Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee´d 2010: První jízdní dojmy

Michal Fokt
Diskuze (55)
V okolí Vídně jsme se seznámili s dvojicí novinek značky Kia pro modelový rok 2010 – s omlazeným Cee´dem a druhou generací SUV Sorento. Nyní vás seznámíme s prvně jmenovanou modernizací korejského kompaktu se slovenským rodným listem.

Nad facelifty ve druhé polovině životního cyklu už jsme si pomalu zvykli znuděně mávat rukou, protože vesměs nepřinášely nic až tak nového, tedy s výjimkou tu a tam pozměněných nárazníků, masek chladiče a optiky světlometů. Ostatně ani Kia nepoužila u Cee´du jiný recept. Také u pětidveřového hatchbacku a kombi jsou teď nové přední světlomety, maska chladiče ve tvaru tygřího čumáku (v tmavé verzi a s chromem), která na ně těsně navazuje, modifikované nárazníky a upravené zadní svítilny s LED efektem. Jiné jsou ale též přední mlhovky a zpětná zrcátka s integrovanými směrovkami (u vyšších verzí výbavy). Takže po stránce vzhledu tu máme úprav celkem dost a je třeba říci, že to teď autu mnohem více sluší, což podtrhují i tři nové designy litých kol v rozměrech 16 a 17 palců. Nezůstalo však jen u zevnějšku.

Úplně nová je i kaplička s přístroji, jiný tvar má i středový panel palubní desky, jenž lze mít ve třech barevných verzích, změněn byl středový tunel s kulisou řadicí páky a také její hlavice. Nelze si nevšimnout ani zcela nového tříramenného volantu se zřetelně sportovní orientací. Plasty v interiéru lze mít buď kompletně černé nebo v černošedé kombinaci, čalounění se vyrábí ve čtyřech barvách. Méně zkušení řidiči ocení i indikátor řazení, napovídající, na jaký rychlostní stupeň jet, aby byla spotřeba co nejnižší. Provedené změny budou dle našeho názoru velmi slušet zejména třídveřovému Pro_cee´du, ten ale přijde na řadu až za rok, s výjimkou interiéru, jenž by měl dostat současně s 5dv.hatchbackem a kombi SW.

Kia ve snaze neustále dotahovat nejlepší vozy kompaktní třídy věnovala v rámci faceliftu velkou pozornost i technickým změnám. V nabídce se objevuje také nový turbodiesel 1.6 CRDi, známý už z modelu Soul. Je vybaven druhou generací vstřikování common-rail, filtrem pevných částic a zkombinován se šestistupňovou manuální převodovkou. Šestnáctistovka má výkon 90 kW při 4000 otáčkách a točivý moment 255 Nm v rozmezí 1900-2750 otáček. Podvozek dostal nové pružiny, tlumiče, stabilizátory, zlepšeno bylo i řízení a řazení. Součástí příplatkové nabídky se stává systém stop&start s dobíjením akumulátoru při brzdění. Tohle všechno alespoň tvrdí lidé z automobilky, na nás tedy bylo tato tvrzení ověřit.

Kia Cee'd facelift - ceny benzinových motorů
Motor1,4 CVVT1,6 CVVT2,0 CVVT
Převodovka5M5M (4A)5M (4A)
Zdvihový objem [cm3]139615911975
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/600093/6200105/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1]137/5000157/4200186/4600
Max. rychlost [km/h]180192 (187)205 (195)
Zrychlení 0-100 km/h [s]11,610,8 (11,9)10,4 (10,4)
Komb. spotřeba [l/100 km]5,8/5,56,3/5,9 (6,6)7,0 (7,5)
Cena Active [Kč]289.980,-314.980,--
Cena Active Plus [Kč]329.980,-354.980,--
Cena Comfort [Kč]354.980,-379.980,--
Cena Comfort Plus [Kč]394.980,-419.980,-459.980,-
Cena Exclusive [Kč]-459.980,-499.980,-

Na testovací jízdu jsme si vybrali pětidveřáka se známým 66kW motorem, jenž bude určitě patřit k nejoblíbenějším verzím. Nový volant sice vypadá skvěle a má příjemně tlustý věnec, avšak podobně jako auta nejmenované německé „lidové“ značky je paradoxně ztenčený přesně nad bočními rameny, kde by se měl správně držet, takže se mi úchop nezdál úplně nejlepší. Hlavice řadicí páky je naopak tvarována perfektně a pohodlná sedadla s lehkým bočním vedením zůstala beze změny. Ačkoli o tom při prezentaci nebyla řeč, měli jsme dojem, že je už dosud pěkně odhlučněný motor nyní ještě o trošku tišší, a ačkoli se nezměnil kostrbatější charakter řazení, kulisa pětistupňové převodovky je o něco přesnější. Také řízení s uměle působícím odporem posilovače se zdá být důvěrně známé, je však o poznání přesnější, omezena byly především netečnost kolem středové polohy. Největšího zlepšení se ale inženýrům Kia podařilo dosáhnout v oblasti podvozku. Ten je nyní tužší a v zatáčkách se méně naklání, přitom ale výborně tlumil rázy od všech nerovností, kterými nás rakouské silnice počastovaly. Nebylo jich, pravda, mnoho, ale šasi Cee´du prostě vypadá opravdu slibně, když tedy pomineme naříkání sériových ekonomických michelinek v zatáčkách.

