Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Elantra vs Kia Forte – Dva Korejci pro celý svět

Diskuze (102)
U nás jen občas narazíte na Elantru, přitom tato dvojice patří k nejprodávanějším autům na světě.

Současné modely Hyundai Elantra a Kia Forte v našich končinách příliš známé nejsou, přitom u svých značek platí za celosvětově nejprodávanější modely. Naposledy jsme v českých showroomech viděli jejich předchůdce – stejnojmenný HyundaiKia Cerato – pak nastoupily modely i30 a Cee’d. Se sedanem Elantra se Hyundai vrátil do Evropy před rokem, sesterská Kia zůstává v prodeji jen v zámoří.

Jeden kus globálního zástupce kompaktních sedanů se ale dostal i k nám, konkrétně model Forte Hybrid LPi, který má unikátní hybridní kombinaci elektrického pohonu a čtyřválce na LPG. Elantra se naproti tomu u nás prodává jako normální benzinová šestnáctistovka, byť konstrukční základ obou motorů patří do řady Hyundai/Kia Gamma.

Stejná velikost, rozdílný design

Že mají oba vozy společný konstrukční základ, je celkem očekávatelná zpráva. Stojí na kompaktní platformě Hyundai/Kia, v obou případech její zjednodušené verzi se zadní vlečenou nápravou. Liší se ovšem rozvor – Kia Forte má standardních 2650 mm, Hyundai Elantra přidala pět centimetrů. Při rozdílném vzhledu asi překvapí na milimetr shodná délka (4530 mm) i šířka (1775 mm), rozdíl je jen ve výšce. Kia je totiž se svými 1460 mm o 15 mm vyšší.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty  

Forte je jedním z prvních modelů, pod kterými je podepsán Peter Schreyer. Vůz, představený v roce 2008, už dostal přední masku chladiče Tiger Nose, na kterou jednolitými tvary navazují hranaté světlomety. Předním partiím nechybí agresivita ani geometrická úhlednost a to samé se dá říct o zadní části karoserie. Za hranicí dobrého vkusu jsou ovšem čiré zadní lampy, specialita hybridní verze.

Výsledný dojem trochu kazí jen příliš hladké plochy na bocích a boční silueta, která opticky přetéká za zadní kolo. Přesto, jako by přehledné tvary a věcné proporce měly společné zdroje inspirace se Škodou Rapid od Jozefa Kabaně.

Kromě sedanu existuje i Forte hatchback (mimoevropská obdoba Cee’du) a hlavně švihácké kupé Forte Koup. Ale jak vyplyne dále v testu, jestli nemá radikálně přeladěný podvozek, pak agresivní vzhled výrazně překonává zaměření auta.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty  

Z pohledu designu je Elantra, poprvé uvedená v roce 2010, pravým opakem. Fluidní design vychází z přírodních jevů – proudění vody, kameny obroušené větrem, tvary písečných dun. A opravdu, nespoutané křivky obepínají celou karoserii a využívají každý centimetr karoserie.

Z hlediska koncernového plánování je to nesmírně chytrá strategie. Koho neosloví racionálně pojaté Forte, ten by se mohl zhlédnout v avantgardní Elantře. 4,5metrový sedan od Hyundaie totiž popírá všechny konvence dané kategorie. Oba převisy volně přecházejí do střechy a bočních partií, výsledný efekt ještě zdůrazňují přední i zadní světla, velkoryse přetažená do boků.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty Uvnitř se designová filozofie věrně otiskuje, jen efekt je docela opačný. Vlnitá palubní deska v Hyundai vypadá moderně, seriózně a úspěšně se snaží o luxusní podtóny. Kia místo toho sází na kombinací strohého základu s hravými detaily. Skoro stejný interiér jsme naposledy viděli v Kia Soul. Nevypadá to špatně, Elantra ovšem působí hodnotnějším dojmem.

V prostorových poměrech Hyundai vpředu těží z ustupující palubní desky. Konvenční pojetí Kie by ale staromilci asi ocenili víc. Na zadních sedadlech nedokáže Elantra vytěžit z delšího rozvoru. Místa pro kolena je ve Forte více a prostoru okolo hlavy zrovna tak. Hyundai zde platí za svůj design, kdy střecha klesá příliš prudce a přímo.

V zavazadlovém prostoru to ale Elantra vrací zpět – rozdíl 70 litrů je zásadní. Forte se 415 litry by asi české zákazníky příliš neuspokojilo…

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty  

Stejná technika, jiné svezení

Rodinná příslušnost znamená nejen společný konstrukční základ, ale i sdílené motory. Elantra je ale v jistém slova smyslu stále na začátku – nabídka motorů není tak široká, navíc uvedení na velký trh v Číně se teprve chystá.

Porovnávat oba vozy po motorické stránce nemá velký význam. Hyundai totiž dorazil v evropské specifikaci s motorem 1,6 MPI o výkonu 97 kW, Kia pak s plynovou verzí téhož motoru (88 kW) doplněnou pomocným elektromotorem (15 kW). Stejný hybridní pohon prodává v Koreji i Hyundai, Elantra LPi Hybrid ale zatím jezdí v karoserii předchozí generace.

