Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Jízdní dojmy Fiat Fullback Cross: Jak jezdí luxusní italský pick-up?

Tomáš Dusil
Diskuze (11)
Fullback Cross má být dle přání Italů vrcholnou verzí této řady. Co nabízí proti běžnému fullbacku a čím se od něj odlišuje?

Automobily třídy pick-up zažívají v posledních letech zvýšený zájem ze strany automobilek a zřejmě také zákazníků. Skoro se může zdát, že kdo nemá v portfoliu pick-up, jakoby ani nešel s dobou. Jenže vozy této třídy jsou poměrně specifickou skupinou automobilů. Nelze je tudíž jen tak odvodit od běžného modelu jako se to dělá s kategoriemi SUV či MPV. Důvodem je skutečnost, že základem pick-upu nebývá samonosná karoserie jako v případě běžného osobního auta, ale rám, vyrobený z válcovaných ocelových profilů. Svoji koncepcí picku-py proto více připomínají těžká užitková vozidla než klasické osobáky. A stejně jako nákladní auta mají i pick-upy klasickou koncepci pohonu s podélně uloženým motorem a primárně poháněnou zadní, většinou tuhou nápravou. Opět zásadní rozdíl oproti rozšířeným osobním autům.

Zatímco v minulosti se některé automobilky pick-upy zabývaly více, jiné takřka vůbec. Dnes však chce pick-up každý výrobce, takže ti, co s nimi nemají zkušenosti, nebo je prostě nechtějí od základu vyvíjet, je raději nakoupí jinde. Proto Mercedes-Benz třídy X či Renault Alaskan jsou ve skutečnosti Nissan Navara. Stejné je to s Fiatem Fullback, který je vlastně pouze mírně pozměněné Mitsubishi L200 poslední, tedy páté generace.

Čtyři pro pět

Stejně jako L200 je také Fullback nabízen v několika verzích lišících se počtem dveří a potažmo také počtem míst v kabině. Verze Cross je nabízena výhradně jako double cab. Tedy ve variantě kabiny se čtyřmi bočními dveřmi a pěti místy. Pick-upy v minulosti příliš nevynikaly prostorností ve své kabině. V rámci vývoje poslední generace dárce orgánů L200 se však konstruktéři na toto zaměřili a výsledkem je délka vnitřního prostoru 1745 mm. Je to vzdálenost od pedálu spojky po osu, procházející kyčelním kloubem vzadu sedícího cestujícího. Rovněž přístup na sedadla druhé řady je vcelku snadný zásluhou poměrně širokých dveří. Jen holt musíte více zvednout nohy...

Z vnějšku se varianta cross liší od ostatních verzí fullbacku odlišně řešenou rámovou nástavbou na bocích nákladového prostoru. Kromě estetického účelu plní rovněž ten aerodynamický. Navíc v případě potřeby lze na rám ještě leccos upevnit. Ložná plocha nebo chcete-li korba, se vyznačuje délkou 1520 mm, přičemž zabírá 29,2 procenta celkové délky vozidla. Pro zajímavost, bočnice (lidově zvané sajtny) jsou vysoké 475 mm. A zadní výklopné čelo snese zatížení až 300 kg.

Cross se dále liší maskou chladiče, která je vyvedena výhradně v černém plastu, namísto kombinace černé a chromované použité u běžného fullbacku. Černé jsou u verze cross také lemy blatníků, zatímco ostatní varianty je mají lakované v barvě karoserie.

Tady už nic nechybí

Fullback Cross vychází z vyšší výbavy LX, přičemž zájemce může vybírat v podstatě pouze převodovku. Varianta s manuální šestistupňovou skříní vyjde v současné době na akční cenu 780.850 korun. Testovaná verze se samočinnou pětistupňovou skříní stojí o 29.100 korun více. Tolik tedy činí příplatek za automat.

Výbava crossu je patřičně bohatá a již obsahuje vlastně vše, co lze v jiných verzí fullbacku objednat pouze za příplatek. Kromě sedmi airbagů jde zejména o paket Cross techno. V rámci něj dostanete celou řadu prvků výbavy. Ti, co mají v plánu jezdit vozem mimo zpevněné cesty, jistě ocení elektricky ovládané uzávěry centrálního diferenciálu a diferenciálu zadní nápravy. Nechybí také navigace se 7palcovou obrazovkou či bi-xenonové světlomety s diodami pro denní svícení. Dále jsou v ceně kožená sedadla, z nichž to řidičovo je stavitelné kompletně elektricky či dvouzonová samočinná klimatizace, případně parkovací kamera.

Osobáku na dosah

Fiat nabízí Fullback s jediným motorem, a sice vznětovým přeplňovaným čtyřválcem 2,4 litu. Jedná se o motor „dárce orgánů“ Mitsubishi 4N15. Méně výkonná verze poskytuje 113 kW, výkonnější 133 kW při 3500 otáčkách za minutu. Pro cross je vyhrazena jen druhá jmenovaná a tedy silnější varianta. Obě mají velice nízký kompresní poměr 15,5:1, který spolu s vyvažovacím hřídelem přispívá k velmi tichému a klidnému chodu této jednotky. Výkonnější varianta se liší uplatněním originálního proměnného časování a zdvihu sacích ventilů MIVEC.

