Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Infiniti FX30d GT – Stylové úspory

Diskuze (30)
Líbí se vám Infiniti FX, ale bojíte se velkých zážehových motorů? Dieselové FX30d je elegantní řešení.

Silný benzinový motor je obvykle příslibem příjemných zážitků za volantem a nejinak je tomu i ve sportovně střiženém SUV Infiniti FX. Jenže ať by byl benzinový motor sebelepší a auto s ním dokonale sladěné, většina zákazníků si jej stejně nekoupí – výsledky průzkumů ukazují, že 4 z 5 majitelů velkých SUV při nákupu ani neuvažuje o jiném palivu než naftě.

U Infiniti se rozhodli přizpůsobit tomuto trendu a po dvou letech představili model FX s třílitrovým turbodieselem. FX30d se s výkonem 175 kW řadí na spodní okraj nabídky, což potvrzuje i nejvyšší rychlost 212 km/h a akcelerace z 0 na 100 km/h za 8,3 sekundy. Výměnou za to dosahuje turbodiesel nejnižší kombinované spotřeby z trojice dostupných motorů.

S novým motorem jsme se poprvé seznámili loni v létě v okolí Barcelony. Členitý terén a klikaté silnice v okolí katalánské metropole byly k FX30d až příliš kruté – obvyklý týdenní test ukázal tuto motorizaci v lepším světle.

suv infiniti testy suv infiniti testy  

Nezvyklou konstrukci motoru jsme podrobně představili v článku Infiniti FX30d – Dieselová ofenziva, zaměříme se proto rovnou na praktické poznatky.

Agregát má aktivní uložení, které je při studeném startu měkké, aby pohlcovalo vibrace motoru. Při rychlejší jízdě naopak ztuhne, aby pohyby agregátu neovlivňovaly jízdní vlastnosti.

Dieselový pohon se prozradí jen zvukem při studeném startu. I to je ale v kabině dobře odhlučněno. Jediný akustický projev, který se dostane k řidiči, je šestiválcové dunění výfukové soustavy, která se chlubí nezvykle velkým průměrem potrubí a rozměrnými tlumiči.

Motor FX30d ale rezignuje na sportovní charakter svých benzinových souputníků. Maximum výkonu 175 kW je položeno do relativně nízkých 3750 min-1, už v pásmu od 3000 min-1 je ale projev motoru v kombinaci s 2150 kg pohotovostní hmotnosti vcelku nevýrazný. Motor postrádá v horní polovině spektra otáček jakoukoliv gradaci výkonu – přeplňování je jednoznačně naladěno na provoz v nižších otáčkách. S tím ztrácí smysl vytáčení motoru nebo kickdowny.

Naopak zátah v nízkých otáčkách je nečekaně dobrý. Pochvalu zaslouží především okamžitá dostupnost deklarovaných newtonmetrů. Už při mírném sešlápnutí plynového pedálu začíná FX30d okamžitě akcelerovat. Druhou stranou mince je, že na plný plyn už toho motor o moc víc předvést nedokáže.

S motorem spolupracuje sedmistupňová automatická převodovka. Standardně disponuje efektními a ergonomicky dobře navrženými hořčíkovými pádly pro manuální řazení, rozumnější je ale nechat starost o volbu převodu a řídicí jednotce převodovky. Chová se spíš rozvážně a změnu převodu vyhlazuje pomocí měniče. Navzdory vysoké porci přenášených newtonmetrů proto nehrozí škubání. Jízda v automatickém režimu je tak velmi komfortní.

První tři převody jsou relativně dlouhé (čtyřku lze řadit až po překročení 40 km/h) a naopak pátý, šestý a sedmý převod jsou seřazeny krátce za sebou. Při 130 km/h proto motor na sedmičku točí 2300 min-1, přičemž dosahuje průměrné spotřeby 9,2 l/100 km. Rychlost 100 km/h snižuje otáčky motoru přesně do pásma maxima točivého momentu – pohonná jednotka pracuje při 1700 min-1 nejefektivněji a dosahuje spotřeby 6,4 l/100 km.

Spotřeba paliva je hlavním argumentem pro volbu dieselového motoru, proto se na ni zaměříme podrobněji. Výborný je zejména výsledek ve městě, kde si FX30d vystačí s 11 litry, a to v ročním období, kdy motor podstatnou část jízdy pracuje ve studeném režimu. Nejvyšším extrémem bylo 13 l/100 km při několikahodinovém popojíždění v kolonách. Naopak mimo město spálí FX30d v závislosti na stylu jízdy mezi 8 a 9 l/100 km.

Navzdory zimním podmínkám a tomu odpovídajícím pneumatikám se tedy Infiniti FX30d v silničním provozu příliš nevzdálilo od výrobcem deklarovaných hodnot v normovaném cyklu, navíc bez výrazného rozdílu spotřeby při defenzivní a dynamické jízdě.

