Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai i10 1.0i vs. Škoda Citigo 1.0 MPI – Miniatury

Martin Machala
Diskuze (154)
Škoda Citigo je společně se svými sourozenci v současnosti nejlepším miniautem. S novým Hyundaiem i10 se však potkává poprvé.

V poslední době je v nejmenší kategorii živo. Sice hlavně díky novým Kolíňatům, ta se ale s miniledy budou snažit pohnout až v létě. To nová í-desítka je silně aktuální zboží, navíc dost sebevědomé, vždyť ve svém prvním testu z loňského čísla Světa motorů 49 se uvedla více než dobře!

DOJEM

I pro chlapy

Hlavně citigo bychom mohli snadno zkritizovat za enormně usedlý a nenápadný design. Testovaný stříbrný kousek vypadá natolik nezáživně, že bychom nejradši šroubovákem vytvořili nějakou tu zkrášlující linku sami.

Hyundai je efektnější, plechy zprohýbal přesně podle svých trendů. Udělal to však citlivě a velmi vkusně. Nová í-desítka nezapadne, a přitom nepůsobí tak okatě zženštile jako druhá generace Kolíňáků.

Autíčka od Kolína… Je nám jasné, že vozítka této kategorie budou kupovat hlavně ženy. Design tedy musí být hravý a roztomilý jako dvouměsíční štěně, kulaťoučkým světlometům neřekne nadšená zákaznice jinak než očička. Ťuťu ňuňu autíčko si samozřejmě může polepit, nejlépe jarními motivy. Krásňoučké. Jenže co když se pak za volant bude muset posadit chlap?

To v i10 a hlavně ultranekonfliktním citigo se i mužský sveze bez toho, aniž by se cítil trapně. Vzhled obou testovaných miniaut není naštěstí tak genderově vyhraněný jako u kolínských konkurentů, na hyundai se škodovkou bychom zdrobněliny nepoužívali. Jsou to auta. Jenom o něco menší.

Pořizovací náklady Citroën C1 1.0i/50 kW (etalon) Hyundai i10 1.0i/48,5 kW Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW
Základní cena 192 900 Kč* (Attraction) 229 990 Kč (Classic) 203 900 Kč (Active)
Cena verze Světa motorů 192 900 Kč* (Attraction) 229 990 Kč (Classic) 203 900 Kč (Active)
Výbava verze Světa motorů ABS, airbag řidiče a spolujezdce, posilovač řízení, příprava pro rádio
VÝBAVA NAD RÁMEC VERZE SVĚTA MOTORŮ
Boční airbagy Ano Ano Ano
Hlavové airbagy Ano Ano Ano
Stabilizace Ano Ano 6100 Kč
Palubní počítač Ne Ano Ne
Klimatizace 20 000 Kč Ne 16 200 Kč
Výškově nastavitelný volant Ano Ano Ano
Rádio s CD 6000 Kč Ne 5200 Kč
Dálkově ovládaný centrál 10 500 Kč** Ano 5900 Kč***
Elektricky ovládaná přední okna 10 500 Kč** Ne 5900 Kč***
Metalíza 9000 Kč 9900 Kč 9900 Kč
Porovnání cen 192 900 Kč* (100 %) 229 990 Kč (o 19 % horší) 203 900 Kč (o 6 % horší)
POŘADÍ   2. 1.
* akční cena, ** součást Elektrického paketu, *** součást paketu Active Plus

V interiéru pokračuje rozdílný styl načatý designem karoserií – mladoboleslavský reprezentant je mimořádně sterilní, zatímco í-desítce se uvnitř daří

vyvolat příjemnou atmosféru. A nejen díky atraktivnější přístrojovce nebo živějším barvám. Citigo kromě šedi a šedi totiž sem tam ukáže i nějaký ten nechráněný plech, což bychom tedy úplně vidět nemuseli.

To je vůbec zvláštní věc. Jak se dočtete dál, koncernové mini hlavně v jízdních disciplínách vyvolává vyloženě dospělý a velmi hodnotný dojem. Několika detaily však své nadtřídní vyznění silně nabourává. Plechy jsme už zmínili. Ale co třeba ještě takové elektrické ovládání spolujezdcova okna tlačítkem výhradně na jeho dveřích? Zadní boční okna se potom pro jistotu pouze vyklápějí… Hyundai? Čtyři elektrická okna kompletně ovládaná od řidiče, přičemž levé přední sjíždí na jediné zmáčknutí.

PROSTOR A POHODLÍ

Vejdeme se!