Velkou pozornost vzbudilo prohlášení značky, že kvůli důležitému německému trhu a jeho sazbám povinného ručení podle výkonu a nikoli objemu motoru, bude u dosavadní čtrnáctistovky s působivými 80 kW snížen výkon na 66 kW, tato změna by se ale s největší pravděpodobností neměla týkat našeho trhu, a tak u nás i nadále bude k mání motor 1.4 s původními parametry.

Kia Cee'd facelift - ceny dieselových motorů
Motor1,6 CRDi lp1,6 CRDi hp2,0 CRDi
Převodovka5M5M (4A)6M
Zdvihový objem [cm3]158215821991
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min-1]66/400085/4000103/3800
Největší toč. mom. [Nm/min-1]235/1750-2500255/1900-2750305/1800-2500
Max. rychlost [km/h]172188 (180)205
Zrychlení 0-100 km/h [s]14,011,0 (12,3)10,3
Komb. spotřeba [l/100 km]4,34,5 (5,6)5,4
Cena Active [Kč]344.980,-359.980,--
Cena Active Plus [Kč]384.980,-399.980,--
Cena Comfort [Kč]409.980,-424.980,--
Cena Comfort Plus [Kč]449.980,-464.980,-504.980,-
Cena Exclusive [Kč]-504.980,-544.980,-

Michal Fokt
Diskuze (55)
19. 9. 2009 10:20
Re: Yes
1. ja som jazdil minimalne na 20-tich vozidlách Kia a s problémami spiatočky som sa nestretol. z tvojich skuseností nemôžeš hodnotiť, že každá Kia bude mať problémy so spiatočkou
2. povedz presne, ktoré riešenia sú z čias Regata, Kadett
3. subjektívne každý má iný pocit z utlmenia hluku, ale s ktorými vozidlami si ho porovnával, keď máš pocit, že je najhoršie v segmente a horšie od malých aut? v segmente cee´du je minimalne 20 modelov zo všetkých značiek, v segmente malých vozidiel je to ešte viacej. ak máš fakt také nadpriemerne bohaté skúsenosti, tak tvoj názor beriem. Ak nie, tak si rozmysli, čo píšeš ;-\
15. 9. 2009 00:55
Re: Yes
A co jsi tím chtěl jako říct ? Že je v každém autě 15% vadných součástek ? Jo 2 ks na 100 000 je 2 ppm, a to je pod 100.
14. 9. 2009 23:32
Re: Yes
V ceede som sa vela krat viezol a rozhodne nie je hlucny! Skutocnost je taka, ze podvozok by mohol byt lepsie odhlucneny ale rozhodne nejde o nic podpriemerne a porovnavat ho s malymi autami je zvrhlost. Uz si pocul Skodulu pri 4500 otackach!!!!???? To snad nemozes mysliet vazne.. Ceed s 1.4 pri 4500 len bzuci.. Je to najlepsie odhlucnena 1.4 aku som pocul.
Avatar - Ronault.
14. 9. 2009 22:57
Re: Lepší podvozek, to je dobrá zpráva
Lifte, přestaň tady citovat reklamní letáky a slogany 8-s Mysli svobodnou hlavou.
Je fajn, že Focus má asi nejlepší ovladatelnost, ale je to primárně rodinný vůz, který by měl poskytovat pohodlí a uvnitř by se měl řidič a posádka cítit příjemně. Tyhle auta za tyhle peníze jsou kompromisy a výrobce a hlavně kupující by si měl uvědomit co s autem zamýšlí. Pokud jde o RS, tak Golf má GTI a Megane bude jistě míti tady Sport verzi.
Avatar - Ronault.
14. 9. 2009 22:52
Re: Lepší podvozek, to je dobrá zpráva
Já znám ženy, které jezdí naprosto perfektně ;-)

Ano, přesnost řazení se pozná hned. Tady jsem třeba hned měl rád celou Škodu a ještě více Hondu, tam by se měli učit všichni a zlepšovat. Brzdy taky, sice na ně si jde zvyknout a přesednuli např. z Laguny s jedovkami do Oktávky, tak při prvním brždění mám pocit, že nebrzdí.
Spíše jsem myslel řízení, tím myslím odezva řízení atd. Často mnoho lidí podle toho hodnotí auta a uniká jim jejich primární určení. Já osobně v případě rodinného vozu bych dal přednost pohodlnějšímu podvozku před chováním v mezních situacích.