Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak jezdí elektrická Škoda Octavia?

Jiří Červenka Jiří Červenka 16. 1. 2012 • 15:32
34
Prvních deset elektromobilů Škoda Octavia Green E Line vyrazilo do běžného provozu.

Časopis Svět motorů ve svém aktuálním vydání (na stáncích do 22. ledna) přináší rozsáhlý materiál o Škodě Octavia Green E Line, její technické údaje a rozhovor s vedoucím vývoje elektromobility ve Škoda Auto. Technický poradce Světa motorů Martin Vaculík se s námi při této příležitosti podělil o první dojmy z jízdy v elektrické Octavii.

„Na české silnice vyjelo už deset elektromobilů Škoda Octavia Green E Line. Ani jeden z nich si ovšem nekoupíte, ač jde o vozidla homologovaná pro silniční provoz, upozorňuje Vaculík. „Následujících dvanáct měsíců bude osm elektrických škodovek jezdit u vysokých škol, ministerstev a jiných partnerů. Jedna poslouží jako VIP taxi z Letiště Praha do centra. A poslední zůstane k dispozici ve flotile testovacích vozů zejména pro motoristické novináře.“ Někteří z nich, mezi nimi právě Vaculík, ale už elektromobil Škoda Octavia řídili. Jaké to bylo?

„Musím přiznat, že ve zcela tichém a bezprostředním tahu je i něco řidičský záživného,“ přiznává. „Elektromobil nutně nemusí ztělesňovat takový konec všech řidičských ctností, jak se všichni bojíme. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje prostě hned, rychleji než spalovací motor.“

Octavia Green E Line je o 290 kg těžší než zážehová 1.4 TSI. Baterie sice znamenají přítěž 315 kg, ale elektromotor s jednostupňovou převodovkou je proti spalovacímu motoru o 25 kg lehčí. Právě změněné rozložení hmot (baterie jsou vzadu pod podlahou a částečně i v zavazadelníku) způsobuje časté protáčení předních kol při prudké akceleraci. Zrychlení z klidu na městských 50 km/h je přesto bleskové, na stovku pak (za 12 s) již spíše průměrné.

„Octavia mi hodně připomněla koncept elektrického Volkswagenu Golf, s nímž jsme se ve Wolfsburgu svezli před rokem a půl,“ pokračuje Vaculík. „I u něj si mohl řidič vybrat úroveň brzdné síly elektromotoru při ubrání plynu. Elektřina v tu chvíli proudí zpět do baterií a citlivě jezdící člověk tak vrátí zpět až 25 procent energie.“

K dispozici jsou tři režimy (Normal, Eco a Range), které se liší dynamikou a komfortními funkcemi. V nejúspornějším módu Range poklesne výkon motoru na 50 kW, maximální rychlost na 95 km/h a topení ani klimatizace nefungují – pouze běží ventilátor.

A jak se přestavba na elektromobil projevila na ovladatelnosti vozu? „Kromě prokluzování kol při rozjezdu řidič za běžné jízdy žádná velká negativa zvýšené hmotnosti necítí, přetěžká záď se nehoupe,“ říká Vaculík.

První komerčně nabízený elektromobil by se mohl objevit u prodejců Škody v roce 2014. Pokud se tak ovšem stane, nepůjde o Octavii, nýbrž o elektrizovanou verzi malého modelu Citigo.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Pseudoekologie
| 22. 1. 2012
1. Dejme tomu, že nádrž má 50 litrů. 50 litrů benzínu je necelých 40kg. Váha baterií je 3-4x vyšší.
2. Systém jedné automobilky, nikoliv globální systém...
3. Výroba jakékoliv energie je neekologická. Nicméně je spočítáno, že ekologická zátěž z výroby benzínu či nafty je menší (a o dost), než ekvivalent elektrické energie.
4. Ano, tohle je stejný problém, jako u paliva z elektráren. Na druhou stranu, bylo by potřeba velice malého množství paliva na dlouhou dobu. A časem by šlo používat i to zpracované vyhořelé palivo...
5. Stejný problém, který dnes brání rozvoji "ekologických" elektráren (pozor, nemyslím situaci, jaká je třeba v ČR díky "ekologům" - státní dotace). Sluneční elektrárny (všech typů) jsou závislé na délce slunečního svitu a zabírají příliš velkou plochu půdy, která se nedá jinak využít. Větrné elektrárny závisí na stálém proudění vzduchu (stálém jak v časovém horizontu, tak i v síle). Hydroelektrárny potřebují dostatek vody. Ani jedno bohužel není, vyjma "obřích" řek, na kterých se staví elektrárny.
Chytré dobíjení je k ničemu, pokud nedojde k plnohodnotnému a 100% nabití baterií za max. 3 minuty (teda za dobu, za kterou se natankuje plná nádrž benzínu či nafty).
6. První krok udělal např. Opel. Ale jinak to je systém, fungující několik desetiletí - elektromory, baterie + malý spalovací motor pro dobíjení. U něj se dá použít vše, co se dnes u motorů používá k menším exhalacím. Dalším krokem palivové články. Co potom, to už je věcí výzkumu dalších desítek let...
Jak asi může jezdit?
| 17. 1. 2012
Od zásuvce k sásuvce a jízdní vlastnostinjiž tak průměrné budou ještě horší. Naprosto zbytečná "ekologická" záležitost. :-!
Avatar - blowik
Pseudoekologie
| 17. 1. 2012
Využití jaderné energie, malého mobilního reaktoru uvnitř automobulu, je naopak hudbou hodně dávné minulosti... a dávno překonanou myšlenou... dovoluju si tvrdit, že auta na jederný pohon nikdy existovat nebudou >:-[]
Pseudoekologie
| 17. 1. 2012
je to pseudoekologie....proč si utahovat opasky,když jsou země které nepodepsaly Kjótský protokol a vesele znečišťují :-)
Statistika
| 17. 1. 2012
ve stanicích CNG a nebo z domácí plničky od RWE :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku