Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jeep Renegade: Jízdní dojmy ze Slovenska

Jan Mička Jan Mička 10. 11. 2014
44
63
Zobrazit náhledy (44)
Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade Jeep Renegade
Modelem Renegade vstupuje automobilka Jeep do světa městských crossoverů. Na svou hlavní filozofii – výborné vlastnosti v terénu - však ani v tomto případě nezanevřela.

Není sporu o tom, že automobilka Jeep zanechala motoristickému světu obrovský odkaz. Vždyť už legendární Willys, který stál u zrodu této značky, hrdě bojoval ve druhé světové a později i korejské válce a dal pseudonym takřka všem off-roadům - však víte, džípům. Nepodlehl však Jeep modelem Renegade současnému trendu, podle kterého se takzvané „teréňáky“ podívají do terénu jenom zřídka a slouží spíše v městském a příměstském provozu? Odpověď jsme hledali u bratrů Slováků – ve Vysokých Tatrách.

Malý? Pouze na obrázku

Přídomek „malý městský crossover“ je v případě Jeepu Renegade relativní. Na obrázcích sice automobil vypadá jako potrava pro Hummer, s délkou 4.232 milimetrů je však o 10 milimetrů delší než Škoda Yeti a dokonce i ostatními rozměry se oba automobily hodně podobají. Jiné je to ale se světlou výškou, kterou Jeep rozlišuje u verzí s pohonem předních a všech kol. V prvním případě se bavíme o 175 milimetrech, „čtyřkolky“ jsou posazeny 198 milimetrů nad zemí, a do terénu nejlépe vybavená verze Renegade Trailhawk má ještě o 12 milimetrů více. Zmíněný Yeti má vždycky 180 milimetrů.

Jeep Renegade - Hlavní rozměry
Délka [mm]4.232
Výška [mm]1.800
Šířka [mm]1.690
Rozvor [mm]2.570
Světlá výška [mm]175 - 210

Nenahraditelnou roli u Jeepu Renegade hraje vnější design. Krabicovitá karoserie hodně těží nejen z linií stávajícího Wrangleru, ale také zmíněného armádního Willysu, jakož i chytrých detailů. Zadní svítilny s křížovým vzorem mají například symbolizovat kanystr na benzin, kulaté přední světlomety a sedmilamelová maska chladiče jsou nutností a masivní nárazníky jakbysmet. Karoserie je navíc prosta dlouhých převisů, což jednoznačně nahrává průchodnosti terénem.

Uvnitř vozu to není pouze o stylu, ale také o účelnosti. Madlo před spolujezdcem se v terénu ukázalo jako výborný pomocník a díky velkým tlačítkům a otočným ovladačům můžete obsluhovat funkce automobilu také v rukavicích. V podstatě platí, že je z ergonomického hlediska všechno na správném místě, v interiéru se tedy během chvíle cítíte jako doma.

Zvýšená světlá výška usnadňuje nastupování do kabiny, které rozhodně nechybí nádech útulnosti. Široká přední sedadla poskytují přirozený komfort i na delší cestování, do šířky je prostoru tak akorát a díky vysoké karoserii se nemusíte bát o absenci místa nad hlavou. Totéž platí o zadních sedadlech, kde se však vlivem menšího podélné prostoru postavy s výškou nad 180 centimetrů pohodlně neusadí. Vždy a za každé situace se však můžete spolehnout na dobře přístupný zavazadelník o základním objemu 351 litrů, který lze jednoduchým sklopením zadních opěradel zvětšit na 1.297 litrů.

Na chvíli se však ještě vrátíme dopředu, kde si požadovanou pozici k řízení najdete poměrně rychle. Tlustější průměr věnce volantu sice nabádá k pozici rukou „za deset dvě“, na druhou stranu však máte výhled na digitální kapličku přístrojů s šikovným displejem TFT. Jeep si navíc pohrál také s orámováním přístrojů nebo vyznačením červeného pole otáčkoměru – to totiž zastupuje velmi stylový bahenní stříkanec. Problém nicméně může nastat v prudších zatáčkách a na křižovatkách, kde správnému výhledu šikmo ven brání masivní sloupky A.

