Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Svezli jsme se s Kiou Stonic. Vypadá pěkně a jezdí dobře

David Bureš
Diskuze (30)
Už od představení Kie Stonic víme, že nové korejské SUV chce lákat na styl a individuální vzhled. Po prvních jízdách v okolí Berlína pak rovněž můžeme tvrdit, že její předností budou i jízdní schopnosti.

Rok 2017 si budeme nepochybně pamatovat jako rok mohutné expanze malých SUV. Do segmentu v Evropě dosud ovládaného Renaultem Captur, Peugeotem 2008 nebo Opelem Mokka X postupně nastupují Citroën C3 Aircross, Hyundai Kona, Opel Crossland X, Seat Arona nebo VW T-Roc. Svého zástupce si připravila i Kia, jejíž nově uvedený model Stonic jsme poprvé vyzkoušeli v okolí Berlína.

Se vstupem do stále populárnějšího segmentu přitom Kia nijak zvlášť neváhá. Poprvé jsme Stonic viděli teprve nedávno, v červenci na premiéře v Amsterodamu, nyní jsme se s ním poprvé svezli a už 1. října bude oficiálně uveden na český trh. Mezitím si ho už mohli prohlédnout i čeští zákazníci, Stonic totiž patřil mezi hvězdy letošní pražské výstavy Auta na náplavce, a zároveň tento týden dovozce spustil objednávky na tuto novinku.

Video se připravuje ...

A vůbec se rychlému nástupu na trh nevidíme. Kia chce mít náskok před stále širší konkurencí a touží maximálně využít trendu. Jestliže dnes jen v Evropě čítá segment B-SUV asi 1,1 milionu aut, v roce 2020, tedy za pouhé tři roky, to má být podle odhadů Kie dvojnásobek. Rostoucí trend je vidět také na českém trhu, jen letos segment B-SUV u nás meziročně roste asi o 40 %, a to hlavně na úkor malých MPV, jejichž české prodeje naopak zhruba o 10 % klesají.

Jako targa

Už od prvního obhlédnutí auta na červnové premiéře přitom víme, že mezi jeho trumfy bude patřit vzhled. Design navržený evropským designérským centrem Kie ve Frankfurtu, které spolupracovalo s domovským centrem značky v korejském Namyangu, navazuje na povedené Rio. Maskulinní tvary s agresivní tváří a širokou zádí s vytaženými blatníky však nejsou jeho nafouklou kopií. Najdeme tu sice shodné myšlenky (zaslepená nízká maska chladiče, prolisy na dveřích), šmrncovní celek s kraťoučkými převisy připomínající spíše než typické SUV zvýšený, oplastovaný hatchback je ale svébytný.

Navíc tu nechybí originální detail v podobě masivního C sloupku. V případě dvoubarevné karoserie je základová barva protažená do střechy, což ve výsledku připomíná vozy typu targa. Nejvíce takové řešení vynikne v prezentované žluto-černé kombinaci, zajímavé je ale i šedozelené provedení nebo červeno-černé.

Individualizace vzhledu je ostatně stále důležitějším trendem, kterému se Stonic nemohl vyhnout. Na českém trhu bude k dispozici devět laků karoserie a tři různé odstíny střechy, které nabídku obohatí v roce 2018. V závislosti na zvoleném odstínu bude možné zvolit černou, zelenou nebo oranžovou střechu, později bude k dispozici i bílá nebo červená. To dokazuje, že Kia tentokrát nenechala nic náhodě a ve stále důležitější oblasti individualizace konečně dohání konkurenci. Jen škoda, že z kol jsou na výběr jen 15palcová a 17palcová, bez širší nabídky jejich různého designu, což je oproti konkurenci málo.

Co týče rozměrů, potvrzuje se první dojem, že Stonic patří spíše mezi ty menší zástupce segmentu B-SUV. Patrné je to jak na délce 4.140 mm, tak především na výšce, hodnota 1.500 mm dokazuje, že Stonic je vskutku spíše crossover než typické SUV. Vždyť na takový Peugeot 2008 ztrácí na výšku sedm centimetrů a na Suzuki Vitara dokonce 11 cm! Rozvor 2.580 mm pak dokazuje využití shodné platformy jako u hatchbacku Rio, jedná se o stejnou hodnotu.

Kia Stonic – srovnání rozměrů s konkurencí
Model Kia Stonic Mazda CX-3 Peugeot 2008 Renault Captur
Délka [mm] 4140 4275 4159 4122
Šířka [mm] 1760 1765 1739 1778
Výška [mm] 1500 1535 1570 1566
Rozvor [mm] 2580 2570 2537 2606

A vnější rozměry jsou uvnitř docela znát. I na zadních sedadlech mám sice spoustu místa nad hlavou, se svými 182 centimetry se ale při posazení za sebe dotýkám koleny sedadla před sebou. Dokonce se tu zdá méně místa než v prostorném Riu, byť krajní hodnoty díky širokému posunu sedadel vpředu jsou lepší u Stonicu. V příčném směru je ale všechno v pořádku, potěší i sedák dobře podepírající stehna.

