Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Cee´d: První jízdní dojmy ze Slovenska

Tomáš Dusil
Diskuze (181)
Kia zmodernizovala kompaktní model Cee´d. Vedle vzhledových retuší dostal zcela nový přeplňovaný tříválec a sportovní edici pojmenovanou GT Line. V rámci prezentace na Slovensku jsme ale vyzkoušeli hned tři pohonné jednotky.

Druhá generace v Evropě navržené a vyráběné kompaktní Kie se nabízí od roku 2012. Facelift přichází po třech letech a na první pohled se od původní verze odlišuje jinak tvarovaným předním nárazníkem a maskou chladiče. Změnil se vzhled mlhových světlometů, které jsou u novinky nabízeny ve dvou verzích. Běžné Cee´dy je mají kulaté, varianty GT Line a GT využívají hranaté mlhovky umístěné o něco níže. Retušovalo se také vzadu, avšak ne tak výrazně. Skupinové svítilny obdržely pouze novou grafiku.

V kabině útulněji

Změny se odehrály také v interiéru. Přibylo chromu, nicméně celkový ráz kabiny se téměř nezměnil. A to je možná i dobře, neboť tvar palubní desky je od samého začátku velice zdařilý a použité materiály mají odpovídající kvalitu.

I nadále Cee´d nabízí dvě verze přístrojového štítu. Výbavy Comfort, Comfort Plus a Exclusive dostaly klasický s analogovým rychloměrem. Naproti tomu verze GT Line a sportovní GT se mohou pyšnit variantou známou jako Supervision. O co jde? Zatímco otáčkoměr je i tady mechanický, rychlost odečtete z displeje TFT, který umí promítat i údaje z palubního počítače či navádění navigace. U verze GT navíc po zmáčknutí „kouzelného“ tlačítka na volantu (s nápisem GT) ukáže řidiči plnicí tlak turbodmychadla a také kolik má právě k dispozici točivého momentu.

Verze GT využívá navíc třeba 18palcová kola, sportovní sedadla Recaro vyvedená v kombinaci kůže a Alcantary a také elektronický zvukový generátor, který změní jinak vcelku obyčejný „sound“ přeplňované šestnáctistovky ve zvuk připomínající mnohem ostřejší stroj. Ovládá se zmíněným tlačítkem s nápisem „GT“.

A co nabízí interiér GT Line? V zásadě kombinuje běžné verze s GT. Sedadla Recaro v tomto případě nedostanete, byť ta, která jsou zde použita, rozhodně nepostrádají patřičné boční vedení. Zaujme rovněž jejich šedočerné čalounění. Komu by to bylo málo, může za dalších 5000 korun získat pakety Colour grey případně Colour brown. V takovém případě je čalounění kabiny šedé nebo hnědé.

Nenechte se oklamat

Vzhledové změny nejsou tím jediným, čím se liší nový Cee´d od toho minulého. Inovovalo se také v technice. I nadále zůstává základním pohonem zážehový čtyřválec 1.4 CVVT o výkonu 73 kW. Ač se jmenuje stejně jako dosud a dokonce nabízí i totožný výkon, jedná se o úplně jiný motor. Původní 1.4 CVVT byla zástupcem řady motorů Gamma a na papíře vypadalo oněch 73 kW veskrze slibně. S vrtáním 77 mm a zdvihem 74,9 mm však motor zrovna nehýřil pružností v nejpoužívanějším spektru otáček. Kdo chtěl jet svižně, musel jej chtě nechtě vytáčet. Úroveň dynamiky byla rovněž dost závislá na aktuálním zatížení. S jeho růstem se rychle vytrácela.

Nový motor 1.4 CVVT je zástupcem rodiny Kappa. Vrtání je nyní pouhých 72 mm, zato zdvih povýšil na 84 mm. Maximum točivého momentu 134,4 N.m se nepatrně snížilo, avšak je dosahováno už ve 4000 otáčkách za minutu (dříve to bylo 137 N.m při 4200/min). Výsledkem je lepší pružnost, což usnadní řidiči život. Vedlejším produktem novinky jsou také nižší emise. Později bude tento motor kombinován i s hybridním pohonem. V nabídce nadále zůstává přímovstřikový atmosférický agregát 1.6 GDI, taktéž řady Gamma.

