Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee´d 1.4 CVVT – Cenový masakr

Michal Fokt
Kia měla vždy sympatickou cenovou politiku, ale to, za kolik teď můžete koupit základní model kompaktního hatchbacku Cee´d, už přesahuje všechny meze. Co ale můžete čekat za 269.900,-Kč?

Češi jsou milovníci slev. Vypovídá o tom legendární povídka Šimka a Grossmana a vědí to i automobilky, které nastavují své ceny v drtivé většině případů tak, aby ještě zbylo místečko na nějakou tu „slevičku, že jste to vy“. Jinou cestou je nějaký ten akční ceníček, který se ukazuje s tím neakčním, aby bylo vidět, že ještě nikdy nebyla výhodnější chvíle koupit auto, než právě teď.

Tahle cenová bouře zuří v českých zemích prakticky od chvíle, kdy se o nás komunisté přestali tak vzorně starat. Vše začal v 90. letech Opel se svou Corsou postavenou proti Feliciím. Značka Kia převzala roli vedoucího válečníka až v posledních letech. Teď, jak už všichni jistě víte, se k tomu navíc naučila dělat docela dobře i auta. A tak se stalo, že v prvních měsících letošního roku došlo k tomu, že se cena titulem Auto roku 2008 v ČR ověnčeného auta Kia Cee´d 5D dostala nejen pod hranici 300.000 korun, ale zastavila se dokonce na údaji 289.900,-Kč. A to mluvíme o vozu nižší střední třídy, prosím. Podotýkám, že šlo o cenu pevnou a stálou, tedy žádné hraní na akce. Férová nabídka, ne?

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

A mám to zadarmo (skoro)!

Jenže před pár měsíci se zjistilo, že nemalá část světa žije na dluh, který nezvládá splácet a máme tady slušnou finanční krizi a na ní se nabalující krize další, jako třeba tu automobilovou. Navíc letos v létě zlevnili skoro všichni, a tak relativní výhodnost vylepšených cen už nebyla tak velká. Přišla tedy další vlna zlevňování a nevyhnula se ani už tak levné Kie. Tentokrát jde sice o akci, nikoli ceníkovou cenu, ale milý cee´d se tak dá pořídit za 269.900,- Kč.

Korejský kompakt se slovenským rodným listem se tak opět stává nejlacinějším autem své třídy. A není jistě bez zajímavosti, že je jen o deset tisíc dražší, než základní verze nového Fordu Fiesta. Musíme sice vidět, že třeba Citroën a Fiat se přiblížili svými kompaktními modely cee´du na rozdíl pouhých 30 000 korun, ale tahle částka není právě malá a třeba zrovna u Kie za ní lze pořídit klimatizaci, což je prvek výbavy, jenž by si asi už jen málokdo z nás byl ochoten odpustit.

Výbava cee´du není pochopitelně nijak úchvatná, na druhou stranu odpovídá tomu, co se dá najít v základu u dražší konkurence. V ceně jsou tónovaná skla, centrální zamykání, příprava na montáž rádia a čtyři reproduktory, sklopná a dělená zadní sedadla, elektrické ovládání předních oken, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, airbag řidiče a spolujezdce, předpínače bezpečnostních pásů a aktivní opěrky hlavy a ABS s EBD. Za třicet tisíc pořídíte klimatizaci a do pěti nějaké rádio a jste jen lehce nad 300.000 korunami. Co vám bude scházet? Snad jen metalíza, ta se dá pořídit za desítku. Pohoda, ne?

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

Pohodová kabina

Testů cee´dů už jsme napsali na auto.cz několik, takže už víte, že má prostorný interiér, a to jak v podélném, tak v příčném směru. Víte také, že má moderní palubní desku s dobrou ergonomií. A víte také, že má vyšší posaz, mělká sedadla (byť s kůží nebo koženku čalouněnými boky) a kufr s dnes už spíše podprůměrnými 340 litry – což ale rozhodně není málo. Co ještě nevíte je, že díky vyššímu posazu nijak dramaticky nepůsobí absence podélného seřizování volantu.

