Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Picanto: První jízdní dojmy

Ondřej Láník
Diskuze (15)
Kia letos hodlá uvést na trh 3 modely, které míří do velmi důležitých segmentů. První novinkou v řadě je nové mini – druhá generace Picanta.

Hned napoprvé úspěch

V roce 2004 přišla Kia do Evropy s prvním vlastním miniautem a hned z toho byl úspěch. Výhradně pětidveřový hatchback se pustil do zavedených konkurentů. Jen na starém kontinentě se za 7 let prodalo 300 tisíc Picant, z toho 47.800 loni, v posledním celém roce první generace. Celosvětově Kia Motors zaznamenala prodej 1,1 milionu vozů tohoto jména.

Nyní přichází na trh zcela nový model. Poprvé bude nabízen se dvěma karoseriemi, přičemž třídveřové provedení je vyhrazeno pouze pro evropský trh. Automobilka očekává, že bude tvořit 30 % odbytu v Evropě.

3,6 m evropského designu

Design je podle automobilky i podle naší jednodenní zkušenosti velmi silnou stránkou nového Picanta. Automobil, který vnějšími rozměry dokonale odpovídá zařazení do třídy mini, působí velmi sebevědomě, stylově a originálně.

Tým designérů dostal za úkol navrhnout dospělý miniautomobil, který nebude sázet na image hračky na kolech a nebude mít ryze feminní rysy, jak tomu mnohdy v této kategorii bývá. Design Picanta má imponovat mužům, ale údajně nevadí ženám.

Automobilka odvážně pustila do výroby líbivý kabát, ale i několik prvků převzatých z větších a dražších aut. Nejvyšší specifikace budou dodávány se světelnými diodami vpředu i vzadu, všechna Picanta mají do pátých dveří integrovaný střešní spojler a ne zrovna standardní je u nejlevnějších aut tahová konstrukce dveřních klik. Naopak základní provedení Picanta se bude muset spokojit s nárazníky v černé barvě – tzn. nelakovanými v barvě karoserie.

Uvnitř skoro jako v B-segmentu

Příjemné překvapení nás čekalo v interiéru. Jeho design, ergonomie i dílenské zpracování patří k tomu nejlepšímu ve třídě. Ihned si všimnete neobvyklého provedení dvouramenného volantu, který má perfektní zpracování, dobře se drží a pokud objednáte obšití kůží, připomíná téměř luxusní prémiové modely.

Přístrojová desky chytře eliminuje středovou konzolu, takže ani když za volantem sedíte více rozkročení, nedostává se pravá noha do kontaktu s interiérovými díly. Lakovaný dekor na přístrojové desce bude dodáván v několika odstínech, což velmi hodnotný dojem z interiéru umocňuje.

Prostor uvnitř odpovídá možnostem největších miniaut ve třídě. Čtyři osoby se sem pohodlně vejdou, je třeba se však připravit na to, že šířka interiéru není zrovna největší, což je ale pouze jeden ze dvou rysů, který toto Picanto hendikepuje proti o třídu větším – malým – vozům.

Druhou zásadní odlišností proti Fabii a spol. je malý zavazadelník (200 l základ, 870 litrů po sklopení sedadel po střechu), ovšem v rámci třídy to není vůbec špatná hodnota.

Ke slabším stránkám počítáme dále ovládání palubního počítače pomocí kolíčku uvnitř přístrojového štítu a příliš skloněné opěradlo zadního sedadla, na němž se téměř leží. Důvod pro toto řešení je na snadě – sklon uměle vytvoří větší prostor nad sedákem, takže i větší postavy se sem vejdou bez problému.

Za pozornost stojí šíře příplatkové výbavy. Do Picanta si můžete objednat kolenní airbag (přední, boční a hlavové jsou standardní), vyhřívaný věnec volantu, elektricky ovládaná, ale i sklápěná vnější zpětná zrcátka, startování motoru tlačítkem nebo bezklíčový přístup do vozu.

Tříválce se nebojte

Tříválcové motory nemají u nás zrovna dobrou pověst, ale Kia předvádí, že i tato konfigurace válců se může mít v lehkém autě čile k světu a přitom nemusí obtěžovat.

Při prvních jízdách jsme vyzkoušeli silnější verzi motoru 1,0 12V, která je dodávána pouze v provedení na LPG. Jejích 60 kW je na 885 kg pohotovostní hmotnosti Picanta naprosto dostatečných. Motor je navzdory absenci vyvažovacího hřídele příjemně tichý a nevibruje tak jako podobné jednotky v Suzuki Splash nebo v minivozech z Kolína. Charakteristický zvuk tříválcové konstrukce je slyšet teprve pod zatížením, když začnete vytáčet motor od 3000 do 6000 min-1. Jde o zvuk, ve kterém asi ucho nejednoho řidiče najde časem zalíbení – je dravý, snadno a ochotně se vytáčí a jeho dynamika je přiměřená účelu auta – městským a příměstským pojížďkám.