Tříválcové turbo

Největší novinkou modernizovaného Cee´du je přeplňovaný litrový tříválec s přímým vstřikováním benzínu. Označuje se 1.0 T-GDI, přičemž i v tomto případě jde o zástupce řady Kappa. Obejde se bez vyvažovacího hřídele, takže klidný chod je docílen přesným vyvážením kliky v kombinaci se setrvačníkem na straně jedné a tlumičem torzních kmitů na straně druhé.

Za pozornost stojí pokročilé řízení teploty motoru s oddělenými okruhy chlazení pro hlavu válců a hliníkový blok. Rozdíl v pracovních teplotách mezi těmito hlavními částmi motoru činí zhruba 20 stupňů Celsia. Chlazení pracuje se dvěma termostaty. Jedním se otevírá takzvaný velký okruh, tedy přes chladič, druhý řídí právě oddělené chlazení hlavy a bloku. Do okruhu mazání je zařazen taktéž olejový chladič na principu výměníku voda/olej. Interval výměny oleje stanovila Kia na rozumných 15.000 km nebo jeden rok.

Když už jsme u hlavy válců, musíme zmínit hydraulické vymezování ventilové vůle (atmosférické motory mají mechanické bez vymezovacích segmentů), pohon rozvodů tichým článkovým řetězem a také výfukové svody, částečně procházející hlavou válců. Ty zajišťují jednak rychlejší ohřev motoru a účinné chlazení výfukových svodů, potažmo katalyzátoru. Součástí svodů je také turbodmychadlo Garrett (dnes součást Honeywell), u něhož je klapka obtoku (wastegatu) ovládána přímo elektrickým krokovým motorkem. Je to přesnější a rychlejší.

Potřebuje otáčky

Byl to právě nový motor 1.0 T-GDI, který jsme zvolili pro první kolo jízd. Svým zvukem tříválcovou koncepci nezapře, avšak běží klidně až do nejvyšších otáček. Čekali jsme hutný spodek, k našemu překvapení se ale motor z nejnižších otáček rozbíhal spíše vlažněji. Po překročení 2000 min-1 zabíral mnohem srdnatěji a co víc, tah neustále sílil. Úplně nejlepší to bylo mezi 3000 až 4500 otáčkami za minutu.

Točivý moment kulminuje hodnotou 171,1 N.m v rozmezí od 1500 do 4000 otáček. Kia nabízí dvě výkonové varianty motoru. Základní disponuje 73,6 kW, zkoušená 88,3 kW. Technicky se obě verze odlišují pouze softwarem řídicí jednotky. Dokonce i ta je úplně stejná a tedy záměnná. Výše uvedený točivý moment je u obou variant shodný (včetně otáček).

Kia Cee'd – technická data zážehových motorů
Motor 1.4 CVVT 1.0 T-GDI 1.0 T-GDI 1.6 GDI 1.6 T-GDI
Zdvihový objem [cm3] 1368 998 998 1591 1591
Válce/ventily 4/4 3/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 73/6000 73/6000 88/6000 99/6300 150/6000
Točivý moment [N.m/min] 134/4000 171/1500-4000 171/1500-4000 164/4850 265/1500-4500
Převodovka 6M 6M 6M 6M (6DS) 6M
Max. rychlost [km/h] 183 185 190 195 (195) 230
Zrychlení 0-100 km/h [s] 12,7 12,8 11,1 9,9 (10,8) 7,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,7 3,9 4,2 4,4 (4,9) 5,9
Cena Comfort [Kč] 334.980 - - 364.980 -
Cena Comfort Plus [Kč] 354.980 384.980 - 384.980 -
Cena Exclusive [Kč] 394.980 424.980 434.980 424.980 -
Cena GT Line [Kč] - - 444.980 - -
Cena GT [Kč] - - - - 599.980

Časté výlety do vyšších otáček ale příliš nepodporuje zpřevodování šestistupňové skříně. S šestkou dlouhou jako týden před výplatou to znamená při dálniční 130kilometrové rychlosti zhruba 2800 otáček za minutu. Pokud potřebujete zrychlit a stlačíte plyn k podlaze, nebude se dít téměř nic. Pomůže podřazení, a to klidně až na čtyřku. Vytáčení motoru jakožto zákonitá snaha o dynamickou jízdu vyústí v poněkud vyšší spotřebu paliva, někde mezi 8 a 9 l na 100 km. Při svižné jízdě jsme se dostali na 8 litrů na 100 km. Klidnější povahy zvládnou jezdit za 7 až 8 l na 100 km, což ale také není nijak oslnivý výsledek. Tady prostě platí, že spotřeba paliva je silně závislá na jízdním stylu řidiče.