Ještě jednou si dovolíme připomenout nedávno představená kolínská trojčata. Pamatujete si na fotografii chudáka redaktora vtlačeného na zadní

sedačku Peugeotu 108? Úplně ten samý, 180 cm vysoký figurant se ve škodovce i hyundaii za sebe posadil pohodlně. V rámci áčkové kategorie bychom řekli skoro až velmi pohodlně.

V i10 nám před koleny zbylo pět centimetrů, v citigo čtyři. Nad hlavou jsme měli v obou případech dostatečná tři čísla… Jak jsme už napsali, v podstatě velmi pohodlné zadní posezení!

Lepší známku za prostor si citigo vysloužilo díky opravdu silně nadprůměrné šířce. Rozdíl je až deklasující. Zatímco v citigo si připadáte jako v malém autě (tedy o třídu větším), í-desítka zůstává věrná minikategorii.

Kam složit hlavu?

Mimo zavedené minizvyklosti se však Hyundai i10 posouvá kvalitou předních sedaček. Ty jsme vyzdvihovali už v prvním testu. A teď ve srovnávacím

jenom potvrzujeme! Dostatečně dlouhý sedák, rozhodně vyhoví i rozměry opěradla, chválíme též solidní boční vedení.

Ani v citigo se nesedí špatně, k jistému kompromisu však škodovka přece jenom přistoupila. Integrované opěrky hlavy sice padnou naprosté většině

postav, ty polohovatelné v i10 jsou ale komfortnější a v případě nehody také bezpečnější – tedy pokud si je správně nastavíte. Oddělené opěrky dovolily rovněž širší opěradlo v jeho horní části, které lépe podpírá ramena. V citigo holt čím blíž opěrce, tím užší.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i10 Škoda Citigo
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 151/5 148/4
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 96-100/93, 6-11/3 94-100/93, 1-9/3
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 119/120, 134/133 126/125, 142/141
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 50 x 50/47 x 50 50 x 50/49 x 45
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 66 x 50 64 x 49
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 68 x 92 63 x 89
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 73/182 78/185

Vyrovnaně?

Z pohledu tvrdých dat, tedy oficiálních údajů výrobců, je kufrový souboj vlastně vyrovnaný. Přesto si lepší známku odnesl Hyundai i10 se základem

252 litrů. Rozdíl jediného litru za tím nehledejme, z našeho pohledu jde spíš o statistickou odchylku než pro výsledek relevantní hodnotu. Určující byla jiná čísla, námi naměřená.

Zjistili jsme tak, že í-desítka nabídne daleko rozměrnější vstup do zavazadlového prostoru a také nižší nakládací hranu – 78 cm škodovky je už v podstatě vzpěračský údaj. Takové omezení samozřejmě není samoúčelné, citigo si díky němu pomohlo k tužší karoserii, jejíž blahodárný vliv na jízdní projev probereme v posledním oddílu.

Znovu hodně překvapilo koncernové šetření. Zatímco hyundai obložil podběhy plastem, citigo vystavuje plechy v celé své kráse. A bezšňůrkové plato, to je nesmysl, za který by měly padat hlavy!

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ

Na tři a kultivovaně!

V obou případech jsme měli co do činění s litrovými tříválci, v obou musíme pochválit jejich kultivovaný chod. Hlavně v nižších otáčkách svou tříválcovou konstrukci zdatně zapírají, typické drnčení se výrazněji ozývá zhruba až někde nad čtyřmi tisíci otáček. A o něco důrazněji v citigo, hyundai motor dokázal důsledněji odstínit.

Oběma agregátům je vlastní velmi slušný zátah od nějakých dvou tisíc, tedy jakási obdoba „high torque performance“ charakteristiky. S vyššími rychlostními stupni potence tříválců logicky klesá, cítit je rovněž každé kilo navíc. Pro jízdu ve čtyřech po dálnici testovaná mini samozřejmě nejsou.

Samojediného řidiče však zejména v pouličních rychlostech nenapadne dynamiku kritizovat, stále dostatečný zátah poskytne škodovka i hyundai také za městem.

Čas se poněkud vleče až při snaze akcelerovat z osmdesátky na sto dvacet se zařazenou pětkou. To už s dětmi stihnete v kostce probrat jejich školní den. Víc do hloubky se můžete pustit v í-desítce, která se k metě 120 km/h prodírá strastiplněji. Citigo je rychlejší i přes delší pětku. On vůbec tříválec MPI reaguje na přidání plynu o něco živěji a bezprostředněji. Litrový motor v hyundaii se nechá víc prosit.

