Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Řidiči a infarkty: Jak pomoci? Defibrilátorem na čerpací stanici...

Matouš Jelínek
Diskuze (4)
Srdeční kolaps způsobí každoročně smrt desítek řidičů. Včasná pomoc přitom může život zachránit. Jak na to? To jsme zjišťovali u odborníků.

Haló, slečno, stalo se vám něco?“ voláme na mladou ženu ležící na podlaze. Vzhledem k tomu, že nereaguje ani na zatřesení a evidentně nedýchá, voláme linku 155 a začínáme se srdeční masáží. V tu chvíli přibíhá obsluha pumpy a přináší malou krabičku, která začíná mluvit – právě jsme přistoupili k záchraně života pomocí defibrilátoru.

Dnes to naštěstí není naostro – jen se účastníme školení pracovníků čerpacích stanic MOL. Právě tato síť se totiž rozhodla zakoupit na desítky svých provozoven zařízení, které může rozhodnout o životě a smrti člověka s náhlými srdečními obtížemi.

To už obsluha benzinky a nyní náš spoluzachránce poslouchá postup, který zařízení hlasitě předčítá: „Odstraňte všechen oděv z hrudníku pacienta. Podívejte se na obrázky na elektrodách. Přiložte je a nedotýkejte se pacienta. Probíhá hodnocení srdečního rytmu,“ hovoří hlasitě elektronický hlas defibrilátoru. Inu pracovat na benzince už dávno není jen o vybírání plateb za palivo. Dnes musí čerpadlář kromě všemožných školení na obsluhu, vaření kávy a teplých jídel zvládat i záchranu lidského života. U stanic MOL se prý budou zdokonalovat každý rok.

Vražedné léto

Podle neoficiálních údajů každoročně za volantem zahynou desítky řidičů bez vnějšího zavinění. Příčina? Většinou právě infarkt – jeden z nejčastějších důvodů úmrtí v České republice. Právě v letním období je přitom podle odborníků organismus více zatěžován. Při nedostatku tekutin totiž dochází i k nadměrnému namáhání srdce. A když se k tomu přidá střídání teplot při vystupování z přechlazeného auta, samotný kolaps už může být na dosah.

„V lidském organismu dojde ke zrychlenému kmitání srdečních komor, které se nestačí plnit krví a pumpovat ji do oběhu k životně důležitým orgánům. Nejcitlivější je lidský mozek, který přestává fungovat již po několika vteřinách bez dodávky kyslíku. V řádu minut pak dochází k jeho trvalému poškození,“ vysvětluje Tomáš Vymazal, přednosta oddělení ARO v pražském Motole. A právě defibrilátor, zkráceně označovaný AED, zvládne srdeční rytmus rozpoznat, vyslat elektrický výboj a ovlivnit tím arytmii.

Na hlavních tazích

Rozmístění takových defibrilátorů podrobně znají třeba na lince 155. Je přitom nutné jednat co nejrychleji – i proto nyní řetězec čerpacích stanic přistoupil k jejich instalaci především na hlavních tazích nebo místech s nadprůměrným výskytem motoristů. „Časový interval mezi kolapsem a příjezdem záchranné služby je ve většině oblastí mezi pěti a osmi minutami. Během této doby je ale již možné zahájit resuscitaci a použít automatizovaný externí defibrilátor, na čemž často závisí přežití. S každou minutou prodlevy totiž klesá naděje na záchranu asi o deset procent. Včasná defibrilace dokáže zamezit až třem čtvrtinám úmrtí,“ upozorňuje Barbora Truksová Zuchová, lékařka a tisková mluvčí Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje.

Jak říká v rozhovoru, při použití automatického defibrilátoru nejde nic zkazit. Život ale zachránit můžete – ať už jiným motoristům, nebo třeba kolemjdoucím. Sami po zkušenostech z tréninku můžeme říct, že nejde o nic složitého.

Co je infarkt?