Motor 1.0 T-GDI jsme testovali v třídveřovém Pro_cee´du GT Line. Podvozek této sportovní edice v mnohém kopíruje ostrou variantu GT. Třeba stabilizátor zadní nápravy mají obě verze shodný, ten přední má u GT Line o 1 mm menší průměr. To stejné platí také o podobně naladěných tlumičích a pružinách. Součástí inovací byla snaha nabídnout plynulejší řízení, aby se volant přirozeněji vracel do středové polohy.

Méně kil, více zábavy

S lehkým tříválcem nabízel GT Line zajímavou jízdní agilitu. I přes provedené změny je však pocit z řízení stále trochu umělý. Zde je dobře vnímatelná jakási vůle, jakmile ale volant trochu více natočíte, vůle ihned zmizí a odezva se stane o poznání rychlejší. Nakonec to byla docela radost posílat tříválcový Pro_cee´d do ostrých vlásenek v okolí slovenské Žiliny, kde se tento model vyrábí. Ochota zatáčet ve vysokých rychlostech byla bez výhrad, navíc přední náprava vzdorovala odstředivým silám s opravdovou vehemencí.

Tužší odpružení dávalo kolům tu správnou přilnavost na rozbitém povrchu, aniž by byl vůz nekomfortní. Snad jen brzdy mohly být silnější. První sešlápnutí pedálu přinese uspokojení, leč dále očekávaná progrese se nějak nedostavuje.

V GT Line jsme vyzkoušeli také motor 1.6 CRDI z řady UII. Normu Euro 6 splňuje kombinací filtru pevných částic a zásobního katalyzátoru oxidů dusíku LNT. Obejde se tak bez AdBlue. Jak DPF, tak i LNT tvoří jeden celek. Pro normu Euro 6 motor dále dostal nový systém common-rail od Bosche s tlakem vstřikování až 2000 barů, pracující s elektrickým podávacím čerpadlem v nádrži. A do třetice je nové turbodmychadlo, jehož lopatky jsou ovládány servomotorem se snímačem polohy.

Kia Cee'd – technická data vznětových motorů
Motor 1.4 CRDi 1.6 CRDi 1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3] 1396 1582 1582
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 66/4000 100/4000 100/4000
Točivý moment [N.m/min] 240/1500-2500 280/1500-3000 300/1750-2500
Převodovka 6M 6M 7DS
Max. rychlost [km/h] 173 197 200
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,5 10,2 10,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,7 3,4 3,9
Cena Comfort [Kč] 384.980 414.980 -
Cena Comfort Plus [Kč] 404.980 434.980 479.980
Cena Exclusive [Kč] 444.980 474.980 519.980
Cena GT Line [Kč] - 484.980 529.980

V porovnání s 1.0 T-GDI byl diesel o poznání pružnější, úspornější, ale také těžší. I s ním jsou jízdní vlastnosti vozu skvělé, byť onu agilitu, jakou jsme zažívali s litrovým agregátem, tato verze přirozeně nenabízí.

Cestujte rychle

Posledním vozem, který jsme vyzkoušeli, byl pětidveřový hatchback GT. Jeho motor 1.6 T-GDI z řady Gamma zůstává takřka nezměněný, dostal ale nové turbodmychadlo. Dodavatelem byl dříve Borg Warner, nyní je to tajemně znějící společnost HWIT. Jde o joint-venture mezi Hyundai a japonským specialistou na turbodmychadla IHI. I v tomto případě je obtok ovládán elektromotoricky.


Pří jízdě s nejvýkonnější Cee´dem vás potěší zejména plynulost. Čím více otáček, tím motor volněji a hlavně razantněji táhne. Úderný však rozhodně není. Ve sportovním režimu „GT“ se změní nejen v úvodu zmiňované věci, nýbrž i charakteristika ovládání turbodmychadla. Plný plyn odhalil dva vrcholy. Jeden přišel řekněme ve 3000 otáčkách, ten druhý k našemu překvapení cca o 2000 otáček výše. A k tomu ten zvuk…

Kvalty svojí délkou ctí spíše rychlé cestovatelské choutky, než okruhové nasazení. V nejlepším světle se ale ukázal podvozek. Ten nabízí znamenitý mix mezi sportovní tuhostí a komfortem, přičemž ani přejezd hlubokých výmolů nevyloudí protivné rázy. Nejvíce nadšení vzbudilo řízení vozu. Ač je údajně v GT podobné jako v GT Line, pocity z něj jsou diametrálně odlišné. Ta tam je ona vůle kolem střední polohy či jistá „umělost“. Tady pracuje zcela plynule jako u nejlepších dnešních rychlých vozů s pohonem předních kol. A navíc ani plný plyn v režimu GT nevyloudí protivné tahání za ruce, známka to přenosu rušivých záběrových sil do řízení (torque steer).