Šestnáctistovka Multijet plně vyhovuje…

Na Slovensku jsme jako první vyzkoušeli Jeep Renegade s motorem 1.6 Multijet o výkonu 88 kW, který lze párovat pouze s manuální šestistupňovou převodovkou a pohonem předních kol. Ne všechny Jeepy tedy musejí mít čtyřkolku, ale všechny musejí dosahovat určitých schopností v terénu. Z klikatých a relativně kvalitních slovenských silnic, kde jsme byli příjemně překvapeni plynulým zátahem čtyřválce, rozumnými náklony karoserie v zatáčkách a naopak trochu zklamaní vláčnějším projevem řízení vlivem měkkého uložení přední nápravy, jsme vjeli do hlubokého lesa.

Ještě před tím nás však překvapilo, jak dokáže být auto během jízdy po asfaltu tiché, což se týká jak odhlučnění motoru, tak podvozku a koneckonců také pouze jemného aerodynamického svistu kolem vnějších zpětných zrcátek. U takto navržené karoserie jsme alespoň v tomto ohledu čekali pravý opak.

Jeep Renegade - Technická data (vznětové motory)
Motor1.6 Multijet2.0 Multijet2.0 Multijet2.0 Multijet
PohonPřední4x44x44x4
Zdvihový objem [cm3]1598195619561956
Válce/ventily4/44/44/44/4
Největší výkon [kW/min]88/3750103/3750103/3750125/3750
Točivý moment [N.m/min]320/1750350/1500350/1750350/1750
Převodovka6M6M9A + redukce9A + redukce
Maximální rychlost [km/h]178182182196
Zrychlení 0-100 km/h [s]10.29.510.08.9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.65.15.65.9
Světlá výšky [mm]175198198210
Cena Sport [Kč]523.900
Cena Longitude [Kč]556.900632.900
Cena Limited [Kč]599.900675.900755.900
Cena Trailhawk [Kč]806.900
Cena Opening Edition [Kč]645.900721.900

Terén jsme čistě ze zvědavosti nejdříve projeli Jeepem Grand Cherokee, který díky stavitelnému podvozku a elektronickým pomocníkům nehnul ani brvou, zde jsme se však mohli spolehnout pouze na plně vypínatelný stabilizační systém, protiprokluz, standardně dodávané celoroční obutí a jemnou nohu na spojce. Osobně jsem byl překvapen, jak malý Jeep, notabene naložený třemi novináři o celkové hmotnosti přes tři metráky, hrdě překonával kořeny, menší pařezy, kamenitá stoupání a všudypřítomné bláto.

Vyzbrojeni vědomím, že rychlá jízda v terénu ničemu nepomůže, jsme se pomalu plížili vpřed bez ztráty důstojnosti. I když chybička se vloudila – ale pouze ze strany řidiče, když si nechal motor v jednom z kopců zhasnout. Stačilo však znova nastartovat a nechat se jednoduše vytáhnout téměř bez prokluzu předních kol díky točivému momentu 320 N.m, který je dostupný v 1.750 otáčkách za minutu. Jemná práce se spojkou však byla potřeba.

… ale dvoulitr je lepší

Po verzi s předním pohonem přišla na řadu vznětová čtyřkolka 2.0 Multijet o výkonu 103 kW v 3.750 otáčkách za minutu. Rozdíl výkonu oproti šestnáctistovce sice není nikterak markantní, silnější zátah od nižších otáček je však znát, stejně jako jistější postoj auta na výjezdech ze zatáček díky připojitelnému pohonu zadních kol. Zde se nám už řízení líbilo trochu více, okolo středové polohy to však stále není ono a může se stát, že i minimální rozdíl v natočení volantu pošle přední kola tam, kde byste je nečekali.

