Isuzu MU-X: D-Max se oblékl do gala
Už jen příď nového offroadu nám může být povědomá. MU-X totiž není ničím jiným než zcivilizovanou osobní verzí pickupu D-Max, který se prodává také v České republice. Není tedy žádným SUV, i když tak na první pohled vypadá. Oproti pracantovi se stejnými kořeny přišel o nákladový prostor a přibyla mu ještě další dvojice sedadel, je tedy sedmimístný. Ani dvojice zadních pasažérů nejspíš nebude nijak strádat.
Jediným motorem pod kapotou je řadový šestiválec objemu 3,0 l s rozvodem DOHC a čtyřventilovou technikou, který konzumuje naftu. Turbodmychadlo má samozřejmě proměnnou geometrii lopatek. Agregát poskytuje slušných 130 kW/3600 min-1 a hlavně 380 N.m již od 1800 otáček. MU-X lze koupit jako s pohonem všech kol, tak i pouze jedné, a to zadní nápravy Zájemce může zvolit buď pětistupňovou manuální klasiku vlastní konstrukce, nebo samočinnou převodovku Aisin se stejným počtem rychlostí a možností sekvenčního řazení. Čtyřkolka má tři módy (2-High, 4-High, 4-Low), modely s automatem se chlubí elektronickými pomocníky pro výjezdy do prudkých kopců i následné sjezdy. Kombinovaná spotřeba nafty se pohybuje mezi 8,2 a 8,4 l/100 km podle verze, palivová nádrž přitom pojme 65 l pohonné látky.
Podvozek disponuje rozvorem 2845 mm. Přední kola jsou zavěšena nezávisle na dvojitých lichoběžnících, zadní náprava je pětiprvková. Vinuté pružiny, teleskopické tlumiče i stabilizátory najdeme na obou z nich. ABS, EBD, nouzové brzdění, respektive kontrola trakce a stability jsou samozřejmostí. Kotoučové brzdy mají průměr vpředu 300 mm, vzadu větších 318 mm. Airbagů je šest, parkovací senzory mají všechny tři výbavové stupně.
Standard pro základní LS-M představuje třeba audio se šesti reproduktory a veškerým možným připojením externích zařízení, ať už pomocí USB, nebo bezdrátově. Nejvyšší stupeň LS-T čítá výklopnou desetipalcovou obrazovku coby výstup DVD přehrávače a lepším zvukem Sky Sound System. Je nainstalována ve střeše, takže řidič se spolujezdcem mají pochopitelně smůlu, beztak by se měli věnovat jiným činnostem, například navigaci. Tento level zahrnuje i kůži, klimatizaci a zadní kameru Plně vybavené auto jezdí na sedmnáctipalcových kolech místo „šestnáctek“ pro LS-U a LS-M. MU-X má ovšem v tuto chvíli jen řízení na pravé straně a zmíněné specifikace platí pro trh na pátém kontinentě, tedy v zemi klokanů, koal a ptakopysků. A to je trochu problém...
Tamní ceny se pohybují od 40.500 do 53.500 dolarů. Přirozeně australských, tedy mezi 726 a 959 tisíci Kč. V prostém přepočtu je to za takový kus auta dost málo. I když, MU-X má na délku 4825 mm, do šířky 1860 a na výšku od 1825 do shodných 1860 mm dle provedení. Proti pětimetrovým mastodontům je tak poněkud kompaktnější, třítunový brzděný přívěs však utáhne bez problémů. Prodej začne v prosinci.
Určitě by byl oživením nabídky i v Evropě, ale kromě zmíněného řízení je tu ještě jedna potíž: přeplňovaný vznětový třílitr plní pouze emisní normu Euro 4... Představil se už v říjnu v Thajsku, kde poběží jeho výroba a uvidíme jej i v Tokiu. Kromě Austrálie zamíří na některé další trhy jihovýchodní Asie. U nás si můžeme koupit jen základ, tedy pickup D-Max, firmy pak případně nákladní vozy této značky.