Kia Cee’d na Auto.cz
TEST Kia Cee'd 1,6 EX - Bojte se. Všichni. (02/2007)
TEST Kia Cee´d 2,0 EX – Nepatrný přešlap (08/2007)
TEST Kia Cee’d 1.6 CRDi - Špatné zprávy pro konkurenci (10/2006)
SROVNÁVACÍ TEST Kia Cee´d SW 1,6 CRDi vs. Škoda Octavia Combi 1,9 TDI PD (12/2007)
TEST Kia Cee’d SportyWagon 1,6 CVVT – útok pokračuje (08/2007)

Fantastický základ

Benzinový motor o objemu 1,4 l se v našem testu zatím ještě neobjevil, je to tedy jeho premiéra a musíme říct, že tak dobrý základ by mohla cee´du závidět naprostá většina jeho konkurentů. Je tedy pravda, že papírové parametry 80 kW a 137 Nm se při jízdě zdají být trochu nadnesené, ale i tak se dynamikou se cee´dem může měřit jen málokterá konkurenční čtrnáctistovka a starosti by měla i řada šestnáctistovek. Motor je prostě příjemně pružný v nízkých otáčkách a sympaticky dynamický ve vysokých. Přesností a délkou drah řazení se vůz řadí někam do průměru třídy, hlavice řadicí páky se ale drží vysloveně nepříjemně. Průměrných výkonů tak dosahuje čtyřválec samotný pouze odhlučněním a také spotřebou. Vozu sice chyběl palubní počítač, ale ručička palivoměru padala poměrně svižným tempem.

kia testy nizsistredni kia testy nizsistredni
 

Na silnici nic nového

Základní verze cee´du nemá o nic horší podvozek než ostatní verze, když tedy pomineme poněkud balónovější 15“ pneumatiky 185/65, které se v zatáčkách při ostřejší jízdě trochu hrnou a urychlují příchod nedotáčivosti. Jízdní vlastnosti vozu sice patří i přes lehký motor spíše k dolnímu okraji třídy, ale i tak jde o poměrně slušný standard. Vyšší profilové číslo navíc zajišťuje zlepšenou schopnost tlumit rázy od přejezdu nerovností. Za slušným podvozkem zaostává přeposilované nekomunikativní řízení, které nutí řidiče vnímat dění pod koly výhradně prostřednictvím sedadla. Ale že by to byl nějaký zásadní faktor, který by vám měl znepříjemnit přesun z A do B, to rozhodně ne.

Stojí za zvážení

Základní cee´d má dvě velmi silné stránky – agilní motor a fantastickou cenu. Zbytek patří k průměru až podprůměru třídy, ale v žádném ohledu není vysloveně špatný. Myslete na to, pokud se chystáte v nejbližší době utratit za auto tři sta tisíc...

Plusy

  • skvělá cena
  • výkonný a dynamický motor
  • prostorný interiér
  • dlouhá záruka

Mínusy

  • menší kufr
  • nekomunikativní řízení
  • méně přesné řazení
  • u základního modelu pouze čelní airbagy

První cena vozu269 900,-Kč (1.4 Base, 80 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací269 900,-Kč (1.4 Base, 80 kW)
Základní cena testovaného vozu269 900,-Kč (1.4 Base, 80 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků309 900,-Kč (1.4 Base, 80 kW)

Michal Fokt
Kia Cee´d 1.4 CVVT
Cena základní sestavy 269 900 Kč
Výbava základní sestavy tónovaná skla, centrální zamykání, příprava na montáž rádia a čtyři reproduktory, sklopná a dělená zadní sedadla, elektrické ovládání předních oken, posilovač řízení, výškově stavitelný volant, airbag řidiče a spolujezdce, předpínače bezpečnostních pásů a aktivní opěrky hlavy a ABS s EBD Kč
Cena testované sestavy 309 900 Kč
Výbava testované sestavy klimatizace (30 000,-), rádio (10 000,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1396
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 80 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 137 / 5000 - 5000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 187
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.6
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.6 / 5.2 / 6.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 340 / 1300
Objem nádrže (l): 53
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1263 / 447
Rozměr pneu: 185/65 R15
Kia Cee´d 1.4 CVVT
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4235
b) šířka (mm): 1790
c) výška (mm): 1480
d) rozvor (mm): 2650
e) rozchod vpředu (mm): 1546
f) rozchod vzadu (mm): 1544
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 900 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 940
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1500
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 470
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano