Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Kia Sportage 2,0 CRDi AT (135 kW) – Žilinský vrchol

Diskuze (141)
135 kW je v kompaktním SUV už vysoký nadstandard. Kia s takovým motorem pro Sportage čekala, ale teď už je tady jako pomyslná špička žilinské produkce.

Od prvního testu nové Kie Sportage uplynul rok a čtvrt. Kromě designu jsme tehdy oceňovali úsporný a nečekaně pružný motor. Jednalo se o dvoulitrový turbodiesel se 100 kW, víc tehdy Kia, na rozdíl od sesterského Hyundaie, nenabízela.

Během uplynulého roku ale došlo ke změně. V ceníku Sportage se objevil dvoulitr, který dosahuje 135 kW a v kombinaci s automatickou převodovkou nabídne až 392 Nm (jinak 383 Nm). Právě automatu a nejsilnějšímu dvoulitrovému turbodieselu na trhu patří dnešní test.

suv kia testy suv kia testy  

Automat se ovládá klasickou pákou, která má všechny polohy seřazené v přímce. Pádla pod volantem nehledejte. Nakonec v autě, které míří na ženy a muže vyžadující od SUV bezstarostnou ovladatelnost, je zbytečné něco takového mít. K vynucení volby převodu stačí sekvenční řazení v kulise automatu.

V kontrastu s aktuálními trendy převodovka bohatě využívá služeb hydrodynamického měniče, který důsledně vyhlazuje změny převodu a motor při pružném zrychlení posílá do vyšších otáček.

Překvapuje dynamika, i když mnohé napoví už tovární údaje o jízdních výkonech. Maximum 195 km/h a akcelerace z klidu na 100 km/h za 9,8 sekundy totiž odpovídá dvoulitrovými dieselovým kombi.

Především v kontrastu s nedávno testovanými VW Tiguan 2,0 TDI o výkonu 125 kW a Chevroletem Captiva 2,2 VCDi se 135 kW vynikne, jak dobré jízdní dynamiky dosahuje nejsilnější Sportage.

suv kia testy suv kia testy  

Vyrovnanost chodu odpovídá požadavkům doby. Motor posádku příliš neobtěžuje svým hlukem a kabina je velmi dobře izolována od vibrací. Zrovna tak není agregátu co vytknout v oblasti průběhu a dostupnosti točivého momentu. Síla motoru přichází plynule a rychle, jakékoliv případné nedostatky spolehlivě smaže automatická převodovka.

Velké auto s pohonem všech kol a automatickou převodovkou není zrovna vzorem nízké spotřeby. Automat nabízí standardní režim a funkci Eco. Ta mírně utlumí reakce motoru a horlivost podřazování, v praxi jsme ale v obou stavech jezdili po městě kolem 10 litrů.

To není zrovna málo, ale proti konkurenci se jedná o dobrý výsledek. Mimo město se lze pohybovat s šestilitrovou spotřebou, ustálených 100 km/h znamená 6,1 l/100 km a otáčky motoru na 1800 min-1. Ve 130 km/h pak Kia spotřebuje 8,8 l/100 km a točí 2300 min-1.

Kdo staví na první místo jízdu v SUV bez starostí o řazení, tomu nemohou tyto výsledky vadit. Těm, kteří chtějí nižší spotřebu, nemůžeme než doporučit manuální převodovku. Nakonec i sama automobilka ji v homologačních údajích přiznává skoro o 20 % nižší spotřebu.

suv kia testy suv kia testy  

O novém motoru bylo řečeno vše podstatné, pojďme si ještě zopakovat, jaké další dojmy Sportage zanechává.

Design funguje dnes stejně dobře jako před rokem. Bílá barva dá dobře vyniknout rafinovaným detailům, jako je opakovaný motiv tygřího nosu – nejen na masce chladiče, ale také v horní hraně čelního okna nebo na pátých dveřích. Módní pásky diod pro denní svícení se i dnes často draze připlácí, u Sportage jsou od prostřední výbavy Comfort standardem.

Testované provedení Comfort Plus nabízí téměř vše, co řidič i jeho spolujezdci potřebují k bezproblémovému životu. Nechybí tempomat, Bluetooth, dvouzónová klimatizace ani v neprémiových vozech stále unikátní vyhřívání předních i zadních sedadel.

suv kia testy suv kia testy  

Interiér přináší kvalitní design, bytelné provedení a přiměřený vnitřní prostor. Hlavní nedostatek je zřejmý – kdo nemá rád stísněnější pocit, nebude se ve Sportage cítit dvakrát pohodlně. Slavné to není hlavně s výhledem šikmo vzad, komplikací je i vysoká spodní hrana bočních oken. Při vjezdu do podzemních garáží nebo na placené parkoviště je potřeba se přes ni ohýbat k ovládacímu panelu závory.

Záď ukrývá zavazadlový prostor se slušným objemem 465 litrů. Nebýt plnohodnotné rezervy, byl by zavazadelník ještě větší, takto leží jeho podlaha zbytečně vysoko. Majitel se může alespoň utěšovat dostatkem místa pro lékárničku a spoustu dalších nezbytných i zbytných drobností.

suv kia testy suv kia testy  

Kia Sportage je silným hráčem mezi kompaktními SUV a téměř 1200 nově registrovaných aut za první tři čtvrtletí dávají tomuto tvrzení za pravdu. Nejsilnější motor v nabídce není tím, co by lákalo davy do showroomů Kie. Tabulkové srovnání i reálný provoz ale ukazují, že Sportage má co nabídnout i těm, kdo hledají v daném segmentu špičkové parametry.

První cena vozu419.980,- Kč (Active 1,6 GDI/99 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací689.980,- Kč (Comfort Plus 2,0 CRDi/135 kW)
Základní cena testovaného vozu689.980,- Kč (Comfort Plus 2,0 CRDi/135 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků729.980,- Kč (Comfort Plus 2,0 CRDi/135 kW AT)

Plusy

  • Tichý a výkonný motor
  • Stabilní a relativně komfortní podvozek
  • Pocit z řízení
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Kvalita zpracování
  • Slušivá bílá barva bez příplatku

Minusy

  • Horší výhled vpřed, šikmo i dozadu
  • Vyšší spotřeba než s manuální převodovkou
  • Automatické stahování elektrických oken jen u řidiče směrem dolů
  • Vysoko umístěná podlaha zavazadlového prostoru
  • Zvedání zádě při brzdění

Diskuze (141)
Kia Sportage 2,0 CRDi AT (135 kW)
Cena základní sestavy 689 980 Kč
Výbava základní sestavy Stabilizační systém, šest airbagů, projektorové světlomety, LED denní světla, střešní ližiny, 17palcová litá kola, plnohodnotná rezerva, dvouzónová klimatizace, centrální zamykání, dálkový ovladač, sklopný klíč, alarm, rádio s CD/MP3/USB, ovládání rádia na volantu, Bluetooth, vyhřívaná přední a zadní sedadla, tempomat, palubní počítač, kůží potažený volant, samostmívací vnitřní zrcátko, vnější zrcátka elektricky sklopná s integrovanými blikači, dešťový senzor a další. Kč
Cena testované sestavy 729 980 Kč
Výbava testované sestavy Automatická převodovka (40.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1995
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 135 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 392 / 1800 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 195
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 9.1 / 6 / 7.1
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 564 / 1353
Objem nádrže (l): 58
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1676 / 464
Rozměr pneu: 225/60 R17
Kia Sportage 2,0 CRDi AT (135 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4440
b) šířka (mm): 1855
c) výška (mm): 1635
d) rozvor (mm): 2640
e) rozchod vpředu (mm): 1618
f) rozchod vzadu (mm): 1619
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 800 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 900
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 900
k) šířka vpředu (mm): 1510
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Katikakus
27. 10. 2011 10:32
Re: slusny motor
[odkaz]
Avatar - Shr3k
26. 10. 2011 17:15
Re: Partička
Problém je, že bez DPF by tenhle motor stěží prošel Euro 4.
Avatar - Shr3k
26. 10. 2011 17:13
Re: Partička
Řekl bych, že Hyundai s 2.0 CRDi do i40 nepočítá kvůli Euro 6 a CO2 emisím.
21. 10. 2011 20:17
Re: slusny motor
Tezko uveritelne ze bys byl tak naivni ze bys veril tomu, ze kdyz srovnas dve auta stejne vahy, cca stejneho vykonu, cca stejne generace, tak ze by jedno zralo o vice nez 50% vic. Mozne to je asi jen v katikakus svete s Kiou Ceed :-! , realita je ale opravdu nekde jinde.
21. 10. 2011 20:07
Re: srovnani ostatni
Rozhodne je to vice vypovidajici nez subjektivni pocit autora testu.