Model/trh Hyundai Elantra Kia Forte
Korea 1,6 GDI (103 kW, 167 Nm) 1,6 GDI (103 kW, 167 Nm)
- 1,6 LPi Hybrid (88 kW, 152 Nm)
Čína - 1,6 Gamma (94 kW, 156 Nm)
- 2,0 Theta (115 kW, 194 Nm)
EU 1,6 MPI (97 kW, 158 Nm) -
Rusko 1,6 MPI (97 kW, 158 Nm) 1,6 Gamma (94 kW, 156 Nm)
- 2,0 Theta (115 kW, 194 Nm)
USA 1,8 MPI (109 kW, 178 Nm) 2,0 Theta (115 kW, 194 Nm)
- 2,4 Theta (127 kW, 228 Nm)

Kde ale srovnávat můžeme, to je podvozek. Jak jezdí globální Hyundai lehce upravený pro evropské zákazníky a jak čistě korejská Kia, kterou osud zavál do české kotliny?

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty Běžné nerovnosti zvládá Elantra komfortně, ve vyšších rychlostech je stabilní a dobře drží přímý směr. Na špatném povrchu si zadní náprava v zatáčkách ráda poskočí, ale s ohledem na minimální náklony karoserie a jízdní standardy sedanů v této cenové kategorii (Fluence, Cruze, Jetta) považujeme Elantru za dobrý průměr třídy, byť sladění pružin, tlumičů a silentbloků rozhodně není dokonalé a je možná zbytečně tuhé.

To Forte se vzdává jakýchkoliv západních manýr a je ryze komfortním vozem, který nabízí antisportovní svezení. Měkký podvozek ale dokáže odolávat nástrahám českých cest a netrápí posádku mlácením nebo poskakováním. Zásadní chyba ovšem leží jinde a spočívá ve volbě pneumatik. Úsporné obutí Nexen CP-662 se vyznačuje až příliš nízkým valivým odporem a hybridní Kiu žene nepochopitelně brzy do nedotáčivosti. Na mokré silnici pak i klidná jízda vyžaduje pomoc stabilizačního systému.

hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty hyundai kia testy nizsistredni srovnavacitesty  

Těžko se odhaduje, jak by podvozek fungoval s kvalitnějším obutím. Co se týká komfortu, mohlo by totiž Forte jít příkladem dalším automobilkám. K jeho designu se ale ve skutečnosti víc hodí tvrdší odladění Elantry – nečekaný paradox…

Závěr

Určit vítěze dnes není potřeba. Forte se k nám dostane nanejvýš formou individuálního dovozu z USA nebo Ruska, oficiálně se v Evropě bude prodávat až připravovaná nová generace, pokud vůbec. Zajímavé je ale zjištění, jak rozdílná auta dokáže koncern Hyundai/Kia postavit na shodném technickém základě.

Diskuze (102)
Model Hyundai Elantra 1,6 (97 kW) Kia Forte Hybrid LPI
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 4 / 4 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1591 1591
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 97 / 6300 88 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 158 / 4850 152 / 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 200 0
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 10.7 0
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.5 / 5.2 / 6.4 8.3 / 0 / 0
Emise CO2: 148 0
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 485 / 0 415 / 0
Objem nádrže (l): 48 0
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1232 / 538 1210 / 0
Rozměr pneu: 205/55 R16 195/65 R15
Hyundai Elantra 1,6 (97 kW)
Kia Forte Hybrid LPI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4530 4530
b) šířka (mm): 1775 1775
c) výška (mm): 1445 1460
d) rozvor (mm): 2700 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1563 1557
f) rozchod vzadu (mm): 1576 1564
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070 810 / 1050
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 930 680 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 910 900
k) šířka vpředu (mm): 1490 1480
l) šířka vzadu (mm): 1480 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510 520
délka sedáku vzadu (mm): 490 480
výška opěradla vpředu (mm): 640 650
výška opěradla vzadu (mm): 690 690
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ne
8. 8. 2012 01:04
Re: Prodeje H/K
...rocco 2... ;-\
8. 8. 2012 00:57
Re: Prodeje H/K
...a právě proto se ocitá francouzský automobilový průmysl v krizi... >:D
7. 8. 2012 11:34
Re: Francie už trojčí
Korejci mají výhodu v tom ,že se nemusí ohlížet na vlády, zaměstnanost,odbory,prostě dělají hlavně bussines.PSA + někteří další musí kličkovat a pak jsou nekonkurence schopní.
7. 8. 2012 11:17
Re: Motor?
ty j.e.bo.
7. 8. 2012 11:07
Re: Vynikající a nejprodávanější ELANTRA!
Tady jde o prodeje a zájem; avšak nejen... Důležité na tom totiž u Elantry je, že je nejen tak dramaticky prodávána, ale je i velice dobrým vozem (což o Wulingu platí či neplatí?)... ;-)