TEST Jaguar F-Type 2016: První jízdní dojmy z Portugalska
Žádný automobil není tak dokonalý, aby ho výrobce mohl prodávat beze změn několik let. To platí i o rozhodně povedeném kupé Jaguar F-Type, které nás uchvátilo svojí ladnou postavou, vytříbeným designem, lehkostí, dynamickými vlastnostmi i schopností jezdit bokem. Takže co nového si na nás v Coventry připravili? Hlavně verzi s pohonem všech kol pro provedení S a R nebo manuální převodovku pro šestiválcové verze. Celkově tak bude tento sportovní model nabízen v neuvěřitelných 14 variantách.
Jako první čeští novináři jsme mohli nové F-Type vyzkoušet na okruhu Estoril poblíž Lisabonu. Novinku lze rozpoznat na první pohled. Její kapota je výrazněji vyboulena a typické výdechy jsou posunuty dále od sebe a více dopředu. Motor je totiž ukotvený o několik centimetrů výš, protože pod ním vede pohon předních kol. Za převodovkou je mezinápravová spojka, která za normálních podmínek přeposílá točivý moment jen na zadní kola. To ponechává F-Typu typické jízdní vlastnosti a snižuje nežádoucí ztráty ve výkonu. Pokud systém Intelligent Driveline Dynamics (IDD) prostřednictvím senzorů zjistí možnou ztrátu adheze zadních kol, připojí přední nápravu. Zlepšit by se měla nejen stabilita jízdy a bezpečnost, ale i přenos síly na silnici – F-Type R s výkonem 405 kW má s pohonem všech kol lepší akceleraci na stovku než zadokolka.
Jaguar F-Type AWD
Nejprve jsme vyzkoušeli vrcholné „erko“, které má nyní stejný výkon v kupé i kabrioletu. Na okruhu Estoril jsme otestovali jeho grip při maximální rychlosti. A musíme uznat, že se nám moc líbilo. Soustředili jsme se hlavně na přenos síly motoru na vozovku. Ještě v živé paměti máte zkušenosti s R Coupé na zmáčených silničkách v okolí Salzburgu, kdy sebemenší dotek plynového pedálu znamenalo prokluz zadních kol a plné ruce práce s udržením vozu v přímém směru.
V Portugalsku tak vydatný déšť nebyl, ale závodní trať byla i tak mokrá. První zahřívací kolo jsme se jenom seznamovali s tratí. Další průjezd už naznačil možnosti podvozku, ale pravý adrenalin přišel až potom. Hlavně výjezd z utažených pomalejších zatáček pod plným plynem zvládala čtyřkolka excelentně. A i když jsme to přehnali a zadek se začal pomalu hrnout před nás a hrozilo, že se přetočíme, Jaguar téměř sám srovnal stopu. Ano, vytrácí se jeho hravost a úžasná schopnost driftovat, ale F-Type s pohonem všech kol je mnohem bezpečnější a na okruhu i možná rychlejší. I v táhlých zatáčkách totiž „erko“ drželo jak přilepené. Při jízdě ve vysokém tempu musíme pochválit také nový elektrický posilovač řízení EPAS, který dostanou všechna „efka“.
Schopnosti pohonu všech kol jsme vyzkoušeli také při slalomu na mokré vozovce. Šestiválcová „eska“ s výkonem 280 kW se po vytyčené trase proplétala jako by byla silnice úplně suchá. Překvapilo nás neutrální chování při všech jízdních režimech a ani jednou se nám ho nepodařilo urvat. Okamžik, kdy se připojila přední kola jsme ani nezaznamenali.
Jaguar F-Type Kupé (MY2016) – technická data a ceny | |||||
Model | F-Type | F-Type S | F-Type S AWD | F-Type R | F-Type R AWD |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2995 | 2995 | 5000 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 250/6500 | 280/6500 | 280/6500 | 405/6500 | 405/6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 450/3500-5000 | 460/3500-5000 | 460/3500-5000 | 680/3500 | 680/2500-5500 |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 260 (260) | 275 (275) | 275 | 300 | 300 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,7 (5,3) | 5,5 (4,9) | 5,1 | 4,2 | 4,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 8,4 (9,8) | 9,8 (8,6) | 8,9 | 10,7 | 11,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1567 (1577) | 1584 (1594) | 1674 | 1650 | 1730 |
Cena s manuálem [Kč] | 1.834.975 | 2.176.045 | - | - | - |
Cena s automatem [Kč] | 1.908.412 | 2.234.023 | 2.424.554 | 2.951.553 | 3.197.865 |
Jaguar F-Type 6MT
Zájemci o Jaguar F-Type se mohou těšit také na šestistupňovou manuální převodovku určenou jen pro šestiválcové verze. Ta má za úkol zprostředkovat řidiči tu pravou radost z řízení bez zásahů elektroniky. Nám připadala přesná a krátké dráhy vybízely k dovádění. Také uspořádání pedálů s plynem a brzdou blízko sebe bylo v pohodě. Jenže zvolená trasa po úzkých okresních cestách i značný provoz bylo proti – maximálně jsme zařadili čtyřku. Navíc jsme vyfasovali auto s řízením vpravo, takže na ovládání řadičky levou rukou jsme si zvykli až v samém závěru.
Nové verze Jaguaru F-Type lze objednávat již nyní. Kromě zmíněných technických inovací najdete ve voze přepracovaný přístrojový štít s novými budíky a ukazateli. Vylepšen je také multimediální systém. Navigace je mnohem rychlejší a poprvé budou k dispozici mapové podklady na SD kartě. Funkci InControl Secure, která upozorní majitele prostřednictvím mobilního telefonu, že někdo jeho vůz odcizil, jsme naštěstí vyzkoušet nemuseli.
Jaguar F-Type Convertible (MY2016) – technická data a ceny | |||||
Motor | F-Type | F-Type S | F-Type S AWD | F-Type R | F-Type R AWD |
Zdvihový objem [cm3] | 2995 | 2995 | 2995 | 5000 | 5000 |
Válce/ventily | 6/4 | 6/4 | 6/4 | 8/4 | 8/4 |
Největší výkon [kW/min] | 250/6500 | 280/6500 | 280/6500 | 405/6500 | 405/6500 |
Točivý moment [N.m/min] | 450/3500-5000 | 460/3500-5000 | 460/3500-5000 | 680/3500 | 680/2500-5500 |
Převodovka | 6M (8A) | 6M (8A) | 8A | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 260 (260) | 275 (275) | 275 | 300 | 300 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 5,7 (5,3) | 5,5 (4,9) | 5,1 | 4,2 | 4,1 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 9,8 (8,4) | 9,8 (8,6) | 8,9 | 10,7 | 11,3 |
Pohotovostní hmotnost [kg] | 1587 (1597) | 1604 (1614) | 1694 | 1665 | 1745 |
Cena s manuálem [Kč] | 2.033.952 | 2.375.022 | - | - | - |
Cena s automatem [Kč] | 2.106.247 | 2.432.826 | 2.620.991 | ? | 3.396.233 |