Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jaguar XJR - rychle a luxusně

Libor Zezulka
Ještě to mám v živé paměti. Úchvatný design, pro někoho možná trochu oldfashioned, ale kdo by chtěl Jaguara s obličejem podobným novým bavoráků. Brrr. Aristokrat si musí zachovat tvář.

Pamatuji si heboučké kožené sedačky nastavitelné ve všech možných i nemožný směrech, pamatuji si klasickou palubní desku vykládanou nejfajnovějším dřevem, ze kterého byste klidně mohli vytesat repliku toaletního stolku France Josefa, pamatuji si i přístrojovou desku se třemi vzorově sešikovanými budíky a hromadu chromovaných doplňků.

Pamatuji si však také opožděné elektrické vyhřívání, dobře si vzpomínám na nepěkná koncernová tlačítka rozesetá okolo velké barevné obrazovky, s mírnou pachutí v ústech vzpomínám i na samotnou obrazovku, jejímž největším grafickým trumfem byl spořič obrazovky s velkým logem Jaguaru. Proud vzpomínek naštěstí zesiluje a přitékají další pozitiva – famózní karoserie, lehká přitom pevná jako beton a špičkový vznětový šestiválec 2.7 litru, který ač plebejského původu, choval se v testovaném voze jako skutečně šlechtic.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Takové jsou vzpomínky na můj první test Jaguaru XJ a první test této vlajkové lodi britské královské automobilky na portálu Auto.cz (pro jeho připomenutí či první přečtení, pokud se vám nedostalo té příležitosti text, fotografie a video nastudovat, následujte prosím tento odkaz – Jaguar XJ 2.7D). Ani jsem nedoufal, že se s XJ tento rok ještě setkám, ale osud tomu chtěl, že urozený Angličan zaparkoval před redakcí znovu a tentokrát v těch nejdražších šatech.

Wimbledonský švihák

Zrakem přejíždím ladné linky zádě, zpomaluji na mohutných koncovkách výfuku, které trčí z pod nárazníku ozdobeného masivními chromovanými lištami na pravé i levé straně a zcela zastavuji na zeleno-červeno-šedém štítu s rafinovaným nápisem XJR oznamujícím, že nejurozenější z urozených sestoupil mezi obyčejný lid. V němém úžasu se přesouvám dopředu a zůstávám civět na mřížku chladiče vyvedenou na rozdíl od naftové verze v barvě karoserie a s jemným drátěným motivem.

Nadpozemsky lahodnou třešničkou na nejlepším pozemském dortu jsou 20palcová, 15paprsková kola laskavě obutá do nízkoprofilových pneumatik. Těžko si představit vhodnější barvu než mystickou čerň Midnight kontrastující s chromovanými klikami dveří a ozdobami nárazníků. Jestli takto nevypadá sportovní outfit pravého anglického gentlemana, nerozumím ničemu. Jaguar XJR má v této fázi testu zaděláno na velmi pozitivní hodnocení.

Tak voní luxus

Hodnocení vnějšího designu následuje hodnocení interiéru. Bohužel nebo bohudík? Jsem zase uvnitř, znovu sedím v nadýchaném avšak trochu úzkém křesle potaženém nejemnější kůží a opětovně zkoumám vyleštěné a do nejlepších plastů zasazené velké kusy dřeva. Kůže a dřevo pokrývá i středovou konzolu, loketní opěrku, výplně dveří a volant.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Jsem rád, že mohu opět cítit vůni luxusu a doufat, že levná průmyslová lepidla zůstávají doménou vozů nižších automobilových tříd. Zatím. Vnímám výrazné avšak nepříliš tvrdé boční vedení sedáku a opěradla, rozplývám se nad vnitřním prostorem a slušnou (nikoliv obrovskou) rezervou u kolen na zadních sedačkách a také hezkou a přehlednou přístrojovou deskou. Náladu mi zatím mírně kazí pouze úzký displej palubního počítače zapracovaný do spodní části analogového ukazatele rychlosti.

Pěst na oko

Bohužel musím zkontrolovat i středovou konzolu. Dobrý pocit mizí. Z obrovských tlačítek poskládaných okolo velké barevné obrazovky se mi zvedá žaludek. Takové ovladače odpustím Jaguaru v X-Type, ale vlajková loď si zaslouží něco lepšího. Přitom stačila trocha hliníku. Proti prvně testované verzi objevuji zásadní inovaci – testovaný kousek má zabudovaný TV tuner. Zkouším ladit stanice, ale obraz za moc nestojí. Po chvíli hledání nacházím místo s dobrým signálem, zastavuji a užívám si multimediální zážitek. Se mnou i cestující vzadu, protože v hlavových opěrkách jsou zabudované barevné obrazovky.