Na dálnici se nad 110 km/h logicky už velké věci nedějí, ale to je ostatně zřejmé z maximální rychlosti 153 km/h. Cestovní rychlost 130 km/h ale není z říše utopií.

Nejen ve městě oceníte sílu motoru, která je k dispozici už mezi 2000 a 3000 min-1. Motor ochotně urychluje malé Picanto a není potřeba jej vytáčet tolik jako čtyřválec. Na dvojku pohodlně, tiše a bez cukání obslouží velké rychlostní spektrum zastavujících se městských kolon od téměř nulové rychlosti do nějakých 40 km/h.

Přechod z LPG na benzin za jízdy nepoznáte. Neprojevuje se ani na jízdní dynamice. Potíž verze LPG bude zřejmě v ceně, která asi zabrání většímu rozšíření na úkor benzinové verze.

Když zůstanete u benzinového tříválce, očekávejte podobnou charakteristiku v nízkých a středních otáčkách. Maximum točivého momentu se liší jen nepatrně (co do výše i umístění na křivce), hlavní odlišnost nastává až v poslední třetině otáčkového pásma. Benzinová verze nevozí plynovou nádrž ani další LPG-komponenty, takže je o 40 kg lehčí. I to přibližuje dojmy ze základní benzinové motorizace provedení na LPG.

Nová Kia Picanto - Technická data
Motor 1,0 12V 1,0 12V LPG 1,2 16V 1,2 16V
Převodovka 5M 5M 5M 4A
Zdvihový objem [cm3] 998 998 1248 1248
Válce/ventily 3/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 51/6200 60/6400 62,5/6000 62,5/6000
Největší toč. mom. [Nm/min-1] 95/3500 94/3500 121/4000 121/4000
Max. rychlost [km/h] 153 156 171 163
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,4 14,3 11,4 13,4
Komb. spotřeba [l/100 km] 4,2 5,9 4,5 5,3
Pohotovostní hmotnost [kg] 845 885 855 875

Třetí vyzkoušená motorizace je čtyřválec řady Kappa 1,2 16V známý z Hyundaiů i10 a i20. Picanto dostalo verzi se 62,5 kW. Subjektivně jde o tišší a kultivovanější motor, který ovšem musíte poslat navzdory většímu zdvihovému objemu do vyšších otáček než tříválec. Ani při časté maximální akceleraci se ve městě nedostanete přes 7 l/100 km. Odhadujeme, že běžně nebude problém jezdit pod 6 l/100 km, zatímco tříválec bude schopen v průměru brát i méně než 5 l benzinu na 100 km jízdy.

S ohledem na nižší ceny a obstojnou dynamiku bude žádanější motorizací Picanta základní litrový tříválec. Krok vedle s ním rozhodně neuděláte.

Korejský základ s evropským naladěním

Jízdním vlastnostem jsme se dodud nevěnovali, ale byl to záměr. Jde totiž o zlatý hřeb a asi největší překvapení, které nám Picanto připravilo.

Platforma sdílená s Hyundaiem i10 dostala v Picantu pro Evropu nové naladění podvozku. Odpružení je o něco tužší než u mini-Hyundaie, ale o nekomfortu ještě nemůže být řeč. Naopak na dálnici je Kia stabilní, ve městě mrštná a na okreskách dokonce i trochu zábavná.

Elektrický posilovač taky pokročil směrem k přirozené zpětné vazbě, volant každopádně klade větší odpor než u větších modelů Kie. Řízení Picanta právě teď aspiruje na roli nejlepšího v nabídce Kia Motors.

Brzdy nastupují ostře, ale na to si rychle zvyknete. Brzdný účinek z vyšších rychlostí lze dobře dávkovat, ovládací síly na pedálu brzdy jsou malé i když brzdíte co to jde.

Picanto jezdí na 14palcových nebo 15 palcových kolech, což dojem z jízdy o třídu větším autem jen podporuje.

Závěr

Kia přezbrojuje v segmentu, který odjakživa patřil evropským a japonským značkám. Fiat, Peugeot, Renault i Citroën budou muset nový korejský hatchback a jeho ceník důkladně prozkoumat, protože po prvních jízdách se zdá, že Picanto míří na špičku segmentu.

Technicky jde o vyspělý model, design se trefuje přesně do vkusu Evropanů a jízdně mu jen těžko můžeme něco vytýkat. Navíc má být Picanto cenově konkurenceschopné tak jako dosud.