Verze s pohonem všech kol Jeep Active Drive je výjimečná díky možnosti nastavení režimů Auto, Snow, Sand a Mud, přičemž v každém nastavení motor jinak reaguje na pokyny pedálu plynu a rozdíly čekejte také u protiprokluzového a stabilizačního systému. Takhle vybavený Jeep, navíc s větší světlou výškou, pak budil v totožném terénu mnohem více respektu a také pocit, že přejedete úplně všechno. Problém nebyly ani větší pařezy, při jejichž zdolávání ztratilo kontakt s povrchem obvykle jenom jedno kolo a vůz se sunul bravurně dál. Dávejte si ale pozor na dolů vyčnívající podběhy blatníků, které sice můžou mít dobrý vliv na aerodynamiku, v terénu je však dříve či později někde utrhnete.

Nutno podotknout, že takto vybavený Jeep Renegade stále není nejlepší verzí, kterou si můžete pořídit. Dvulitrový Multijet (103 a 125 kW) totiž dokáže spolupracovat také s devítistupňovou automatickou převodovkou ZF s redukcí a pohonem všech kol s oboustranně odpojitelným kloubovým hřídelem. Tuto kombinaci však vyzkoušíme až za několik dní v klasickém redakčním testu.

Ani manuální šestistupňová převodovka, kterou jsme měli u obou testovaných agregátů, však není k zahození. Jistě, dorazy drah jsou poněkud gumové, což občas dává pocit špatně „zaskočeného“ rychlostního stupně. Nic dramatického se však ve skutečnosti nekoná.

Závěr

K Jeepu Renegade jsem zprvu přistupoval poněkud skepticky. První osobní kontakt, který proběhl již dávno před slovenským testováním, mně však vyvedl z omylu. Ačkoliv to totiž působí, že se automobilka vydala do segmentu malých městských crossoverů jen tak z nutnosti, není to úplně pravda. Vůz totiž vybavila natolik dobře, že v terénu dokáže držet krok i s dospělejšími off-roady a co více, dokonce i ve verzi jen s pohonem předních kol. Pokud se tedy ptáte, zda je Renegade hoden jména slavné značky Jeep, jednoznačně odpovíme ANO.

Jeen Renegade - Technická data (zážehové motory)
Motor1.6 E-TorQ EVO1.4 MultiAir 21.4 MultiAir 2
PohonPředníPřední4x4
Zdvihový objem [cm3]159813681368
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]81/5500103/5500125/5500
Točivý moment [N.m/min]152/4500230/1750250/2500
Převodovka5M6M9A
Maximální rychlost [km/h]170181194
Zrychlení 0-100 km/h [s]11.89.38.8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]6.16.06.9
Světlá výška [mm]175198198
Cena Sport [Kč]431.900
Cena Longitude [Kč]531.900
Cena Limited [Kč]574.900697.900
Cena Trailhawk [Kč]
Cena Opening Edition [Kč]620.900

Ptali jste se na facebooku

V průběhu čtvrtečního večera jsme umístili na náš profil na facebooku fotografii z testování a dali vám možnost zeptat se na to, co vás o Jeepu Renegade zajímá. Nyní vám odpovíme.

V.K.: Jaké jsou schopnosti auta v terénu?

Jeep Renegade v terénu skutečně překvapil. Dostal se tam, kam schopnější sourozenci pouze s využitím předního pohonu a nezastavilo ho ani příkré stoupání, ve kterém došlo ke zhasnutí motoru. Na čtyřkolku je spoleh a vůz dává dojem, že projedete úplně všechno, pozor však na podběhy blatníků, vnější ochranné plasty a koneckonců i nekryté vnitřní prahy dveří.

V.V.: Jak se karoserie chová na zlomech?

Dalším překvapením bylo minimální kroucení karoserie na silnicích i mimo ni. V prvním případě necítíte žádné vibrace ve sloupku řízení a v terénu není po povrzávání vnitřního obložení ani slechu. Rozhodně doporučujeme verzi s pohonem všech kol, která má větší světlou výšku a obvykle neztrácí kontakt s vozovkou ani při překonávání větších nerovností (kameny, klády, pařezy).

J.S.: Jak je na tom devítistupňová automatická převodovka?