Kia Stonic – srovnání vnitřních rozměrů s konkurencí
Model Kia Stonic Mazda CX-3 Peugeot 2008 Renault Captur
Podélný prostor vpředu min/max (mm): 860/1090 830/1080 830/1100 860/1040
Podélný prostor vzadu min/max (mm): 570/820 550/800 610/805 600/800
Výška nad sedadlem – vpředu (mm): 990 1000 1020 1010
Výška nad sedadlem – vzadu (mm): 940 940 880 890
Šířka vpředu (mm): 1450 1400 1390 1380
Šířka vzadu (mm): 1410 1350 1400 1380
Délka sedáku vpředu (mm): 480 450 510 470
Délka sedáku vzadu (mm): 450 430 470 500
Výška opěradla vpředu (mm): 640 680 630 650
Výška opěradla vzadu (mm): 660 620 580 560

Vpředu je dobře známé prostředí jako v Riu, Stonic používá shodnou palubní desku, kterou je možné oživit různě barevnými dekory. To ale není na škodu, protože na pohled je hezká a také ovládání je intuitivní a přehledné. Ergonomii prospívá i široký rozsah nastavení volantu nebo na vrchu středového panelu umístěná obrazovka multimediálního systému, která je dobře na očích. Sedmipalcový dotykový displej je dodáván již v základu, na dotek reaguje rychle, vyšším postavám ale bude vadit, že na tlačítko vpravo se budou muset nepříjemně natahovat.

Použité plasty jsou sice jako v Riu tvrdé i na vrchu palubní desky, nepůsobí však lacině a i jejich zpracování je na vysoké úrovni. Sedačky jsou pohodlné, nesedí se tu však tak vysoko jako u jiných malých SUV, což opět dokazuje, že Stonic zůstává spíše crossoverem. Výhledu ven pak pomáhají úzké A sloupky.

Pohled do zavazadelníku pak opět dokazuje menší vnější rozměry oproti konkurenci. U nás standardně dodávaná rezerva znamená, že objem kufru činí pouhých 332 litrů (bez ní je to 352 litrů), což je ve srovnání s konkurenčními vozy málo. Manipulaci s bagáží pak ztíží vyšší nákladová hrana.

Kia Stonic – srovnání rozměrů zavazadelníku s konkurencí
Model Kia Stonic Mazda CX-3 Peugeot 2008 Renault Captur
Objem zavazadelníku [l] 332/1155 350/1260 360/1194 377-455/1235
Šířka zavazadelníku mezi podběhy [mm] 1050 990 1000 1000
Délka zavazadelníku [mm] 680 670 740 630-780
Výška zavazadelníku po plato [mm] 430-500 400-540 490 400-590
Nákladová hrana [mm] 790 800 690 750

Silný tříválec a příjemný turbodiesel

Nabídka motorů potěší zastánce klasiky i moderních trendů. Na výběr jsou totiž hned dvě atmosférické jednotky (1.25 CVVT s 62 kW, 1.4 CVVT se 74 kW) a jeden turbotříválec (1.0 T-GDI s 88 kW), které doplňuje turbodiesel 1.6 CRDi (81 kW). Až na nejslabší motor jsou kombinovány se šestistupňovým manuálem (pro něj je tu jen pětikvalt), v příštím roce však dorazí i slabší verze tříválce se 74 kW, která bude alternativně spárována se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.

Všechny motory jsou výhradně kombinovány s pohonem předních kol, čtyřkolku platforma z Ria neumožňuje. Podle automobilky by ale o ní stejně nebyl zájem, z celoevropského pohledu se jen minimum B-SUV prodá s pohonem všech kol, řádově jde jen o několik procent vozů. Z motorů má být na českém trhu největší zájem o čtrnáctistovku.

Video se připravuje ...

Testovaný tříválcový motor nás zaujal, jím poháněný Stonic je pěkný čipera. Těsně nad volnoběhem sice lehce duní, ve vyšších otáčkách už ale má příjemný zvuk a slušný zátah. Ono je ostatně potřeba ho vytáčet, protože v nízkých otáčkách tolik síly nepobral. Jen ta spotřeba je spíše vyšší, průměr sedmi litrů při vcelku pohodové plynulé jízdě po dálnicích a okresních silnicích není úplně málo.

Příjemným motorem je ve výsledku také vznětová šestnáctistovka. Oproti tříválci je sice více slyšet, táhne ale hezky „odspoda,“ a tak ji není potřeba tolik vytáčet. V poměrně hustém provozu kolem Berlína jsme se s 1.6 CRDi vešli do šesti litrů.