Rozhodně není náhoda, že první cena třídveřového modelu (k dispozici až ve druhém pololetí) bude začínat zhruba tam, kde nová Škoda New Small Family. Kompletní ceník pro český trh bude zveřejněn na konci příštího týdne.

Ondřej Láník
Diskuze (15)
15. 4. 2011 19:33
Re: neodpustím si reagovat
Ale no, len sa toľko nedurdi :-) . To nebolo moc teda útočné ...
Hrany? No ... prelis vo výške kľučiek (od predného blatníka až dozadu, prelisy na spodnom boku karosérie a vzadu na kufri, ostro rezaná maska chladiča ... ukáž mi podobné hrany na tvojom príklade "fluidného" dizajnu (stará Lantra) ... Samozrejme to niesú hrany á la Defender, alebo nové Mercedesy, ale až také moc obliny to nie sú takisto - minimálne v porovnaní so starou Lantrou, ktorá fakt vyzerá ako rozpustený puding.
15. 4. 2011 19:16
Re: neodpustím si reagovat
Zdravím Wolffe, tvoje podpora italských aut je samozřejmě očekávaná a taky legitimní, každý má své vdolky. Rovnou řeknu, že ani já z designu nového Picanta (a Ria) nešílím nadšením. Pokládám ho za odklon od Schreyerem vytyčeného minimalistického kánonu. Designová filozofie Kie se tím imho rozkolísává a není jasné, co zase "provedou" příště. Nevím, jestli Schreyerův vrchní vliv v Kie slábne, nebo jestli z nějakých svých důvodů nechává volnou ruku podřízeným. Možná má ale zcela pragmaticky ucho na zemi a poslouchá dusot trhu.

Každopádně si pojďme říct na čisto pár věcí: Picanto především není evropský model ale globální model, Kia se netají, že ho bude dodávat na různé trhy. Hlavní designér exteriéru Kee Hong Park tvrdí, že myslel na sofistikované prvky evropského designu a jejich sladění s koncepcí "smart premium" (hm?), při řeči o předních lampách mluví o přilbách hráčů amerického fotbalu... Evropa ale určitě vzhled Picanta silně ovlivnila - kdyby ničím jiným, tak požadavky NCAP - Park dlouze mluví o tom, jakou potíž dělalo zkombinovat při vývoji nárazníku a masky požadavky bezpečnosti s designérskými představami. ([odkaz] ). Picanto chce určitě víc než 3 hvězdy předchozí generace (a Panda je v příští generaci bude chtít taky zapomenout, nebo ne?).

Moje prognóza pro tohle poněkud namachrované autíčko ale bez ohledu na externí design je, že se bude prodávat výborně. Myslím globálně, české prodeje jsou jako vždy jen drobný příspěvek. Ale i tak se může česká Kia pokusit o další sesterský modelový dvojtah s Hyundaiem jako v segmentu nižší střední (téměř 20%), a o jaký se celkem úspěšně snaží v MPV a terénních (v každém zhruba 15%). Čili by i v mini nejspíš rádi posílili nad kombinovaných asi 12%. Když pomineme Fiat, stojí tam proti nim vlastně jen PSA, jejich dlouhodobý rival.

A jestli se potvrdí, co redakce říká o jízdních vlastnostech, lze čekat i neočekávané.
15. 4. 2011 16:31
Re: neodpustím si reagovat
Nemůžeš srovnávat design Italů a zbytku světa. Ty jsou vzdálené o světelné roky. (A doufám, že s rozpínáním vesmíru tomu nebude nikdy jinak.) ;-) Na druhou stranu je ale faktem, že existují ošklivější auta než Picanto.
15. 4. 2011 15:55
Re: neodpustím si reagovat
No tak, když už musíš být tak útočný (přičemž já vyjádřil jen svůj názor, ale co čekat od Slováka, máte přeci jen horkou krev a bráníte své produkty), tak mi ukaž jedinou hranu na tomto Pucantu (nebudeme-li považovat za hranu podběh a práh auta). Při vší úctě tohle auto působí dojmem onemocnění neštovicemi (viz vystouplá světla), rozlité línie bočního profilu... Jediná hrana je snad na tom odtrhovém spojleru.

Hranaté auto je Panda, tohle ani náhodou.

A ani ostatní nastupující Kie namjí přebytek hran (např. venga). Ale ta aspoň narozdíl od tohoto prcka působí kompaktně. ;-)
15. 4. 2011 15:34
Re: neodpustím si reagovat
No, keď v tomto (viď tvoj odkaz) vidíš podobu s novým picantom, tak "potěš koště" - choď si dať vyšetriť zrak. Nové Kie sú o hranách, nie o fluidnom dizajne ...