Pan profesor

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni Kompresorem přeplňovaný zážehový osmiválec 4.2 litru – o to tady běží. Jednotka představuje vrchol nabídky Jaguaru, to nejlepší co můžete v XJ mít. Mírné pocení vyvolá už pohled na technické a dynamické parametry, maximální výkon 291 kW při 6100 otáčkách a především kroutící moment 541 Nm při 3500 otáčkách se jen tak nevidí. O pár políček níže automobilka uvádí zrychlení z klidu na stovku a hodnota 5,3 sekund dokazuje, že XJ není jenom vznešené, ale také rychlonohé auto.

Otáčím klíčkem, který prozrazuje spojenectví s Fordem, a vychutnávám si lehce nabroušený, ale sametově hebký zvuk zážehového osmiválce. Při samotném aktu naskočení motoru se zezadu ozvou koncovky výfuku, ale okamžitě zmlknou, aby nerušili pana profesora V8 supercharged ve výkladu. Posouvám volič automatu na klasické J-Gate do polohy D a pomalu se rozjíždím. Jednotka vůbec nedává najevo, že v sobě ukrývá potenciál téměř 400 koní.

V kabině panuje ticho. Kromě audiosystému ztlumeného na hranici slyšitelnosti, jež právě přežvýkává disk s výběrem nejlepší klasiky, neslyším nic. Občas se ozve pouze tlumení cvaknutí některého z obrovských 20palcových kol oznamující přejetí nerovnosti. Profesor přezdívaný kliďas zvedá hlas až ve vysokých otáčkách. Když však zakřičí, neleknete se, ale bude ohromeni. Jeho mužný baryton ve spojení s brumlajícím výfukem vytvářejí téměř super sportovní dojem.

Ale nezapomeňme na přeplňování kompresorem a setsakramentsky velký krouťák, jehož maximum máte k dispozici od 3500 otáček. Kompresor zajišťuje brutální zátah od nejnižších otáček, stačí lehce sešlápnout plynový pedál a XJR vystřelí vpřed. Pokud vypnete všechny vypnutelné aktivní systémy, necháte na místě rozjezdu, tedy přitlačíte-li pedál na podlahu, kus pneumatik.

Síla prudce roste, ale křivka růstu zůstává přísně lineární, žádné divoké skoky, žádný turboefekt. Kompresor osmiválci náramně sluší. Šestistupňová automatická převodovka bojuje s přívalem kroutícího momentu a výkonu statečně, řadí čistě, oproti prvně testovanému modelu předvedla i rychlejší reakci na kickdown. Bohužel stejně (ne)použitelný se ukázal systém sekvenčního řazení.

Nutnost přesunutí voliče automatu na J-Gate na druhou stranu řeky mi vadila podstatně méně, než uživatelsky nepříznivé ovládání (občas jsem měl problém trefit správný převodový stupeň) a neochota převodovky přeřadit ve chvíli dosažení omezovače. Kombinovaná spotřeba se v mém případě vzdálila oficiálním údajům o více než tři litry.

Test jsem zakončil s průměrnou spotřebou 16 litrů, při sportovní jízdě jsem atakoval spotřebu 22 litrů paliva na 100 km jízdy. S velmi lehkou nohou na plynu jsem zajel 100 kilometrů se spotřebou 12 litrů paliva.

S hliníkem na věčné časy

Podvozek se vzduchových systémem CATS se i tentokrát předvedl v nejlepším světle. V běžném provozu se XJR chová jako pravý britský aristokrat, na všech druzích nerovností se zhoupne, aby posádku nevystavil nadměrnému nárazu, a tak nepřipravil o jízdní komfort a nezničil výjimečný zážitek. Obrovská 20palcová kola mají tendenci nerovnosti malinko zvýrazňovat, ale nejde o nic dramatického. Jízdní komfort odpovídá luxusní limuzíně s modrou krví.

