Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak se kradou moderní auta s bezklíčovým odemykáním? A jak se bránit?

Jan Faltýsek
Diskuze (0)

V tomto článku se dozvíte se o různých moderních metodách, které zloději používají. A o způsobech jak zabránit krádeži vašeho vozu.

Od dob divokých 90. let se v Česku aktuálně odcizí pouze zlomek vozidel. Přesto jde stále o více než 2 tisíce případů ročně. A u moderních aut s bezklíčovým odemykáním může být krádež jednodušší, než kdykoli dřív. Zvláště pokud přihlédneme k nepozornosti nebo neznalosti většiny majitelů. 

Relay útok (prodloužení signálu)

Systémy bezklíčového odemykání používají poměrně jednoduchou technologii. FOB/RFID čipy nebo kompatibilní chytré telefony vysílají "přátelský" rádiový signál krátkého dosahu (maximálně několik metrů).

Když je patřičné vozidlo v dosahu, auto rozpozná signál a umožní odemknout dveře – často jen dotykem na madlo dveří, nebo zmáčknutím tlačítka na klice. Stejný proces se používá pro nastartování, kdy digitální klíč už musí být uvnitř vozu samotného.

Při tzv. relay útocích zloději prodlužují dosah signálu klíče. Používají k tomu zařízení velikosti WiFi modemu. Většinou pracují ve dvojici. Jeden zloduch se s tímto zařízením přiblíží originálnímu klíči, který může být například za vchodovými dveřmi domu, v kabátu na věšáku v restauraci, v kabelce... 

Zařízení zachytí signál z pravého digitálního klíče a prodlouží dosah až k danému vozidlu. Společník stojící blízko vozidla tak odemkne stejně jednoduše jako majitel digitálního klíče, protože auto si myslí, že je v těsné blízkosti. A jakmile se zloděj dostane dovnitř, proces stačí zopakovat k nastartování motoru.

Brzy potom co auto bez klíče vyrazí na cestu systém sice zaznamená jeho absenci a zobrazí hlášení na palubním počítači, to už ale nebrání zlodějům dojet kam potřebují.

Po vypnutí motoru už opětovné nastartování není možné, to už je však odcizené auto zpravidla "uklizeno" někam, kde dojde k jeho rozebrání na náhradní díly, nebo k vytvoření nového digitálního klíče (viz. programování nového klíče)

Německý Autoklub ADAC odolnost různých modelů aut vůči tomuto útoku testuje již od roku 2016. A výsledky jsou silně znepokojivé. První auta, která těmto útokům odolala, se objevila až v roce 2018 a šlo o luxusnější značky. K datu 2.9.2022 v testu uspělo pouze 25 aut z 533 testovaných! Kompletní výsledky najdete na webu ADAC..

Rušení signálu

Malé zařízení, které vysílá na stejné rádiové frekvenci jako dálkové klíče, se používá k rušení signálu, který zamyká auto. Vejde se i do kapsy zloděje, takže všimnout si ho je v podstatě bez šance.

Když majitel stiskne tlačítko zamykání na svém klíči, signál nedosáhne k vozidlu a ten zůstává nezamčený – zloděj se snadno dostane dovnitř. Tam může odcizit cennosti, nebo se pokusit ukrást i auto samotné.

Získání kódu ze signálu klíče

Bezklíčové odemykání se objevilo už v 80. letech. Původní systémy využívaly neměnný kód, který se zloději naučili zachytit, když majitel zamykal. A potom prostě použili stejný kód k odemknutí vozu, kdykoli se jim to hodilo.

V reakci na to se technologie vylepšila tak, že kód k otevření vozu se mění s každým použitím klíče. A tak nestačí pouze ho zachytit a vyslat znovu, protože už by nefungoval.

Jenže pokročilí zloději umí obelstít i tento systém. Jak? Souvisí to s předchozím bodem o rušení signálu.

Zkušený zloděj dokáže současně rušit i číst signál z klíče. Majitel se pokouší zamknout auto, ale zloděj mu tento první pokus vyruší. Majitel to proto zkusí znovu. Zloděj to opět vyruší a druhý signál si rovněž uloží. Současně (v řádu milisekund) vyšle zlodějovo zařízení kód, který pochází z prvního pokusu. Auto se tak zamkne a majitel netuší, že darebák právě získal kód z jeho druhého pokusu, se kterým auto později odemkne.

Video se připravuje ...