GT znamená cestovní komfort

Obě dosud testovaná Infiniti FX měla sportovněji pojatou výbavu S. FX30d jsme naopak převzali v levnější a komfortněji laděné verzi GT. Rozdíly v exteriéru jsou na první pohled minimální (pětipaparsková 20palcová kola místo šestipaprskových 21palcových a čiré přední světlomety místo kouřových u S), interiér má jednodušší sedadla s méně výrazným bočním vedením, pevně nastavenými bočnicemi a neměnnou délkou sedáku.

Dvě verze, které se vizuálně příliš neliší, ale mají zásadní rozdíly v jízdním projevu. Vyšší profil pneumatik a měkčí uložení náprav přispívají k lepšímu tlumení nerovností a nic na tom nemění ani instalace konvenčních tlumičů místo adaptivních u S. Podvozek GT spolehlivě pohltí všechny nerovnosti kromě velkých výtluků a retardérů – podobnou úroveň komfortu na 20palcových kolech byste u konkurence hledali jen obtížně.

Ani v této konfiguraci ale FX nepřichází o dobrou ovladatelnost, která patří k hlavním přednostem značky Infiniti. I když se o něco víc naklání, v počáteční fázi průjezdu zatáčkou má menší ochotu zatáčet a proti verzi S mu také chybí řízení zadních kol, stále patří svým podvozkem na špičku mezi velkými SUV. Naopak 20palcová kola s vyšším profilem na rozbitém povrchu možná i lépe vedou stopu, pro zodpovědný verdikt bychom ale potřebovali přímé srovnání.

suv infiniti testy suv infiniti testy  

Kromě komfortnějšího jízdního projevu se dieselové FX od dosud testovaných modelů s benzinovými motory liší také světlým interiérem. Místo efektního, avšak stísněněji působícího celočerného provedení (včetně černého stropu a dekoru v lesklém černém laku) má zkoušené FX30d GT krémové čalounění, palubní desku a volant ve stejné barvě a javorovou výdřevu.

Interiér v této konfiguraci působí vzdušnějším dojmem, obzvlášť v zadní řadě sedadel. Nedostatkem je méně praktická barva koberců a někomu může vadit také pestrost použitých odstínů. Obě barevné varianty (stejně jako třetí možnost – hnědá kůže) jsou rovnocenné alternativy bez příplatku.

Aktivní bezpečnost především

Důležitým aspektem Infiniti FX je pohon všech kol ATTESA-ETS a u dieselové verze tomu není jinak.

Ke stálému pohonu zadních kol se podle potřeby připojují přední, a to až do poměru 50:50. Výsledkem je mírně přetáčivé chování auta, které přispívá k řidičskému prožitku za volantem. 4x4 se ale stará o dobrou trakci při výjezdu ze zatáček nebo při rozjezdu na sněhu.

ESP řidiči leccos dovolí, pokud manévr vyhodnotí jako záměrně provedený. Naopak krizové situace řeší okamžitě a razantně. Stabilizační systém lze navíc vypnout krátkým stisknutím tlačítka, i v takovém případě ale zůstává aktivní kontrola trakce. Ta opět do řízení vozidla zasahuje co nejméně, ale jen do té doby, než elektronika vyhodnotí, že řidič dosáhl fyzikálních limitů auta.

Novinkou zatím dostupnou jen pro FX30d (a obě verze sedanu M) je trojice dalších bezpečnostních systémů. FCW (Forward Collision Warning) je rozšířením funkcí inteligentního tempomatu – i při deaktivovaném tempomatu vyhodnocuje bezpečný odstup a řidiče varuje, pokud se příliš přiblíží k autu před ním. Do řízení vozidla ale nijak nezasahuje, pouze připraví brzdovou soustavu pro případné kritické brzdění.

S FCW je spojen systém LDW (Lane Departure Warning, varování před opuštěním jízdního pruhu), které zvukovým signálem upozorňuje na neúmyslné vybočení z jízdního směru. Oba systémy se aktivují společným tlačítkem. Zajímavým, ale v praxi vhodným řešením je, že při nastartování motoru jsou FCW a LDW neaktivní, řidič si tyto systémy zapne sám, když chce využívat jejich asistence.

suv infiniti testy suv infiniti testy  

Nejlépe se osvědčil aktivní pomocník LDP (Lane Departure Prevention). Pracuje se stejnými vstupy jako LDW, avšak může být aktivní nezávisle na něm. Při akutní hrozbě vybočení z jízdního pruhu přibrzděním protilehlých kol auto usměrňuje do původního směru, což přijde zejména v noci vhod – obzvlášť při extrémní šířce Infiniti FX.

Všechny jmenované systémy (včetně inteligentního tempomatu) jsou součástí příplatkového balíčku Premium. V něm je obsažena také HDD navigace s dotykovým displejem, audio Bose a systém čtyř kamer, který značně usnadňuje parkování.