Údaje o testovaných vozidlech Hyundai i10 1.0 D-CVVT/48,5 kW Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW
Motor, ventilový rozvod zážehový tříválec, DOHC zážehový tříválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 998 999
Největší výkon (kW/ot. za min) 48,5/5500 55/6200
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 95/3500 95/3000-4300
Převodovka pětistupňová pětistupňová
Délka x šířka x výška (mm) 3665 x 1660 x 1500 3563 x 1645 x 1478
Rozvor naprav, rozchod kol P/Z (mm) 2385, 1467/1480 2420, 1428/1424
Rozměr pneumatik 175/65 R 14 185/55 R 15
Provozní/užitečná hmotnost (kg) 1008/412 929/436
Objem zavazadelníku (l) 252/1046 251/921
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 40/851 35/745
Nejvyšší rychlost (km/h) 155 171
Emise CO2 (g/km) 108 108
NAMĚŘENÉ HODNOTY
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 14,9/23,2 14,7/21,9
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 4000 3900
Skutečna rychlost při 50/90/130 km/h (km/h) 47,2/86,4/124,9 46,2/83,3/121,4
Naměřena kombinovaná spotřeba paliva (l/100 km) 6,2 5,7

Pod kombinaci

Oficiálním údajem o spotřebě paliva většinou nemá valného smyslu se vůbec zabývat. U tříválce 1.0 MPI bychom však kombinaci 4,7 l nemuseli pouštět ze zřetele. My jsme se totiž dokázali pohybovat i pod touto hranicí!

Samozřejmě ne ve městě ani na dálnici, ale při vyrovnané jízdě za Prahou. Nijak zvlášť jsme se nesnažili, zkrátka jenom jeli plynule v rámci rychlostních limitů a vyloupl se nám průměr 4,2 litru! Za opravdu kombinovaných podmínek, kdy jsme citigo proháněli hlavním městem, pak chvilku po dálnici a nakonec doplnili mimoměstský úsek, jsme oscilovali kolem pěti a půl litru.

S hyundaiem jsme spotřebovali o něco víc, v průměru jsme mu zapsali 6,2 litru. Za příhodnějších podmínek se přibližoval pěti litrům, ekorallye výkonu soupeře však nedosahoval.

JÍZDA

Za mini hranice

V prvním testu í-desítky jsme nebyli úplně spokojeni s tlumením nerovností. Teď ale, vybaveni plechovými koly, jsme na dírách poskakovali o něco kultivovaněji.

Rozdíl mezi hyundaiem a škodovkou nebyl vlastně tak výrazný, jak jsme čekali. Citigo však bylo i přes použití větších, patnáctipalcových liťáků klidnější. Škodovka vůbec působila bytelněji, stabilněji… Holt velmi tuhá karoserie!

Při vyhýbacím manévru se však potenciál podvozku ani nestačil projevit. Citigo mělo kuželky teprve na dohled a stabilizace už jančila. Nemůže být řeč ani o náznaku smyku. Přišlo nám, že ESP zasahuje pro jistotu vždy, když zatočíte trochu rychleji volantem. Limity nejmenší škodovky jsou bezesporu úplně někde jinde, stabilizace k nim však nedá ani přičichnout.

Hrozící nebezpečí předjímá také hyundai, ten je ale přece jenom benevolentnější. Řidiče naštve spíš řízení, jehož posilovač při svižnějších změnách směru přestává zvládat svůj úkol a citelně tuhne. Na citigo je spolehnutí vždy, posilovač nevynechává, a navíc zvládá i něco jako zpětnou vazbu.

Přesností řazení se už hyundai na škodovku dotáhl, delší dráhy jsou oběma pětistupňovým převodovkám společné. V í-desítce je ale páka vyvýšená na středovém panelu lépe po ruce.

ZÁVĚR

Už jednou jsme napsali, že Hyundai i10 je špičkové miniauto. Po konfrontaci se Škodou Citigo to můžeme směle zopakovat! Nejmenší z hyundaiů zabodoval útulným interiérem, příjemným designem karoserie, objemným a dobře přístupným zavazadlovým prostorem, parádními předními sedačkami a také jistým podvozkem.

Na vítězné citigo ztratil horší pružností motoru a vyšší spotřebou. V tomto směru je tříválec MPI těžko k poražení. Zatahuje podobně jako tříválec 1.2 HTP ve fabii a spokojí se s málem. Miniškoda porazila svého rivala také komfortnějším podvozkem a širším interiérem. Jako obvykle však dokázala štvát několika otravnými detaily. Elektrické stahování spolujezdcova okna jen z jeho strany apod. kvality škodováckého mini zbytečně sráží.

