce (Hill Start Assist - HSA) a systém vypnutí motoru při zastavení (Idling Stop) usnadňují ovládání stroje a pomáhají snižovat spotřebu paliva.

Manuální převodovka je šestistupňová, zatímco nová dvouspojková převodovka (Dual Clutch Transmission – DCT) disponuje sedmi rychlostními stupni. U ní jsou charakter ovládání spojek, rychlost řazení a hladiny otáček pro řazení/podřazování přizpůsobené pro jednotlivé jízdní režimy. Převodovka také disponuje funkcí pomalého popojíždění vpřed i vzad. Verze s manuální převodovkou využívá stejný systém zpátečky jako předchozí generace.

Motocykl s rozvorem kol 1695 mm je dlouhý 2475 mm, resp. 2575 mm ve verzi „Tour“. Předchozí model Gold Wing vážil 413 kg (s náplněmi) a hmotnost nového Gold Wingu s náplněmi činí 365 kg. Verze Gold Wing Tour váží 379 kg (s náplněmi) a verze s DCT a airbagem váží 383 kg (s náplněmi).

Honda GL1800 Gold Wing pro modelový rok 2018 se vedle svého nového rámu, podvozku a kompletně přepracované pohonné jednotky pyšní i zcela nově navrženým designem s ostře řezanými liniemi kapotáže. Ta zaujme LED světly i elektricky ovládaným větrným štítem. Výbava motocyklu pak přitahuje pozornost prostřednictvím inteligentního klíče, Apple CarPlay či připojení pomocí technologie Bluetooth.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (6)
27. 10. 2017 14:20
Re: Ten pocit
To ale platí už dost dlouho, ne?
27. 10. 2017 11:18
Válce z hliníku ??
"...a vložky válců jsou nyní hliníkové..."

Špatně čtu, nebo je to fakticky pravda ?? Tohle snad musí být překlep ?? 8-s 8-s
Avatar - Đawson
27. 10. 2017 05:38
Re: Ten pocit
vítej v evropě >:D
Avatar - WinNatural
26. 10. 2017 23:27
Nádhera
Sice jsem harlejář, ale za toto Hondě velká pocta, je skutečně krásná a ten 6-ti vál :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
26. 10. 2017 19:46
Ten pocit
ked si uvedomis, ze 400 kg motorka ma vacsi motor ako 1,4 tonovy hatchback. Ze som sa tohto mohol dozit...