V zákrutách podléhám kouzlu hliníku, několikrát projíždím tutéž zatáčku a vychutnávám si extrémně tuhou karoserii, která se i v nejtěžších manévrech nepohne ani o píď. Kola proti prvně testované verzi vylepšila stabilitu, takže si v zatáčkách mohu dovolit víc. Je sucho, takže se nemusím ničeho bát. XJR v zatáčkách skvěle sedí a poslouchá mě na slovo.

jaguar testy luxusni jaguar testy luxusni

Jede přesně tam, kam mu ukážu. Stabilita v příčném směru rovná se 100 procent, aerodynamické odhlučnění se v případě tohoto kousku blíží téměř dokonalosti. Čistě ze zvědavosti hledám lehce navlhlou vozovku a zkouším se prudce rozjet. Kola se okamžitě začnou protáčet a záď, než zasáhne stabilizace, ujede kousek stranou. Ubírám plyn, ale zadní kola se protáčejí dál.

Je to jasné. Kroutícího momentu je na zadní kola až příliš a jakmile se povrch pod koly změní z dokonale suchého na mírně mokrý, musíte se hodně hlídat, abyste XJR nepoložili do příkopu. S brzdami jsem spokojen o poznání více než v XJ 2.7D, ABS už nevydává podivné zvuky a jeho nástup nepřipraví brzdy o razanci. Do řízení promlouvá hodně účinný posilovač, ale v této super kočce mi to bůh ví proč nevadí.

Pravý Jaguar

A je vymalováno. Máme za sebou test Jaguaru XJ se světovým vznětovým motorem 2.7 V6 a nyní i divoké varianty s přeplňovaným osmiválcem 4.2 litru. Jaguar XJR má všechno co 2.7D – styl, vybrané chování, sílu a přepych, navíc přidává výbušnost a brutální rychlost.

Plusy

  • nezaměnitelný design
  • luxusní materiály a špičkové zpracování
  • výborný zážehový osmiválec
  • tuhá karoserie
  • jízdní vlastnosti
  • el. nastavitelné pedály

Minusy

  • nevzhledné ovládací prvky na středové konzole
  • nepěkná grafika centrálního ovládacího systému
  • úzká přední sedadla
Libor Zezulka
Jaguar XJR
Cena základní sestavy 2 795 000 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, ABS, elektronický stabilizační systém DSC a podpora brzdění v kritických situacích EBA, imobilizér a obvodový alarm, palubní počítač, kožený multifunkční volant, střední loketní opěrka, 6stupňová automatická převodovka, podélně a výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, audiosystém Jaguar s osmi repro, EON, RDS, PTY, TA a AVC, automatická klimatizace, elektrické ovládání oken vpředu a vzadu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, příprava pro telekomunikační systém Bluetooth, vyhřívaná přední sedadla, zadní nedělená – manuálně nastavitelná sedadla, automatické zacloňování vnitřního zpětného zrcátka, vyhřívané přední sklo, dešťový senzor, zadní parkovací systém, vzduchové pérování se systémem CATS, 18palcová hliníková kola Tucana Kč
Cena testované sestavy 3 497 000 Kč
Výbava testované sestavy xenonová světla včetně ostřikovačů (+32.500,-), elektricky sklopná a zacloňovaná vnější zpětná zrcátka (+13.500,-), navigační systém se 7palcovou barevnou dotykovou obrazovkou a s TMC a TV Tunerem (+ 120.500,-), Jaguar premium audiosystém, 12 repro, CD měnič, zadní ovládání (+78.000,-), přední sedadla nastavitelná v 16směrech, pro řidiče s pamětí (+47.000,-), vyhřívaný volant – kombinace dřevo – kůže a dřevěná řadicí páka (+28.500,-), paket – nedělená zadní sedadla – nedělená, zadní elektrická roletka (+10.000,-), boční manuální roletky (+ 9.000,-), telekomunikační systém Bluetooth (+15.000,-), přední a zadní parkovací systém (+8.000,-), 20palcová hliníková kola Sepang (+125.000,-), zadní obrazovky – paket (+215.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4196
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 291 / 6100
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 541 / 3500 - 3500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.9 / 8.7 / 12.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 470 / 0
Objem nádrže (l): 85
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1728 / 535
Rozměr pneu: 255/35 R20
Jaguar XJR
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5090
b) šířka (mm): 1860
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 3034
e) rozchod vpředu (mm): 1556
f) rozchod vzadu (mm): 1546
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 920 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 930
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1480
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: ano