Honda odhaluje zcela novou generaci velkého cestovního endura Africa Twin
Honda CRF1100L Africa Twin se představuje jako nástupce svých úspěšných předků s novým motorem, rámem i podvozkem a důkladně přepracovaným designem.
Honda použila označení Africa Twin poprvé u modelu XRV650 z let 1988 a 1989, ale výrazně jej proslavila a zpopularizovala až jeho evoluce v podobě modelu XRV750, která byla na trhu v letech 1990 až 2003 a dodnes patří mezi jednou z nejpopulárnějších velkých endur.
Honda CRF1000L Africa Twin byla jako ideový nástupce sedmsetpadesátky z devadesátých let odhalena v létě roku 2015, ale její prodej se rozběhl až na rozhraní let 2015 a 2016. Prakticky ihned po spuštění prodeje se tento stroj stal hitem mezi dobrodružně založenými jezdci a zařadil se mezi špičku ve své kategorii.
Honda CRF1000L Africa Twin Adventure Sports rozšířila nabídku v roce 2018 s lepší ochranou proti větru, větší palivovou nádrží, delšími zdvihy odpružení a řadou dalších úprav. Honda uvádí, že se obou provedení CRF1000L od spuštění prodeje do dnešních dnů prodalo více než 87.000 exemplářů. Čas ovšem nelze zastavit a nadešla vhodná doba pro uvedení nové generace.
Honda CRF1100L Africa Twin představuje spolu se sesterským provedením CRF1100L Africa Twin Adventure Sports tuto novou generaci. Základní provedení přitom míří více na příznivce dynamické jízdy v terénu, zatímco verze Adventure Sports je zaměřena na cestování, které samozřejmě zvládne i mimo zpevněné vozovky, čemuž je přizpůsoben její design i vybavení.
Základem nové generace modelu Africa Twin je kompletně přepracovaný ocelový rám, který doplňuje nový hliníkový podsedlový rám, což se pozitivně projevuje na snížení celkové hmotnosti motocyklu. Podvozek obou provedení novinky využívá vpředu vidlice Showa 45 mm s hydraulickým nastavením předpětí a útlumu se zdvihem 230 mm a vzadu monoblokové hliníkové lité kyvné vidlice s přepákováním Pro-Link a plynovým tlumičem Showa s hydraulickým nastavením předpětí a útlumu se zdvihem 220 mm.
Srdcem novinky je pak řadový dvouválec s osmi ventily a s rozvodem SOHC, který z objemu 1084 kubických centimetrů poskytuje nejvyšší výkon 75 kW (102 k) při 7500 otáčkách za minutu a točivý moment 105 N.m při 6250 otáčkách za minutu. Tyto hodnoty mohou k zadnímu kolu mířit prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky nebo dvouspojkové automatické převodovky DCT.
Samozřejmostí je moderní cestovní enduro záplava elektroniky. Africa Twin ve své nejnovější podobě se díky tomu může pochlubit například barevným 6,5palcovým dotykovým displejem TFT namísto tradičních přístrojů s možností propojení s chytrým telefonem svého jezdce. Zmínit lze možnost výběru jednoho z šesti jízdních režimů, sedmistupňovou kontrolu trakce či systém Wheelie Control se třemi úrovněmi nastavení pro zamezení zvedání předního kola, který lze zcela vypnout.
Honda zároveň s představením nových nositelů jména Africa Twin zveřejnila i jejich ceny, i když jejich uvedení na trh má být ještě upřesněno, ale má proběhnout ještě v letošním roce. Základní verze CRF1100L Africa Twin má na českém trhu startovat s cenou 364.900 Kč, zatímco cestovně laděné provedení Adventure Sports začíná s částkou 399.900 Kč.
Zdroj: Honda Motor Europe Ltd.