IndyCar odhaluje monoposty pro rok 2018. Jsou ještě hezčí a bezpečnější
Poprvé jsme vzhled monopostů IndyCar pro rok 2018 mohli vidět před dvěma měsíci, kdy zástupci soutěže ukázali světu počítačové návrhy. Tehdy s nimi sklidili velký úspěch a fanoušci doufali, že konečný výsledek bude vypadat obdobně. Nyní, krátce před prvními testy, už je design formulí odhalen kompletně a stroje jsou to opravdu krásné.
Základem bude i nadále podvozek Dallara IR-12 z roku 2012, zbytek obstarávají značky Chevrolet a Honda. Podlaha těchto aut generuje 66 % přítlaku, což je o 19 % více než doposud. Aerodynamické prvky již nejsou tak složité, od čehož si tvůrci slibují snadnější jízdu za soupeři a lehčí předjíždění. Na snímcích můžeme vidět konfiguraci s nízkým přítlakem, která se bude využívat na vysokorychlostních oválech.
Zapracovalo se i na bezpečnosti. Boční konstrukce je širší a nově tvořena ze speciálních materiálů (kromě uhlíkových vláken je použita také dyneema), což má chránit závodníka v případě bočního nárazu. Horší zprávou je, že vedení šampionátu po vzoru Formule 1 také počítá s nasazením ochranného prvku hlavy jezdce. Zatím je vše ve fázi konceptu a inovace se tak dočkáme až později. To monoposty F1 dostanou ochranný „halo“ kokpit už v příštím roce. Ve spojení s vozy IndyCar se hovoří o elegantnějším ochranném skle.
„Na monopostech jsme začali pracovat před rokem v dubnu a aplikovali jsme poznatky jezdců, týmů, výrobců i samotných fanoušků. Ti všichni se na stavbě aut podíleli,“ uvedl Jay Frye, ředitel šampionátu IndyCar. „Na papíře to vypadalo dobře, ale naživo je to ještě lepší.“
Dnes a zítra jsou v plánu první dva testovací dny v Indianapolis, následně se zkušební program přesune do Ohia, kde se bude jezdit 1. srpna. O deset dní později zamíří monoposty do Iowy a koncem září se objeví v Sebringu. Týmům budou vozy dodány během listopadu.