Cee´d GT jezdí opravdu skvěle a navíc i lépe brzdí. K tomu si přidejte krásný interiér, skvělá přední sedadla a vyjde vám těžko odolatelný celek. Za cenu 599.980 korun, které si Kia účtuje za pětidveřový hatchback, jde o velice lákavou nabídku.

Místo měniče spojky

Klasickou samočinnou převodovku s měničem momentu už v Cee´du nenajdete. Kdo chce automat, má na výběr ze dvou dvouspojkových skříní. Ta starší, šestistupňová označená 6DCT, je nyní k dispozici s motorem 1.6 GDI. Dodavatelem spojek v olejové lázni je v tomto případě společnost Schaffler, respektive dceřiná firma LuK.

Novinkou je sedmistupňová dvouspojková převodovka 7DCT. Existuje ve dvou verzích a sice pro zážehový motor, kdy je dimenzovaná na přenos točivého momentu 220 N.m, a pro vznětový s limitem 340 N.m. Kia si ji údajně celou vyrábí sama na lince v Koreji. V cee´du je zatím dostupná pouze verze pro diesel, a sice ve spojení s motorem 1.6 CRDi o výkonu 100 kW. I tady jsou spojky takzvaně mokré.

Plusy

  • Svěží vzhled
  • Kvalitní materiály a zpracování v interiéru
  • Skvělé jízdní vlastnosti
  • Zajímavá verze GT Line
  • Kultivovaný motor 1.0 T-GDI
  • Dvě dvouspojkové převodovky
  • Všestranně vynikající verze GT

Mínusy

  • Vlastnosti řízení okolo střední polohy (kromě GT)
  • Budíky „Supervision“ jenom ve výbavě GT Line a GT
  • Spotřeba paliva motoru 1.0 T-GDI dost závisí na jízdním stylu
Tomáš Dusil
Diskuze (181)
9. 9. 2015 14:42
Re: Divná technická data 1.6 GDI
A co máte za motor v alfě 164? >:D
Avatar - petr164
7. 9. 2015 22:08
Divná technická data 1.6 GDI
Osobně mne překvapilo, že lehká Kia proti mé jedenapůltunové Alfě 164 hůře sprintuje z nuly a má mít o dva kilowaty více. Prostě udávaný výkon vzhledem k nízké hmotnosti produkuje tak mizerné zrychlení? Kdepak slovenští bratia urobili chybu?
Avatar - demonicus
6. 9. 2015 13:42
Re: Skyactive
Dobře jsi udělal :-) Já mám Madzu 3 G165 a spotřebu tedy trochu vyšší 7,3 po 13 000 km.
První důvod proč jsem se začal o Mazdu zajímat jsou ty šílenosti, co používají ostatní výrobci - 1l EcoBoost (už Eco + Boost je naprosto šílený název), případně 1,2 TSI...
5. 9. 2015 22:46
Re: malý postřeh z diskuse...
To že my kopírování těžce odsuzujeme je problém nás evropanů. V Asii je to úplně jiné, konkrétně v Číně. Tam to naše odsuzované kopírování je koníček, normálka atd..

Za mě nekupovat si auto jen proto že někoho kopíruje mi přijde dost ujeté....

Avatar - Ozzman
4. 9. 2015 10:53
Re: malý postřeh z diskuse...
Clovece táta ted koupil takovou lepší epiphone a ja mu ji kradu na unplugged koncerty jak skvěle hraje. Ani bych akustickýho pravýho gibsona nepotřeboval. V elektrice je sice mám ale u te akustiky se dá vybrat Dobrý kus. Jezdíme na ne do thomanna kde máj třeba 5 kusů od jednoho nástroje tak se dá vybrat a to je thajwan nebo snad cina;)