K dispozici jsme měli pouze verze s manuální převodovkou, do Vysokých Tater jsme však přijeli Jeepem Cherokee 2.0 Multijet (125 kW), který tímto ústrojím disponoval. Převodovka při rozjezdech nenechává prokluzovat měnič momentu, při podřazení občas bývá trochu rozpačitá, ale relativně jemná. Manuální režim zde navíc nefunguje zcela obvykle. Když totiž například navolíte třetí rychlostní stupeň, pojedete pouze na první tři rychlosti.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Aladeen
Výhody SUV ?
| 17. 11. 2014
Poslednou dobou predstavuje každá automobilka nejakú tú novinku kategórie malé SUV/Crossover. Aj keď niekedy vážne neviem prečo ich tak nazývajú , keď ich celková výška je len o málo vyššia ako u bežných áut a niekedy sú aj o niečo nižšie ako autá kategórie MPV . Asi najlepším príkladom znižovania SUV je Citroen Cactus, ten má len niečo cez 1.480mm , ešte ma napadá Peugeot 2008 , ten ma tiež niečo cez 1.550mm čo je takmer totožné s Hatchbackom Nissanom Pulsar .
V podstate tie autá pre mňa nemajú zmysel , pretože neposkytujú okrem väčšej svetlej výšky a vyššej ceny takmer žiadne výhody. Nastupovanie je rovnako nanič ako pri normálnych autách a výhľad je často dobabraný designovými A-stĺpikmi , ktoré totálne blokujú výhľad šikmo-vpred.
Oto viac ma teší , že Jeep si zachoval nielen terénne vlastnosti , ale aj celkovú výšku 1.800mm, ktorá umožňuje pohodlné nastupovanie a design , ktorý umožňuje dobrý výhľad z auta von. :yes:
Avatar - wakantanka
Chjo achjo
| 14. 11. 2014
No to si hold budeš musieť zvyknúť na nové časy. Nepoteší to ani teba ani mňa ani spústu iných. Bohužiaľ je to holý fakt, že v koncernoch sa zdieľa technika kade tade po svete. Niekedy je to v prospech veci a niekedy na škodu.

Čo sa týka Cherokee, tak mnohým ľuďom sa očividne (včetne mňa) páči hlavne pre to že je iný - originálny neopozeraný. A keď pozrieš na Renegade, tam je použitý presne ten prístup, síce rozdeľuje verejnosť na dva tábory - jedným sa páči druhým nie. Ja si myslím, že niekoľko skalných od Jeepu odíde ale kopu nových mu tento prístup prinesie. Ale toto hodnotiť je v tomto momente predčasné.
Avatar - Barrichello
Chjo achjo
| 13. 11. 2014
To, že Renegade má podvozkovou platformu a motory od fFatu, stejně jako Cherokee (až na ty motory).

Nejde o to kdo je jaký manažer, ale jaké kroky kde provádí.

Je sice hezké že se auto prodává (cherokeee) ale otázka jak dlouho a taky, že se dost lidem nelíbí.
A pokud by v budoucnu většina modelů měla platformy fiatu a i část motorů, tak tak jaksi není důvod si kupovat ameriku, když je to přestrojený Fiat.

Avatar - Barrichello
Jeep? Opravdu?
| 13. 11. 2014
Jistě, ale někdo to musel zaplatit a někdo to řídil. a někdo psovětil že v tom budou pokračovat, taky to mohli odpískat, jako fiat dvojspojky Getrag, EV vozidla atd.
Avatar - wakantanka
Chjo achjo
| 13. 11. 2014
Hm, a čo má podvozková platforma Cherokeeho (kde mimochodom karoséria je podľa mňa trochu prekopaný Journey či Freemont) spoločné s Renegade a jeho predajmi? Nehnevaj sa na mňa, ale aj napriek tomu že uznávam tvoj rozhľad a znalosti amerických áut, zase sme odbočili od hlavnej témy. A tou bol Renegade, ktorý podľa teba už nie je Jeep a Fiat na čele s Machionem je apriori zlý manager a riaditeľ pre Chrysler.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku