Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak jezdit na podzim? Nezapomínejte na mlhovky a denní svícení! A dávejte pozor na mrazíky

David Bureš
Diskuze (19)
I jízda na podzim má svá specifika. Dny se krátí, jezdí se tak více času za tmy. A potřeba je také dávat pozor na ranní mrazíky.

Přestože se to podle počasí a venkovních teplot moc nezdá, už pár týdnů je tu s námi podzim, který pro řidiče znamená množství strastí. Podzimní řízení stejně jako to zimní nebo jarní žádá svá specifika. A jak odhalují naše zkušenosti z posledních dnů, mnozí řidiči na ně zapomínají a své chování podzimnímu času nepřizpůsobují. Pojďme si tak připomenout, na co je potřeba si na podzim dávat za volantem pozor.

V první řadě je potřeba myslet na světla. Na mysli přitom nemáme jen mlhovky, které už jsou vlastně koloritem, ale hlavně denní svícení, které je se stále kratšími dny v tento čas stále větším problémem. Nešvar poslední doby znamená, že množství řidičů zapomene, že jedou jen na denní osvětlení. Je přitom jedno, zda si vypnou automatické zapnutí potkávacích světel, nebo že si tlumená světla zkrátka zapomenou rozsvítit.

Vepředu tak sice svítí, díky čemuž má takový šofér pocit, že je vidět, vzadu ale až na výjimky ne, a tak třeba šedý automobil za šera nebo tmy okolní řidiči snadno přehlédnou. Kvitujeme proto řešení Renaultu nebo Kie, které začaly zavádět diodové denní svícení i na zádi svých aut, díky čemuž jsou u takových zapomnětlivců vidět auta i zezadu bez sepnutí konvenčních světel. Jiné řešení na nesvítící vozy v šeru asi není...

Pozor na chodce a mlhovky

S tmou souvisí také potřeba větší pozornosti k chodcům. Zatímco v létě je ve tmě kvůli dlouhým dnům tak často nepotkáte, na podzim, kdy je tma mnohem dříve, jich je kolem vozovek mnohem více. Povinné reflexivní prvky sice pomohly, chodec ve tmě ale může nemile překvapit i ve městě. Stačí aby byl oblečen v tmavém oblečením a v daném místě zrovna nesvítilo pouliční osvětlení. Podobné to může být i s cyklisty, které na silnicích stále potkáte. Na podzim se také kolem silnic častěji objevuje divoká zvěř, kterou je kvůli počasí snazší přehlédnout.

Již krátce zmíněná mlhová světla jsou ale na podzim kvůli častějším mlhám také problémem. Jejich užití není tak časté, a tak řidiči během jízdy mnohdy zapomenou, že si je za husté mlhy rozsvítili a svítí s nimi i za hezkého počasí. A tím jen oslňují řidiče za sebou, které navíc mohou intenzivním červeným světlem mást, že brzdí. Proto je zadní mlhovky opravdu nutné zapínat jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště, jak vyžaduje zákon.

Riziko nízkého slunce

Tma a mlha ale není jediné problémové počasí na podzim. Zmínit musíme také ostré nízké slunce, kdy sluneční paprsky jsou nad horizontem tak nízko, že svítí řidičům do očí tak oslnivě, že ti pak nic nevidí. Taková situace přitom nelze moc řešit – sluneční brýle na ostrý svit nepomůžou, lze tak jen omýt čelní sklo, kterým si aspoň trochu zlepšíte výhled. Špinavé čelní sklo, ať už zvenku nebo zevnitř, totiž situaci jen ztíží.

Za takové situace tak vlastně nezbude nic jiného než zpomalit a dávat větší pozor. Myslete přitom na to, i když zrovna máte takto ostré sluníčko za sebou. Vy možná vidíte dobře, jenže řidiči jedoucí proti vám vás vidět nemusí...

Hrozící námraza

V souvislosti s kratšími dny je také nutné pamatovat na nižší teploty. Spolu s delší tmou přibývá míst, kam celý den nezasvítí slunce a může v nich mrznout. Pro řidiče je tak rizikem námraza v takových místech, třeba v lesích. Časté na podzim bývají také ranní mrazíky. Myslete na to hlavně na mostech, na nichž se ráno nebo přes noc může držet námraza – jelikož kvůli vzduchu pod nimi rychleji prochladnou. Někdy lze námrazu na dálku poznat podle toho, že se taková vozovka na slunci zrcadlí, za tmy ale může překvapit.

Je tak dobré zpomalit, což po létě ne všichni dělají. Už jen proto, že zatím velká část řidičů nepřezula a jezdí na letních pneumatikách, které v takovém počasí mohou klouzat více. Nutností je i dostatečný bezpečný odstup od vozidla vpředu, což se dá aplikovat i na jízdu v mlze.

Kluzké mohou být také nánosy spadaného mokrého listí, kterých je s opadávajícími stromy stále více. Stačí i málo namoklého listí nebo jiná špína ze silnice, které můžou klouzat podobně jako sníh.

David Bureš
Diskuze (19)
Avatar - xxc
22. 10. 2018 20:34
Re: hmlovky nie sú veľký problém
Presne tak, nechapem ludi, co dokazu na rovnej ceste niekolko krat brzdit a pridavat (alebo len brzdia?). Je to vysmech ekologii. Aj ten adaptivny tempomat sa tomu prisposobuje. A je velmi zaujimave, ze za niektorymi autami vie ist normalne a za niektorymi hore kopcom brzdi a dole kopcom pridava.
22. 10. 2018 12:49
Re: hmlovky nie sú veľký problém
je to možné, ale raz je to adaptívny tempomat, raz automat, raz štýl jazdy, ale furt niekto bliká brzdovými svetlami z pár metrov priamo do očí, lebo musíš sledovať auto pred sebou.
Avatar - wikinko
22. 10. 2018 12:26
Re: hmlovky nie sú veľký problém
to mal asi zapnuty adaptivny tempomat...
22. 10. 2018 11:51
hmlovky nie sú veľký problém
jasné, vytočí to, ale také počko je párkrát za rok a väčšína to vypne. Ja vidím ako väčší problém intenzitu brzdových svetiel v spojení s automatmi, ktorých je čím ďalej viac. Dnes som išiel v kolóne a borec s audinou išiel predo mnou a furt brzda plyn, ja som išiel za ním v pohode plynule ale on sa natlačil a brzda, natlačil a brzda, ísť za ním bolo peklo a bolo už svetlo. Celkovo keď sledujem autá, tak permanentne brzdia, v kolóne je to jak lunapark, pritom si to nevyžaduje premávka, len ich spôsob jazdy brzda plyn. toto ma vytáča oveľa viac, lebo to mám denne takmer celý rok.
Avatar - Jenik3
22. 10. 2018 11:46
Re: Proboha neposlouchejte
Mam opacny nazor. Lepe, kdyz auto sviti jak zbesile nez pripad, kdy nesviti vubec (denni svetla vpredu a vzadu tma).
Osobne mne mlhovky ostatnich neoslnuji, protoze do nich nekoukam primo.