Pořadí 1. Škoda Citigo 1.0 MPI/55 kW 2. Hyundai i10 1.0 D-CVVT/48,5 kW
Plusy Vynikající motor Velmi pohodlné přední sedačky
  Nízká spotřeba paliva Podélná prostornost
  Jízdní vlastnosti Dobře odhlučněný motor
  Široký interiér Design karoserie i interiéru
Minusy Nenápadný design Úzký vnitřek
  Příliš aktivní stabilizace Horší komfort odpružení
Průměr celkem 1,46 1,49
Hodnocení Za testované oblasti se uděluje známka od 1 do 5 ve vztahu ke konkurentům.
  Hyundai i10 Škoda Citigo
DOJEM
Design 1,25 2,00
Dílenské zpracování 1,25 1,50
Průměr 1,25 1,75
PROSTOR A POHODLÍ
Prostornost 2,00 1,50
Sedadla 1,25 1,50
Zavazadelník a variabilita 1,25 1,50
Ovládací prvky 1,25 1,75
Průměr 1,44 1,56
MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ
Dynamika 1,50 1,00
Pružnost 1,50 1,25
Spotřeba 1,75 1,25
Průměr 1,58 1,17
JÍZDA
Řazení 1,25 1,25
Řízení 2,25 1,25
Brzdy 1,25 1,25
Ovladatelnost 1,75 1,50
Jízdní komfort 2,00 1,50
Průměr 1,70 1,35
CELKEM
Průměr celkem 1,49 1,46
Závěrečné pořadí 2. 1.

Jak známkujeme

Známky se odvíjejí od nejlepšího auta v dané kategorii a hodnoceném parametru. Měřitelné veličiny známkujeme podle odstupu od lídra, každých 5 % ztráty znamená čtvrt známky odstup. Příklad: Nejlevnějším minivozem se zážehovým motorem o objemu 1,0 litru a požadovanou výbavou je Citroën C1 1.0i/50 kW Attraction za 192 900 Kč. Dostává tedy jedničku, stejně jako auta s cenou do 202 545 Kč. Za cenu od 202 546 Kč do 212 190 Kč udělíme známku 1,25 a tak dále. Podobně postupujeme i při subjektivním hodnocení (vzhled, zpracování), vždy vyčíslujeme odstup od nejlepšího. Známku můžeme dále upravit, pokud chceme zohlednit například extrémně bohatou výbavu, nadstandardní záruku a podobně. Známka za oddíl Cena a výbava není součástí celkového hodnocení! Jedná se o samostatnou disciplínu.

Martin Machala
Diskuze (154)
21. 4. 2014 22:02
Re: Cígo
Potřebuje diesel úpravy s DPF (diesel particular filter) filtr se zanesl sazemi z výfukových plynů, aby se to jezdíte podařilo pouze krátké trasy :yes: >:D
Avatar - Ada je zase tady
20. 4. 2014 00:44
Cígo
potřebuje diesel!
Avatar - vabis
18. 4. 2014 17:50
Re: Předem daná pravidla
Stejně už to měla Fabia 1 gen 1.4 , 50kW mělo pomalejší převod něž 44kW. Souvisí to s tím, jak je motor naladěn a kdy má "optimum". Paradoxně ten silnější je točivější a má ho výš. Zde se historie opakuje. Proto třeba nekoukat jen na počet kW (fakt zaklínadlo) ale projet se ;-) JJ i na dálnici se Cígo (jako jedno z mála mini) drží dospěle :-!
Avatar - Bazalt
16. 4. 2014 22:53
Re: Číst či nečíst...
S body souhlasím, u jízdních vlastností a motoru by se mělo bodovat jinak. V jiných testech se ale porovnávání drží bodů a uděluje se i remíza. Nic proti Škodě nebo VW. Nic proti CitiGO. Rozhodně je to hodně dobré (mini)auto. Jen mě mrzí jak často testy nebo duely svým výsledkem diskreditují právě Škodu nebo VW.

Mám svůj styl jízdy a moc ho neměním. Největší rozdíl je v tom že automat ve V6 moc řadit nemusí ale v tříválci to tam každý kope jako prase aby to táhlo a nebo se lekne že to divně řve (tříválec že...) a raději to dusí v nízkých otáčkách. Žádné auto z půjčovny nebo k pronájmu nikdo nešetří. O to víc je poznat které se víc opotřebuje. Řazení, řízení, motor atd. nechtěl bych být ten co si odkoupí auto z půjčovny. Zejména třídy jako Polo, Corsa atd. Vždycky se podívám do dokladů na rok výroby a většinou to nejsou ani dva roky a moc mil najeto také nebývá.
Avatar - Emel
16. 4. 2014 10:55
Re: Číst či nečíst...
Ty body ovšem nemají stejnou váhu...

Pokud jezdíš s Polem za stejně jako s Previou, pak je něco špatně... a to i se zohledněním toho, že Polo z půjčovny je vylítané.