V rámci jízd jsme vyzkoušeli variantu se samočinnou pětistupňovou převodovkou. Jedná se o klasický planetový automat, jehož projev dal vzpomenout na převodovky tohoto typu nabízenými před lety. Rychlost řazení je v dnešních měřítkách, nastolených dvouspojkovými automaty, sotva průměrná. Na druhou stranu tak hladkou změnu převodu člověk aby pohledal. Pro zvýšení hospodárnosti je převodovka vybavena funkcí plachtění. Pokud tedy uberete plyn, ihned spadnou otáčky motoru na volnoběh. Kupodivu se tak dělo i při jízdě z většího klesání. Motorem však přesto brzdit šlo. Stačilo jen přesunout páku voliče do polohy pro manuální změnu převodu a příslušný kvalt navolit ručně. Kladem Fullbacku je hmotnost vlečeného přívěsu až 3,1 tuny. To v kombinaci se samočinnou převodovkou dělá z fullbacku přímo ideální stroj na tahání přívěsů.

Navíc i trakce je velmi dobrá, neboť standardem je u Mitsubishi známý systém pohonu všech kol Super select II. V praxi umožňuje zvolit jeden ze čtyř režimů. V módu 2H, v němž jsme jezdili převážně, vůz pohánějí pouze zadní kola. Ve 4H je navozen režim stálého pohonu všech kol, jenž lze otočným ovladačem volit až do rychlosti 100 km/h. Při jízdě v terénu přijde vhod 4HLC, kdy je centrální diferenciál uzavřený, takže točivý moment se na obě nápravy rozděluje ve stejném a hlavně neměnném poměru. Pokud ani to nestačí, můžete ovladač přesunout do pozice 4LLC, což je to samé co 4HLC, ale navíc ještě s připojeným redukčním převodem. Jako perličku má navíc Fullback Cross uzávěr diferenciálu zadní nápravy, ovládaný tlačítkem na středním panelu před pákou voliče převodovky. Přechod mezi 2H a 4H chvíli trvá, přičemž, že auto pohánějí také přední kola lze poznat rovněž v řízení, která v režimu 4H jakoby ztuhne či přesněji ztratí svoji předchozí lehký chod.

Jízdním projevem se Fullback Cross skutečně velice přibližuje dobrému osobnímu autu. Pozoruhodný je vzhledem k délce vozidla a jeho rozvoru náprav 3000 mm poloměr otáčení pouhých 5,9 metru. Pokud máme něco vytýkat, potom je to ovládání palubního počítače. Tady je jasně vidět, že vůz není původně fiatem. K přepínání mezi funkcemi musíte použít tyčinku, trčící z přístrojového štítu. A to znamená prostrčit ruku skrze volant, což není příjemné ani moc bezpečné. Co se týká hospodárnosti tak v kopcovitém terénu nám palubní počítač ukázal lehce přes 10 litrů na 100 km. Jízda „polňačkou“ mezi vinicemi zvedla apetit přes 12 litrů. Bylo bláto, takže kola si občas trochu hrábla. Jen podotýkám, že jsem celou část mimo silnici absolvoval v režimu 4H.

Jak funguje Super select II – čtyřkolka pro všechny situace

Z pohledu jízdních schopností je obrovskou předností Fullbacku vyspělý pohon všech kol. Jak už víte z úvodního textu, auto lze i po zpevněné silnici provozovat v režimu stálého pohonu všech kol, tedy 4H. Základem celého systému je rozdělovací převodovka neboli transfer. Najdete v něm jednak řetězový převod, jímž se pohání paralelní hřídel, vedoucí po levé straně převodovky k přední nápravě. K rozdělení hnací síly mezi přední a zadní nápravu je použit planetový diferenciál doplněný o viskosní spojku.

V režimu 2H se pohon přední nápravy neodpojuje přímo v transferu, ale až v pohonu předních kol, přesněji ve zdvojeném (dutém) hřídeli, vloženém mezi pravou hnací poloosu a diferenciál. Samotné odpojování se děje podtlakem na základě pokynu solenoidového ventilu, který ovládá vícelamelovou třecí spojku. To znamená, že v režimu 2H se stále točí jak řetězový převod, tak také výše zmíněný paralelní hřídel pohonu přední nápravy.

Tomáš Dusil
Diskuze (11)
Avatar - Tee
28. 2. 2018 17:46
Re: Ach jo
Ach jo, par krat som to skusal a najlahsie je to skrz volant. Na druhej strane, palubny pocitac nieje koli comu prepinat, skoro nic nevie a udaje okrem kilometrov su strasne nepresne. Okrem toho motora je cele auto ako keby som ho bol nove kupovat so strojom casu 18 rokov dozadu. Na druhej strane je to super pracant a za tie peniaze nic lepsie clovek dnes nedostane.
14. 11. 2017 15:23
Re: Hrubé chyby
Jediný motoristický redaktor který si dal v tomhle směru aspoň trochu říct je Lukáš Dittrich. U ostatních včetně autora článku mi přijde, že si libují když vypadají jako totální zabedněnci. Tedy pokud jimi přímo nejsou (bez urážky ale fakt už jiné vysvětlení nemám)
14. 11. 2017 14:09
Re: Hrubé chyby
To jim očividně nevysvětlíš. Řešilo se to tu nesčetněkrát. Přitom si stačí představit jednu nápravu ve vzduchu.
14. 11. 2017 14:02
Re: Ach jo
Přijde mi zvláštní to strkání ruky skrz volant. Opravdu to tak někdo dělá/ dělal? V takovém autě jsem už nejel hodně dlouho, ale myslím si, že jsem se spíš naklonil dopředu a sáhl tam zboku.
14. 11. 2017 11:54
Re: Nechci zase prudit, ...
Taky bych řekl že přední kardan se vypíná celý, aspoň to teda plyne z tohodle obrázku

[odkaz]