Pozitivní dojem v nás zanechala také šestistupňová manuální převodovka. Její dráhy jsou totiž naprosto přesné, jen by mohly být o něco kratší a řazení by mohlo být tišší.

Kia Stonic – technická data nabízených motorů
Motor 1.25 CVVT 1.4 CVVT 1.0 T-GDI 1.6 CRDi
Zdvihový objem [cm3] 1248 1368 998 1582
Válce/ventily 4/4 4/4 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 62/6000 74/6000 88/6000 81/4000
Točivý moment [N.m/min] 122/4000 133/4000 172/1500-4000 260/1500-2750
Převodovka 5M 6M 6M 6M
Max. rychlost [km/h] 165 172 184 175
Zrychlení 0-100 km/h [s] 13,2 12,6 10,3 11,3
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,2 5,5 5,0 4,2
Pohotovostní hm. [kg] 1145 1160 1185 1255
Cena Comfort [Kč] 349.980 369.980 - -
Cena Exclusive [Kč] 379.980 399.980 419.980 -
Cena Premium [Kč] - 434.980 454.980 484.980

Jezdí dobře

Při prezentaci auta padl dotaz i na to, jaké vozy mají být hlavními konkurenty auta. Na to David Lebrosse, vedoucí produktového plánování v evropské divizi Kia, odpověděl, že z hlediska prodejů to jsou Renault Captur a Peugeot 2008 (nejprodávanější malá SUV v Evropě), z hlediska dynamiky byl ale Stonic během vývoje nejvíce porovnáván s Mazdou CX-3, která nepochybně patří mezi nejlépe jezdící malá SUV. A toto prohlášení rozhodně odpovídá realitě.

Kia Stonic totiž jezdí opravdu dobře. Při každodenní jízdě oceníte komfortnější podvozek než u Ria, byť příčné nerovnosti jsou stále trochu znát, protože sportovnějšího naladění se vůz nevzdal. Hlučných ran se ale od podvozku tvořeného vpředu vzpěrami McPherson a klikovou nápravou s příčnou torzní tyčí vzadu nedočkáte, a to ani na 17palcových kolech obutých do pneumatik s rozměrem 205/55 R17. Na dálnici je pak Stonic příjemně tichý.

Novinka ale zaujme i v zatáčkách. Karoserie auta se sice při ostrém průjezdu zatáčkou naklání, v kategorii SUV to ale není nezvyk, navíc Stonic hbitě reaguje na pokyn na volant a potěší i brzdy, standardem jsou totiž kotouče na všech čtyřech kolech. To jsme si přitom ověřili i v krizové situaci na vytyčené dráze na ranveji bývalého vojenského letiště, kde jsme si vyzkoušeli výhybný manévr i jízdu v prudkých obloucích.

Když se ale zrovna nebudete chtít za volantem Stonicu bavit, auto se postará také o váš komfort. Za příplatek je k dispozici varování před opuštěním jízdního pruhu, automatické přepínání tlumených a dálkových světel, sledování únavy řidiče nebo sledování mrtvého úhlu. Zatímco varování před opuštěním jízdního pruhu funguje spolehlivě, hlídání mrtvého úhlu nám přišlo přece jen zbytečně opatrné a varuje světelným i zvukovým signálem ještě v době, kdy je blížící se vozidlo hodně daleko.

Závěr

Kia má s novým crossoverem Stonic velké ambice, nejen u nás se má stát klíčovým modelem, který podle plánů má na českém trhu čítat až pětinu jejích prodejů, díky čemuž má být podobně důležitý jako Cee’d nebo Sportage. Přestože je konkurence měsíc od měsíce v tomto segmentu stále širší a širší, Stonic má rozhodně čím zaujmout. Vedle povedeného vzhledu, který je podle průzkumů pro zákazníky B-SUV klíčový, zaujme i jízdně. Otázkou je však cena, základních 349.980 korun není úplně málo.

David Bureš
Diskuze (30)
Avatar - kaa
26. 9. 2017 17:27
Re: Pěkný crossover !!
>:-[] >:-[] >:-[]
Avatar - kaa
26. 9. 2017 17:24
Re: motorizacie
Captur má 1.2 a je to čtyřválec.
Avatar - wakantanka
24. 9. 2017 20:16
Re: komu vezmú zákazníkov?
Venga o chvilu skonci, Stonic da rozbieha. O akom vacsom pocte to hovoris?
Avatar - Jopino
24. 9. 2017 10:37
Stonic 1.4
S touto motorizací tester vcelku spokojený

[odkaz]
Avatar - twistedTSD
24. 9. 2017 00:13
Re: motorizacie
zákazník si ji nevybírá, ani když na výběr má, třeba do Focusu.