Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Značka Jawa jede! Toto jsou zbrusu nové motorky. Vypadají skvěle!

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (34)
Jawa se díky koncernu Mahindra Group vrací na indický trh se zcela novými modely, oživujícími linie neslavnějších motocyklů české značky.

Indický koncern Mahindra Group, mimo jiné vlastnící studio Pininfarina a značku SsangYong, podepsal prostřednictvím své dceřiné společnosti Classic Legends licenční smlouvu na výrobu motocyklů značky Jawa pro indický trh a další asijské země na podzim loňského roku.

Podle tehdejších informací měla produkce začít za dva roky. Tomu plně odpovídá současná situace, kdy došlo nejprve v polovině letošního října k odhalení nové pohonné jednotky a nyní v polovině listopadu se odehrála oficiální premiéra prvních skutečně nových modelů.

Classic Legends pod značkou Jawa představuje rovnou trojici modelů. První dva míří na trh rovnou a ten třetí je má následovat s mírným zpožděním. Základem nabídky je Jawa 300 a stačí jeden jediný pohled na tento stroj a je jasné, že je moderní intepretací naší milované i nenáviděné Kývačky, vyráběné v řadě nejrůznějších modifikací a titulované nejrůznějšími přezdívkami, z nichž ta zmíněná patří k nejrozšířenějším a odkazuje na řešení její zadní vidlice.

Jawa 300 tedy oživuje linie motocyklů z padesátých let, ale kombinuje je s moderní technikou v podobě zcela nového kapalinou chlazeného čtyřtaktního jednoválce s rozvodem DOHC a objemem 293 cm3, disponujícího nejvyšším výkonem 20,4 kW (27,4 k) a točivým momentem 28 N.m.

Tato pohonná jednotka, na jejímž vývoji se pracovalo i v Itálii, svým vzhledem s výrazným žebrováním válce a vejčitým tvarem bloku motoru vyvolává vzpomínky na dodnes populární dvoutaktní i čtyřtaktní jednoválce a dvouválce Jawa z padesátých a šedesátých let.

Cílem koncernu Mahindra Group bylo přiblížit novou pohonnou jednotku původním motorům značky Jawa vizuálně a rovněž prostřednictvím jejího zvukového projevu. Ten má být totiž díky speciálně navrženým výfukům velmi blízký klasickým českým motocyklům.

Moderní motor spolupracuje se šestistupňovou převodovkou, což znamená, že jezdce zde má oproti někdejší Kývačce k dispozici o dvě rychlosti navíc. Jawa 300 s rozvorem 1369 mm obouvá pneumatiky o rozměrech 90/90 R18 vpředu a 120/80 R17 vzadu. Motocykl s pohotovostní hmotností 170 kg má sedlo ve výšce 765 mm.

V případě rámu a podvozku se novinka svému vzoru rovněž vzdaluje. Kolébkový rám je zde dvojitý a lze očekávat, že nabídne vyšší tuhost. Podvozek pak spoléhá na moderní komponenty odpružení. Brzdový systém využívá vpředu kotouč o průměru 280 mm v kombinaci s plovoucím třmenem a ABS, zatímco vzadu je bubnová brzda, což je asi největší přiblížení originálu v oblasti techniky.

Jawa 300 míří na indický trh ve třech barevných provedení, jimiž jsou červená, černá a šedá, odkazující na původní barvy motocyklů značky Jawa. Vedle základního provedení 300 bude k dispozici i model Forty Two, který s ním sdílí veškerou techniku, ale liší se mírně upraveným designem. K nejvýraznějším změnám patří řešení pláště, kryjícího přední vidlici a ukazatel rychlosti s počítadlem ujeté vzdálenosti a palivoměrem, který není součástí krytu světlometu. Model Forty Two se pak může pochlubit i nabídkou šesti barevných provedení.

V rámci prezentace nových modelů byl odhalen i model, který je prezentován jako Jawa Perak a od dvojice výše zmíněných modelů se vedle zvýšení objemu motoru na 334 cm3 liší především řešením své zadní části ve stylu původního Péraku a dnes tolik populárních bobberů. Tento model má být na trh uveden později, ale na modely 300 a Forty Two jsou již na indickém trhu přijímány objednávky.

Nové modely se tedy svým vzhledem skutečně silně přibližují motocyklům značky Jawa vyráběným v Indii v licenci od počátku šedesátých let dvacátého století. Cílem koncernu Mahindra Group je s nimi konkurovat na indickém trhu především značce Royal Enfield.

Samotná společnost Jawa Moto spol. s .r.o. v souvislosti s novými modely již v říjnu prostřednictvím svého profilu na sociální síti Facebook uvedla, že se jedná o stroje určené primárně pro indický trh a plánované zkoušky mají v dohledné době přiblížit odpověď i na možnost jejich případného prodeje i v dalších regionech, např. v Evropě, popř. i v Česku.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (34)
Avatar - CountachSV
19. 11. 2018 08:48
Indie a moto bollywood
Indové tenhle typ výroby umí. To už dokázali na Royal Enfield. Tyhle krasavice jsem tam potkával velmi často, s motorem 500ccm, motorka k sežrání.
17. 11. 2018 13:20
Evropa degraduje a bývalé kolonie ji překonávají...
Dokonalé a krásné.
Bohužel se Evropa celkově dostala do role překonaného učitele. Nejen česká Jawa, ale více drastickým příkladem pro pokles Evropy jsou anglické značky Range Rover a Jaguar, kdysi výkladní skříně anglické automobilové produkce. V podstatě potomci dříve kolonizovaných Indů, kteří velmi dlouho sloužili Angličanům jako slouhové, ukázali na mnoha příkladech, že zatímco Velká Británie poměrně rychle degraduje, tak dřívější sluhové je překonali a ukázali celému světu, jak se dají efektivně a s velkým ziskem vyrábět krásná a technologicky špičková auta na nejvyšší světové úrovni...
17. 11. 2018 09:59
Jawa
Do mrtveho se nekope.
16. 11. 2018 11:59
Re: Že to nemá s Jawou..
V Indii mají nové normy, které víceméně odpovídají evropským, spíš jsou ještě přísnější. Motor by je měl splňovat. Nicméně je pro případný evropský prodej nutná kompletní homologace všech částí na motorce. Bez kompletního dokladu o homologaci pro trh EU není přihlášení možné.
Ona ta homologace není samozřejmě zadarmo, takže Mahindra bude asi dlouho zvažovat, jestli do toho půjde. U Royal-Enfieldu to trvalo pár let. Takže v případě Jawy možná tak nejdřív v roce 2020...
Což je škoda. Hned bych jednu pěknou tmavě červenou bral.
Avatar - Barrichello
16. 11. 2018 10:35
Re: Je mi smutno
No dyt oni ty motorky vyvinuli. Ale o sériové výrobě tam nebylo čárky, takže účel byl splněn.