Vytvoření nového digitálního klíče

Ať už zloději použijí jakoukoli techniku, jakmile se dostanou dovnitř, vozidla se startovacím tlačítkem místo klíče mohou být snadno odcizena přes port určený k diagnostice.

Port OBD2 (předtím OBD1) se stal standardem pro všechna auta již v roce 1996 a používá se dodnes. Obvykle se nachází v prostoru pod palubní deskou u spolujezdce.

Auto nejde samotným diagnostickým portem přímo nastartovat, lze přes něj však stáhnout data, která slouží k vytvoření nového digitálního klíče, například v případě ztráty originálu.

Automobilky uvádějí, že tímto způsobem je možné nový klíč získat pouze oficiální cestou v autorizovaném servisu. A že jde o poměrně složitou a dobře zabezpečenou proceduru. Realita je však taková, že zloději bývají o krok napřed.

Různá zařízení ke stažení dat potřebných k naprogramování nového klíče lze koupit už za pár stovek. A paradoxně to s nimi bývá mnohem jednodušší, než s mnohonásobně dražšími přístroji, které používají profesionální autorizované servisy.

Samozřejmě záleží na softwarovém zabezpečení konkrétního auta, ale celý proces od stažení dat po naprogramování nového digitálního klíče může zkušenému zlodějovi trvat jen několik desítek vteřin.

Nabourání mobilní aplikace

Tato metoda není zatím příliš rozšířená, protože možnost odemykat a zamykat chytrým telefonem má dnes jen malé procento aut na silnicích. V budoucnu to ale bude rozšířenější problém.

Mobilní digitální klíče je možné mít ve více telefonech, což je výhodné, pokud auto sdílí více lidí. Je to ale nová oblast bezpečnostních problémů. Zlodějům totiž stačí hacknout mobil jednoho z uživatelů, nebo znát přihlašovací údaje do aplikace.

Jak se bránit?

Pokud odcházíte od auta ujistěte se, že se skutečně uzamknulo (probliknutí světel, sklopení zrcátek nebo zvuk zámků). 

Používejte stíněné bezpečnostní pouzdro na klíče, které dokáže odstínit signál když zrovna klíč nepoužíváte. Pořídíte za cenu i pod 200 Kč.

Pokud zamykáte klíčem na dálku a auto se zamkne až napodruhé bez zjevných důvodu, zbystřete. Zloděj má možná uložený kód z vašeho prvního pokusu.

Snažte se mít software vozidla (případně mobilní aplikaci) vždy aktualizovaný na nejnovější verzi.

Pokud auto odemykáte mobilní aplikací, dejte si obzvláště pozor na nezabezpečené a neznámé WiFi sítě a spyware.

Zvažte použití klasických mechanických systému jako jsou zámky řadící páky, pedálů nebo volantu. Tato zařízení nejsou příjemná na obsluhu, ale jsou už tak archaickou ochranou, že na ně dnešní zloději paradoxně nebývají připraveni.

Jestli máte možnost, parkujte v garáži nebo pod kamerami, což samozřejmě odrazuje každého zloděje obecně.

GPS tracker vás sice neochrání před samotnou krádeží, podstatně však zvyšuje šanci na nalezení auta. Může stačit i levný tracker v podobě např. přívěsku na klíče, někteří zloději však disponují GPS rušičkami, které takové jednoduché trackery odstíní. Lepší je se proto obrátit na profesionály, kteří se GPS lokaci aut věnují a nabízejí spolehlivější ochranu.

Co na to automobilky?

Výrobci si uvědomují moderní rizika a snaží se na to reagovat. Níže uvádíme některé pozitivní kroky v posledních letech:

  • Např. majitelé vozů Subaru nebo Mercedes již mohou vypnout klíče, jakmile svůj vůz zamknou.
  • Land Rover a Jaguar zavedli ultraširoká frekvenční pásma ve všech modelech s bezklíčovým odemykáním registrovaných po roce 2021.
  • Např. Ford, Mercedes, BMW nebo Audi zavedli klíče s pohybovým senzorem, takže když doma odložíte klíč, po krátké době se přepne do režimu spánku.
  • Kia představila pro své zákazníky stíněné pouzdro Kiasafe, které lze u prodejců koupit za pár stovek.
  • Tesla zavedla funkci, která vyžaduje, aby řidič zadal PIN pro nastartování vozidla.
Jan Faltýsek
Diskuze (0)

Doporučujeme