Závěr

Infiniti FX30d potvrdilo své poslání – být pohodlným cestovním autem s příznivou spotřebou paliva a sportovním pojetím odpovídajícím filozofii značky. Verzi GT s balíčkem Premium považujeme za plně dostačující a to samé platí pro třílitrový turbodiesel. Infiniti navíc již tradičně nabízí dobrý poměr výkonu a ceny vůči výbavě.

FX30d se nemůže charakterem vyrovnat mnohem výkonnějšímu a návykovějšímu benzinovému šestiválci FX37, spalované palivo ale u většiny zákazníků znamená automaticky preferenci FX30d.

FX37 ale také stojí za zvážení, rychlejší a charismatičtější verze téhož modelu jezdí se spotřebou benzinu o 2 až 3 litry vyšší. Osmiválcové FX50 s rozdílem v apetitu ještě jednou takovým se už do úvah zájemců o dieselové SUV nejspíš nevejde.

Každopádně v tom, kterou motorizaci budeme na českých silnicích v Infiniti FX potkávat nejčastěji, je již předem jasno. A chybu budoucí majitelé FX30d určitě neudělají, jedná se totiž o velmi dobré auto.

suv infiniti testy suv infiniti testy  

První cena vozu 1.452.000,- Kč (FX37 GT)
První cena vozu s testovanou motorizací 1.500.000,- Kč (FX30d GT)
Základní cena testovaného vozu 1.658.500,- Kč (FX30d GT Premium)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.681.500,- Kč (FX30d GT Premium)

Plusy

  • Spotřeba paliva jen málo závislá na stylu jízdy
  • Udávané hodnoty spotřeby se téměř shodují s praxí
  • Komfort tlumení nerovností s 20palcovými koly
  • Na kategorii SUV nízký posaz
  • Přesné řízení, ovladatelnost při běžném použití
  • Atraktivní design a image
  • Poměr cena/hodnota
  • Bohatá výbava a kvalita zpracování

Mínusy

  • Pomalé řazení v manuálním režimu
  • Velmi omezené možnosti příplatkové výbavy
  • Ovládání palubního počítače
  • Podprůměrný objem zavazadlového prostoru
Diskuze (30)
Infiniti FX30d GT
Cena základní sestavy 1 658 500 Kč
Výbava základní sestavy 6x airbag, aktivní opěrky hlavy, couvací kamera, parkovací senzory vpředu a vzadu, tempomat a omezovač rychlosti, audiosystém (rádio/CD, konektor pro externí přehrávač, 2GB harddisk, barevný displej), připojení Bluetooth, inteligentní klíč, dvouzónová klimatizace, kůže potažený volant s řazením hořčíkovými pádly, hliníkové pedály, dekor z javorového dřeva, kožené čalounění, elektricky nastavitelná, vyhřívaná a klimatizovaná přední sedadla, elektricky vyhřívaná a sklopná zpětná zrcátka, zatmavená zadní skla, hliníkové střešní ližiny, adaptivní bi-xenonové světlomety, přední mlhovky, lak odolný proti poškrábání, sedmistupňová automatická převodovka, 20palcová kola (pneumatiky 265/50 R20) Paket Premium: 30GB HDD navigační systém s průvodci Michelin, přehrávač CD/DVD kompatibilní s MP3 WMA DivX, 10GB Infiniti Music Box s podporou databáze hudby Gracenote, systém rozpoznávání hlasu pro navigaci Kč
Cena testované sestavy 1 681 500 Kč
Výbava testované sestavy Metalická barva karoserie (23.000,- Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 6 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2993
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 175 / 3750
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 550 / 1750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 11.2 / 7.8 / 9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 410 / 1305
Objem nádrže (l): 90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2150 / 0
Rozměr pneu: 265/50 R20
Infiniti FX30d GT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4870
b) šířka (mm): 1930
c) výška (mm): 1680
d) rozvor (mm): 2890
e) rozchod vpředu (mm): 1640
f) rozchod vzadu (mm): 1640
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1030
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 750 / 960
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1525
l) šířka vzadu (mm): 1530
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 680
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
Avatar - pelikoš
17. 1. 2011 14:35
Re: nafta je nejhorsi vec spolu s elektrikou a LPG
a kdo to pozná ;-)
16. 1. 2011 18:47
Re: nafta je nejhorsi vec spolu s elektrikou a LPG
Do takoveho auta to nepatri,to je jako kdybyste do Rollse dali taky naftu,tak to moc dobre nevypadat nebude
Avatar - skejpa
13. 1. 2011 14:48
Re: já to furt říkám
nejde o rozdil. jde o to, ze i 600km je dost ;)
Avatar - pelikoš
13. 1. 2011 14:22
Re: Tohle se vám fakt líbí ???
mě néééééé >:-[]
Avatar - positivemind
13. 1. 2011 14:04
Re: já to furt říkám
GL má nádrž 100 litrů.
420CDI vs 450 (resp. 500) - kombinovaně asi 5-6 litrů rozdíl, tj. 12 vs 18. 833km vs 550km už pěknej rozdíl je :-)