Jde o poškození srdeční tkáně vlivem nedostatečného okysličení. Ročně u nás postihne na 30.000 lidí, výrazně častěji pak mužskou populaci. Příčinou nedostatku kyslíku je špatný průtok krve. Pokud není včas obnoven, dochází k nevratnému poškození srdečního svalu. Akutní infarkt je zásadním ohrožením lidského života a už při prvních příznacích je třeba vyhledat lékařskou pomoc.

Jak poznat infarkt?

Typickým příznakem je dlouhotrvající bolest na hrudi, přetrvávající (10 a více minut) i v klidovém stavu. Často vystřeluje do levého ramene, krku až k dolní čelisti, do zad nebo břicha. Postižený se dále výrazně potí, pociťuje nevolnost, slabost, závratě a dušnost. Podobné pocity může způsobit blokáda v oblasti hrudní páteře, tady ale se bolest soustředí do jednoho konkrétního místa, kdežto u infarktu se projevuje po celém hrudníku, je tupého rázu, a navíc se objevují i další příznaky, způsobené drážděním „bludivého nervu“.

Tři otázky pro Barboru Truksovou Zuchovou ze Zdravotnické záchranné služby Jihomoravského kraje

Jak postupovat třeba v případě, že narazíme na evidentně kolabujícího řidiče?

Vždy nejprve zavolejte na tísňovou linku 155, nebo použijte aplikaci Záchranka. Operátorka zjistí, co se děje, a ihned vyšle na místo pomoc. Také začne pomáhat s takzvanou telefonicky asistovanou neodkladnou resuscitací. Po telefonu začne říkat, jak postupovat. Zároveň zjistí, jestli není v okolí defibrilátor.

Co hrozí za neposkytnutí pomoci při nehodě: Kdo uteče, nevyhraje

Mluvíte o tom, že je nutné ihned začít resuscitovat. Ale co to vlastně znamená?

Nejprve musíme zjistit, jestli je člověk v bezvědomí a zdali dýchá. Jestliže ne, začíná se stlačovat střední část hrudníku ve frekvenci 100 až 120 za minutu. Pokud jste proškoleni, ochotni a umíte to, můžete po třiceti stlačeních také dát dva vdechy. V opačném případě bude člověka operátorka tísňové linky navádět pouze ke stlačování hrudníku.

Řada lidí se záchrany a defibrilátoru bojí…

Defibrilátorem nemůžete člověku nijak ublížit. Přístroj sám rozhodne, jestli je vhodné podat výboj. Není potřeba mít z toho strach. Navíc dojezd záchranky trvá v průměru kolem osmi minut, a to už může být na oživování pozdě. Proto prosíme, aby lidé ihned zavolali. I když třeba mají strach, vždy to s operátorem dají dohromady. Jediný, kdo v tu chvíli rozhoduje o přežití, je laický zachránce. Paradoxně je to hozené na někoho, kdo to nikdy nedělal. Ale právě on je jedinou šancí postiženého člověka.

Matouš Jelínek
Diskuze (4)
Avatar - rokyta.p
23. 7. 2018 07:38
Re: Třeba ve Francii
My máme defibrilátor na palubě i v kanclu, mohu potvrdit, že to s ním není těžké. Na druhou stranu veřejnost stejně udělá půlkruh, jedna část bude dělat že to nevidí a druhá část si začne s postiženým fotit selfie nebo alespoň "cool" situaci. Sem tam někdo vystrašený bude mít tendenci volat sanitku, takže se jim sejde 5-8 telefonátů na stejnou událost. V zahraničí je ke všemu síť benzínek dost řídká, ne jak v ČR.
Avatar - pradeda777
22. 7. 2018 18:50
Re: Třeba ve Francii
No nevis, treba kdyz takovy ridic uvidi ucet za benzin, tak to s nim muze slahnout... ;-)
22. 7. 2018 16:23
Re: Třeba ve Francii
Zase (doufám, že se nepletu) nemají povinnost mít v autě lékárničku.
Myslím, že to není špatný nápad mít na benzince defibrilátor. Otázkou je kolik těch infarktů se na benzince odehraje. Řekl bych, že většina infarktů postihne řidiče (posádku) někde za jízdy.
Každopádně dobrý krok.